Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Apple nechce ohromit technickými parametry. Velmi dobře ale ví, co dělá.
Každý rok vidíme totéž. Výrobci telefonů s androidem již od jarní výstavy MWC v Barceloně ukazují špičkové smartphony, které nabízejí stále vyšší rozlišení fotoaparátů, lepší noční režimy a silnější baterie.
Jejich papírové parametry lehce překonají aktuální iPhony. Apple totiž dostane možnost reagovat až na konci léta, kdy ukazuje novou generaci svých telefonů.
V tomto článku si přečteš:
Zda je pravda, že Apple už nepřináší žádné inovace a jen kopíruje konkurenci;
proč Apple neprodává to nejlepší, co dokáže vymyslet;
na čem všem firma Tima Cooka plánuje vydělávat;
co mohou Applu ostatní výrobci závidět;
jak bohatý je Apple.
Kritika ale obvykle neustane ani pár týdnů po posledním Keynote. Určitě jsi zaznamenal stížnosti na prakticky nezměněný základní design nejnovějšího iPhonu 11, „ošklivé“ řešení fotoaparátů v zadní části dvojice 11 Pro a 11 Pro Max, či vytoužené zavádění funkcí, které měli Huawei, Samsung či Xiaomi už dávno.
A samozřejmě, posledním hřebíkem je odvážná cenovka šplhající ke 30 tisícům korun. Zatímco na slušný mobil s androidem ti stačí 8 až 13 tisíc korun, na špičkovou vlajkovou loď maximálně 18 až 23 tisíc korun.
Apple většinou kopíruje. Často to však dělá lépe
Už pár měsíců jsou v kurzu velké displeje, které maximálně využívají přední stranu telefonu a minimalizují okraje kolem obrazovky.
Androidy takto začaly zmenšovat i otvory pro přední kamery nebo snímače raději rovnou umísťují do zvláštních vysouvacích konstrukcí, z nichž selfie kamerka vyskočí až v případě potřeby.
iPhony tento trend ignorují a jejich horní výřez zůstává mohutný a široký. Jenže pak zjistíš, že applácke Face ID tam má sérii infračervených vysílačů a snímačů, díky kterým mobil odemkneš skenem tváře i v naprosté tmě. Je považováno za natolik bezpečné, že s ním ověříš platby v obchodech nebo přístup do aplikace své banky.
Androidy sice odemykání tváří nabízejí také, ale zapomeň, že bude stačit pro Google Pay nebo internet banking. Jako záloha musí sloužit otisk prstu či PIN. A to ani nemluvíme o tom, že horní část obrazovky na rozdíl od iOS používají k zobrazování notifikací. Výřez na tomto místě sice plní požadavky moderních trendů, které mají všichni, nedá se ale označit jinak, než za pořádný trapas.
This, this right here why the notch is such a bad idea on Android while on iOS it doesn't really bother. Horrible design. pic.twitter.com/dE0UI6gNYx
Podobné je to se službami. Platby přes GooglePay byly v Česku spuštěny už v v roce 2017, ale vážně, kdy začaly placení mobilem namísto přikládání karty propagovat i všechny naše banky? Teprve v únoru tohoto roku, kdy zde firma z Cupertina spustila ApplePay.
Apple využil svou sílu, nadšení věrných zákazníků a technologii NFC přítomnou ve všech iPhonech vyrobených po roce 2014, aby odpálil službu, kterou by bez něj využívalo jen malé procento geeků. Nikdo jiný by to zřejmě nedokázal.
Horší parametry iPhonů? Pravděpodobně záměr
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Proč Apple může nabídnout méně než konkurence;
jak na tobě Apple vydělává;
kam směřují další kroky, aby ze zákazníků vytáhly peníze.
Parametry letošních iPhonů 11 jsou v nejlepším pořádku. Tradičně vysoký výkon, konečně přítomný širokoúhlý fotoaparát a mimořádně silné baterie, které z trojice udělají stroje schopné fungovat i dva dny. Díky speciálnímu nočnímu režimu navíc zmizel i jeden z největších nedostatků foťáku v iPhonech – ošklivé a tmavé záběry večer a v noci.
V minulosti to ale bylo výrazně horší. Širokoúhlý fotoaparát mělo LG již v roce 2016 a dříve než Apple ho nabízeli už prakticky všichni. Všechny menší a starší iPhony tě zase prakticky nepustily od nabíječky. Pokud jsi chtěl mobil používat celý den naplno, potřeboval jsi větší a silnější „pluskový“ iPhone nebo iPhone XR.
Možná se ti zdá, že ostatní výrobci se vždy snaží přijít s tím nejlepším a technologicky nejvyspělejším, co se dá vyrobit – vysouvací fotoaparáty, čtečky otisků integrované pod obrazovku, skládací displeje, úžasná výdrž.
Apple oproti tomu může působit jako firma, která každý rok dodá něco lepšího, ale zároveň ti nedá nic, co nutně nemusí. Vždy přidá dostatečně mnoho na to, aby lidé iPhony znovu kupovali, ale v záloze si pořád nechává něco navíc. Aby bylo čím zaujmout i další rok.
Android je technologický lídr, který šokuje parametry, Apple drží vše v záloze. Kýžené funkce dostaneš až pět minut po dvanácté, kdy by hrozilo, že od něj už opravdu odejdeš.
Prioritou je zisk
Budíček! Apple nemá povinnost dodávat ti ten nejlepší možný výrobek za nejméně peněz. Je to soukromá firma, jejíž prioritou je ze zákazníků vytřískat co nejvíce peněz.
Na trhu jsou tenisky za 600 korun, ale ty jsi ochotný zaplatit 6000 korun, protože se ti líbí a splňují tvé požadavky? Do školy tě odveze i Fábia za 10 tisíc, ale v případě neomezeného rozpočtu bys klepal na dveře u prodejce Ferrari nebo Lamborghini?
iPhone 11 Pro stojí v použitelné 256 GB verzi 34 tisíc korun, ale během tří let, které ti vydrží, budeš za špičkový smartphone s výborným foťákem platit jen 31 korun denně?
Dostatečně mnoho lidí říká ano, proto zde luxusní automobilky a firmy jako Adidas, Nike, Gucci či Apple dále fungují. A dokud fungují, znamená to, že mají svůj price point, tedy křivku ceny a poptávky, která je nastavena ideálně. Nezávisle na tom, co si myslí nebo dělají s desetinovými maržemi.
Smartphony zde nebudou věčně, je třeba myslet dále
Apple možná není tou nejpokrokovější a technologicky nejvyspělejší firmou na světě, přestože její marketing se těmito slovními spojeními rád ohání.
Nepochybně je však tou nejrozumnější a jednou s největším objemem peněz pod zadkem. S tržní hodnotou 821 miliard dolarů poráží Microsoft i Amazon s mnohem širším portfoliem působení a se ziskem 59,5 miliard dolarů ročně je zase najbohatšoou soukromou společností světa, za ropným gigantem Saudi Aramco.
V případě, že Apple něco nedokáže, jednoduše koupí firmu a lidi, kteří to umí, jen aby se udržel na špici.
Prodeje smartphonů klesají a dá se předpokládat, že tento trend bude pokračovat. Nový mobil už zkrátka nepotřebuješ každý rok ani dva. Vydrží ti déle.
Výrobci tedy musí myslet na zadní vrátka a počítat s tím, že za pět či deset let budou muset příjmy hledat jinde.
Xiaomi se snaží protlačit v segmentu elektrických koloběžek a drobné elektroniky, Samsung má segment televizorů a domácích spotřebičů, Sony zase filmová studia a foťáky, ale co takové OPPO, HTC, Motorola nebo BlackBerry a další?
Zdá se, že Apple je králem i v hledání nových cest, jak zkasírovat své věrné.
Aktuálně namísto technologického pokroku jde cestu zvyšování počtu zákazníků, kteří používají nějaké iOS, MacOS nebo jiné jablečné zařízení.
Zapomeňme teď na ty nejnovější modely. V Apple Storech dnes najdeš i starší ale stále rychlý iPhone 8 za 13 490 Kč, iPad za 11 490 Kč a dva roky staré hodinky Apple Watch za 5 790 Kč. To jsou na poměry giganta baťovské ceny, které jablíčka protlačují do rukou stále novým a novým zákazníkům.
Ti následně dospějí, začnou více vydělávat a za nějaký čas rádi vysolí další peníze za novější, dražší a lepší kousky z Cupertina.
Více jablečných zařízení, více prostoru na prodej dalších služeb
O tom, že Apple na tuto strategii naskočil naplno, už letos nemůže být žádných pochyb. Do nabídky přichází Apple Arcade, předplatné, kde budeš moci za jeden měsíční poplatek hrát více než 100 různých her i bez toho, aby sis je kupoval zvlášť. To je + 139 korun na bankovní účet Applu každý měsíc.
Už déle je tu konkurent Spotify, služba Apple Music, za 149 korun měsíčně.
A od listopadu se spouští také streamovací služba Apple TV+. Levnější než Netflix, ale do kasičky Tima Cooka bude přidávat pravidelných 139 korun.
Jasné, o spuštění konkurenta Netflixu se snaží více firem, avšak o Disney+ jsi pravděpodobně od jejího oznámení už neslyšel a Amazon Prime Video zas kromě The Grand Tour nemá žádný zajímavý obsah. Vlastně nebýt Twitche, nikdy na jeho stránky nezavítáš.
Apple naopak tvrdí, že v současnosti má v oběhu 1,4 miliardy iPhonů, iPadů, MacBooků nebo jiných svých zařízení. To je pořádné množství míst, kde může prodávat své nové služby. A k nim ještě nabídnout nějaké to iCloud úložiště...
Mimochodem, věděl jsi, že Apple má peníze z každého nákupu aplikace v App Store, a 0,15 % si bere i z každé platby přes Apple Pay? Další peníze navíc!
Spokojenost zákazníků nadevše
Apple ovce nebo ne, lidé, kteří svou kreditku na nákup jeho produktů použili 1,4miliardkrát, zřejmě nebudou všichni hlupáci, kteří si neváží svých peněz.
Tim Cook říká, že s trojicí loňských iPhonů bylo v průzkumech spokojeno až 99 % zákazníků.
Hodinky Apple Watch s měřením tepu srdce a integrovaným EKG již v několika případech zachránili svým majitelům s kardiovaskulárním onemocněním život a jejich pátá generace s LTPO displejem, který nemusí zhasínat, je opravdu revoluční.
Samozřejmě, na trhu najdeš i hodinky, které nemusíš nabíjet dva týdny, ale tyto měřiče tepu a zobrazovače notifikací nemůžeš považovat za jejich přímou konkurenci.
Apple se totiž vydal cestou otevřeného operačního systému, díky kterému si na zápěstí doinstaluješ i další aplikace – například ikonu, která ti odemkne auto, vypne alarm v bytě nebo stáhne oblíbené podcasty, abys při běhu nemusel nosit i mobil.
MacBooky zase používá řada profesionálních tvůrců obsahu od novinářů, grafiků či editorů videí a iPady své využití našly v letadlech, kde už piloti a mechanici nemusí listovat v těžkých manuálech.
Přestože tedy produkty od Applu nepatří k těm technologicky nejvyspělejším a nejlevnějším, většinou opravdu fungují tak, že zákazníci velmi rádi zaplatí i za jejich nástupce.
Pokud to takto zůstane i v budoucnu, firma Tima Cooka se nemá čeho obávat. Navíc, z jejího přístupu k byznysu a odpovědného plánování budoucnosti, by ses hodně mohl naučit i ty.