Detailní pohled do nitra vývoje Cyberpunku 2077 ukazuje konflikty, tlak od managementu i nesplnitelné cíle.
Kritika polského studia CD Projekt Red, které v prosinci uvedlo svou dlouho očekávanou hru Cyberpunk 2077, jen tak neutichne. Hráči okamžitě zjistili, že hra je plná chyb, vypadá nedokončeně a neobsahuje množství slibovaných funkcí, které studio během vývoje slibovalo.
Šéf studia Marcin Iwiński proto nahrál video, ve kterém se hráčům omlouvá a vysvětluje, jak vývojáře limitovala starší technika v minulé generaci herních konzolí, ale i tlak očekávání veřejnosti.
Veřejnost na video zareagovala celkem kladně a hodnota akcií CD Projekt Red narostla o několik procent, ale novinář Jason Schreier z Bloombergu nyní zveřejnil svůj článek, v němž vyzpovídal dohromady více než 20 současných a bývalých zaměstnanců herního studia. Pod podmínkou anonymity mu popsali, jak vývoj probíhal ve skutečnosti, co od nich vyžadovali manažeři a jaké směšné platy měli mnozí z nich.
What went wrong with Cyberpunk 2077? Interviews with more than 20 current and former CD Projekt staff paint a complex picture. Unchecked ambition, technical woes, unrealistic deadlines, and above all, one belief: "We made The Witcher 3 -- it'll work out." https://t.co/T56huHkQW8
— Jason Schreier (@jasonschreier) January 16, 2021
Vytvořili jsme Witchera 3, nějak to bude fungovat
Ačkoliv hru studio oznámilo v roce 2012, podle vývojářů se na ní začalo pracovat až v roce 2016. Nejenže si studio umínilo, že vyvine hru, ale i samotný herní engine, na kterém bude fungovat. Jeden z vývojářů v rozhovoru řekl, že práce na hře připomínala cestu vlakem, před který někdo zároveň pokládá kolejnice.
Velká část víry ve vývojáře ze strany managementu prý byla založena na „magii“, kterou studio získalo díky hře Witcher 3. Když se v úvodních fázích vývoje někdo zeptal, jak chtějí všechny součásti hry vytvořit, kolega prý jen konstatoval: „Vytvořili jsme Witcher 3, nějak to bude fungovat“.
Manažeři také slibovali, že vývojáři nebudou muset pracovat přesčasy, ale opak byl pravdou. V jednom případě vývojář přesčasy odmítl, tak mu manažer řekl, že je to v pořádku, ale tyto zmeškané hodiny budou muset odpracovat ostatní členové jeho týmu. A nebylo ničím výjimečným, pokud lidé pracovali i 13 hodin denně.
Výplata 700 dolarů měsíčně
Dobře na tom nebylo ani platové ohodnocení. Ačkoliv CD Projekt Red sliboval, že 10 procent ze zisku rozdělí mezi zaměstnance, jeden z vývojářů Adrian Jakubiak v rozhovoru přiznal, že v roce 2015 jako tester vydělal kolem 400 dolarů měsíčně. O tři roky později jako juniorský programátor vydělával 700 dolarů měsíčně. V té době už přitom studio naplno pracovalo na Cyberpunku 2077.
Management podle vývojářů zoufale toužil po co nejrychlejším vydání, ale nakonec souhlasil s několika odklady do doby, kdy společnosti představily novou generaci konzolí. Šéfové prý chtěli vydat hru na dosluhující konzole a počítače a zanedlouho rovnou i na novou generaci Playstation 5 a Xbox Series X.
Falešné demo pro veřejnost
Přesto měli od počátku vývoje v roce 2016 zaměstnanci o dva roky později v rukou téměř jen demo verzi, kterou ukazovali fanouškům a novinářům na konferencích. Vývojáři nyní přiznávají, že demo verze byla převážně falešná, chyběla v ní řada herních mechanik, které hra měla obsahovat, a promarnili na jeho přípravě dlouhé měsíce. Ty mohli raději věnovat vývoji samotné hry.
Mezi vývojáři a managementem vznikaly konflikty, které přispívaly k tomu, že mezi více než 500 zaměstnanci pracujícími na Cyberpunku 2077 neexistovala v rámci týmů příliš velká souhra.
Vývojáři prý často pracovali na stejných funkcích, jaké již jiný tým naprogramoval, a když studio najalo dodatečné pracovní síly ze zahraničí, polští vývojáři prý často na skupinových poradách mluvili polsky místo toho, aby používali angličtinu.
Nestávalo se to jen mimo pracovní aktivity, ale údajně přímo během toho, kdy se zaměstnanci na schůzích radili, jak dál v jednotlivých fázích vývoje postupovat. Jakoby část polských vývojářů neměla zájem o pomoc ze zahraničí, avšak místní síly nestačily na komplexnost celého titulu.
Bude hra jednou oblíbená?
Nikdo tak momentálně netuší, jak dlouho bude studiu trvat, než hru opraví a transformuje do takového stavu, že se bude moci bez problémů vrátit do obchodu pro Playstation a fanouškům se napraví znechucení z nedokončeného produktu, který CD Projekt Red začal prodávat.
Opravné aktualizace mají přicházet koncem ledna a pak v následujících týdnech, a tak bude zajímavé sledovat, zda se Cyberpunku 2077 podaří napravit si reputaci, nebo navždy zůstane poskvrněna.