Zahajovací keynote na letošní konferenci Google I/O přinesl několik zajímavých novinek.
Po dvouleté přestávce se vrátila konference Google I/O. Kalifornská technologická společnost tuto developerskou událost organizuje už od května 2008 v ročních intervalech, ale loni se pro pandemii koronaviru nekonala. I když omezení stále přetrvávají, v Googlu se rozhodli event přece jen zorganizovat, letos však výlučně online přes youtubový livestream a Google Meet.
Ještě před začátkem konference bylo z mnoha zdrojů zřejmé, co na ní téměř jistě uvidíme a co bude s největší pravděpodobností představeno později. Očekávalo se zejména představení operačního systému Android 12 a několik zlepšení v oblasti Google služeb.
Na oficiální stránku Google I/O do popisu napsali jen jedinou větu: „Připojte se k nám a zjistěte, jak pokračuje naše mise organizovat informace o světě a dělat je univerzálně přístupnými a užitečnými.“ A celý úvodní keynote se skutečně nesl v duchu této myšlenky.
- Jak se z vyhledávání Googlem stalo ještě lepší vyhledávání Googlem.
- Že umělá inteligence se brzy stane naším každodenním pomocníkem.
- Jak vypadá nové rozhraní „Material You“ a jak se hodí na nový Android 12.
Umělá inteligence napříč Google službami
První polovina projevu byla zaměřena zejména na pokrok v oblasti umělé inteligence. Ve službách Vyhledávání, Mapy a Fotky představili zlepšení, která nejsou na první pohled až tak signifikantní, ale v rámci celého Google ekosystému se zaměřují přesně na to, na co o pár řádků výše zmíněný popis konference – na dělání informací dostupnějšími a užitečnějšími.
První složkou tohoto avizovaného pokroku v práci s umělou inteligencí je zlepšené vyhledávání Googlem. Nově se ve vyhledávání budou kromě výsledků z webových stránek objevovat i další položky. Půjde například o nákupní košíky, do kterých si napříč webovými stránkami uživatel popřidával produkty a nedokončil nákup, Googlem generované odpovědi, které jsou díky pokrokům v oblasti umělé inteligence a službě Google LaMDA (o níž píšeme o pár řádků níže) zcela přirozené, ale i další překvapivě zajímavé výsledky, jako například tento:
Aktualizaci se podrobí i Google mapy. Novinkou je tzv. rušnost oblasti. Je to služba, která bude od svého počátku fungovat i v Česku a na základě shromážděných dat ze smartphonů s Androidem umí uživateli říci, přibližně kolik lidí se nachází na místě, kam by chtěl jít (např. restaurace nebo kulturní památka).