Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
19. května 2022 v 7:00
Čas čtení 9:04
Ilona Hobzová Lucie Kotvalová

Komisní prodej designu v otázkách a odpovědích: Jde o nezdravý ekonomický model, nebo nutný status quo?

Komisní prodej designu v otázkách a odpovědích: Jde o nezdravý ekonomický model, nebo nutný status quo?
Zdroj: REFRESHER/Lucie Kotvalová
REFRESHER ČESKÝ DESIGN
Uložit Uložené

O problematice komisního prodeje jsme mluvili s několika osobnostmi z prostředí českého designu.

„Představte si, že by vám za vaši měsíční práci dal zaměstnavatel výplatu podle toho, kolik ten daný měsíc firma vydělá. Vy to bohužel nemáte jak ovlivnit, tak jen čekáte, jestli se zadaří, nebo ne.“ Těmito slovy upozornil na svém instagramovém profilu designér a sklář Lukáš Novák na jeden z problémů, se kterým se podle něj potýká česká designová scéna.

Veřejně tak otevřel dosud přehlíženou tematiku komisního prodeje –⁠ obchodního modelu, který podle Nováka využívá většina prodejních galerií českého designu. „Když jsem to zveřejnil, psala mi spousta lidí z designové scény, že mi děkují za otevření tématu, ale nikdo to žádným způsobem nesdílel. Což je škoda, protože se s tím musí něco dělat,“ popsal. V čem je komisní prodej problematický? A v čem může být naopak přínosem? REFRESHER přináší odpovědi na sedm nejdůležitějších otázek. 

Co je to komisní prodej?

Komisní prodej je forma prodeje, kterou obchodníci rádi využívají u menších prodejců. Jde o způsob prodeje, kdy majitel (komitent) nabízí své zboží k prodeji prostřednictvím obchodníka (komisionáře), zboží přitom zůstává až do zaplacení zákazníkem majetkem prvotního majitele. Z obchodníka se tak stává pouze zprostředkovatel prodeje a nese nižší riziko v případě, že se výrobek neprodá. Pro komitenta je naopak výhodou, že se nemusí starat o marketing a podobné záležitosti související s prodejem výrobku.

 V čem může být tento typ prodeje designu problematický?

„Spousta galerií a prodejních kanálů se prezentuje tím, jak pomáhají českému designu a staví se do role těch, kteří podporují lokální průmysl a tvůrce,“ říká Novák pro REFRESHER. Dodává, že realita bývá jiná, tvůrci se naopak často musejí potýkat s tím, že za svou práci nedostanou adekvátně a férově zaplaceno.

Sklář Lukáš Novák.
Sklář Lukáš Novák. Zdroj: REFRESHER/Lucie Kotvalová

Podle Nováka to u produktů, které se pohybují v cenové rovině 1 000 Kč až 20 000 Kč, funguje následovně: Tvůrce produkt vyrobí například za tisíc korun. Obchodu jej prodá za dva tisíce a ten jej prodává za čtyři tisíce, protože má nastavenou stoprocentní marži. Designérovi tedy nakonec po odečtení nákladů zůstane výdělek tisíc korun, zatímco obchod získá dvojnásobek.

Doporučeno
11. ročník Czech Design Week ovládli mladí designéři. Hlavní cenu Refresher Best of Design získalo duo ze Slovenska 11. ročník Czech Design Week ovládli mladí designéři. Hlavní cenu Refresher Best of Design získalo duo ze Slovenska 17. září 2024 v 11:30

„To mi přijde jako velký problém, protože v ten moment se galerie nemohou tvářit jako někdo, kdo nějak zvlášť podporuje český design. Reálně jen parazitují na tvůrcích a jejich schopnostech a využívají dominantní pozice, kdy kontrolují ten nejdůležitější moment v rovnici, kterým je konverze. Navíc nenesou žádné riziko,“ domnívá se. I proto má podle něj mnoho začínajících tvůrců, převážně těch, kteří zrovna dokončili školu, problém se vlastními –⁠ byť konkurenceschopnými –⁠ produkty uživit a odcházejí do jiných oborů.

Přidej se do klubu REFRESHER+
Základní
125 Kč
Účtuje se jednou za 4 týdny
31,25 Kč / Týden
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Méně reklam
150 kreditů každé 4 týdny na nákup benefitů
Roční - 17 %
1 500 Kč 1 250 Kč
Účtuje se jednou za rok
24,04 Kč / Týden
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Úplně bez reklam
2 000 kreditů ihned na nákup benefitů
Sdílení článků kámošům a kámoškám
Všechny možnosti předplatnéhoMám slevový kód
Dokončením souhlasím s pravidly a podmínkami portálu Refresher.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč

Co se dozvíš po odemknutí?

  • Jaké výhody má komisní prodej.
  • Jak obchody vysoké marže vysvětlují.
  • Jaké existují alternativy.
Dočti článek již od 125 Kč 25 Kč
Máš již předplatné?
Přihlásit se
Dočíst článek
Poslat sms
Pošli SMS na 90211 s textem CLANEK 113982 a dočti tento článek.
Cena SMS za otevření článků je 89 Kč s DPH. Jak to funguje?
Odemknutí přes SMS
Tenhle článek
Poslat sms Jak to funguje?
Všechny články za měsíc
🤩 Pouze 36 Kč navíc
POSLAT SMS Jak to funguje?
Po odemčení získáš
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Např.: Celodenný Skipas v PARK SNOW Donovaly ZDARMA , Poukázka v hodnotě 200 korun na nákup v Furiosa nebo PPV kód na Oktagon 65
Zobrazit všechny (9)
Domů
Sdílet
Diskuse