Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Morava není jen víno, slivovice a zpěv. Najdeš tu i spoustu pivovarů. A ne, o Starobrnu zrovna nemluvíme.
V našem aktuálním testu dokážeme, že Morava není jen o vínu a slivovici, ale i o kvalitních produktech z našich pivovarů. Tedy minipivovarů, abychom byli přesní. Brněnská pivní kultura totiž má co nabídnout, a proto jsme vybrali 10 z nich.
Každopádně ještě předtím, než nás mrazivé počasí pošle do náruče vysokostupňových speciálů, jsme chtěli vyzkoušet, jak si v porovnání mezi sebou povedou jejich zavedené vlajkové lodě a nejdostupnější kousky. Než se však k testu dostaneme, nejdříve si povíme něco minipivovarech obecně.
Který pivovar můžeme označit jako malý nezávislý pivovar či minipivovar? Odpověď na otázku nalezneme v Zákonu o spotřebních daních 353/2003 Sb. v paragrafu 82, který jej upravuje. Podle nějž je minipivovarem takový pivovar, „jehož roční výroba piva, včetně piva vyrobeného v licenci, není větší než 200 000 hl“.
K tomu musí splňovat další podmínky: V první řadě nesmí být závislý na jiném pivovaru, a to ať právnicky, tak hospodářsky. To znamená, že jiný pivovar nesmí vlastnit více než 50 % podílu na čistém majetku nebo disponovat více než 50 % hlasovacích práv pivovaru, nesmí mu chybět hlavní výrobní provozní soubor a ani nesmí být uzavřena jakákoliv dohoda, díky níž by šlo přímo nebo nepřímo odvodit závislost na jiném pivovaru.
Druhá podmínka zní, že jejich nadzemní ani podzemní prostory, skladovací či provozní, nesmí být propojeny technologicky ani jinak s prostorami jiného pivovaru. Takový pivovar může vyrábět pivo v licenci v případě, že jeho roční výroba nepřemýšlí 200 000 hl, výroba piva v licenci nepřekročí 49 % jeho roční výroby a pivo je vždy zdaněno základní sazbou.
Pivní kultura je v Česku vskutku velká, proto asi nikoho nepřekvapí, že i minipivovary mají svůj svaz. Velkou část z nich pod sebou od roku 2011 sdružuje Českomoravský svaz minipivovarů, jenž, podle jeho vyjádření, vznikl za účelem poskytování právního a legislativního servisu či vzdělávacího servisu a školení sládků.
Vařičů piva a jejich minipivovarů je totiž velký počet; v roce 2019 jich bylo 490. Svaz své členy dělí na domácí vařiče piva s ročním výstavem do 200 hl nebo minipivovary s roční kapacitou výstavu piva do 10 000 hl.
Pokud se chceš na vlastní oči přesvědčit, že Česko je národ pivařů a že každý kout republiky nějaký minipivovar poblíž má, jistě oceníš, že existuje mapa, na které jsou zaznačeny. Kdyby tě zajímalo, kde všude je můžeš nalézt, koukni na článek Aktuálně.cz.
Jak jsme testovali
Stále platí, že odborníkynejsme. Pivo milujeme, nicméně jsme pouhými fanoušky a konzumenty zlatavého moku, nevyrábíme jej a ani nemáme o jeho vaření potřebné vzdělání. Proto jsme si určili laická kritéria, pomocí nichž jsme zhodnotili kvalitu piva tak, jak jen to laik dokáže, a následně je shrnuli v malém odstavci.
Vzhledem k tomu, že jsme testovali pivo, kterému je věnovaná největší možná péče, bylo od začátku jasné, že všechny vybrané produkty jsou kvalitní. Nejdůležitějším kritériem pro nás proto byla tentokrát chuť. A znovu, i když se nejednalo o piva točená, zahrnuli jsme do hodnocení jejich pěnu, popsali barvu, vůni nebo pitelnost – chtění se napít znovu. Vedlejšími kritérii byla i cena nebo vzhled balení.
Jestliže jsme shledali na pivě něco zvláštního, do popisu jsme to přidali. Piva byla zakoupena ve sklenicích nebo plastu, a to buď z klasických obchodních řetězců, místních obchodních řetězců nebo z restauračních zařízení jednotlivých pivovarů.
Hodnocením na škále od 0 do 10 jsme nakonec vyjádřili naše doporučení, jestli pivo doporučit někomu s odlišnými preferencemi (0) nebo jej rozhodně koupit (10). Pusťme se tedy do toho!
Výrobce: Czech Craft Beers a.s., Kytnerova 5, Brno Cena: 96 Kč (zhruba 64 Kč za 0,5l) Obsah alkoholu: 4,7 %
Test jsme začali pivem, které je dostupné nejen v prodejnách minipivovarů, ale často ji najdeš i v supermarketech klasických řetězců nebo místního řetězce Brněnka. Jednalo se o Punkevní 11 pivovaru Moravia ve stylové sklenici o objemu 0,75 l. Tento lehce netradiční obal je zároveň opatřen hezky graficky zpracovanou etiketou, na níž člověk zjistí všelijaké zajímavé informace.
Například nám vyzradila celý požitek z moku. Stálo tam, že se jedná o „příjemně pitelnou jedenáctku medové barvy, pivo s vyváženou hořkostí a hutnou, sladovou až chlebnatou chutí.“ My jsme měli zkušenost s Joštem, což je desítka od Moravie, a trochu jsme se zdráhali tomu věřit. Musíme ale uznat, že o stupeň vyšší pivo mělo v sobě něco navíc.
Když jsme si pivo nalili, překvapilo nás, jak krásně a poměrně dlouho držela mokrá pěna. Výrobcům z Czech Craft Beers musíme dát za pravdu s medovou barvou moku, ocenili jsme také sladovo-chmelovou vůni. Když jsme se napili, přišlo nám, že je pivo hořčí; po zabydlení v ústech však na chvilku vytvořilo takovou zvláštní zahořklou (asi tu chlebnatou) chuť, jež nám připomněla, proč se točenému Joštovi, pokud je možnost, vyhneme.
Lehké zamotání chuťových pohárků doznělo při polknutí, kdy se v ústech znovu rozlila příjemná hořkost. Takže konec dobrý, všechno dobré, chce se říct. Moravia nás příjemně překvapila a jak jsme zjistili později, jednalo se o pivo lépe hodnocené, přestože cena rozhodně není z nejpříznivějších. Tento nepasterovaný a nefiltrovaný světlý ležák je navíc volbou i pro ty, kteří se rozhodli upravit své stravování – je totiž veganské.
Další informace z etikety:
Slady: plzeňský, vídeňský, mnichovský, pražený ječmen Chmely na varně: herkules, žatecký, poloraný červeňák, saphir, rubín Hořkost: 25 IBU
Hodnocení: 7,5/10
EFI Pivovar Desítka
Výrobce: EFI Pivovar s. r. o. Náměstí 28. října 1903/23, Brno Cena: 80 Kč (zhruba 27 Kč za 0,5l) Obsah alkoholu: 4,0 %
Ne každý se však drží nutnosti zaujmout potenciálního zákazníka ještě v regálu, někteří míří na klasiku a jsou si jistí, že se pivo svou poctivou chutí prodá samo. Jako například desítka od pivovaru EFI, pro kterou jsme si byli na Náměstí 28. října. Ostatně i na jejich 1,5 litrové plastové lahvi jsme se dozvěděli, že se jedná o „skvěle pitelnou klasiku, na které nešetřili chmelem.“
K tomu prý jede o vlajkovou loď pivovaru, proto jsme se na něj hodně těšili. Výsledek? Z balení jsme cítili zvláštní sladovou až obilnou vůni piva, které po ochutnání naše chutě spíš zklamalo. Nepochybujeme o tom, že se jedná o poctivě uvařený kousek, nicméně to pověstné gró piva nám opravdu nesedělo. Celý produkt nám přišel plnější, ale říz i pitelnost slabší. Navíc byl podivně „obilný“, což společně s vydatnou hořčinou (potvrzujeme ujetí rukou při chmelení) nedělá v našich očích dobrotu.
Je nám líto, ale jako „skvěle pitelnou klasiku“ Desítku od EFI opravdu nevidíme. Ale není všem dnům konec, třeba si v budoucnu dáme pověstnou Dvanáctku, která dobrý dojem z tohoto pivovaru u nás zachrání.
Další informace z etikety:
Hořkost: IBU 26 Desítka byla vařená na stupňovitost ze žateckého chmele a českého sladu. Skvěle vypadá a ještě lépe chutná.
Hodnocení: 6/10
Pivovar STERN Jižanská 11
Výrobce: Pivovar Stern s.r.o. Komárovská 466/16, Brno Cena: 85 Kč (zhruba 43 Kč za 0,5 l) Obsah alkoholu: 4,6 %
Komárovský Stern byl pro nás velkou neznámou. Vzhledem k tomu, že na jihu Brna mnoho času netrávíme, o pivu jsme předtím neslyšeli. Jedná se však pouze o naši nevědomost, jelikož litrovou plastovou lahev seženeš prakticky kdekoliv ve městě a nejen přímo ve varně.
Přišli jsme o něco? Nejspíš ne. Pivo má absolutně nespecifickou vůni, chuť nám zprvu přišla až vodnatá, každopádně s dalšími doušky jsme zjistili, že v obsahu lahve jsou i jiné přísady. Charakter piva nám ale přijde slabý.
Co se samotné chuti týče, neumíme ji popsat jinak než jako „mokvavou“. Přestože se může zdát, že se jedná o pejorativní přirovnání, nemyslíme to tak – dlouho jsme hledali slovo pro vlhkost v pivu, kterou jsme nikde jinde dosud necítili. Jakoby nás obstoupila při popíjení někde u rybníka.
Ačkoliv se tedy jedná o unikátní kousek, jeho unikátnost nám ale jako pozitivní věc nepřijde. Čím je způsobena, jsme se nedozvěděli ani z etikety, která je na informace oproti předchozím kouskům velmi strohá. Úplně jsme nejásali.
Hodnocení: 6/10
TIP: Jestli hledáš dobré, neotřelé a levné pivo, v tomto výběru budeš mít problém. Z logiky věci jsou minipivovary producenty, které nevaří ve velkém. Jejich produkty jsou proto dražší. Nicméně pokud jsi student nebo zrovna neoplýváš penězi, věř, že se na podobné kousky ušetřit vyplatí.
Lucky Bastard Blond
Výrobce: Czech Craft Beers a.s., Kytnerova 5, Brno Cena: 75 Kč (50 Kč za 0,5l) Obsah alkoholu: 4,7 %
Naše zoufání po opravdu kvalitním zážitku utnul další kousek od Czech Craft Beers, který se rozšířil i za hranice Brna, plní regály většiny řetězců a točí jej všude, kde to žije. Těžko říct, co konkrétně dělá Blond od pivovaru Lucky Bastard tak dobrým. My jsme si to zkusili shrnout.
Podobně jako u Moravie se prodává ve stylové lahvi, kterou zdobí etiketa s vkusným logem a spoustou informací o pivě, které u konkurence často schází. Druhým, dle nás obzvláště důležitým faktorem, je květnatá vůně, která tě po otevření lahve přímo láká se napít. Když to uděláš, na zlomek sekundy přijde zklamání, jelikož pocítíš větší vodnatost, avšak vzápětí přichází ovocnější záplava se silným charakterem piva, kterou na konci doplňuje hořkost.
Pitelnost piva je opravdu skvělá, říz je také velmi slušný. Pivo si pověstnou „páru“ nejspíš propůjčuje od MMA zápasníka Matěje Moneyho Peňáze, který je tváří pivovaru. Oblíbenosti této vlajkové lodi tak dáváme zelenou i my a uznale přikyvujeme i skutečnosti, že se znova jedná o pivo pro všechny, jelikož je také veganské. Zvýšenou opatrnost s konzumací bychom možná doporučili osobám s problémy se střevy a žaludkem, jelikož se jedná o svrchně kvašený mok.
Další informace z etikety:
Slad: plzeňský, mnichovský Chmely na varně: Herkules, Kazbek Chmely za studena: Summit, Cascade Hořkost: 29 IBU
Hodnocení: 9/10
Pivovar Richard Zahořklá 11
Výrobce: Na etiketě neoznačen (Pivovar Richard) Cena: 65 Kč (zhruba 33 Kč za 0,5l) Obsah alkoholu: 4,0 %
„Nelhali,“ znělo nám v uších, když jsme polknuli třetí hlt Zahořklého Richarda s tím, že tu „ujetou ruku s chmelem“ a pověstnou hořkost nikde necítíme. Mýlili jsme se. Žebětínský pivovar je v Brně také velmi oblíbeným a odebíraným, což je vidět na jeho prezenci v regálech normálních obchodů, a není se čemu divit – svá piva vyrábí opravdu poctivě.
Nutno však podotknout, že pokud můžeme nějakou vlastnost klasických piv označit za náš kryptonit, jsou to extra hořká piva. Nyní však nemluvíme o Radegastu Ratar nebo o jiných „hořkých“ pivech ze supermarketu – to pravé ořechové se nachází v této litrové plastové lahvi.
Proto si úplně nejsme jistí správností našeho výběru piva do testu z Pivovaru Richard. Jenže Šlechtic 11 je jantarové pivo, Darmochleb 11 je pšeničné a Veslař je desítka. Navíc Zahořklý Richard je nejdostupnější, a tak jsme se jej nakonec drželi.
A jak jsme zmínili, možná ti nepřijde hořký hned, ale dej tomu chvilku, a jako milovník hořčiny si opravdu pochutnáš, jelikož se plíživě dostaví a doznívá proklatě pomalu. My, na druhou stranu, však patříme do úplně opačné skupiny milovníků piva, a proto jsme si to tolik neužili. Naše hodnocení ber tedy s rezervou
Hodnocení: 6,5/10
Pegas Ležák světlý
Výrobce: PEGAS - hotel, pivovar, pivnice, s.r.o. Jakubská 120/4, Brno Cena: 80 Kč (zhruba 27 Kč za 0,5l) Obsah alkoholu: 4,5 %
Po Richardovi přišla další velká brněnská klasika – kdo neochutnal Pegas u Jakubáku, jako by nikdy nebyl v Brně na pivu. Jelikož jej známe, mysleli jsme si, že nás nepřekvapí. Jenže, ouha. Obsah plastovky, kterou jsme zakoupili na Jakubské, se výrazně nepodobal tomu, na co jsme zvyklí.
Ano, sladší sladová vůně zůstala stejná, nicméně šmrnc minipivovaru se nám ze sklenice vytratil. Nepamatovali jsme si ani nepříjemný alkoholový ocas spojený s hořčinou, který se objevil při polknutí poté, co jsme pivo v ústech jemně pováleli. Tím to ale nekončí, pitelnost u nás uťal šmak na jazyku po polknutí, který vybízel spíše k doušku vody.
Jak se zdá, budeme muset brzy na inspekci, abychom si ověřili, že se z toho nestal standard. Přijít o dvanáctku od Pegasu, na kterou jsme zvyklí, opravdu nechceme. Dnes však nemůžeme dát vysokou známku ani se zavřenýma očima, jelikož to na poměřování s ostatními minipivovary nebylo. Nic na tom nezmění ani jeho lidová cena.
Hodnocení: 6,7/10
TIP: Pokud máš čas, zajdi si pro pivo přímo do restaurace. Teprve tam skutečně poznáš, jestli pivo stojí za to nebo ne.
Emanuelova Desítka
Výrobce: LERAM brewery s.r.o., Náměstí Svobody 93/22 Brno Cena: 155 Kč (zhruba 52 Kč za 0,5 l) Obsah alkoholu: 4,3 %
Restauraci U Tomana nemine ani turista. Pohledem od Masarykovy ulice do Náměstí Svobody se nachází na jeho severozápadním cípu, kde člověka uvítá prosklený prostor moderně zařízeného podniku s vlastním pivem. O jejich desítce, která nese přízvisko Emanuelova, se pějí ódy – sama 1,5 litrová láhev se honosí oceněním Zlatá pivní pečeť 2020, což je, dle stránek Mezinárodního pivního festivalu, „nejprestižnější pivovarnická cena v České republice.“
Prezentace piva na lahvi není zrovna z nejlepších. Navíc, když chce člověk pověstnou desítku ochutnat, si připlatí. Do toho si ani nejsme jistí, jestli nás pivo očarovalo tak jak hodnotící porotu na festivalu. Pivo má chmelovou vůni, má svůj charakter a je velmi poctivé a řízné, věříme však, že právě tyto vlastnosti, kdy jeho síla „přebije“ celkový požitek z něj, jsou vlastně i jeho slabou stránkou.
Doporučujeme proto restauraci navštívit a dát si točené, jelikož je ten zážitek vždycky jiný než z lahve. Za nás se jedná pouze o lehký nadprůměr.
Hodnocení: 7,5/10
Líšeňský pivovar Marvan 11
Výrobce: Líšeňský pivovar spol. s.r.o., Kotlanova 2162/5, Brno-Líšeň Cena: 97 Kč (zhruba 32 Kč za 0,5l) Obsah alkoholu: 4,6 %
Podobný pocit z balení jsme měli u dalšího brněnského pivovaru. Líšeňský pivovar existuje od roku 2011 a u místních na východě Brna se těší velké oblibě. Pokud máš zájem pivo „Marvanů“ zakoupit, nejlepší bude, když si pro něj přijedeš přímo do pivovaru, kde si můžeš i posedět a nejprve jej ochutnat z půllitru.
Marvan 11 potěší všechny, kteří chtějí ničím nefalšovanou a poctivou jedenáctku. Shledali jsme, že veškeré jeho parametry jsou lehce nadprůměrné, což je ale také všechno, co se od něj dá čekat. Nepřekvapí tě svou vůní, zpracováním ani chutí. Říkáme si však, že někdy je míň prostě víc a ne vždy potřebuješ z piva cítit oceán nebo višňový sad.
Jde o lidové pivo za lidovou cenu a tak to nejspíš i jeho tvůrci zamýšleli. Proto od nás dostalo také průměrné hodnocení.
Hodnocení: 7/10
Hauskrecht Brněnská 11
Výrobce: Brněnská pivovarnická společnost s.r.o., Porážka 208/3 Brno Cena: 70 Kč (zhruba 35 korun za 0,5l) Obsah alkoholu: 4,5 %
S Hauskrechtem od Brněnské pivovarnické společnosti se znovu dostáváme do vod ocenění a superlativ. Podobně jako Emanuelova desítka získal Zlatou pivní pečeť v roce 2018. A po právu. Brněnská 11 v litrovém plastu je dle našeho názoru příjemné pití.
Znovu si to nemyslíme jenom my, Brno má Hauskrechta rádo, což je vidět v obchodech i na čepech místních hospod. Na etiketě je vidno, že se společnost snaží dbát i na vizuální a stránku, avšak, ať se pan Hauskrecht nezlobí, logo piva by potřebovalo jistý facelift.
Na druhou stranu to nejdůležitější je přece jenom obsah lahve, který stojí za nákup. Cítíme tam sladově chmelovou chuť, která je ale narozdíl od konkurence taková lehčí, což zajišťuje lepší pitelnost. Zlatavý mok není zatěžkán ani zbytečnou hořčinou. Potenciální zájemce najde zbytek informací o zlatavém moku na bohatě informované etiketě.
Další informace z etikety:
Dva rmuty ze sladů z domácích sladoven a žateckého chmele. Pivo kvasí sedm dní a následně dozrává až 4 týdny při teplotě 1-2 stupně, čímž se chmelově zakulatí. Prý je rozeznatelné i poslepu.
Jde o ležák plzeňského typu s jemně chmelovou vůní, a sladově chmelovou chutí. Hořkost: střední 38 IBU Extrakt původní mladiny: 11% hm
Hodnocení: 8,5/10
Pivovar KOS Mr. Kotel 11
Výrobce: BLACKBIRD Brewing s.r.o., Moravské náměstí 629/4, Brno Cena: 87 Kč (zhruba 44 korun za 0,5l) Obsah alkoholu: 4,5 %
Překvapení přišlo na závěr. Pivo od značky pánů Kolmana a Schneidera s názvem Mr. Kotel se přihnalo do chuťových pohárků jako svěží vánek. Již od uvolnění vršku na platové litrovce jsme cítili, že její obsah bude více než pořádku, jelikož nás zalila příjemná sladová až květnatá vůně a po nalití do sklenice nás k doušku lákala oranžová až měděná tekutina.
Ochutnávka byla kolotoč – nejprve jsme cítili tu ovocnost, která z lahve unikala, jež na okamžik vyšuměla do nicneříkajícího středu. Vzápětí se ale utichající sladká složka začala bít s hořkostí, která nakonec na konci zůstávala v ústech. Pitelnost byla tak vysoká; dokonce tolik, že jsme nezaregistrovali, kam pivo vlastně zmizelo.
Kombinace chutí je zajímavá, podobně jako dostupnost tohoto piva. Jestli ti můžeme poradit, nenech se odradit cenou, která je jedna z vyšších. Pivo totiž stojí za to.
Pokud jsi dočetl až sem, je ti jasné, že náš test minipivovarů vyhrál pivovar Lucky Bastard se svým Blondem, na děleném druhém místě jsou Hauskrecht s Brněnskou 11 a Pivovar KOS s Mr. Kotlem, bronzovou pozici získala Emanuelova desítka a Punkevní 11 od Pivovaru Moravia.
Závěrem bychom rádi podotkli, že ve výběru nejsou piva ze všech brněnských pivovarů. Určitě stojí za zmínku i moky z Kočovného pivovaru Albert,JBM Brew Lab nebo z Charlie´s square, na ně se ale třeba dostane až někdy příště.