Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Pondělního rána zbyl na zdi jenom hřebík. Pachatel zmizel beze stopy.
Žádný alarm, žádné kamery, hlídač ani davy turistů. Prostor je prázdný, a pro mladého sklenáře tak vzniká perfektní situace, aby nákres své krádeže proměnil v realitu. Přesně před 110 lety ukradl Ital Vincenzo Peruggia přímo ze zdi muzea Louvre slavný obraz od Leonarda da Vinciho Mona Lisa.
Jen si vzpomeň, kolikrát se ti podařilo utopit se v jejím tajemném úsměvu. Přes 500 let se snažíme zjistit, co uhrančivý pohled ženy na jednom z nejslavnějších obrazů skrývá. A je to vlastně vůbec žena? Na obrazu, který se ani přes svou úspornou velikost mezi obrovskými plátny neztratí, zkrátka něco je. I Vincenza na díle něco přitahovalo.
O co šlo, si necháme až na později. A teď se pojďme vrátit do 21. srpna 1911.
Hřebík v kupce obrazů
Na stěně legendárního muzea jednoho pondělního srpnového rána dlí jen prázdný hřebík v obležení ostatních veleděl mistrů z celého světa. Ta jako by v atmosféře, v níž krev v žilách tuhne jako zaschlá barva na štětci, držela minutu ticha za ztrátu přítele.
Mona Lisa, též známá jako La Gioconda, vznikala v období mezi lety 1503 a 1506. Jedná se o velmi malý olej na topolovém dřevě s rozměry 77 x 53 cm.
Ohlušující ticho ale brzy propuká v bouři paniky. To když do sálu vstupuje řada francouzských vyšetřovatelů. Příslušníci rozbíhají vyšetřování téměř okamžitě. Už teď je ale všem – veřejnosti i policii – jasné, že se stávají svědky největší umělecké krádeže století. Co ovšem nevědí, je, že o obrazu znovu uslyší až za další dva roky.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Jaké slavné osobnosti se staly podezřelými
Kde se celou dobu obraz ukrýval
Jakou fatální chybu pachatel udělal
Za kolik se měla Mona Lisa prodávat na černém trhu
Titulky novin vyšetřování nepřidávají. „Monu Lisu hlídáme jako oko v hlavě vždy kromě pondělka,“ zní jeden z nich. Objevují se karikatury, spekulace i posměch. Louvre čelí ostré kritice, protože vedení muzea evidentně nedokázalo uchránit jeden z největších tamních klenotů.
Jediné, co po obrazu kromě hřebu zbylo, je otisk pachatelova prstu. Žádné další stopy. Policie se dostává do slepé uličky a snaží se najít viníka. Netuší, že Mona Lisa je ještě stále v Paříži, necelých 40 kilometrů od místa činu. A nadále bloumají tmou pod svícnem a hledají viníka i tam, kde by ho snad nikdo nehledal.
Byl to Picasso!
Podezřelé osoby se nacházejí i mezi těmi nejslavnějšími umělci. Policie obviňuje kubistického malíře Pabla Picassa a avantgardního básníka Apollinaira. V tu chvíli to vyšetřovatelům dává dokonalý smysl, protože oba dva figurovali v dřívější krádeži starodávných sošek. Jejich alibi je ale neprůstřelné a důkazy neexistují, a tak plátno případu zůstává nadále prázdné.
Apollinaire nechal starodávné sošky z muzea ukrást svého sekretáře Josepha Géry Piereta. Jeho čin měl demonstrovat chabé zabezpečení muzea. V roce 1907 si od básníka sošky koupil malíř Pablo Picasso, kterého inspirovaly k jednomu z jeho prvních kubistických děl.
Kapičkou barvy jej zašpiní chvíle, kdy se policie dozví, že se má obraz prodávat na černém trhu, na který plánují zavítat jako znalci umění, kteří si chtějí rozšířit svou sbírku. Případ je tak blízko svému konci, až se od něj nakonec na míle vzdálí. V momentě, kdy policejní plán uteče do novin a celá operace padá.
Vyšetřují se další podezřelí, ale s otiskem prstu si v tehdejší době policie nevystačí. Neměla ani popis pachatele ani lepší představu o čase, kdy si dílo z muzea ztratilo. Po neúspěšných pokusech se Paříž s dílem definitivně loučí a smiřuje se s tím, že na zeď bude jako jizva zdobit jenom rezavý hřebík.
Mona Lisa mezitím celou dobu odpočívá ve Vincenzově kufru s dvojitým dnem.
Dopis od Leonarda
O dva roky později se italskému obchodníkovi s uměním a starožitnostmi Alfredu Gerimu ve schránce zjevil tajuplný dopis. Stálo v něm jednoduché sdělení. Mona Lisa je na prodej za 500 000 lir (to dnes představuje přibližně 1,5 milionu eur). Anonym se podepsal jednoduše Leonardo a jediné, co chtěl, bylo, aby se obraz dostal do florentské obrazárny Galleria degli Uffizi. Měl se tak dostat zpět domů.
S autorem dopisu, kterým nebyl nikdo jiný než Vincenzo, se Alfred spolu s ředitelem galerie sešel a společně si zboží převzali, aby otestovali, zda se skutečně jedná o významný kus umění. Když se pravost potvrdila, dala galerie Vincenzu „Leonardovi“ Peruggiovi vědět, že obchod platí. Mají se sejít v ulici Via dei Panzani a vlasteneckého zloděje vyplatit. Místo nich ale na místo přichází policie.
Byla to služba Itálii, bránil se Vincenzo
Italský vlastenec a někdejší louverský zaměstnanec ve vteřině chápe, že spadla klec. Vyšetřovatelům se nijak nebrání a soudní proces začíná. Pachatel se u soudu hájí, že jednal ve službě vlasti a jediné, o co mu šlo, bylo vrátit italský klenot tam, kam podle něj právoplatně patří.
Proč ale za službu hodnou Robina Hooda požadoval svůj balík peněz, vysvětlit nedokázal. A tak soudce Vincenzovi vyměřil trest odnětí svobody na jeden rok a patnáct dní. Ve vězení ale nakonec zůstal jen sedm měsíců. Mezitím se Mona Lisa vrátila mezi další legendy do Paříže a stala se ještě větší legendou, než bývala doposud.
Vincenzo Peruggio po propuštění z cely bojoval v první světové válce. Pak žil v ústraní až do roku 1925, kdy na své 44. narozeniny zemřel v Paříži. Ani o jeho smrti by se nikdo nedozvěděl, kdyby v roce 1947 nezemřel jeho jmenovec.
Krádež slavného obrazu inspirovala i mnohé další umělce, stejně jako celé prostředí Louvru, které záhadnými slavnými díly přímo oplývá. Polibek múzy v něm nalezl například známý Andy Warhol nebo autor úspěšné knihy Da Vinciho kód Dan Brown.
Od té doby se zabezpečení Louveru posunulo mílovými kroky kupředu a ukrást slavný da Vinciho obraz dnes již tak snadné není. Takže pokud si pohráváš s myšlenkou infiltrovat se do muzea jako zaměstnanec a za půl milionu obraz vrátit zpět do Itálie, tak jako to v roce 1911 udělal Vincenzo Peruggia, nejspíš to nevyjde. Mona Lisa je tedy, doufejme, už navždy v bezpečí.