Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Tomáš Vyskočil z Filmtora nám objasnil situaci kolem streamovacích gigantů, serverů s ilegálním materiálem a jak se s nimi (ne)dá u nás vypořádat.
Platit či neplatit? Takovou otázku si čím dál častěji pokládá každý milovník nejnovějších seriálů, které jsou v kurzu. Před pár dny si však společnost ACE vyšlápla na kuří oko všem, kteří si na první otázku odpověděli negativně.
Jak vlastně situace se seriály vypadá, jak černé to je vlastně s placeným obsahem, který jsme nějakým způsobem schopni sledovat zdarma na pofidérních serverech a kterou z největších streamovacích služeb si předplatit nám poradil zakladatel webu Filmtoro a publicista Tomáš Vyskočil.
V tomto článku si přečteš:
Co znamená konec Topseriálů pro český a slovenský trh s online filmy seriály;
jak ovlivní situaci spuštění Apple TV+;
jaké streamovací služby si ideálně předplatit a proč;
jak je možné, že k vypnutí serverů Streamango a Openload došlo až nyní;
Co znamená konec Topseriálů pro český a slovenský trh s online filmy a seriály? Je to velká věc?Lidé přišli, podle návštěvnosti, o jeden z největších webů u nás. Ale ne podle nabídky. I tak to je ale velký zásah. I podle toho, jaké reakce to vyvolalo na sociálních sítích, jsem viděl, že spoustě lidí to opravdu bude chybět. Na druhou stranu to nebyly jediné weby podobného ražení v Česku, takže si určitě brzo najdou zase ne úplně legální možnosti, kde se dá dál seriály sledovat.
Jak si vysvětlujete, že lidé mají pořád potřebu přes tyto servery sledovat obsah, přestože mají možnost předplatného za pár desítek korun?Má to dvě různé odpovědi. Ta, kterou lidé říkají vždycky, když si stěžují na to, proč si nepředplácejí Netflix, HBO nebo Amazon, je, že ty služby nikdy nemají všechno. Proto, aby se člověk díval na Hru o trůny, si musí předplatit HBO, proto, aby se podíval na Stranger Things si musí předplatit Netflix a proto, aby se díval na Carnival Row si musí předplatit Amazon. A že by chtěli mít něco jako Spotify, kde jsou všechny věci na jednom místě a je to vyřešené. Všechny tyhle pirátské weby to nabízí. Takže to je první věc. Druhá věc, a to si myslím, že je mnohem podstatnější – bylo to zadarmo.
Pravda, ale pořád je tam riziko nějakých virů, spousta reklam...
To je na každém člověku, aby to zvážil. Určitě bychom našli další faktory, proč ne. Třeba ta kvalita nemusí být vždycky super a může tam být problém v tom, že to není tak pohodlné, jako když si něco pouštíte v aplikaci na tabletu.
Nicméně, to jsou asi věci, se kterými lidi počítají. Musí je pro to musí obětovat. Ale pravdou stále je, že na takových webech najdete obsah, který jinde prostě není – a třeba i s českým dabingem. Pokud tam třeba někdo nahrál staré seriály z Novy.
Byl by vznik nějakého agregátoru, který by skloubil tyto streamovací služby dohromady, velký přínos v boji proti pirátství?Lidi se na to budou vymlouvat. Že až vznikne takový agregátor, tak si ho předplatí. Za prvé si nemyslím, že v dohledné době vznikne z různých důvodů, a za druhé, i kdyby vznikl, tak si lidé najdou jiný důvod. Ale pozitivní věci jsem si všiml, když jsem pročítal příspěvky na sociálních sítích a všiml jsem si, že se už spousta lidí předplácet naučila sama od sebe.
Viděl jsem, že často i převažovali lidé, co řekli: „Hele, já si platím za 150 korun HBO a je to v pohodě. Já si platím za dvě stovky Netflix a je to v pohodě. Nevím, co tady všichni kafráte, seriálů je tam spousta.“ Což bylo příjemné překvapení, protože to sleduji nějakou dobu a před pár lety to takhle v diskuzích rozhodně nevypadalo. A je to vidět i na číslech těch služeb a na oblíbenosti, kterou u nás mají.
Pro zajímavost: jak lidé za poslední rok na Google v Česku hledají 4 různé způsoby, jak koukat online na filmy a seriály: Neflix, HBO, Apple TV a ehm, Topseriály.
Jakou změnou bude pro náš trh spuštění Apple TV+? Nebude spíše na škodu, že znovu diverzifikuje trh a originální obsah bude zase na další platformě, za kterou se bude muset připlácet?
Částečně ano, na druhou stranu ti, co si koupí nové zařízení od Applu po 20. září, tak to mají teď na rok zdarma. Seriálů tam ale pravda moc není, takže když to nakoukáte, tak nové díly hned tak nedostanete. Ale když jste schopní zaplatit přes 20 tisíc za nový iPhone, tak si myslím, že těch 130 korun měsíčně by nemusela být tak velká položka.
Na druhou stranu si nemyslím, že by bylo spuštění Apple TV celosvětově vnímáno jako taková pecka. Myslím, že zásadní změnou bude příští týden v jiných zemích spuštění Disney+, a u nás, bohužel až někdy koncem příštího roku. To bude mnohem zásadnější věc. Všichni lidé, kteří sledují pohádky nebo Marvelovky, tak je nyní budou mít pod jednou střechou v ceně, která je naprosto super. V akci to vychází levněji než v HBO a nabídka bude nadupaná.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Jaké streamovací služby si ideálně předplatit a proč;
kde sledovat filmy a seriály online, legálně a zdarma;
jak je možné, že k vypnutí serverů Streamango a Openload došlo až nyní;
Co byste doporučil lidem, kteří právě přes Topseriály obsah konzumovali a nyní by si chtěli nějakou službu legálně předplatit, která ze služeb má největší databázi?
Nejvíc titulů, myšleno kolik jich je tam k dispozici, má u nás iTunes. Skoro 10 tisíc. Ale tam se musí spousta věcí kupovat nebo půjčovat jednotlivě a nejsou tam vůbec seriály. Netflix má přes 5000 titulů, v češtině jich má zhruba tisícovku. Teď se hlavně soustřeďují na originální produkci, která je dle mého názoru orientována na takového náročnějšího diváka. Máte tam sci-fi, fantasy, animáky. HBO je zase zaměřené na takovou hodně sofistikovanou kvalitní tvorbu, což potvrdilo například Černobylem.
Ale pak má i masovky jako Game of Thrones. HBO má na rozdíl od Netflixu 1400, 1500 titulů. Mají tam spoustu pohádek, spoustu přejatých filmů z kina, včetně českých. To je podle mě ideálnější pro rodiny, kde každý najde všechno. Amazon knihovna je zdaleka nejslabší, nemá takovou spoustu titulů. Cena je sice zajímavá, ale není tam nic s dabingem. A ty tituly jsou staršího data a nebo seriály, co jsou ještě sofistikovanější než ty od HBO.
Jaké mají možnosti lidé, kteří chtějí sledovat obsah online, legálně a zdarma?
Můžou ho sledovat na YouTube. Najdete tam některé starší, ale i novější české i zahraniční filmy, které tam jsou naprosto legálně. Mělo by jich tam být okolo šesti až sedmi stovek. Což není úplně malá nabídka. Zdarma jsou samozřejmě všechny weby typu Stream, kde jsou jejich původní seriály. Ale samozřejmě, pokud byli lidé doteď zvyklí sledovat Avengers: Endgame měsíc po kině, zdarma, na těchto webech tak ne, takhle možnost není a nebude.
Jak je vůbec možní, že to takhle dlouho bylo k dispozici? Jak je možné, že k tomu úspěšnému zásahu došlo až teď, když je to očividně ilegálně sdílený obsah?
Já bych ještě možná vyčlenil jednu věc, která by mě osobně hodně zajímala. Protože samozřejmě konec Topseriálů je daný tím, že ty servery přestaly fungovat. Ty, které umožňovaly nahrávání a pak vkládání, nebyly to jediné servery svého typu na světě a zajímalo by mě, jestli se to provozovatelé Topserialů rozhodli ukončit, protože opravdu řekli: „Aha, když už došlo na takové servery, tak brzo dojde i na nás," a nebo si řekli: „Hele, těchhle X seriálů, které jsme měli nahrané na těchhle serverech, už nikdy neseženeme, a nahrát to znova na nějaké ruské servery, to prostě nedáme." Takže to by mě zajímalo, co přesně stálo za tím rozhodnutím provozovatelů toho webu.
Co se týče těch zahraničních webů, ono to okolo nich kroužilo dlouhou dobu. Ale vždycky potřebujete nějakého odvážného a chytrého soudce nebo prokurátora, který se rozhodne, že je to skutečně nějaké porušení a vydá nějaký ne přímo zatykač, ale prostě rozhodnutí, které řekne: „Hele, teď máte smůlu." Tato rozhodnutí jsou vždycky velmi obtížná získat, a trvá hodně dlouho, než se k tomu někdo v nějaké zemí odhodlá. Než se někdo odhodlá i k tomu, že to bude vymáhat, a podobně...
Těch rozsudků z takových akcí je vlastně v tom evropském měřítku hrozně málo. A vidíte, že toho dosáhla organizace, která spojila všechny hollywoodské společnosti plus třeba ještě Netflix nebo Amazon. Malí čeští producenti nebo lokální evropští distributoři by toho evidentně z nějakých určitých důvodů sami nebyli schopni a zároveň, a to je dobře vidět i na příkladu českého Ulož.to, ten provozovatel vždycky dokáže najít přesně ty skulinky v zákoně, které mu jdou na ruku. Aby se tomu nějakým způsobem buď vyhnul nebo to oddálil či to pouze nějak zkomplikoval.
Pokud bych byl tvůrce audiovizuální obsahu, ke kterému mám autorské právo, a najdu ho na Ulož.to, Tak jaké jsou moje možnosti, když chci obsah odstranit?
Každé úložiště i každý web by měli mít formulář pro nahlašování podobných linků, kde vy se musíte prokázat, že jste skutečně majitelem toho práva a obsahu, který tam je, a oni to musí respektovat. Když jim tu žádost pošlete a je to ověřené, tak oni ten odkaz musí stáhnout. Nicméně k čemu reálně dochází, hlavně u těch hodně populárních filmů z poslední doby, je to, že to tam prostě někdo za hodinu nahraje znovu a vy vlastně v tu chvíli musíte celý ten proces zopakovat.
Když to uděláte dvakrát denně pro svůj malý film, tak to asi jde. Ale teď si představte, že to není jeden web, ale je jich 50, děje se to každý den třicetkrát, takže se na to buď ti tvůrci vykašlou, nebo požádají nějakého kolektivního správce, který se tím zabývá, a hromadně to řeší. Ale stejně nezabráníme tomu, aby se tam ty linky pořád objevovaly.
A když ještě sklouznu k té nové evropské směrnici o autorském právu. To je vlastně o tom, že všechny tyto weby musí mít v sobě už nějakým technickým nebo organizačním způsobem zakódováno, že když jim někdo jednou tenhle obsah nahlásí a oni ho stáhnou, a existuje, nějaký způsob, jak technicky ověřit, že ten obsah je prostě takový, tak musí zabránit tomu, aby se ten obsah znovu nahrával. Tvůrce musí poskytnout například nějaký otisk díla, aby správci byli schopní zabránit tomu, aby se tam kdykoli příště objevil. To znamená, že se jim to nahlásí jednou, a už to ideálně nebudou muset řešit podruhé, potřetí nebo popadesáté.
Ta směrnice bude přijata i do našeho práva v nějaké blízké době?
Lhůta už běží od schválení a je tam asi 18 nebo 24 měsíců, ale co je podstatné, je to, že je to směrnice Což znamená, že každý stát Evropské unie si musí najít způsob, jak to zaintegrovat do svého práva. V České republice to v podstatě koordinuje organizace, která přizvala všechny subjekty, ať už jsou to ochránci obsahu, producenti, úložiště, a kdokoli zainteresovaný má možnost se k tomu vyjádřit. Řekne nějaký svůj názor, oni pak předloží znění toho upraveného zákona zákonodárcům, a ti ho potom schvalují.
I my jako Filmtoro jsme součástí toho připomínkovacího okruhu. Tak jsme řekli svoje. Spousta dalších subjektů k tomu taky řeklo své, a vím, že teď mají připomínky od nás všech do konce roku odevzdávat. Následně to začínají zákonodárci řešit tak, aby se to stihlo i včetně připomínek ve Sněmovně vyřešit tuším do konce roku 2020 nebo začátku roku 2021.
Dá se nějakým způsobem bojovat i proti torrentům?
U torrentů by teoreticky, zdůrazňuji teoreticky, mělo být to vymáhání jednodušší v tom, že z definice například českého zákona nebo zákonů, které se kolem toho točí, nejste postihován za to, když si ten obsah stáhnete. Jste postihován, pokud vás dokážou identifikovat, že ten obsah nabízíte. Takže člověk, kterého identifikují, může být postihován. Ale samozřejmě je to taková mravenčí práce. Jsou ale známy případy, například z Německa, kde byli schopní vyloženě identifikovat a postihovat jednotlivce za to, že někde něco někam nahráli, nebo že něco někde sdíleli. Byli je schopni dohledat.
I v Česku jsou občas vidět příklady toho, že někdo natáčel v kině, a následně byl postihován. Jsou takové příklady, ale opravdu spíše u jednotlivců. Ne, že by odhalili nějakou koordinovanou mafii. A jak říkám, utnete jednoho člověka a zítra jich tam máte 10 dalších.
Takže když člověk stahuje v Česku z torrentu, dopouští se protiprávního jednání?
Našli by se lidi, kteří řeknou, že tak to přeci není, ale v závislosti na tom, jak je české právo postaveno, tak to tak je. Ten, kdo to nabízí, tak ten porušuje zákon. Samozřejmě pokud to není jeho dílo.
Kde vy vidíte budoucnost streamování?
Já bych si taky samozřejmě přál vznik nějakého agregátoru, který by mi umožnil mít veškerý obsah pod jednou cenou v aplikaci. Ale k tomu myslím teď nedojde. Naopak si myslím, že se v příštích letech dočkáme spíš dalšího roztříštění. Tím, jak nastoupí Disney a další. Na druhou stranu tím, jak do toho vstupuje čím dál víc hráčů, kteří se budou proti sobě vymezovat cenovou nabídkou, tak o to víc by měli lidi být, jak bych to nazval, otevření tomu to od někoho z nich to koupit.
Ten jeden z nejranějších argumentů pirátství byl: „Ale vždyť tady nikdo u nás není," což platilo před pár lety. Teď už si myslím, že už to skoro neplatí. Nicméně za pár let by to mohlo být v té nabídce ještě mnohem mnohem lepší. Takže jakmile budeme mít z čeho vybírat, budeme mít třeba dvě nebo tři služby, které si vybereme podle toho, co chceme. Jelikož si myslím, že z hlediska DVD nebo Blu-ray se toho už moc dobrého asi nedočkáme.
Nadále věřím, že kina budou žít dál. Tak, jak žijí teď, jako skupinový zážitek. A streamování bude ten hlavní způsob, jak konzumovat. Dneska se v něm točí větší peníze než v coinech. Změna bude výrazná a domnívám se, že je nakonec převezmou globální velcí hráči a ubude těch malých.
Nebude mít vzrůst obliby streamování vliv na to, že lidi přestanou chodit do kina?
U nás, v Evropě, ve většině jižní Ameriky, v Číně a podobně je vidět, že návštěvnost stoupá. Pouze v Americe a v Británii a v pár dalších zemích západní Evropy stoupá třeba tržba, ale klesá počet návštěvníků,
Není to však takový úprk, jako byl v případě DVD nebo Blu-ray, které padají o velké desítky procent ročně dolů. U kin se pořád domnívám, že díky tomu, že tam pořád jsou nějaké exkluzivní věci. Vždycky půjdete na tu novou Marvelovku, která vypadá nejlíp na plátně kina, abyste si to užili na tom velkém plátně s kamarády.
Vzrůstající obliba Spotify taky nevedla k tomu, že by lidé přestali chodit na koncerty. Kina pořád budou fungovat. Asi nejvíc je ale dneska ohrožena televize, DVD už jsme zmiňovali a uvidíme, jak na tom bude, jestli se kabelová nebo satelitní televize změní nebo transformuje.