Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Úterý 20. 4. 2021 svátek má Marcela

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?

Přítahy kladky na záda dělají skoro všichni, ale často špatně. Podívej se na 4 důležité tipy, díky kterým je budeš provádět efektivně

Jeden z těch populárnějších cviků na záda, ale v posilovnách vidíme často až komická provedení.

14. listopad 2016, 8:20 Čas čtení: 0:00
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Zdraví - Posilování
12
Simon K.
14. listopad 2016, 8:20

Přítahy kladky na záda dělají skoro všichni, ale často špatně. Podívej se na 4 důležité tipy, díky kterým je budeš provádět efektivně

Jeden z těch populárnějších cviků na záda, ale v posilovnách vidíme často až komická provedení.

Simon K.
14. listopad 2016, 8:20
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek

Existuje vůbec někdo, kdo nevykonával přítahy kladky na záda? Pochybuji. V žádném případě nejde o nějaký čistě ženský cvik. Právě naopak. Pokud je naše technika správná a využíváme progresivní zvyšování zátěže, dokážeme ním výborně zasáhnout svaly zad, především latissimus dorsi, tedy široký sval zádový, nebo pokud chceš, křídla. Zde je ale ten problém. Správná technika. Mnoho lidí neví, kam tu kladku stahovat, jak ji vlastně uchopit, zda se naklánět či nikoliv a z kvalitního cviku se nakonec stává jakýsi hybrid... ani nevím čeho. Mnohé „techniky“ v posilkách jsou opravdu nenapodobitelné, takže se pojďme podívat na to, jak tento super cvik na záda provádět správně.

 

Přítahy kladky na záda dělají skoro všichni, ale často špatně. Podívej se na 4 důležité tipy, díky kterým je budeš provádět efektivně
Zdroj: www.urdumania.ne

#1 Čím širší úchop, tím širší záda?

Pokud ti někdo někdy tvrdil, že musíš uchopit kladku co nejšíře jak dokážeš, neradil ti dobře. Vůbec! Pojďme si praktické rady obohatit i o výzkumy, kde se řešila problematika úchopu. V této studii srovnávali tři úchopy. Široký, průměrný (trošku více než šířka ramen) a rovný (ruce směřují přímo nahoru). V rámci excentrické fáze (negativní, čili pouštění kladky) se latissimus dorsi zapojoval nejvíce při průměrném až širším úchopu. V rámci koncentrické fáze byly všechny tři úchopy velmi podobné. Pokud se ale podíváme na všechny detaily podrobněji, můžeme říci, že nejefektivnější způsob bude stahovat kladku při průměrném úchopu, to znamená, že ruce budou směřovat vzhůru o trošku šíře než je tvá šířka ramen.

#2 Dobře, ale nadhmatem, nebo podhmatem?

Zde byli lidé rozděleni na čtyři skupiny – široký úchop nadhmatem, široký úchop podhmatem, rovný úchop nadhmatem a také podhmatem. Bez ohledu na šířku úchopu se zjistilo, že úchop nadhmatem je v rámci zapojení nejširšího svalu zad efektivnější než úchop podhmatem.

#3 A mám kladku stahovat před hlavu, nebo za hlavu?

V dalším výzkumu se zabývali různými variantami (viz obrázek) přítahů kladky na záda. A ve zkratce: zjistili, že nejefektivnější způsob zasažení nejširšího svalu zad byl široký úchop, přičemž kladka směřovala před hlavu (na prsa). Z tohoto můžeme vyvodit, že přítahy před hlavu budou pravděpodobně účinnější než přítahy za hlavu. Už jsme sice zjistili, že pro aktivaci nejširšího svalu zad jsou efektivnější přítahy před hlavu, ale další důvody, proč si zvolit tuto variantu, také existují. Při stahování za hlavu se dostávají ramena do nešťastné pozice v rámci jejich vnější rotace. To se nemusí líbit tvým ramenním rotátorům. Další věc: mnoha lidem chybí dostatečná flexibilita, aby dokázali kladku stahovat dolů v rovné přímce, což se zase nebude líbit krční páteři. Neříkám, že varianta za hlavu každému na planetě ublíží. Člověk s dostatečnou flexibilitou ramen, který nezanedbává rozcvičku a dbá na techniku, dost možná nezpozoruje žádné větší komplikace, avšak varianta před hlavu je stále lepší, ať se děje, co se děje. A když někoho vidíme stahovat kladku za hlavu, často je to právě ten nešťastný způsob s hlavou v nepřirozené poloze a celé to vypadá jako nějaká hádka ramenních rotátorů s krční páteří a samotnou kladkou.

 

Pokud v tom máš chaos, tak si to všechno shrňme. Nejvíce efektivní způsob provádění tohoto cviku je uchopení kladky nadhmatem, při průměrném úchopu (více než je šířka ramen) a stahovat kladku budeme na prsa.

 

Přítahy kladky na záda dělají skoro všichni, ale často špatně. Podívej se na 4 důležité tipy, díky kterým je budeš provádět efektivně
Zdroj: tessandjess.files.wordpress.com

#4 Je při tomto cviku dovolený „cheating“?

Je! Samozřejmě ale ne ty cirkusantské kousky, které sem tam vidíme v posilce. I studie nám nějaký ten cheating odsouhlasily. Aktivace latissimus dorsi bude o 11 % vyšší, pokud se mírně nakloníš (135°), než když budeš přitahovat kladku ve vzpřímené pozici (180°). Vše ale platí jen při zachované správné technice. Ve videu níže vidíš, jak by to celé mohlo vypadat, pokud bereme v úvahu nejen cheating, ale i výše zmíněné stahování před hlavu a úchop.

 

 

Vidíš, že kladku je potřeba stahovat „přes lokty“, ne přes biceps. Jednoduše musíš cítit záda, přičemž předloktí a ruce by měly sloužit pouze jako háky. Pokud tě už při třetím opakování pálí bicepsy, pravděpodobně to nebudeš dělat správně. Rovněž si všimni, že stahujeme kladku na úroveň prsou, ne pod ně a ani ne na krk. Právě stahování pod prsa, jakoby směrem dolů, je jedna z nejčastějších chyb lidí, kteří prostě neměli nikým vysvětlenou techniku cviku.

 

Bez ohledu na její úchop si můžeš všimnout 2 častých chyb. Vlevo stahování kladky jakoby dolů a vpravo zase obrovské zaklánění. Oběma se vyvaruj!

Přítahy kladky na záda dělají skoro všichni, ale často špatně. Podívej se na 4 důležité tipy, díky kterým je budeš provádět efektivně
Zdroj: www.bodyrecomposition.com

 

Už tedy víš, že přítahy kladky na záda zasahuješ hlavně latissimus dorsi. Rovněž víš, že neplatí „bro“ fakt, že čím širší úchop, tím širší záda. Naštěstí můžeme říci i to, že úchop nadhmatem je efektivnější než úchop podhmatem a že přítahy před hlavu jsou také efektivnější a přijatelnější nejen pro naše ramena. Netřeba ale zapomínat ani na to, že jako správní „bodybuildeři“ bychom měli sem tam zkoušet i jiné varianty, než je právě zmíněné stahování podhmatem, případně stahování ne s klasickou kladkou, ale například s „V“ držákem. V tomto článku jsme se ale chtěli zaměřit hlavně na tu největší klasiku, kterou mnozí vykonávají nesprávné, přičemž doufáme, že se to po tomto článku zlepší.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
NAHORU
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější
Nejčtenější články
Nyní
24 hod
7 dní
30 dní
1 Mads Mikkelsen je nový John Wick. V napínavém akčním traileru učí geeky vraždit členy násilnického gangu
2 Like House si odbyl svoji premiéru. Anna Šulc tvůrcům poslala klaunské emoji
3 VIDEO: Youtuber Jake Paul v 1. kole ukončil bývalého bojovníka UFC. Boj netrval ani 2 minuty
4 Marvel otevřeně řeší rasismus. USA nechtějí černého Captaina Americu a Falcon to chce změnit
5 Legenda z Japonska prošla dalším vylepšením. Toto je modernizovaný Nissan GT-R
1 Hamáček se pustil do Jurečky: „Vůbec tomu nerozumíš a chceš na tom vytloukat politické body“
2 Marvel otevřeně řeší rasismus. USA nechtějí černého Captaina Americu a Falcon to chce změnit
3 Mads Mikkelsen je nový John Wick. V napínavém akčním traileru učí geeky vraždit členy násilnického gangu
4 „Natáčet domácí porno jako koníček zní šíleně,“ říká mladá dvojice z PornHubu. Prozradili nám, kolik vydělávají a jak začínali
5 VIDEO: Youtuber Jake Paul v 1. kole ukončil bývalého bojovníka UFC. Boj netrval ani 2 minuty
1 Rouška pod nosem a ruka v ruce. Arenberger zřejmě zapomněl na pravidlo tří R
2 Registrace očkování Covid 65+: Jak se zaregistrovat a kdy přijde řada na mladší ročníky
3 „Zpřerážím ti páteř, ty prase.“ Reportér ČT čelí výhrůžkám kvůli jeho příspěvkům o Haně Lipovské
4 Pohřeb Petra Kellnera: Rozloučení proběhlo v jeho vile v Dejvicích, rakev měl obloženou mechem
5 Dana Drábová nám prozradila vše o kontroverzní stavbě nového jaderného bloku v Dukovanech. Co si myslí o účasti Ruska? (Rozhovor)
1 Jasminu Alagič znechutil vlastní manžel Rytmus i komička Simona: Drahý Paťko, svou reakcí jsi za ní skočil na dno
2 Vláda udělila výjimky pohybu pro některé okresy. V této mapě zjistíš, které to jsou
3 Obrysy křivek i odhalené pozadí. Značka Mugler představila pokračování sexappealem nabité kolekce jaro/léto 2021
4 Rektální testování dětí: Arenberger jej chtěl povolit, zděšený Plaga psal Babišovi
5 Rouška pod nosem a ruka v ruce. Arenberger zřejmě zapomněl na pravidlo tří R
více z témy zdraví
Dánsko zakazuje očkování AstraZenecou, Německo nepovolí druhé dávkyDánsko zakazuje očkování AstraZenecou, Německo nepovolí druhé dávky
Americké úřady doporučují pozastavit očkování vakcínou společnosti Johnson & Johnson. Registrují případy krevních sraženin Americké úřady doporučují pozastavit očkování vakcínou společnosti Johnson & Johnson. Registrují případy krevních sraženin
Vakcína Johnson & Johnson bude zanedlouho i v Česku. Do zemí EU jsou odeslány první dávkyVakcína Johnson & Johnson bude zanedlouho i v Česku. Do zemí EU jsou odeslány první dávky
více článků
Sponzorované články
Zvyšuje pití alkoholu pravděpodobnost nákazy koronavirem?Zvyšuje pití alkoholu pravděpodobnost nákazy koronavirem?
Vildo.cz: Vyhledávač módy, který ti usnadní nákupyVildo.cz: Vyhledávač módy, který ti usnadní nákupy
Hygienická fakta – tolik roztočů a kožních buněk obsahuje 10letá matraceHygienická fakta – tolik roztočů a kožních buněk obsahuje 10letá matrace
více článků
Další news více news
Mohlo by tě zajímat
7 kulturistických technik ověřených časem a jejich využití při tréninku7 kulturistických technik ověřených časem a jejich využití při tréninku
Průvodce kloubovými výživami: Které z nich a jak moc nám dokáží pomoci?Průvodce kloubovými výživami: Které z nich a jak moc nám dokáží pomoci?
Ramena nebo triceps nejsou malé svalové partie. Zapomeň na taková nesprávná označení a nauč se relevantnější pojmenováníRamena nebo triceps nejsou malé svalové partie. Zapomeň na taková nesprávná označení a nauč se relevantnější pojmenování
7 věcí, které by člověk, co se naplno a seriózně věnuje fitness, poradil po letech svému mladšímu já7 věcí, které by člověk, co se naplno a seriózně věnuje fitness, poradil po letech svému mladšímu já
Dýně není jen halloweenská ozdoba, ale i zelenina, která ochrání imunitu, svaly a srdceDýně není jen halloweenská ozdoba, ale i zelenina, která ochrání imunitu, svaly a srdce
Co stojí za tajemstvím tréninku pro maximalizování nárůstu svalůCo stojí za tajemstvím tréninku pro maximalizování nárůstu svalů
V lidském těle objevili nový sval! Měli bychom nyní nazývat stehna kvinticepsy a ne kvadricepsy?V lidském těle objevili nový sval! Měli bychom nyní nazývat stehna kvinticepsy a ne kvadricepsy?
Američan zdolal světový rekord v bench pressu pod vodou. 50kilogramovou činku zvedl 62krátAmeričan zdolal světový rekord v bench pressu pod vodou. 50kilogramovou činku zvedl 62krát
Přejít na úvodní stránku
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.