Sportovní Amerika je, v rámci možností, na nohou. Letošní ročník basketbalové NBA se dostává do svého finále. Byla by proto škoda se nepodívat na nové album, které se basketbalové tématice věnuje. Znovu po roce se s novým projektem ohlásil newyorkský Trap Lord A$AP Ferg, jehož projekt Floor Seats II konečně vyplnil ticho jeho distribučních kanálů.
I když se žádný z newyorkských basketbalových týmů do finále nedostal, Fergie kvůli tomu zrovna zoufat nebude. Jako srdcaři mu šlo hlavně o to reprezentovat sport, který má rád. Proto se jeden z tracků jmenuje po legendě týmu Chicago Bulls, v němž nyní hraje i Tomáš Satoranský, Dennis Rodman, a v Intermission, jakožto v přestávce mezi čtvrtinami, dostává shout-out od legend zámořských palubovek.
Každopádně, pokud bychom metaforicky převedli jeho hudební výkon na hřiště, vypadalo by to asi nějak takto: Fergův tým, napěchován hvězdami i nadějnými talenty, prohrává první čtvrtinu o 10 bodů ještě předtím, než se začne hrát. Jeho soupeř sice neměl takový papírový potenciál, měl však jisté aspekty, které mu pomohou vyhrát. A ty si postupně probereme.
Z Floor Seats EP z minulého roku se tak dostáváme k něčemu, co je vlastně jakási směsice nových tracků, jež je nadupána známými jmény, a vypadá prakticky totožně jako loňský projekt. Stejně jako minule je pojmenováno po nejdražších sedadlech v aréně, které si můžeš na basketbalový zápas zakoupit. Avšak zatímco v roce 2019 to vypadalo, že se jedná o metaforu čupění na obrubníku, když žiješ ulici, letos je to údajně sportovní záležitost.
Po poslechu obou desek lze však usoudit, že jsou si tak podobné, že by klidně mohly tvořit jedno album. Počet tracků je v obou projektech stejný, dohromady by utvořily plnohodnotné album. I stopáž jednotlivých tracků je podobná a koncept, přestože tam vlastně žádný není, je v konečném důsledku také stejný.
Takováto úvaha nás může přivést k myšlence, jestli A$AP Ferg, jakkoliv ceněnou legendou je, lehce neklopýtá za svým stínem minulých let, v nichž svou rapovou inovací uváděl svět v úžas.
Kdy jsme naposledy dostali od bývalého harlemského BMX ridera vyložený unikátní hit? My si vzpomeneme na remix Plain Jane s Nicki Minaj, od jehož vydání už uplynuly bezmála tři roky. Od mistra volného stylu, který je schopný do mikrofonu nasypat spousty punchlinů, aniž by si je musel někam zapisovat, jsme v poslední době moc inovativního materiálu nedostali.
Kalhoty jsme před brodem, aniž bychom si věc poslechli, samozřejmě nestáhli, což se v konečném důsledku vyplatilo. Nejsou to však velká jména, která by v pravém slova smyslu zachránila celou desku, ale spíše způsob, jakým k desce Ferg přistoupil. Je jedním z mála velkých amerických jmen, které se hodně nechává ovlivnit evropskými rapovými vlivy, jež si nakonec přinesl i k sobě na album.
Prvním trackem, který upoutá pozornost, je No Ceilings s ještě legendárnějším americkým hlasem, než je ten Fergův – Lil Waynem. Směsice drillového beatu, Fergieho rytmiky, ikonického Waynova hlasu a dravosti mladé drillové newyorkské akvizice Jaye Gwuapa, je rozhodně zajímavým kouskem.
Gwuapo měl blízko k letos zesnulému Pop Smokovi, jenž během své krátké kariéry hojně propagoval evropské rytmy, a kterému by track rozhodně slušel. I tak se ale jedná o povedenou věc, k jejíž jedinečnosti přispívá i to, že se jedná o první Drill UK beat, na kterém se Lil Tunechi nachází.
Nahrávku ještě před vydáním, jak Ferg v rozhovoru pro Semtexe uvedl, ocenili i Skepta s Octavianem, kteří ji slyšeli, když navštívil Británii. Lepší gatekeepery by asi nesehnal.
Dalším příjemným překvapením je track Aussie Freaks, jenž dokazuje, že drill už není pouze Chicago nebo Spojené království. Skupina ONEFOUR z Mount Druitt v západním Sydney je protinožský rapový fenomén posledních let. Dokážou ti, že tropický ráj není jen pláž, opera a pivečko, ale i kopance, drogy a bodání nožem, jako bys stál na rohu šedavého birminghamského bloku. Kluci budou real deal, o čemž se můžeš sám přesvědčit. Byl o nich natočen dokument.
Tracklist:
1. Marilyn Manson (ft. Marilyn Manson) (prod. by Honorable C.N.O.T.E.)
2. Dennis Rodman (ft. Tyga) (prod. by Pliznaya)
3. In It (ft. Mulatto) (prod. by Bankroll Got It)
4. No Ceilings (ft. Lil Wayne & Jay Gwuapo) (prod. by AXL Beats)
5. Mask (ft. Antha Pantha) (prod. by Corbett, G. Ry & Hit-Boy)
6. Intermission (ft. Damian Lillard, Jaylen Brown & JaVale McGee)
7. Move Ya Hips (ft. Nicki Minaj & MadeinTYO) (prod. by Frankie P)
8. Value (prod. by Razjah)
9. Aussie Freaks (ft. ONEFOUR & Fivo Foreign) (prod. by TGUT)
10. Hectic (ft. Puff Daddy) (prod. by A$AP Ferg & TGUT)
Doprovázen tichomořskými hromotluky, Ferg si na tento track zavolal ještě Fivia Foreigna, jehož láska k drillu je také značná. Mimochodem, jedná se o dalšího newyorkského rodáka, jehož skill ocenil i pravý král New Yorku Nas, když si oba s Fergem pozval do nového klipu Spicy.
Ale co dále? Vlaštovka Value, která předznamenala, že by projekt Floor Seats II mohl být nový Trap Lord z roku 2013, nebo snad Move Ya Hips, kde Nicki Minaj s MadeinTYO sekundují precizní, ale monotónní flow harlemského kulometu? Minimálně druhý jmenovaný song má potenciál stát se menším než obrovským hitem, jestli to ale stačí na udržení statutu hitmakera, je otázkou.
Vnímali jsme samozřejmě i dříve zmíněný track Dennis Rodman, který odstartoval samotnou distribuci alba posledním vydaným videoklipem a videem na Twitteru, na němž bývalá hvězda Bulls a osobní kamarád Kim Čong-Una poměrně rozpačitě uváděl Fergovu novotu.
Vizuál však fanoušky spíše vyděsil, než bavil, jak je vidět v komentářích, jelikož rohatou hlavu býka, kterého má chicagský basketbalový klub v logu, mnohé přesvědčil, že se Ferg upsal ďáblu.
Velkým zklamáním byly pro nás tracky Marilyn Manson s Marilynem Mansonem a Hectic, na němž premiérově zahostovala obrovská harlemská osobnost Diddy. V prvním případě zabilo temnou atmosféru těšení se na Mansonovu sloku, místo které přišly na řadu jen skřeky v pozadí. Bylo to protrápených 3 a půl minuty.
Naopak Hectic se Diddyho sloky dočkal, přesto ta úporná chaotičnost, která měla nejspíše symbolizovat nechuť a nejistotu umělců ve spojitosti s koronavirovou pandemií a s protesty v rámci Black Lives Matter, přichází tak nějak nuceně a hlavně pozdě. Jako by poslední osoby, které se ještě nevyjádřily, chtěly v ruchu dalších událostí, které se momentálně řeší, něco říct. Snad je bude slyšet.
Nakonec In it s Mulatto a Mask s Anthou Panthou mají přínos hlavně v tom, že se na světle ukazují nové raperky s velkým potenciálem. Antha Pantha, ať už je to kdokoliv, si svou agresivní dikcí pár srdcí do budoucna nejspíš získala, Mulatto nicméně nepředvádí nic, co bychom už od ní v minulých tracích neslyšeli.
Při této skutečnosti se zastavíme. Rámcové vyznění A$AP Ferga se totiž může zdát úplně stejné. Letos kuloáry zazněla informace z úst jednoho ze zakládajících členů A$AP Mob A$AP Illze, že Ferg už není členem kolektivu. Jak píše XXL, Illz nařknul Ferga z krádeže nápadu, jenž se údajně týkal právě tracku Move Ya Hips, a údajné nevěrnosti skupině.
„Omlouvám se, ale Ferg už není ASAP. Je vyhořelý, jeho tracky jsou odpad, nezvládá to,“ uvedl Illz na svých IG stories. Za Illze se údajně postavil i A$AP Bari, který uvedl, že nebýt Illze, není A$AP, a proto mu dává props. Než se ale stačil samotný Ferg vyjádřit, A$AP Nvst se snažil situaci uklidnit.
Ať už to je, jak chce, jisté diskrepance mezi členy harlemského bloku cítit jsou. Mohly snad narušit práci geniálního mozku, jednoho z nejznámějších trapových umělců planety? Snažil se Ferg v novém projektu vzbudit na sílu své staré já, aby se zavděčil zakladatelům A$AP Mob, a proto jeho postrádá inovaci? Spousta otázek a málo odpovědí.
Jak už to bývá, k hádkám dochází všude a mezi všemi. Jestli i to byl důvod, proč nový Fergův hudební projekt vůbec poprvé postrádá sloku někoho z kolektivu A$AP, taky není jasné. Avšak jeho láska k New Yorku a jeho raperům, jeho konzistentní flow, jeho dikce, a jeho COO-COO, zní stále neporušeně.
Proto jsme se rozhodli ocenit Floor Seats II motivačním hodnocením 6/10 a těšíme se na rematch, kterému nebudou předcházet roztržky v týmu, chybět myšlenka a nebude kolem něj viset viditelná nervozita.