Luxusní italské značce se po 27 letech podařilo vytvořit produkt, který bude ikonický.
Komfort se zdá být pro zákazníky během pandemických měsíců hlavním faktorem při výběru oblečení. Stejně jako vystřelil loni prodej obyčejných šedých tepláků značky Nike nebo domácí obuvi Birkenstock či UGG, se sázka na pohodlí odráží stále více i ve vysoké módě.
Luxusní značka Marni, založená v roce 1994 italsko–švýcarskou návrhářkou Consuelou Castiglioni, se i přes svou poměrně krátkou historii řadí mezi elitu. Ve srovnání s konkurencí jí však stále chyběl ikonický produkt, který by symbolizoval celý módní dům, jako je tomu například s kabelkami Birkin v případě značky Hermés, botami Tabi od Margiely nebo trenčkoty Burberry.
Během uplynulých let byla pro Marni dominantní dámská móda a experimenty s pestrými barvami a materiály. Možná právě díky tomu si v roce 2012 vysloužila prostor v rámci každoročních designérských spoluprací řetězce H&M, čímž o sobě rozšířila povědomí po celém světě. V témže roce se značka Marni stala součástí mezinárodní módní skupiny OTB, která zastřešuje i již zmíněného Margielu, Diesel, Jil Sander nebo značku Amiri.
- Proč se stal z mohérových svetrů trend.
- Jak jejich tvůrce, návrhář Francesco Risso, téměř dostal vyhazov.
- Do jaké míry může za jejich popularitu Kurt Cobain.
Vedle toho všeho si módní dům dlouhá léta držel status rodinné firmy, jejímž výkonným ředitelem byl Consuelin manžel a online prodej měla na starosti jejich dcera Carolina. V rozmezí let 2016 až 2018 však došlo hned k několika velkým změnám na vedoucích pozicích, z čehož nejvýznamnější byl příchod návrháře Francesca Rissa na pozici kreativního ředitele.
Svými kolekcemi Francesco sice splnil požadavky módního domu a také vedení OTB Group, ale během trvání jeho čtyřletého kontraktu se mu nepodařilo vytvořit produkt, který by se stal pro Marni ikonickým. Na konci roku 2019 tedy vedení zvažovalo jeho odchod, ale Francesco nakonec dostal druhou šanci, za kterou se odvděčil tím nejlepším způsobem.
Kurt Cobain
Sbírky, které se držely ideologie Consuely Castiglioni, byly vždy bujarým, ba až psychedelickým zážitkem. Pánská přehlídka na podzim 2019 nebyla výjimkou a po krátké sérii tradičních pánských kabátů a obleků se na přehlídkové molo dostaly zničehonic hedvábné košile a pyžamové kalhoty s pestrobarevnými vzory, inspirované animovaným filmem Allegro non troppo z roku 1976. Francescovým tématem se totiž stala nerozvážná rebelující mládež dnešní doby, která nezapadá do žádného stereotypu. Tam, kde je nerozvážná rebelující mládež, nesmí pochopitelně chybět ani punk a grunge.
S osobností Kurta Cobaina se kromě hudby pojí i několik estetických prvků, například oválné brýle s hrubým rámem, flanelové košile s roztrhanými džínami nebo huňaté mohérové svetry. Právě kardigan, který měl Kurt na sobě během legendárního vystoupení MTV Unplugged v roce 1993, se považuje za jeden z nejdražších svetrů na světě. V říjnu 2019 ho totiž někdo vydražil na aukci za astronomickou částku odpovídající více než sedmi milionům korun, a to i přesto, že je na něm vypálená díra od cigarety a na boční kapse je velký flek.
Svou vlastní verzi Kurtova kardiganu přinesla v kolekci podzim/zima 2019 s cenovkou téměř 1 000 € (26 000 korun) značka Vêtements, čímž vyvolala na internetu obrovský rozruch. Pár měsíců předtím ji přitom předběhl právě Francesco během zmiňované módní show, ale patřičného uznání se nakonec dostalo i jemu.
Mohér od značky Marni
V kategorii pánských, ale i dámských svetrů se za klasiku považuje zejména tradiční ovčí vlna nebo luxusnější kašmír, tedy vlna z kašmírské kozy. Významná je i vlna z angorských králíků, kterou si spotřebitelé často pletou s vlnou angorské kozy, tedy tzv. mohérem.
Co se dozvíš po odemknutí?
- Proč velké oděvní řetězce přestaly od roku 2013 používat mohér.
- Kolik stojí kousky značky Marni.
- Jakou údržbu vyžadují podobné svetry.