Je dostupný záznam z komunikace mezi pilotem a věží, i podrobnosti z radarů.
Legendární americký basketbalista Kobe Bryant, jeho dcera Gianna a dalších sedm osob včera zahynulo při pádu vrtulníku v blízkosti Los Angeles.
O příčinách nehody samozřejmě zatím lze jen spekulovat, ale protože šlo o relativně hustě obydlenou oblast a také území s velkým objemem leteckého provozu, již dnes je možné shrnout několik faktů. Některé sepsal Business Insider.

Kobe Bryant havaroval ve stroji Sikorsky S-76, který úspěšný hráč sám vlastnil a často používal. Spoléhal se však na služby profesionálních pilotů a sám stroj nikdy neřídil, na rozdíl například od slavného rally jezdce Colina McRae, který při nehodě helikoptéry zemřel v roce 2007 a vyšetřování odhalilo, že na vině byl on sám. I v tomto případě při nehodě s otcem zahynulo také otcovo dítě.
Sikorsky S-76 je ve výrobě již od roku 1977, což však samozřejmě nic neříká o věku Bryantovy helikoptéry, spíše o tom, že jde o relativně spolehlivý a ověřený stroj. Velmi často ho používá armáda nebo vlády různých zemí k přepravě politiků a VIP osob. Posádku tvoří dvojice pilotů a v běžné konfiguraci odveze až 13 osob.

Nehoda se stala ráno, stroj vzlétal v 9:06 místního času. Bryant, jeho dcera a trenér John Altobelli s rodinou mířili na trénink do Kobeho centra Mamba Academy, ale zvolili cestu vzduchem, aby se vyhnuli ranním dopravním zácpám.
Víme, že v oblasti byla mlha, lehký déšť a celkově relativně špatné počasí. TMZ píše, že nelétaly ani policejní helikoptéry a že Bryantův stroj možná právě kvůli počasí déle kroužil nad losangeleskou ZOO, kde mohl čekat na zlepšení počasí.
Ze záznamu komunikace řízení letového provozu je však jasné, že pilot kroužil na pokyn pracovníka ve věži kvůli prolétajícím letadlům. Jde o výraz „holding“. Bryantovo letadlo je označeno jako N72EX nebo 2EX. Toto trvalo přibližně 15 minut.
Helikoptéra pak pokračovala dál. Viditelnost nemusela být problémem, věž totiž udávala dohlednost dvě a půl míle a pilot letěl v režimu VFR (Visual Flight Rules).
To znamená, že pro orientaci nad terénem využíval pohled přes okna a nemusel se spoléhat na přístroje (výškoměr a kompas).
Článek ESPN hovoří o tom, že helikoptéra krátce stoupala, ale letový záznam nic dramatického neukazuje. Právě naopak, stroj postupně klesal. Pilot už neodpověděl (možná se rádiový signál již nepřenesl kvůli nízké výšce). Věž si jeho nízké letové hladiny všimla a zaměstnanec se ujišťoval, jestli opravdu letí „na oči“.
Pohotovostní tým vyšetřovatelů amerického Národního úřadu pro bezpečnost dopravy NTSB je na cestě k místu havárie vrtulníku s Kobem Bryantem. V grafu poslední minuta takzvaných 'GPS' (GNSS) dat stroje vyslaných každou sekundu pozemním stanicím ADS-B. @flightradar24 https://t.co/Ehg2WDLddM pic.twitter.com/v7EUC2cPwB
— Tomáš Richtr (@TomRichtrF1) January 26, 2020
V případě helikoptér a deště může být teoreticky problémem nízká teplota a námraza (mrznoucí déšť).
V Los Angeles však panují relativně vysoké teploty (přes 20 °C během dne a minimálně 10 °C v noci) takže i tato možnost by měla být ze hry.
V případě, že helikoptéra stojí ve vzduchu, se jí motory mohou naopak přehřívat, ale při zmíněném holdingu (kroužení před uvolněním trasy) by mělo být chlazení dostatečné a pilot žádné problémy nehlásil.