Netflix se opět snaží potěšit všechny ortodoxní fanoušky akčních filmů novinkou Sweet Girl. Ta je momentálně na platformě jedním z nejsledovanějších snímků. Vyplatí se jí dát šanci, nebo jde o ztrátu času?
Kulky svištící z pistolí, samopalů, kulovnic, brokovnic... Dechberoucí bojové choreografie, hořící a vybuchující auta, napětí, krev. Pokud jsi vyrostl na akčních filmech a jde o tvůj nejoblíbenější žánr, pro Sweet Girl budeš mít pravděpodobně slabost. Z novinky na Netflixu, kterou režíroval producent a kameraman Brian Andrew Mendoza, je cítit odkaz na kultovní „devadesátková“ akční díla, kde šly scénáře daleko do pozadí a důraz byl kladen zejména na hlavního hrdinu a špičkovou akci.
Honba za spravedlností
Právě hlavní hrdina je ten, kdo to v tomto případě celé táhne nahoru. Je jím obyčejný chlapík z ulice Ray Cooper, který se po smrti své ženy rozhodne pomstít farmaceutické společnosti za to, že z trhu stáhla lék, který ji mohl zachránit. Postupně se z něj stává krvelačné monstrum, snažící se jít až na samý vrchol ledovce. Chce dostat všechny zainteresované a uříznout hlavu chobotnici, které jde pouze o profit. Zapomíná ale na to, že z toho vrcholu nebo po cestě na něj se dá i spadnout. Pomocnicí během honby za spravedlností se mu stává jeho dcera Rachel, holdující bojovým uměním. Ztvárnila ji teprve dvacetiletá Isabela Merced.

Dvaačtyřicetiletý havajský obr Jason Momoa se dostal do povědomí zejména díky Hře o trůny nebo roli Aquamana a pro roli zuřivého mstitele se přímo narodil. Je dokonalým akčním hrdinou se skvělými predispozicemi. Robustní, 193 centimetrů vysoký svalovec ví, jak se bít či lámat kosti i vazy. A divák mu to věří. Ve Sweet Girl je ale přece jen jiný než jeho dávní předchůdci typu Steven Seagal, Silvester Stallone nebo Arnold Schwarzenegger.
Nejlepší výkon v kariéře?
V Mendozově debutu ukazuje svou zranitelnost. Je vidět, že není rozený zabiják, ale chlapík, který se najednou vydal na těžkou cestu, přičemž si plně neuvědomuje důsledky svých činů a dělá několik chyb. Neví, jak se střílí z pistole, a nechce ji ani použít, pokud to nebude zcela nezbytné. Nerozdává tedy „headshoty“ jedna radost, ale spíše selským rozumem vychytrale plánuje pasti, jak se vyhnout devastující interakci se všemi zloduchy. Motivaci a charakter hlavního hrdiny divák pochopí ihned. Trojice scénáristů Philip Eisner, Gregg Hurwitz a Will Staples se postarala o to, aby v tomto směru bylo vše důvěryhodně vykreslené a uvěřitelné.

Pomáhá tomu i skvělý výkon Momoy. Ve scénách, kde odchází z nemocničního pokoje na chodbu poté, co jeho žena umírá na rakovinu, ukazuje možná svůj vůbec nejlepší herecký výkon v kariéře. Jeho dobrý přítel Mendoza, který stál za kamerou při jeho režijním debutu s názvem Cesta do Palomy (2014), mu dal prostor naplno ukázat, co v něm je. Ukázat, že se umí nejen bít, ale i skutečně hrát v pravém slova smyslu. První polovina filmu — až na několik detailů — má slušný rozběh. Vtahuje diváka do děje, snaží se ho navnadit na další průběh, vyvolat očekávání. Získává si ho také fungující chemií Momoy a Merced. Nemluvě o skvělém, poměrně děsivém chladnokrevném záporákovi. Ztvárnil ho Manuel Garcia-Rulfo.
Scenáristické lapsusy
Dobře rozehraná partie se ale začne pomaličku rozpadat v momentě, kdy nastanou první scenáristické lapsy, při kterých se divák začne chytat za hlavu a koulet očima. Ty se postupně opakují stále častěji, až vrcholí tím úplně nejvíce šokujícím závěrečným zvratem, který vše obrací naruby. Na jedné straně jde o úsměvnou ambiciózní snahu o ozvláštnění akčního žánru a děl z posledních let s klasickou a již otřepanou jednotvárnou šablonou. Na druhé straně jde o totálně naivní a chybný krok scénáristů, protože jejich nápadu, ze kterého měli všichni otevírat ústa, asi jen těžko někdo příčetný uvěří.

Je cítit, že film Sweet Girl by místy až zoufale chtěl napodobit bravurní loňskou akční jízdu Extraction taktéž z dílny Netflixu. V ní stál Momoově na místě další herec známý zejména z komiksovek Chris Hemsworth. Tento „akčňák“ v režii Sama Hargrava je ale na zcela jiné úrovni snad po všech stránkách. Mendozův debut Sweet Girl sice nabízí několik skvělých záběrů a celkově mu po formální stránce není tolik co vyčítat, ale až zarážející příběhové zvraty v druhé polovině mu zcela zásadně podkopávají nohy, s čímž zároveň výrazně klesá i celkový dojem.
Výše zmíněné superlativy ale přece jen dostávají film alespoň na hranici průměru. Jde tedy „jen“ o standardní současnou produkci Netflixu, která se ale bohužel velmi rychle ztratí mezi mnohem kvalitnějšími díly. I proto filmu dáváme jen pět bodů z deseti.