Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Násilná vloupačka odstranila ze světa nekorunovaného nástupce velkých rapových jmen z New Yorku. Kdo ví, jaký vliv, formu a drive by nakonec album Pop Smoka Shoot For The Stars Aim For The Moon mělo, kdyby v únoru nezemřel.
Únor 2020. Svět netuší, co ho za pár dnů čeká. Prozatím se ale všude žije poměrně normálně, není proto nijak zvláštní, že americký hiphop v poklidu očekává zajímavý projekt. Na začátku měsíce, konkrétně 7. února, vydává vycházející brooklynská hvězda Pop Smoke očekávaný a v pořadí druhý mixtape Meet The Woo 2 a sklízí šílený úspěch. Ten oslavuje ze svého nového pronajatého domu v prokletých hollywoodských kopcích Los Angeles.
Večer, 19. února, jej ale navštěvují minimálně čtyři maskovaní muži. Nezvaní. Pop Smoke totiž velice nešikovně prozrazuje svou adresu, načež jej jeho gangsterská minulost dožene i na druhém konci Spojených států. Už jsou slyšet pouhé výstřely. Smoke umírá.
Prakticky půl roku od vydání posledního mixtapu jsme se my, posluchači, dočkali Pop Smokeova debutového alba. Tyto projekty mají vždy velice trpkou příchuť. V případě Shoot For The Stars Aim For The Moon o to větší, jelikož je výtvorem člověka, který se měl stát ikonou. Projektu věřili všichni. Měl se stát tím, co oddělí jeho život plný zbraní, drog a pouličních přestřelek od pozlátka vyvstávajícího z tučného šeku nahrávacích společností. Osud tomu tak ale nechtěl.
Snad se Pop Smoke culí ze své nebeské haciendy. Label za něj poskládal poměrně ucházející debutový projekt, který ale, vzhledem k jeho absenci, v jistých aspektech citelně strádá. Album si rozebereme, nicméně všechno je třeba vzít hezky popořádku.
Historie nás učí, že spojkou mezi Spojenými státy a Evropou byl odjakživa New York. Nejprve lodní dopravu s britskými tyrany vystřídaly zaoceánské parníky s imigranty z Francie, Itálie a zbytku starého kontinentu, na což navázala letecká doprava. Import do Ameriky se nezastavil ani dnes, přestože už, v některých případech naštěstí, nemusíme mluvit pouze o zboží a lidech.
Země za velkou louží má nepopiratelně silný kulturní vliv na zbytek světa. Ano, narážím i na vznik hiphopu, který, můžeš hádat dvakrát, se zrodil taktéž v New Yorku. Big Apple je ale přes svou jedinečnost i dnes takovým evropským ostrůvkem v jinak „nezávislé“ Americe – v drtivé většině bývá první zastávkou pro Evropany, nikde jinde se v USA nepoužívá tak moc Facebook, a hlavně se nechává ovlivňovat transatlantickými směry.
Pop Smoke byl živoucím důkazem. Dvacetiletý Afroameričan, gangster, který začal velice brzo dealovat drogy, byl členem takzvaného The Woo, newyorkské aliance Crips a Bloods. Těžký život amerického teenagera mu „zpříjemnily“ až nepoctivě vydělané peníze, které jej samozřejmě dostávaly do potíží.
V roce 2018 tomu však dal přítrž svým přistoupením k mikrofonu. Vyhl se ale oldschool boombapu, jímž nasáklo uskupení Pro Era v čele s Joeym Bada$$em, ani se nerozhodl naskočit na klasický americký trap jako A$AP Mob. Vsadil na netradiční britské UK Drill producenty.
Ta hudba se mu musela zarýt hluboko pod kůži. Stačí se podívat na videoklipy interpretů z Británie. 67, ZT nebo SL, všechno jsou to zakuklení lidé v roadman oblečení, kteří vypadají úplně stejně jako ti, kteří účinkují v londýnských kompilacích útoků nožem na YouTube. Brooklynský PS byl ready na to stát se pionýrem US Drill scény, jehož manifestem se stal první projekt Meet The Woo.
Z jeho debutového mixtapu každý ocenil minimálně jednu stopu. Welcome To The Party vystřelilo Pop Smoka do povědomí těch největších hvězd. V remixech se mu nebáli sekundovat jak queenská rodačka Nicki Minaj, tak jedna z největších osobností UK Grime scény a mezižánrový chameleon Skepta. Velké zadostiučinění pro někoho, kdo se ještě před nedávnem živil nepoctivou kriminální činností.
S komerčním sukcesem mnoho lidí vyměkne a sejde z hazardní cesty, se kterou se dostal nahoru. Ne však Smoke, který na svou americkou vrtačku v druhém tapeu tím spíš přitlačil. Britští producenti 808Melo nebo Axl Beats naservírovali podklady pro písně s newyorkskými světovými hvězdámi jako Lil Tjay a A Boogie Wit da Hoodie. Velice tučnou porci. Mohlo se slavit.
Letošní únor si ale nakonec vzal za své. Po tichu, které nastalo truchlením nad ztrátou mladičkého interpreta, a poté zmatkem kolem koronaviru, mohou fanoušci konečně přistoupit k pietnímu poslechu.
Devatenáctistopý projekt i s bonusem Shoot For The Stars Aim For The Moon měl být zárukou velkého úspěchu. Korunovací, která by dosadila na hiphopový trůn moderního krále New Yorku. S hlasem jako 50 Cent, s gangsterskou náturou a s chytlavými hooky, by mu nemohl konkurovat ani na trůn sám sebou dosazený Tekashi 6ix9ine. Jaká škoda, že Smoke nedokázal nebýt sám sebou, což se nakonec i přes jeho nezapojení se do projektu promítlo do nové desky.
Prakticky dokonale dokázalo náturu alba popsat toto nevinné memečko na Twiterru, se kterými se mimochodem po vydání alba roztrhl doslova pytel.
Těžko říct jestli úmyslně, nicméně se zde setkáváme se dvěma odlišnými polovinami. První je tvrdá, nekompromisní, gangsterská, mířící pistolí přímo mezi oči, zatímco ta druhá hraje na city všem ženám, jež neodolají zlým záporákům se zjizvenými tvářemi a slabostí pro ně. Jakmile si to všechno poslechneš, doznáš, že se nejedná o celistvý projekt, ale opravdu jen o rozpracovanou vzpomínku, kterou by bylo škoda nakonec nechat zetlít.
Díry se v tomto případě snaží zalepit více než zajímavé hostovačky. Přetrhnout se mohla například třetina Migos Quavo, jenž dokonce věnoval tři sloky. Zahanbit se znovu nenechal ani New York, který znovu reprezentuje Lil TJay, syn legendárního zakladatele Bad Boy Record P. Diddyho King Combs a také účinkující ve videoklipu Hot N**ga a přítel Bobbyho Shmurdy Rowdy Rebel, jenž neváhal zaslat sloku z vězení. Mimo to měl ale Poppa na tracku jednu opravdovou bombu.
Tracklist:
1. Bad Bitch From Tokyo (Intro, prod. by 808Melo)
2. Aim For The Moon (feat. Quavo) (prod by. WondaGurl, Tyy Beats, Dez Wright, Daniel Deleyto, 5ive Beatz & 808Melo)
3. For The Night (feat. Lil Baby & DaBaby) (prod. by Wylo, MIKE DEAN, Daniel Moras Raab, Palaze & CashMoneyAP)
4. 44 BullDog (prod. by MoraBeats & MobzBeatz)
5. Gangstas (prod. by Swirv & CashMoneyAP)
6. Yea Yea (prod. by SephGotTheWaves & Hakz Beats)
9. Make It Rain (feat. Rowdy Rebel) (prod. by Yamaica)
10. The Woo (feat. 50 Cent & Roddy Ricch) (prod. by 808Melo)
11. West Coast Shit (feat. Tyga & Quavo) (prod. by Mustard & Bongo)
12. Enjoy Yourslef (feat. Karol G) (prod. by LuciG & Palaze)
13. Mood Swings (feat. Lil Tjay) (prod. by Dizzy Banko & Beat Menace)
14. Something Special (prod. by Duro)
15. What You Know Bout Love (prod. by IamTash)
16. Diana (feat. King Combs) (prod. by Spunk Bigga)
17. Got It On Me (prod. by Young Devante)
18. Tunnel Vision (Outro) (prod. by PVLACE, Nagra & 808Melo)
19. Dior - Bonus (prod. by 808Melo)
Přestože bychom ten zamýšlený koncept hledali těžko, za výrazem alba se nám může poskládat jistý obrázek. Spletenými nitkami přijdeme na člověka, jehož prozradí jeho signifikantnost. A shodou okolností je to Smokeův jmenovec. Curtis Jackson alias 50 Cent byl nejen hostujícím na The Woo s Roddym Ricchem, ale také výkonným producentem tohoto debutu.
Byl to on, kdo Smokeovi radil, aby se vykašlal na svůj bývalý život, aby si z něj vzal příklad a stal se byznysmanem. Pop Smoke ale nejspíš zareagoval pozdě, a po vzoru starého Fiftyho nepodrazil gangsta life. Get Rich or Die Tryin' se stalo bohužel realitou.
Každopádně odkazů na toto průlomové album 50 Centa je cédéčko plné, píseň Got It On Me má například vysamplovanou melodii z výše zmíněného alba ze songu Many Men (Wish Death), a v The Woo vysolí Smoke první bars z všem známého Candy Shopu. Už „Seznamky s Woo“ taktéž sdílely některé odkazy.
Znovu si akorát můžeme povzdechnout nad tím, že brooklynský mladík nezdědil po svém úspěšném předchůdci nejen jemný, ale zároveň potemnělý hlasový výraz a potenciál, ale i odolnost tělesné schránky. Jejich životy se totiž odvíjely prakticky jako přes kopírák. Nemluvě o samotných textech a melodiích v druhé části, kde pozorujeme výrazný 50 Centův vliv. Například v podobných „vyznání lásky“ a samplovaných instrumentálech.
Můžeme jít však ještě dál. Občas se až zdá, že bys na podobném beatu mohl bez problému slyšet padesátiletého Tupaca Shakura a další oldschool gangstery, jejichž vyznání lásky vůči opačnému pohlaví zněly také velice podobně. Proto, pokud sis někdy oblíbil mimo jiné třeba Run Tha Streetz, si tuhle část alba určitě pusť.
Ale co naplat. Přestože debut nepostrádá nic, co by nemělo na úspěšné placce chybět, stejně se pravděpodobně vysoko dlouho neudrží. Nemá kým. Hltejme tedy, dokud můžeme, Smokeovu lásku pro Christiana Diora plnými doušky, pousmějme se nad flow v tracku Make It Rain, jež místy může připomínat přísný diktát zkriminalizovaného Goofyho z disneyovek a oceňme i pokus o zviditelnění u španělsky mluvících posluchačů v písničce Enjoy Yourself, přestože se jedná o surový komerční tah, který v New Yorku reprezentuje někdo jiný.
Když už o tom mluvíme, na albu nechybí ani stopa s názve Snitching, kde se Smoke s Quavem a Futurem pěkně vyřádí. Pravděpodobně cíleně. Koneckonců, byla by škoda nesrovnat 6ix9ina a Pop Smoka. Jsou dokonalým protikladem. Zatímco duhový raper reprezentoval Bloods, Smoke byl Crip. Přestože oba měli kriminální minulost, Tekashi spolupracoval s policií a Smoke byl proti takovému jednání. Poppy byl člověk s opravdovým street kreditem, zatímco u 6ix9ine si v konečném důsledku ani nemůžeme být jistí, jestli o něj stál.
Postupně nacházíme další a další protiklady, až nakonec narazíme na ten nejdůležitější – jeden žije a druhý je mrtvý. Avšak posluchačům nesmí ani tato skutečnost zakalit mysl. Při jejím správném užití doznají, jak se věci nejspíš doopravdy mají. Za nás je to jasné: Král je mrtev, ať žije král! A i když nás to velice mrzí, nemůžeme Shoot For The Stars Aim For The Moon dát lepší známku než 7/10. Bezchybný debut holt postrádal interpretovu osobní přítomnost, což je nakonec to klíčové.