Do rukou se nám dostalo zbrusu nové GLS v mimořádně atraktivní výbavě a konfiguraci.
Mercedes-Benz GL byl dlouhá léta v podstatě neohroženým největším SUV z dílny německé značky, kterému se dařilo nejen u nás, ale zejména na ruském, čínském a americkém trhu. Za uplynulé měsíce jsme ale poznali několik zástupců z řad konkurence, kteří začali oklešťovat dominanci největšího medvěda.
Automobilka ze Stuttgartu tak nejprve přinesla facelift druhé generace s novým jménem, no a loni jsme poznali novou vlajkovou loď ve zcela novém podání. Nám se zbrusu nové GLS dostalo do rukou v mimořádně atraktivní výbavě a konfiguraci, proto jsme zjišťovali, jaké je vlastně největší SUV na našem trhu.
Exteriér
Při testu nového GLE jsi možná postřehl, že na margo exteriérového designu jsme byli tak trochu zdrženliví. A vlastně, dosud si k němu hledáme cestu. Nová, v pořadí 3. generace GLS, je ale už trošku jiný příběh, zvláště pokud jsme tentokrát svědky podstatně atraktivnější konfigurace – optický AMG Line (agresivnější nárazníky a vytažené blatníky), bílý lak (Designo s perleťovým efektem), Night paket (černé detaily) a 21" disky.
GLS dokonce vůbec poprvé může obouvat 23" disky, které by vypadaly ještě lépe, otázkou ale je, do jaké míry to ovlivní komfort. Co musíme ale určitě zmínit jsou úchvatné Multibeam LED světlomety, které nejenže podle nás vypadají mnohem lépe než ve zmíněném GLE, ale hlavně pro GLS jsou standardem.
Jejich kouzlo tkví v až 224 světelných diodách, které dokáží v dálkovém režimu zaručit rekordní, až 650metrový dosvit, což je úplný strop toho, co momentálně dovolují evropské normy. Jinými slovy, lépe a důkladněji pracující přední adaptivní světla se hledají velmi těžko. I když pravdou je, že po designové stránce jsou ty zadní LED, jejichž grafiku v rámci SUV Mercedes postupně sjednotil, občas terčem kritiky.
Osobně oceňujeme to, že i když GLS mezigeneračně citelně narostlo de facto ve všech směrech, díky oblejším a modernějším tvarům to ve srovnání s předchůdcem není na první pohled patrné. Kromě toho automobilka uvádí, že aerodynamický koeficient odporu vzduchu má hodnotu pouze 0,32, což je na takový autobus parádní výsledek a své ovoce to přinese nejen formou úžasného ticha na palubě.
Především zezadu na nás nová generace působí tak trochu americkým robustním dojmem. A vlastně, s délkou až 5,2 metru, což je o necelých 8 centimetrů mezigeneračně více, jde o vůbec největší SUV na našem trhu. Tedy, pokud nepočítáme ultra-luxusní Rolls-Royce Cullinan.
Z velkých koncovek byste emise určitě nenaměřili, neboť jsou zaslepené, předností GLS je ale především kufr – pokud je vyložena i 3. řada sedadel, zavazadlový prostor má úctyhodných 470 litrů, pokud ale složíš 3. i 2. řadu, tak vznikne až 2 400 litrů, což je neskutečné. Toto je ideální festivalové auto pro mladého. Tedy, kdyby nestalo skoro 3 miliony korun, že...
Interiér
Stalo se už zvykem, že právě interiér okamžitě prozradí, o jakou značku jde. Nenarážíme tím jen na skutečnost, že obdobný design, detaily či technologie nenajdeme u jiných značek, ale i na fakt, že ve Stuttgartu prostě vědí, jak veřejnost omámit interiérem a nepotřebují k tomu ani například světlou kůži. Stačí, když si začneš jen všímat jednotlivých detailů, jejich dílenského vypracování, skladby použitých materiálů nebo rozložení prvků.
Ostatně, toto všechno je za poslední roky už jakýmsi standardem, v případě nového GLS je ale cítit, že jde o S mezi SUV s hvězdou ve znaku. Pokud jsme si při testu GLE všimli nějakého menšího nedostatku po stránce zpracování, tady to neplatí.
I v GLS vládne mimořádně moderně a hodnotně působící atmosféra, se kterou jde ruku v ruce vícestránková příplatková výbava. Jejím společným znakem je kvalita a dobře známý cit pro detail, a to ať už jde o to, jak fungují přítomné špičkové technologie nebo do jakého obalu jsou zabalené.
Celý ten wow efekt mají na starosti dvě 12,3" obrazovky zalité v lepeném skle, které jsou v GLS standardně. S tím souvisí revoluční systém Mercedes-Benz User Experience, tedy MBUX, který je i po pár letech stále to nejlepší na trhu. Samozřejmě, do značné míry je to věc osobních preferencí, ale dovolíme si tvrdit, že jen ve Stuttgartu chápou, že autu se nemá přizpůsobit řidič, ale řidiči se má přizpůsobit auto.
Narážíme tím hlavně na ten obrovsky rozsah individualizace, který celý tento systém nabízí. Obzvláště pokud jde o budíky, kde si jistě najde tu ideální volbu i ten, kdo žije v tom, že v roce 2020 by chtěl analogové řešení.
Zásadním rozdílem GLS od GLE je ale prostornost, a to si řekněme, že nové GLE je ve své třídě snad nejprostornější. GLS ale zachází ještě dál. Ano, i GLE dokáže být sedmimístné, ve 3. řadě ale rozhodně nečekej tolik prostoru jako v GLS, kde si téměř úplně komfortně sedne i cca 180 centimetrů vysoká osoba.
Pravdou ale je, že v takové X7 od BMW je 3. řada sedadel ještě o něco komfortnější (více místa, pohodlnější nastupování, vlastní panoramatické okno). Druhá řada sedadel je už ale jiná písnička – i když jsme měli k dispozici klasickou verzi (ne provedení se dvěma zvláštními křesly), komfort a prostor je úžasný. Navíc i zadní sedadla jsou plně elektricky ovládaná, v podélném směru v rozsahu až 10 centimetrů.
Motor & Jízda
Pokud máme říct pravdu, tak na tento test jsme se těšili zejména. protože jsme opět měli možnost setkat se s novým řadovým 2,9litrovým naftovým šestiválcem, který v silnější verzi v nabídce značky dlouhá léta chyběl. V rukou se nám totiž neocitla dobře známá verze 350d, ale 400d, což je za nás jeden z nejlepších motorů současnosti.
Na rovinu řekneme, že za studena nás překvapil trošku hrubší chod, který jsme při testech nového CLS či třídy S nepostřehli. A to jsme čekali, že zde bude tou masou motor ještě více odhlučněný. To se ale bavíme fakt o detailech, takže nadále platí, že motor je fantastický.
V dvakrát přeplňovaném 400d se tedy bavíme o výkonu 243 kW / 330 koní a 700 Nm. Za nás jde rozhodne o ten nejlepší motor v GLS a hned ti řekneme proč. V této konfiguraci auto váží přes 2,6 tuny, takže 350d bys asi zbytečně sílil a s benzínovým osmiválcem to musí být po stránce spotřeby smrt. S GLS 400d lze z dlouhodobého pohledu jezdit se spotřebou okolo 8 l/100 kilometrů a zároveň si užívat nadstandardní dynamiku.
Náš dlouhodobý průměr byl sice na úrovni téměř 10 litrů, do tohoto údaje ale počítáme převážně městský provoz, jakož i čas na focení a natáčení, kdy zrovna nejde o klasické podmínky. Tak či onak, i to je stále skutečně parádní výsledek v kontextu velikosti, váhy a dynamiky. Ba co víc, výrobce udává papírovou spotřebu na úrovni 7,6 až 7,9 l / 100 km, no a nám se ji nejednou při klidné jízdě podařilo i podlézt. To jsme za poslední roky zažili jen velmi zřídka.
Velkou zásluhu na tom má i standardně dodávaný devítistupňový automat, který, dovolíme si tvrdit, s naftovou 2,9 spolupracuje ještě lépe než s benzínovým šestiválcem, který jsme měli v GLE. Jako by byl více optimalizován na vyšší točivý moment a hlavně, vyzvednout musíme i téměř okamžitou reakci na plynový pedál, což je v současnosti skrze emisní normy stále vzácnější.
Převodovka prostě ví, že všechny ty newtonmetry má k dispozici již od 1 200 ot./min, proto motor ani zbytečně nemusí vytáčet. Dáš podlahu, automat se dá okamžitě do pozoru, podřadí o několik stupňů a motor táhne a táhne. Na stovku se tak z klidu dostaneš jen za 6,3 sekundy.
Nejúžasnější věc na GLS je úroveň odhlučnění a to, jak tě všechno odizoluje od reality. Vlastně ani nevíme, jestli to je tím, že sedíš tak vysoko nebo že GLS má dvojitá okna. Avšak jinak tomu není ani v X7, ale ani tam jsme nebyli až tak odstřižení od okolí. Jinými slovy, pokud nepočítáme Rolls-Royce, ještě jsme nezažili auto, které by tak zkreslilo reálnou rychlost – při devadesátce máš pocit, že jedeš tak 60 a na dálnici pokud člověk nejede 160 km/h, jako by ani nebyl na dálnici. Něco nepopsatelného...
Za citelné mínus oproti X7 považujeme absenci řízené zadní nápravy. Opět zopakujeme, že Mercedes-Benz dokáže brutální vytočit přední kola, proto nám v takovém GLE řízená zadní náprava vysloveně nechyběla. Zde už ale ano – je cítit, jak za sebou vozíš zbytek auta a zejména v rychlých zatáčkách není GLS až tak obratné, protože zadek se tak nevykrajuje, jen ho vleče za sebou.
Co se samotného podvozku týká, tak asi u auta, které má v názvu písmeno S, nemusíme moc o čem debatovat. Je naladěn spíše plavně a tudíž tu není taková jistota jako u X7 – na nerovnostech se dokáže na vzduchovém podvozku karoserie decentně zavlnit, jinak jde ale o mimořádně komfortní a pohodlné auto, které dokáže bravurně filtrovat nerovnosti bez hlomozu náprav.