Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Čtvrtek 2. 7. 2020 svátek má Patricie

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Zdraví - Posilování
0
Simon K.
27. červenec 2017, 11:12
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Cvičení je úžasná aktivita, která nás zásobuje množstvím výhod a není to jen síla a svalová hmota. Těchto 7 důvodů tě o tom přesvědčí

Silové cvičení je důležitá součást všeobecného zdraví a blahobytu u všech věkových kategorií.

Simon K.
27. červenec 2017, 11:12
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Začneme tak trochu motivačně. Studie se 400 000 lidmi, kteří cvičili v průměru pouze 92 minut týdně, nám prozradila, že takové subjekty mají o 14 % nižší šanci úmrtí z jakéhokoliv důvodu. Už jen krátké cvičení během dne (15 minut) nám pomáhá redukovat riziko srdečních onemocnění, cukrovky a rakoviny. To se vyplatí, ne? Mnoha odborníky v rámci výzkumů je cvičení považováno za nejbližší věc k zázračné léčbě v mnoha oblastech. Podíváme se několik z nich, u kterých dokáže být cvičení, resp. rezistentní trénink skutečný lék a tentokrát to nebude jen očividné nabírání svalové hmoty a síly.

 

 

1. Tvé mentální zdraví ti poděkuje

Silový trénink nám značně prospívá v oblasti duševního zdraví, přičemž zlepšuje paměť, snižuje riziko deprese, zlepšuje kvalitu spánku, pomáhá s chronickou únavou a zlepšuje kognitivní schopnost. Tak nějak ve zkratce. Loni totiž vznikla jedna velká meta-analýza na téma cvičení & deprese. Zjistilo se, že cvičení (aerobní i mix jiných) má na tento nepěkný duševní stav velmi významný vliv a všechna data naznačují, že cvičení je legitimní, vědou podpořena léčba deprese. Autoři meta-analýzy říkají, že důkazy jsou tak jasné, že bychom potřebovali zhruba 1 000 studií, které by tento fakt negovaly, abychom mohli uvažovat o tom, že to nemusí být pravda. Rezistentní trénink výrazně snižuje příznaky úzkosti, která může být spojena s depresí, výkyvy nálad, poruchami spánku a únavou. Tento faktor je zkoumán poměrně dost a výsledky jsou opravdu neskutečné. Jeden z velmi pěkných benefitů je i ten, že cvičení nám pomáhá lépe se cítit a být se sebou více vyrovnaný a rezistentní trénink je spojován obecně s lepší kvalitou života. Chceš se lépe cítit, být více zdravě-sebevědomý a dobře naladěný? Cvič.

 

2. Pokud se snažíš zhubnout, kromě kalorické restrikce bys měl i cvičit

Hubnutí ovlivňují 2 podstatné věci, které už určitě každý sledovatel Fitcultu zná. Primárně to je kalorický deficit, čili období, kdy přijímáš méně kalorií, než tvé tělo vydá. Pokud je však samotný kalorický deficit zkombinovaný s rezistentním tréninkem, dějí se doslova zázraky. Proces hubnutí je efektivnější, a pokud se tedy snažíš zhubnout, zkus se zaměřit i na cvičení. Jednak budeš lépe vypadat, dívky začnou být více vytvarované, ne jen ploché a chudé a zároveň podnítíš efektivnější ztrátu tuku. Nemluvě o tom, že proces budování svalové hmoty vyžaduje spotřebu většího množství energie, ale to jsme si psali v našem starším článku. Chceš efektivněji hubnout a tvarovat svoji postavu? Cvič.

 

3. Hustota kostí je velmi důležitý faktor

Zpozornět by měly hlavně ženy, které jsou dlouhodobě v kalorickém deficitu a doslova si ubližují. Mohou totiž ztratit až 4 % denzity kostního minerálu (hustota kostí) za rok při podmínkách dlouhodobé kalorické restrikce a tato ztráta může být trvalá! Něco takového mnoho žen podceňuje, nebo o tom neví, menstruační cyklus nemají, jak je rok dlouhý, drží nízké procento tuku a přednější jsou jim lajky na Instagramu a hvězdné bříško. Sice trochu odbočíme, ale amenorea je spojována mimo jiné s nemocemi srdce, neplodností, únavou, poruchami spánku, větším rizikem zánětů, negativními úpravami trávicího systému, s PCOS či problémy se štítnou žlázou, ba dokonce zjizvením tkáně dělohy či nádorem hypofýzy. To je první věc spojená se stravou. Druhá věc spojená s tréninkem je ta, že silové cvičení zvyšuje hustotu kostí a snižuje riziko osteoporózy. V meta-analýze se prokázalo, že rezistentní trénink zabraňuje nebo zlepšuje 1 % ztráty kostní hmoty ročně u dospělých žen a zde se prokázalo zvýšení kostní minerální hustoty o 1–3 %. V dvouletém výzkumu byl tento pozitivní efekt opět, kdy se zlepšení vyšplhalo až na 3,2 %. V každém případě, nestačí jen cvičit a být roky v deficitu.

 

Jak zmínil B. Schoenfeld, rezistentní trénink působí proti ztrátě kostní tkáně prostřednictvím procesu remodelace kostí a přispívá k rozvoji kostních osteoblastů. To jsou buňky, které znovuvytvářejí kosti. Některých z výhod lze dosáhnout i aerobním cvičením, zejména ve spodní části těla, ale rezistentní trénink je nejlepší způsob, jak udržet a zlepšit celkovou sílu kostní hmoty. Chceš mít zdravé kosti, klouby a šlachy nejen nyní, ale i když budeš starší? Cvič.

 

Cvičení je úžasná aktivita, která nás zásobuje množstvím výhod a není to jen síla a svalová hmota. Těchto 7 důvodů tě o tom přesvědčí

4. Zlepšíš si paměť a jiné kognitivní funkce

Kognitivní funkce nám umožňují myslet, poznávat, učit se, pamatovat si věci. Jde o všechny ty na první pohled automatické věci jako koncentrace, porozumění informacím, paměť, vnímání, schopnost plánovat, řešit problémy, posuzovat věci a tak podobně. Představit si, že by něco takového u člověka prostě nefungovalo, je šílené. Rezistentní trénink nám však v těchto procesech velmi pomáhá, přičemž významně ovlivňuje všechny kognitivní funkce. Chceš být chytřejší, pozornější, více si pamatovat a jednoduše mít lepší kognitivní funkce? Cvič.

 

5. Zmírni stárnutí a ztrátu svalové hmoty nebo síly ve starším veku

Víme, že pokud má člověk zcela sedavý životní styl a téměř vůbec se nehýbe, už přibližně od 30. roku života začíná ztrácet svalovou hmotu. Ročně to představuje cca 1% ztráty svalové hmoty (záleží na člověku) a 1–3% ztráty síly. Nicméně, když je člověk aktivní, má dostatek bílkovin a cvičí, tuto hranici dokáže posunout až na 50. rok života! Při cvičení byly pozorovány pozitivní změny u 179 genů spojených s věkem a cvičením a závěry různých výzkumů jsou jasné. Rezistentní trénink může zvrátit faktory stárnutí. Chceš být silnější a svalnatější i ve starším věku? Cvič.

 

 

6. Nemocem dáš sbohem nebo je alespoň budeš držet daleko od sebe

Toto je asi docela logické. Čím má člověk více svalové hmoty a méně tuku díky trénování a dobrému stravování, tím ho nemoci budou více obcházet. Cvičení silné protizánětlivé vlastnosti, které jsou často rizikovým faktorem nejen srdečních onemocnění. Kosterní sval je sekreční orgán a uvolňuje protizánětlivé proteiny nazývané myokiny, které pak cirkulují v krevním řečišti a pracují s jinými orgány. V tomto výzkumu dokonce stačil rezistentní trénink pouze 2x v týdnu a už se zaznamenaly významné poklesy několika ukazatelů zánětu u žen s nadváhou. Díky cvičení nabudeme mimo jiné zlepšení profilů krevních lipidů a tato analýza říká, že rezistentní trénink je rozhodně účinný při snižování LDL (špatného) cholesterolu. V další analýze se silový trénink doporučuje při snižování obezity a zároveň jako jedno z řešení metabolických poruch, přičemž je to i často skloňovaná inzulínová senzitivita. V tomto výzkumu označili cvičení za velmi důležitý faktor v rámci prevence proti 35 chronickým onemocněním a léčby 26 chronických onemocnění. Chceš být zdravý? Cvič.

7. Bolesti budou minulostí. I když...

Často je to právě naopak a mnohdy si jen řekneme, že sportem k trvalé invaliditě. To je však většinou způsobeno hnaním se za velkými váhami bez pořádné rozcvičky, nesprávnou technikou či jednoduše smůlou. Rezistentní trénink sám o sobě však dokáže bojovat proti bolesti a mnoho výzkumů se dělalo na téma té pravděpodobně nejčastější bolesti – bolesti zad. Trénink je tedy vědou podpořený a zdraví prospěšný lék. Pokud máš bolesti, převážně ve spodní části zad, cvič.

 

Cvičení je jednoduše super. Mnohé nás mění nejen fyzicky, ale i psychicky a jak jsme už říkali, jde o opravdový lék.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Ohodnoť článek
0
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.