Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
22. května 2019 8:57
Čas čtení 0:00
Karin Filkaszova

Životy Nikiho Laudy, Jamese Hunta a jejich manželek. Toto jsou skutečné osudy hlavních hrdinů z filmu Rivalové

Životy Nikiho Laudy, Jamese Hunta a jejich manželek. Toto jsou skutečné osudy hlavních hrdinů z filmu Rivalové
Zdroj: Anefo / Croes, R.C. / neg. stroken, 1945-1989, 2.24.01.05, item number 928-0064
ZAJÍMAVOSTI
Uložit Uložené

Kinematografický klenot Rivalové byl založen na životech Nikiho Laudy a Jamese Hunta. Jak se však film lišil od reality?

20. května obletěla svět smutná zpráva, že legendární jezdec Formule 1 Niki Lauda nás ve věku 70 let navždy opustil. Kromě toho, že byl několikanásobným vítězem F1 šampionátu, byl také letcem a zakladatelem tří aerolinek.

Jeho dlouholetá rivalita s dalším jezdcem F1, Jamesem Huntem, byla v roce 2013 zachycena ve filmu Rivalové. Navzdory několika pravdivým událostem, které byly zobrazeny ve filmu, byl Niki Lauda mnohem více než jen sebevědomý jezdec, jehož neodradila ani havárie v Nürburgringu v roce 1976.

I když při ní utrpěl vážné popáleniny na obličeji a vdechl toxické plyny, což navždy poškodilo jeho krev a plíce, už o 6 týdnů později se vrátil na dráhu, aby se zúčastnil italského Grand Prix.

Na jeho počest jsme si nyní připravili článek o největších rozdílech mezi filmem Rivalové a skutečnými životy hlavních představitelů. Také se dozvíš více o tom, co se s hlavními hrdiny stalo později v životě a jaké osudy je postihly.

Daniel Brühl jako Niki Lauda (1949–2019)

Rozdiely medzi filmom Rivali a skutočnými životmi hrdinov
Rozdiely medzi filmom Rivali a skutočnými životmi hrdinov Zdroj: Gillfoto/Vimeo

Vypočítavý a chladný – takový byl charakter Nikiho Laudy ztvárněný ve filmu Rivalové, který byl režírovaný světoznámým režisérem Ronem Howardem. Ve skutečnosti však Niki takový odměřený nebyl a kontrast mezi ním a Huntem byl ve filmu trochu přikrášlený.

Ve filmu je Niki vysoce soustředěný a na rozdíl od svého soupeře Hunta se nikdy nezapojoval do oslav, které se konaly po závodech. Sice je pravda, že před závodem Lauda nikdy alkohol nepil, po závodě však často slavil společně s Huntem.

Právě jeho rivalita s Jamesem Huntem byla základem filmu, ale ve skutečnosti jejich vztah nebyl až tak dramatický. Mimo dráhy udržovali kamarádský vztah, a dokonce se v jisté době dělili o byt v Londýně. Podle jejich známých byl však Niki ten, co se poctivě staral o domácnost a udržoval na bytě pořádek.

Také jejich první setkání, které se podle filmu odehrálo v roce 1970 na závodech Formule 3, se ve skutečnosti nestalo. Lauda se totiž této události nikdy nezúčastnil a Hunt se tehdy dostal do potyčky s úplně jiným jezdcem.

Navzdory těmto nesrovnalostem se samotný Niki Lauda o filmu vyjádřil, že byl z něj velmi příjemně překvapen, protože v něm nebyly žádné nucené změny typické pro Hollywood.

Nikiho skutečný život byl však ještě zajímavější a jeho rivalita s Huntem nebyla to jediné, co jeho charakter definovalo. Tento rakouský závodník byl totiž jediný jezdec v celé historii F1, který se stal šampionem pro týmy Ferrari a McLaren, nejúspěšnější konstruktéry na světě.

Za úspěšný začátek své kariéry mohl vděčit Clayovi Regazzonimu, pětinásobnému vítězi Grand Prix, který ho přímo doporučil samotnému Enzovi Ferrarimu. Lauda měl takovou kuráž, že jako mladý a nezkušený jezdec řekl Ferrarimu, že je jeho auto hromada odpadu. Následně mu díky svému talentu dokázal, že ví, o čem mluví.

Jeho charakteristickým rysem se stalo to, že se aktivně zapojoval do testování a vylepšování svých vozidel. I díky tomu se stal jedním z nejlepších jezdců F1 všech dob. Také byl známý tím, že své výhry daroval svému místnímu automechanikovi za to, že mu tam auto myjí a poskytnou mu základní údržbu.

Jeho hvězda však téměř zhasla v roce 1976, během německého Grand prix na Nürburgringu. Jen o týden dříve žádal své soupeře, aby závody bojkotovali, protože podle něj organizátoři podcenili bezpečnost tak velkého okruhu.

Byl však přehlasovaný a závody se i přes jeho protesty konaly. Během druhého kola však jeho Ferrari vybočilo z trati, narazilo do zdi a celé se vznítilo. Lauda se ocitl v zajetí plamenů a předtím, než se ho záchranářům podařilo dostat ven, utrpěl závažné a rozsáhlé popáleniny.

Přišel o téměř celé pravé ucho, oční víčka, obočí a vlasy na celé pravé straně hlavy. Jelikož vdechl nebezpečné množství kouře, nehoda mu poškodila krev i plíce.

I když byl ve filmu zobrazen moment, kde Lauda přemýšlel nad důchodem, ve skutečnosti se to nikdy nenastalo a on byl odhodlán v závodění pokračovat. Zmeškal jen dvoje závody a po šesti týdnech léčby se vrátil opět do sedadla svého monopostu.

Rok po nehodě odešel z týmu Ferrari a založil svou první aerolinku Lauda Air, které se chtěl od roku 1979 naplno věnovat. Důchod od závodů však netrval dlouho a v roce 1982 ho zlákal třímilionový kontrakt s týmem McLaren.

Tam setrval do roku 1985, kdy odešel natrvalo do důchodu. Během své obdivuhodné F1 kariéry vyhrál 25 závodů v Grand Prix a stal se trojnásobným světovým šampionem.

Později se věnoval své aerolince Lauda Air, kterou v roce 1999 prodal letecké společnosti Austrian Airlines. Pak založil další leteckou společnost v partnerství s linkou AirBerlin, která se jmenuje Niki, a odkoupil bývalou společnost Amira Air, kterou přejmenoval na LaudaMotion.

Sám byl zasloužilým pilotem, a dokonce občas létal jako pilot pro lety v jeho vlastní společnosti. Málo lidí však ví o tom, že po havárii Boeingu společnosti Lauda Air samotný Niki Lauda letěl do Thajska a dokázal, že nefunkční tahový startér na modelu 767 nebyl ovladatelný, i když společnost Boeingu prohlásila, že je vše v pořádku.

Dokázal tak, že letové simulátory, které byly v té době v provozu, byly nesprávné a tímto odhalením možná zachránil několik desítek lidských životů.

Domů
Sdílet
Diskuse