Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Teprve nedávno přišla do kin v pořadí již dvacátá pátá bondovka s názvem Není čas zemřít. Rozhodli jsme se proto udělat žebříček těch úplně nejlepších filmů o agentovi 007.
„Vodka, Martini. Protřepat, nemíchat.“ Vždy přesně věděl, co chce, a také to, jak toho docílit. Problémy mu sice neustále dýchaly na krk, ale nikdy si z toho nedělal těžkou hlavu. Profesionál, dokonale vycvičený ke splnění mise za každou cenu. Zároveň typický britský džentlmen.
Je vždy dohladka oholený, upravený, v elegantním obleku, sebevědomě vystupující, s pronikavým pohledem a geniálním humorem. Utrousit v pravý čas nějakou vtipnou hlášku byla odjakživa jeho specialitou. Ať už proto, aby zapůsobil na tu nejkrásnější ženu v místnosti, nebo aby vychytrale odlákal pozornost svých nepřátel.
První podobu mu dal spisovatel Ian Fleming v roce 1952 v knize Casino Royale, tu filmovou mu dal režisér Terence Young o deset let později. Tehdy vznikla první bondovka s názvem Dr. No a zazněla i dnes už nejznámější hláška při představování postavy: „Bond. James Bond.“ Jako první ztvárnil nebojácného agenta 007 ve službách MI6 s povolením zabíjet jménem Jejího Veličenstva charismatický, metr devadesát vysoký Sean Connery.
Od té doby se v roli Jamese Bonda objevili i Roger Moore, George Lazenby, Timothy Dalton, Pierce Brosnan a Daniel Craig. Již téměř šedesát let nás tato legendární postava v kině baví i drží v napětí. Pojďme se společně podívat na to, které bondovky nejvýrazněji oživily sérii svou originalitou a zpracováním. Žebříček je velmi subjektivní, proto nám nezapomeň do komentáře napsat svou top desítku.
Článek bude obsahovat spoilery!
10. Vyhlídka na vraždu (John Glen, 1985)
Záhadné experimenty, mocenské hry KGB, seskok z Eiffelovky, útěk z hořícího výtahu, honička na koních či v hasičském autě. Poslední „moorovka“ je vskutku šíleně divoká jízda. V každém případě s jedním z nejpamátnějších závěrů v rámci celé série — let vzducholodí a bitka se sekerou o holý život na mostě Golden Gate prostě nemají chybu. Vše posouvá na vyšší úroveň tentokrát démonický Christopher Walken v roli chladnokrevného Zorina spolu s děsivou Grace Jones, která ztvárnila May Day. Na její zuřivý, vražedný pohled se nedá zapomenout. Tanya Roberts jako křehká Bond girl vedle této dvojice působí až andělským dojmem.
Roger Moore vnesl do role agenta 007 ještě větší půvab, ale do celé série přinesl zejména více humoru a odlehčení než jeho předchůdce. Zatímco Connery představoval typického drsňáka, kterému nedělalo problém vynutit si informace například i fackováním žen, Moore byl jakýmsi šarmantním, milým pánem, který by na první pohled neublížil ani mouše. Bil se až tehdy, když to bylo nezbytné, jinak raději vše vyřizoval slovně a s vtipem. No, samozřejmě, když už přišlo na lámání chleba, uměl také střílet kulky mezi oči protivníků.
Specifickou atmosféru zde ale skvěle vybudoval zejména režisér John Glen. Ten ve světě bondovek zanechal nesmazatelnou stopu. Nejdříve se představil jako střihač filmů V tajné službě jejího veličenstva (1969), Agent, který mě miloval (1977) či Moonraker (1979), později se posadil na režisérskou židli a natočil díly Jen pro tvé oči (1981), Chobotnička (1983), Vyhlídka na vraždu (1985), Dech života (1987) a Povolení zabíjet (1989), přičemž přinesl do celé série zcela nový vítr. Vítr ve znamení změny. Se vzpřímeným ukazováčkem totiž připomínal, že je načase se s příchodem nové doby osvobodit od konvencí.
9. Thunderball (Terence Young, 1965)
Ukázková klasika ze staré školy byla na svou dobu naprosto průlomová díky rozsáhlému a náročnému natáčení pod vodou. Výsledek? Vizuální skvost. Právě epické, výpravné souboje dvou táborů pod hladinou s harpunami jsou fantastické a místy až neuvěřitelné. Stejně jako napínavý útěk před žralokem v bazénu. Kameraman Ted Moore se sice musel pořádně zapotit, ale můžeme mu za to ruce líbat.
James Bond versus nekompromisní, jednooký vlivný multimilionář Emilio Largo (Adolfo Celi). Vše zamotá unesené letadlo, vraždy, jedovatý plyn, nebezpečné bomby, diamanty v hodnotě 100 milionů liber a množství jiných problémů. Agent MI6 se tedy ani tentokrát nenudí. Stále to ale není nic, co by nedokázal zvládnout. Na co se tu můžeš těšit? Rozhodně na skvělého Conneryho předvádějícího jeden ze svých nejlepších výkonů (i co se týče kaskadérských kousků), vtipný únik na jetpacku, honičky plné výbuchů nebo nádhernou Claudine Auger, která rozhodně není ten typ, který by si nechával věci líbit.
8. Chobotnička (John Glen, 1983)
Chobotnička je snad tou nejfeminističtější bondovkou. Obrací se zde karta. Zatímco ve většině předešlých dílů byly téměř všechny ženy nevyhnutelně odkázány na pomoc agenta MI6 a měly působit víceméně „na okrasu“, v Chobotničce by bez jejich pomoci neměl šanci přežít. Glen byl konečně tím, kdo ukázal, že i ony se mohou umět dobře prát, přesně mířit a trefit cíl, zdolat ty největší chlapy či rovnou zachránit svět před katastrofou.
Je to výstřední, odvázané, provokativní, exotické, vzrušující a jednoduše výpravné. Velbloudi, sloni, opice, tygři, krokodýli, klauni a schované bomby. Jeden velký cirkus. Zábavné a podmanivé. Zábavu zažívali podle Glena i všichni na place během natáčení.
„Když natáčíte film šest měsíců, neustále musíte udržovat morálku štábu, být ve střehu a být stejně zapálení, nadšení pro danou věc. S Rogerem to bylo nezbytné. Všichni na scéně ho jednoduše milovali. Svými vtipy a chytáky mě každý den stál alespoň půlhodinu času. Za to nadšení štábu to však stálo,“zavzpomínal si britský režisér během padesátého výročí filmů o agentovi 007.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Jak vzpomíná na natáčení filmů o Bondovi režisér Sam Mendes.
Kterého představitele Bonda označil režisér John Glen za nejlepšího herce, s jakým během tvorby bondovek spolupracoval.
Jak změnila postava Bonda život Danielu Craigovi, jaké zranění utrpěl během natáčení a jaké fobie se zbavil.
Ve které bondovce je agent 007 rebelem, který ignoruje zájmy jejího veličenstva a jde za osobní pomstou.
Ruku na srdce, James Bond by neměl práci a nebyl by takovým hrdinou, kdyby neměl proti sobě pořádného padoucha. Zákeřného, narušeného, krvelačného. Blofeld jako vedoucí hlava tajné organizace s názvem Spectre a propracovanou mytologií měl již od počátku potenciál být tím nejlepším záporákem v rámci série. Je to klidný, ale zároveň mimořádně zlověstný, ukázkový psychopat. Jako první ho ztvárnil výborný Donald Pleasence.
Poznávacími znaky této postavy byla pleš, zohavená tvář a bílá kočka na rukou. Tím nejpamátnějším hercem, který se ale v role Blofelda objevil, byl bezpochyby brilantní Christoph Waltz. Představil nám ho právě Mendes ve filmu Spectre. I když dokázal Bonda dostat v tomto snímku na kolena, nedokázal ho zlomit a připravit mu takovou past, se kterou by si nevěděl rady. Jejich více psychologický než fyzický souboj je v každém případě vrcholem celého filmu. Karnevalový úvod, souboj ve vrtulníku, první útěk ze sídla Spectre či závěrečné hledání Madeleine patří rovněž k tomu nejlepšímu, co tu můžeš vidět.
Daniel Craig však na natáčení nevzpomíná nejlépe, protože si během něj zlomil nohu, jak uvádí USA Today. To navíc není všechno. Podle Insidersvému hereckému kolegovi Davu Bautistovi (mimo jiné MMA zápasníkovi) nechtěně zlomil nos během parádní bojové scény ve vlaku a pak ve strachu, že mu to vrátí, utekl. „Napřáhl jsem se a udeřil ho do nosu,“ řekl Craig v show Grahama Nortona. „Slyšel jsem to prasknutí, řekl jsem si — bože, ne — a utekl jsem. Myslel jsem si, že přijde za mnou, ale byl neskutečně milý,“ dodal s úsměvem herec, narážející na to, že Bautista je mnohem robustnější a vyšší než Craig.
6. Není čas zemřít (Cary Joji Fukunaga, 2021)
Mosty jsou spáleny. Není cesty pryč. Zůstali už jen smutní diváci v kině se slzou v oku vzpomínající na všechny krásné a nezapomenutelné momenty, o které se postaral Daniel Craig. Bude nám chybět a někdo si až později uvědomí, jak moc. Už navždy bude tím nejlidštějším Bondem, který se nechová jako stroj bez emocí. Tím, který je přece jen z masa a kostí.
Jednou se nevyhnutelně muselo stát, že narazí na protivníka, který ho nachytá a zároveň totálně zlomí. Myšlenka na to, že se už nikdy nebude moci dotknout své ženy a dcery, neboť by je to stálo život, ho přinutila rezignovat, odhalit nepředstavitelnou bolest a zvolit si raději smrt. Svůj osud ale přijal s pokorou a úsměvem na tváři, vlastně tak jako vždy.
Fukunaga citlivě uzavřel jednu velkou kapitolu, vychytrale otevřel novou (obsadit do role nového agenta 007 ženu a ještě k tomu černošku muselo několik konzervativců budit ze spaní, ale dobře jim tak) a zároveň překvapil, šokoval nebo skutečně upřímně dojal diváky jako žádný jiný režisér bondovek. Moment, kdy hlavní záporák Lyutsifer Safin v závěru využije šanci a vstříkne Bondovi jed smrtelný pro jeho rodinu, vyvolává tu nejsilnější husí kůži. Nedá se na něj zapomenout. Trhá srdce na kousky.
5. Zlaté oko (Martin Campbell, 1995)
Pierce Brosnan spojil Conneryho tvrdost, arogantnost a chladnost s Moorovým humorem a šarmem. Když nahodil svůj svůdný pohled, ženy mu padaly k nohám. Věděl ale, že se do nich nemůže zamilovat, protože to do jeho náplně práce nespadá. Dokonale to ukázal až později ve snímku Jeden svět nestačí (1999), když bez mrknutí oka vstřelí kulku do srdce zrádkyni Elektře King. Ta naivně věřila, že jí nebude schopen ublížit právě pro jeho city k ní.
Zlaté oko v každém případě přináší už od úvodních minut prvotřídní akční zábavu, která se dá sledovat donekonečna a stále se stejným nadšením. První a nejlepší bondovka s Brosnanem je dynamická a napínavá do posledních vteřin, formálně bezchybná. Honička s tankem je stejně ulítlá jako geniální a překonává ji až Craigova éra.
Poprvé zde zároveň zazní tvrdá slova od jedné z nejlepších postav v historii bondovek — M v podání Judi Dench. Ta s absolutně chladným výrazem ve tváři řekne Bondovi do očí během společného pití whisky v kanceláři: „Jsi sexistický, misogynní dinosaurus. Pozůstatek studené války.
4. Goldfinger (Guy Hamilton, 1964)
Každým pohybem kamery, každou replikou, každým Conneryho gestem obličeje jde o esenciální bondovku. Po roce 1964 už chtěl každý režisér natočit něco podobného. Od Hamiltona si po kousku brali později to nejlepší i ti režiséři, kteří to vůbec nepotřebovali, jako Glen, Campbell či Mendes. Hamilton totiž ukázal mistrovské dílo. Vytvořil nezapomenutelnou atmosféru, zdokonalil Bondovu eleganci a styl. Navíc udal směr pro mnoho jiných režisérů špionážních filmů. Dal jim návod, jak se to dělá.
Boháč Auric Goldfinger (Gert Fröbe) je podezřelý z toho, že na neznámém místě uskladňuje tuny kradeného zlata. Bond však odhalí, že Goldfingerovy plány jsou ještě rafinovanější a musí je nezbytně překazit. Útok na americkou základnu Fort Knox by totiž celý svět přivedl to ekonomického chaosu. Začíná tak šachová partie dvou lišáků, která končí famózním a velkolepým finále.
Goldfinger je vskutku ikonickým filmem, který funguje v podstatě jako samostatná jednotka mimo sérii a patří do zlatého fondu světové kinematografie. Mimo jiné zde vidíme vůbec poprvé vylepšený Aston Martin DB5 (auto, bez kterého si dnes agenta 007 už ani neumíme představit) s množstvím „vychytávek“, o které se postarala další kultovní postava Q (ztvárnil ji nezapomenutelný Desmond Llewelyn). Britský deník Independenttento film označil nedávno za druhou nejlepší bondovku vůbec.
3. Skyfall (Sam Mendes, 2012)
Už úchvatné intro, když Bond během přestřelky omylem schytá kulku od Moneypenny (Naomie Harris) a bezvládně padá z mostu do vody či nádherná skladba od Adelepředznamenaly, že půjde o precizní mistrovský kousek natočený s nesmírným citem. Skyfall je jakousi pomalou baladou a návratem ke kořenům. Ne však formálně, ale příběhově. Odhaluje nám Bondovu minulost jako žádný jiný film předtím a je to nanejvýš sympatické. Najednou už není jen číslem, ale plnohodnotnou lidskou bytostí.
I když to byl riskantní tanec na tenkém ledě, výsledek je téměř dokonalý. Nejenže zde vidíme jednoho z nejvíce slizkých, nejodpornějších a nejděsivějších padouchů dosud (Silva v podání Javiera Bardema vypadá jako z hororu a vyvolává doslova noční můry), ale rovněž jde o krásné rozloučení s Judi Dench, která ztvárnila postavu M. Závěr je maximálně emotivní, přesně tak, jak bylo třeba.
Zkušený Mendes se zhostil své role skvěle, až ho to téměř stálo zdraví. Podle Indiewireřekl, že když si vzpomene na své bondovky, stáhne se mu vždy žaludek. Režisér pro The Sunday Times o jejich natáčení řekl: „Je to tak těžké. Cítíte se jako anglický fotbalový manažer. Říkáte si — pokud vyhraju, přežiju. Pokud prohraju, budou mě pranýřovat. Vítězství neexistuje. Jen přežití.“ Podle oscarového režiséra je na celém světě prostě příliš mnoho fanoušků na to, aby všechny uspokojil. „Každý má v hlavě svou vlastní verzi,“ dodal Mendes.
2. Povolení zabíjet (John Glen, 1989)
Prohlásit, že je John Glen nejlepším režisérem bondovek, by asi bylo příliš troufalé, ale přinejmenším ho lze označit za toho nejodvážnějšího. Šel proti proudu bez ohledu na kritiku a nespokojenost fanoušků, kteří si neuměli představit agenta 007 jinak než jako bezchybného svalnatého alfa samce, který nikdy neuhne z cesty. Glen se už koncem osmdesátých let snažil výrazným způsobem zlidštit Bonda a vnést do série potřebné emoce. Dařilo se mu to slušně i v předchozím skvělém Dechu života (1987).
Povolení zabíjet se zcela vymyká dosud zažitým pravidlům a je nekonvenční, pořádně drsnou jízdou. Zapomeň na příjemnou a milou špionážní pohádku, toto je krvavý, nekompromisní, temný film o pomstě s vážnou tváří bez humoru a zbytečných řečí. Je o nepsaných pravidlech, neutuchajícím vnitřním hněvu, při kterém jdou stranou dokonce i zájmy Jejího Veličenstva. Bond je zde rebelem, co najednou kašle na jakákoliv pravidla a mise. Dokud nepomstí vraždu kamaráda Felixe Leitera, nebude mít klid v duši.
I když právě tento fakt dodnes nejvíce vadí několika milovníkům spíše tradičních bondovských klasik ze šedesátých či sedmdesátých let, je zároveň v kontextu celé série nejzajímavější a oživuje ji nevídaným způsobem, navíc mimořádně originálně. Špičkový akční thriller je velmi podobný dalším kultovním dílům o pomstě z 80. let jako Rambo: První krev, Smrtonostná zbraň 2 či Robocop.
A opomenout bravurní výkon Timothyho Daltona by byl hřích. „Ze všech mých filmů si myslím, že Timothy byl pravděpodobně nejlepším hercem. Odvedl na place neskutečný výkon. A všichni jsme cítili, že mu musíme přizpůsobit scénář a vydat se mnohem temnějším a dramatičtějším směrem,“ řekl sám Glen v roce 2012 pro Den of Geek.
1. Casino Royale (Martin Campbell, 2006)
Úvodní píseň v podání Chrise Cornella, Mads Mikkelsen jako jednooký hlavní padouch, Eva Green jako Bond girl a Martin Campbell, který rozhodně nemá strach urvat se z řetězu na režisérské židli. Už po ohlášení těchto informací to zavánělo tím, že půjde o nejlepší bondovku vůbec. A Casino Royale je skutečně absolutní vrchol.
Tento nejzásadnější restart série, který rafinovaně odkazoval na Glenovo Povolení zabíjet, s sebou přinesl precizně vybudované charaktery, silné ženské postavy, mrazivý příběh, ale zároveň mnoho strhujících a nezapomenutelných scén jako mučení, zápas na jeřábu (po kterém se Daniel Craig zbavil strachu z výšek) či samotné finále v Benátkách.
To, co se Petru R. Huntovi v závěru filmu V tajné službě jejího veličenstva (1969), kde Bond pláče poté, co mu zabijí jen krátce po svatbě ženu, absolutně nepodařilo docílit — soucit s hlavním hrdinou, dojetí, smutek — Campbell naopak zvládl v Casino Royale brilantně. V Bondových očích najednou opravdu vidíme, ale v první řadě cítíme bolest jako nikdy předtím, když se dívána bezvládné utopené tělo milované Vesper a uvědomuje si, že je nenávratně pryč.
Po tom, co Craiga představili jako nového Bonda, to mnoho fanatických fanoušků agenta 007 nedokázalo přijmout. Časem se ale ukázalo, že právě filmy s ním jsou ty nejsilnější, nejautentičtější a patří mezi ty vůbec nejlepší. Zároveň viditelně změnily Bondův přístup k ženám a poukázaly na toxickou maskulinitu postavy. Nejen Craig změnil tuto nesmrtelnou sérii. Bond změnil i jeho. „Nebyl bych tam kde teď, nebýt Jamese Bonda. Změnil mi život zcela zásadně a na 99 % k lepšímu,“ prozradil 53letý herec pro British GQ.