Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Co má společného raper s vytetovaným smutným smajlíkem mezi očima a Elvis Presley? Možná víc, než by se mohlo zdát.
Chicago, rok 1957, vyprodaný koncert Elvise Presleyho. Davy dívčích fanynek maniakálně křičí a mávají na svého černovlasého dvaadvacetiletého idola, chlapečtí fanoušci s cigaretou v puse frajersky přehazují napomádovanou vlnu na hlavě a tajně sní o tom, že by tam třeba jednou mohli stát taky.
Každou píseň znají slovo od slova. Rock 'n' roll začal dosahovat své největší slávy.
Elvis Presley si užívá světového věhlasu. Už v pubertě se oblékal odlišně než jeho spolužáci z hudební školy. Nosil extravagantní kabáty, černé kalhoty a své vlasy česal tak, jak to v té době nikdo nedělal. Inspiraci hledal ve swingovém zpěvákovi Deanu Martinovi, ale i různých černošských bluesových interpretech. Takových, kteří dali rock’n’rollu vhodný základ.
Jako mladý řidič kamionu Presley nebyl šťastný, měl však dobrý hlas a na popud toho poslal do rádia svou první píseň.
Toho si všimli manažeři z nahrávací společnosti RCA Records. Celý jeho život se změnil po vydání prvního singlu Heartbreak Hotel vydaného začátkem roku 1956.
V tomto článku si přečteš:
O vzestupu a pádu Elvise Presleyho;
co mají dnešní mladé rapové hvězdy společného s Elvisem;
O Presleym se mluví jako o „králi rock 'n' rollu“. Jeho status bývá někdy až příliš nadhodnocován. Elvis na pódiu nebyl jako ten Elvis za oponou. Sláva si jej podmanila asi tak, jak by si podmanila jakéhokoli jiného mladého člověka nepřipraveného nést následky.
Utrácel peníze, střídal dívky, cítil se maximálně svobodný. Miloval drahé šperky, nosil těžké prsteny a zlaté řetězy, jezdil v nejmodernějších autech. Holdoval opulentním večírkům nasáklým alkoholem a sexem.
Začínající hudební průmysl teprve zjišťoval, jaké ve světě hudby fungují principy. Přesto však bylo jasné, že udělat z Presleyho dobový hetero sex-symbol bylo velmi chytré. Pomáhaly jim k tomu tklivé i energické písně o lásce, Elvisův nenapodobitelný sladký úsměv, ale i samotné šílející fanynky.
Výborný muzikant i poblázněný narkoman
Jak vzpomínal jeho celoživotní kamarád George Klein, Presley měl v soukromí ostře temperamentní povahu. Když zrovna prožil špatný den, prostě se rozhodl rozbít vybavení pronajatého apartmánu v jednom z luxusních hotelů v Beverly Hills. Ničil nábytek, zrcadla, stoly. Jen tak.
Vlastnil navíc několik zbraní, se kterými manipuloval dost nerozvážně. Když dům jeho matky obléhali Elvisovi křičící fanoušci, vytáhl na ně pistoli. Několikrát v těchto případech dokonce vystřelil, i když ne po člověku. Vlastnění zbraně mu dodávalo sebevědomí a pocit moci.
Presley vystřídal mnoho sexuálních partnerek. Podle nich měl rád živorodý sex a zatímco v textech jeho skladeb opěvoval lásku, ve skutečnosti se nebránil milování i s několika ženami zároveň.
Na tom by možná nebylo nic tak podivného, obzvlášť varovné je ale jeho zneužívání slávy k flirtování a líbání se se čtrnáctiletými dívkami, přičemž s další stejně starou (svou budoucí manželkou Priscillou Beaulieu) začal chodit, když mu bylo 24 let.
Sláva rock 'n' rollu pomalu padala, narůstala však Presleyho fascinace léky na předpis. Lidé z jeho okolí tím byli otřeseni. Nadměrné užívání proměňovalo Elvisovu osobnost – z energického extroverta se stal pasivní introvert. Profesně nikdy nebyl zpochybněn, nudil se. Tuto vnitřní prázdnotu se snažil kompenzovat alkoholem.
Hrál sice na stovkách koncertů, ale to ho už tolik nenaplňovalo. Tvrdil, že potřebuje léky, aby byl schopen udržet svou energii na pódiu a po vystoupení zase takové, které mu pomohou usnout.
Do toho užíval pilulky na hubnutí. Užívání léků se v průběhu 70. let proměnilo v jejich zneužívání. Před fanoušky však zachovával tvář a veřejně proti drogám vystupoval, ve své osamělé temnotě užíval Dilaudid, Percodan, Dexedrin, Adderall, Tuinal, Eskatrol, Amobarbital, Metakvalon, Metadon, Ritalin a další.
Nutno podotknout, že mezi tehdejšími fanoušky nešlo o žádné tabu. Vždyť právě tato doba dala za vznik slavnému pořekadlu „sex, drogy a rock'n'roll“, sloganu pro naprostou svobodu a neřízené experimentování s omamnými látkami. Dostat se do rauše chtěli všichni tehdejší rock’n’rolloví buřiči, bez ohledu na následky. O těch koneckonců věděl málokdo.
Elvis Presley mezitím 16. srpna 1977 umírá ve svém domě na srdeční infarkt a s ním odchází i celý rock 'n' rollový žánr.
SoundCloud, rok 2016. „Chtěl jsem jít do školy, ale pak jsem si vzal xan, yeah,“ rapuje v refrénu své stejnojmenné krátké skladby raper Lil Pump. Později, na začátku roku 2018, sice přísahá, že už si ho nevezme, ale ještě téhož roku vydá slavnou skladbu ESSKETIT, ve které se s dalším užíváním xanaxu nadále chlubí. Jenom o tom to však není.
V šíleném videoklipu vypadá výstředně, má pestré dredy, tetování na obličeji, zbytečně drahé oblečení. Jeho fanoušci a veškeré emoce s nimi spojené se z elvisovsky zaplněných hledišť přesunuly na displeje telefonů. Tam ho obdivují, nenávidí, vyjadřují svůj názor.
Změnila se platforma, ale hudební vydavatelé stejně jako před 65 lety i dnes vědí, že je důležité jak rozpoutání emocí, autenticity, tak společenské „vzpoury“. A samozřejmě přitažlivý obličejík, který to bude všechno reprezentovat.
Lil Pump se narodil do úplně jiného světa než Elvis, v roce 2000. Podobně jako on však pochází z nižší střední třídy a nutno podotknout, nebyl příliš snaživým studentem. Bavil ho už odmalička rap. Od třinácti začal dělat beaty, inspiraci nacházel v drogách a lidech jako je Chief Keef nebo jeho kamarád Smokepurpp. Školu nahradilo nahrávací studio.
I když chtěl být původně producent, v roce 2016 zkusil své freestylové rapy nahrát na server SoundCloud. Jeho energie posluchače chytla. Pump se začal objevovat v různých memes, na sociálních sítích trolloval, koho jen mohl, jeho šílené rýmy lidé přepisovali na své sociální sítě – ať už obdivně, nebo zhnuseně.
Každá jeho další nahraná píseň měla stále více reakcí a milionové poslechy. Svým extravagantním vystupováním zaujal.
Na začátku 2017 pak vydal světoznámé D Rose, které získalo 65 milionů zhlédnutí. Takový počet už může generovat peníze. Lil Pump je pozván na Rolling Loud Festival a časem dostává smlouvu od Warner Bros. Records.
Když pak téhož roku vydává Gucci Gang, je jisté, že je stane velkým hitmakerem a rapovou ikononou. Na „Billboard Hot 100“ dosáhl třetího místa. Pokud se ohlédneme na Elvisovu kariéru, i on byl ten, kdo se žánrově hodil do škatulky současné hudby.
Lil Pump sám přitom ve velkém otevřeně konzumuje drogy a má velmi rozporuplný postoj k ženám, které velmi často střídá, nejradši si však užívá ve strip klubech, kde rozhazuje penězi a všechno tohle natáčí na Instagram Story. Nic netají.
Je to úpadek? Možná. Je otázka, do jaké míry jde o flexování, které má co společného s posunutím společenských norem. O jaké emoční pustině to však svědčí, těžko říct. A jak to dopadne – netroufám si tvrdit.
A i když Lil Pump zřejmě nikdy nevyprodá Madison Square Garden, nezáleží na tom. Jeho Gucci Gang zná každé TikTokové dítě, odnože pokřiku „esketit“ slýcháme dodnes i na českých ulicích. Stejně jako kdysi, obdivují fanynky Pumpovu přitažlivost a divokost a chlapci si mezitím zaplétají barevné dredy a snaží se nezodpovědným polykáním pilulí xanaxu zapomenout na vyprázdněnou hořkost svého mládí. Podobně jako jejich idol.
Co se stalo, že rock 'n' roll tak zapšknul?
Hudební průmysl se zrychlil a rap s ním umí udržet tempo. Zachovává si přitom rock 'n' rollovou drzost, živelnost, extravaganci i výrazné tváře, které boří zaběhlé stereotypy. Tam, kde galantní pánové narození na konci 19. století kibicovali v 50. letech mládež za výstřední chování, se nad dnešní hudbou rozohňují právě rock'n'rolové ročníky. A rozhodně nejen ty.
Přitom právě tyto žánry jsou si velice podobné.
O něčem podobném mluvil i Kanye West. Ten v roce 2013 pro BBC Radio 1 prohlásil, že „rap je nový rock 'n' roll“ a samozřejmě zvedl ze židle nejednoho fanouška tradičního přístupu k muzice. Sáhnout na nedotknutelný žánr a tím pádem i na nedotknutelného krále tohoto žánru, to bývá neveselé.
„Ti noví interpreti už nikdy nebudou jako ti staří. Dřív to byli umělci, ne počmárání klauni,“ stěžuje si mnoho komentujících na síti. Je poměrně jednoduché jim to vysvětlit. Hudba by neměla být definována tím, jestli někdo má absolutní sluch, pozná noty nebo umí na nějaký nástroj.
Neměla by být určováno podle toho, jestli interpret zvládne vyzpívat vysoké melodie nebo zahrát těžkou píseň. Jde o vyjádření poselství, vibeu, nálady. Hudebníci upouští od uctívání surového talentu hudebníků spíše k estetice a k atmosféře.
Dokáží vyrobit hit klidně ve svém pokoji a předat něco ze svého pohledu na svět. Když se z rock ’n’ rollu později vytratila touha po rebelii a stala se z něj nažehlená prkenná plytkost starých lidí, kteří do něj již nevložili nic nového, nahradil ho rock. Jenže i rockstars začaly mít problém autenticky vyprávět příběhy a přenášet nálady. Jednoduše protože je nenahradil nikdo mladý, kdo by do toho dal něco navíc.
Teď tuto roli plní rap jakožto silný hlas ulice, který dokáže všechny styly velmi umně tvarovat tak, jak potřebuje a experimentovat s nimi. Navíc si při své jednoduchosti zachováváautenticitu, která je pro mladý hudební žánr jedním z nejdůležitějších prvků.
Umělecký svět má cyklickou povahu. Oba žánry začínaly u mladých lidí, kteří jak v 50. letech, tak v roce 2019 mají a měli rádi inovaci, vzpouru, módu, nejnovější trendy. Něco, s čím se může mládež ztotožnit.
Právě to představují silné subkultury. Tuto úlohu teď převzal právě rap. Doba se však posunula, dnes je experiment s pomádou na vlasy již něco vyzkoušeného, ne tak provokativního jako podivné ornamenty na obličeji zvěčněné tetováním.
Rock 'n' roll, ani žádná jiná hudba není mrtvá, jen není relevantní. Dnes si rock pustí běžný otec od rodiny cestou do práce, nikoli mladý člověk, drzý a toužící stát na okraji.
Elvis je mrtvý. Jeho přístup k hudbě, ke kultuře a šoubyznysu však přežívá. Reinkarnoval se do nových raperů se všemi kladnými i zápornými podobami. Podobně jako dnes kritizují někteří současní umělci rapový svět, kritizovali na začátku i Elvise Presleyho. Zastal se ho i soulový zpěvák Jackie Wilson. „Mnoho lidí obviňuje Elvise z toho, že krade hudbu černých mužů, když popravdě téměř každý černošský interpret kopíruje manýry právě od něj.“
V současnosti čerpá mnoho bělošských umělců z černošské kultury. Cyklus se opakuje. Nikdo už to neřeší s takovou horlivostí, protože se společnost jednoduše posunula a mnohem více sjednotila.
Lil Nas X v dnešní době udělá jakožto raper country píseň Old Town Road a posluchači to berou jako naprosto normální součást rapovo-popové scény. Už je jedno, jakou má kdo barvu a stejně tak je jedno, jak co zní. Současný rap totiž posunul žánrové hranice.
Nejen Lil Pump, ale i interpreti jako Young Thug, Kanye West, Kendrick Lamar, Lil Nas X nebo třeba Travis Scott ovlivňují to, co mladí dnes poslouchají, tvoří, jak se oblékají nebo jakým způsobem přemýšlí. Roli v tom hraje rapová autenticita, rock ’n’ rolová zběsilost a punková dravost.
Rap momentálně inspiruje celý svět a je otázka, jaký další žánr, který bude podobně flexibilní, ho jednou nahradí.