Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Eda Wooda po smrti „poctili“ oceněním za nejhoršího režiséra všech dob.
Ed Wood byl americký režisér, scenárista, producent, herec a spisovatel. Žil v letech 1924 až 1978. Během této doby ho široká veřejnost velmi nevnímala. V Hollywoodu byl známý jako excentrický, netalentovaný režisér, který řemeslo téměř vůbec neznal. Jistě, dokázal natočit ledajaký film, ale jeho kvalita byla podprůměrná.
Natáčel braky, obsazoval špatné (ne)herce a měl svébytný styl režie, protože téměř nikdy netočil scény vícekrát. Už první klapky byly v jeho očích dokonalé, i když v nich diváci mohli najít množství chyb. Vyžíval se v natáčení sci-fi filmů, ačkoli využíval směšné efekty a rekvizity. Jeho filmy propadly u kritiků a v kinech o ně nebyl zájem.
I přesto se mu ale podařilo najít peníze pro svůj další projekt. Častokrát to bylo lžemi, podvody nebo pofidérně vypadajícími návrhy filmů. Ed Wood žil v době bez internetu. Dnes by pravděpodobně po prvním fiasku skončil a nedostal by tolik prostoru.
V Hollywoodu se časem stal nechvalně známým, a tak bylo pro něj získání peněz na rozpočet svých filmů stále náročnější. Po několika celovečerních projektech se tedy musel uchýlit k natáčení porna.
Wood neměl lehké dětství. Jeho matka ho oblékala do dívčích šatů, protože si celý život přála mít dceru. Edovi to narušilo psychiku a do ženských šatů se oblékal po zbytek svého života. Nemělo to nic společného s jeho sexualitou. Byl heterosexuál a líbily se mu ženy.
První jmenovaný byl americkým hercem objevujícím se převážně ve westernech. Zemřel jako 50letý, když se údajně pokoušel zachránit lidi během jednoho z velkých požárů v Bostonu. Herec Béla Lugosi měl na Woodův život mnohem větší vliv.
Samotný Ed Wood rychle vyrostl. Postupně sbíral vyhozené záběry z kinofilmů. Když mu bylo 12 let dostal svou první kameru, stal se uvaděčem v kině a hrál i v hudební kapele. Po útocích na Pearl Harbor v roce 1942 narukoval do armády. Tvrdil, že mu jeden z japonských vojáků vyrazil zuby, ale podle vojenských záznamů se bitev příliš neúčastnil.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Proč se Ed Wood ve válce více bál zranění než smrti.
Že na své vtipkování a poroučení své manželce doplatil životem.
Kdo a za jakých bizarních podmínek mu financoval jeho filmy.
Jaký měl vztah s Bélou Lugosim, prvním představitelem filmového Draculy, který později propadl drogám.
Že byl netalentovaným, ale zaníceným cinefilem, jehož filmy a tvorba si vysloužily přívlastky nejhorší v historii.
Ironicky, režisér Tim Burton o něm natočil film, který získal dva Oscary. V jakých to bylo kategoriích?
Sám později prozradil, že více než smrti se bál zranění. Kdyby ho totiž lékaři svlékli, všimli by si, že pod uniformou nosí podprsenku a kalhotky.
V roce 1947 se Wood přestěhoval do Hollywoodu, kde psal a režíroval televizní epizody a malé filmy. Zlom přišel až v roce 1952, kdy se seznámil s Bélou Lugosim. Ten ztvárnil Draculu ve snímku z roku 1931 o nejznámějším upírovi všech dob. Šlo o první celovečerní film o Draculovi, který měl kromě obrazu i zvuk.
Lugosi se s Edem Woodem spřátelil, ale způsobil mu řadu problémů, protože byl drogově závislý. Když se poznali bylo hercovi 70 let a jeho sláva dávno upadla. Jeho syn, Béla Lugosi Jr. v dokumentu The Haunted World of Edward D. Wood Jr. tvrdil, že Ed Wood se na něm přiživil a využil jeho hvězdnou minulost.
Rozhovory s více Woodovými zaměstnanci a kolaboranty v knize Ed Wood: Nightmare of Ecstasy prozrazují, že Wood a Lugosi byli dobří přátelé. Wood se měl o Bélu starat když měl zdravotní problémy a také tehdy, když ho drogy připravily o všechno.
Wood získal kontrakt pro svůj první velký, celovečerní film v roce 1953. Prvotně mělo jít o fiktivní příběh Christiny Jorgensen. Christina byla první veřejně známou transgender ženou v Hollywoodu, přičemž podstoupila i operaci na změnu pohlaví. Snímek se měl jmenovat I Changed my Sex!, ale Wood příběh kompletně změnil a udělal z toho polofilm a polodokument o muži, který se rád převléká do ženských šatů.
Do přejmenovaného snímky Glen and Glenda obsadil Lugosiho v nesmyslné roli tajemné bytosti, která vše ovládá svými božskými silami. Roli našel i pro svou přítelkyni Dolores Fuller. Ta se s ním později i rozešla a dostala se až ke spolupráci s Elvisem Presleym.
Když producent George Weiss film uviděl a pochopil, na jakou blbost dal Woodovi peníze, pohádali se (alespoň tak to uvádí biografický film Ed Wood od Tima Burtona). Zavázal se, že s ním už nikdy nebude spolupracovat, což však nedodržel a o tři roky později mu dal peníze na další projekt, který se však Wood nikdy nedokončil.
Glen or Glenda byl propadákem a opravdu špatným filmem. Wood se však nevzdal. O rok později natočil krimi Jail Bait, ve kterém si Béla Lugosi nemohl zahrát, protože pracoval na jiném projektu. O rok později se Lugosi objevil v třetím Woodově filmu Bride of the Monster (původně se snímek jmenoval Bride of the Atom). Jednu z postav ztvárnil i švédský wrestler Tor Johnson a podobně jako všichni ostatní herci, ani on pořádně nevěděl, co dělá.
Bride of the Monster za 70 tisíc dolarů má být Woodovým nejdražším filmem. Natáčeli ho v roce 1953, ale dokončili ho až o dva roky později. Woodovi totiž došly peníze a neměl za co natáčet. Nakonec našel investora v podobě rangera Donalda McCoye. Ten Woodovi dal peníze, ale i svého nemotorného syna, který měl ztvárnit hlavní roli. Zároveň si vyžádal, aby film končil velkou nukleární explozí.
Mezi nezapomenutelné scény ve filmu patří i ty, v nichž umělá chobotnice zabíjí lidi. Štáb však neměl k dispozici motor, díky kterému by se hýbaly chapadla příšery. Herci tak museli hrát své role a navíc pohybovat příšerou, aby to vypadalo o něco autentičtěji.
Prešel rok a Wood získal finance na svůj další film. Mělo jít o sci-fi s názvem Grave Robbers from Outer Space, ale film měl nakonec premiéru pod názvem Plan 9 from Outer Space. Je to proto, že projekt financovala baptistická církev z Beverly Hills. Učinili tak ve snaze dostat se do Hollywoodu a tímto počinem vydělat peníze na své další snímky, kterými chtěli propagovat svou církev.
Wood se k nim dostal přes majitele bytu, ve kterém žil. J. Edward Reynolds byl jedním z lídrů církve. Woodovi odpustil splátky bytu výměnou za práva k jeho chystanému filmu Grave Robbers from Outer Space. Wood přesvědčil Reynoldse, aby jeho církev do filmu investovala. Vzhledem k tomu, že ho platili, udělali i několik změn. Dokonce přiměli herce a štáb, aby se pokřtili.
Tou největší byla změna názvu. Grave Robbers, a tedy vykradači hrobů, zněli v jejich hlavách pohansky a mohli církvi uškodit. Přinutili tak Wooda změnit název filmu na Plan 9 from Outer Space. Samotný obsah filmu, který už vykrádání hrobů obsahoval, ale z nepochopitelného důvodu nezměnili.
Zajímavé je, že Béla Lugosi před natáčením snímku zemřel. Měl v něm ale důležitou roli. Ed Wood však s hercem měl plány pro svůj další film, a tak roli přeobsadil chiropraktikem Tomem Masonem. Během všech jeho scén si musel před obličejem držet plášť, aby diváci nerozpoznali, že nejde o Lugosiho.
Wood pro film naplánoval ambiciózní scény, na které však neměl peníze. Častokrát tak improvizoval, což vyústilo v nekvalitní efekty a nefunkční scény, na které se jen těžko pohlíželo. Jde o nejznámější Woodův film, ačkoli ani 24 let po premiéře ho mnoho lidí nevidělo.
Změnilo se to po vydání knihy The Golden Turkey Awards od filmového kritika a televizního moderátora Michaela Medveda. Michael v knize nazval Eda Wooda nejhorším režisérem historie a jeho film Plan 9 from Outer Space zase nejhorším filmem všech dob, díky čemuž získal snímek svůj vlastní kult fanoušků. Velká škoda pro Wooda, který byl v té době už 2 roky mrtvý. Určitě by z toho ještě dokázal vytěžit.
V roce 1978 byli Ed Wood a jeho manželka Kathy alkoholici, neměli peníze a víceméně ani žádnou práci. Wood trpěl depresemi a natáčel erotické filmy. Ani on už v Hollywoodu nedokázal najít nikoho, kdo by mu dal peníze na celovečerní projekt.
Začal se tedy věnovat filmům se sexuální náplní a v mnoha případech točil vysloveně porno. Manžele Woodovi vystěhovali z jejich bytu 7. prosince 1978. Střechu nad hlavou našli v bytě jejich přítele Petera Coee. 3 dny po tom, co se tam nastěhovali, si Ed vzal do vedlejšího pokoje láhev vodky a začal popíjet.
Ed měl po chvíli zavolat na svou ženu, aby mu donesla drink. Ona odmítla, protože už měla plné zuby toho, jak ji komanduje. Když později zakřičel, že nemůže dýchat, myslela si, že buď žertuje, nebo se dožaduje pozornosti. V pokoji však následně bylo dlouhou dobu ticho, a tak ho šla zkontrolovat.
V knize A History of X: 100 Years of Sex in Film od Luka Forda popisuje, že ho našla mrtvého, s vypoulenýma očima a otevřenými ústy, jakoby před smrtí viděl ducha. Ed Wood zemřel 10. prosince 1978 na infarkt jako chudý, neúspěšný režisér a scénárista na dně.
Filmy Eda Wooda kvalitativně vůbec nestojí za pozornost. Režisér si po smrti vysloužil titul nejhoršího režiséra všech dob, který je však extrémně přehnaný. Šlo o jednoho z mnoha netalentovaných tvůrců v Hollywoodu, kteří měli velké, ambiciózní plány a skutečně jim na filmu jako takovém záleželo. Akorát jim chyběl talent.
Wood napsal desítky knih, častokrát pod pseudonymem Ann Gora, ale nikdy se nedočkal slávy či obdivu. Ed Wood si po smrti získal množství fanoušků a fanklubů. Několik hollywoodských osobností ho obdivuje za jeho nepřekonatelné odhodlání a upřímnou lásku k filmu.
Poklonu mu vzdal i oscarový režisér Tim Burton ve svém biografickém filmu Ed Wood z roku 1994. Jde o kvalitní biografii odrážející nejzajímavější momenty, charakterové rysy a kariérní momenty Eda Wooda v Hollywoodu.
Následnému natáčení porna se už naneštěstí nevěnuje. Film je však i bez toho dostatečně dlouhý a nabídne ti detailní pohled do života Eda Wooda a posledních momentů Bély Lugosiho, i když se pro účely dramatizace na 100% nedrží historických faktů.
Drama funguje jako biografie skvěle, a tak se zábavnou formou dozvíš vše potřebné o Edu Woodovi a jeho trampotách při získávání financí na své filmy. Navíc se můžeš těšit na vynikající herecké výkony v podání Johnnyho Deppa (Ed Wood) či Martina Landau jako Bély Lugosiho. Ten za ztvárnění Lugosiho získal i Oscara (snímek získala Oscara i za make-up).
Ve snímku se mihne i Vincent D'Onofrio coby legendární režisér Orson Welles, který stojí za Občanem Kanem. Občana Kanea vnímá filmová veřejnost častokrát za vůbec nejlepší film historie.
Snímek v krátké scéně zachycuje setkání dvou nesmírně horlivých a odhodlaných režisérů. Zatímco jeden byl extrémně talentovaný, druhý do filmového průmyslu vůbec nepatřil. Není známo, zda se Ed Wood ve skutečnosti s Wellesem setkali, ale možné to je. Burton mimo jiné ve filmu zrekonstruoval i slavnou scénku Bély Lugosiho bojujícího s chobotnicí.
Na závěr jsme si nechali další ránu ironického osudu. Tim Burton dostal na natočení biografie o Edu Woodovi 18 milionů dolarů. Snímek však celosvětově vydělal neuvěřitelných 5 milionů dolarů. Eda Wooda prostě nikdo neznal. Šlo o velký propadák, ne odlišný od skutečných Woodová filmů. Burtonovi se tak nešťastně podařilo autenticky zreplikovat i jeho kasové (ne)úspěchy.