Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Neděle 26. 6. 2022 svátek má Adriana, Adrian

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Refresher

Komisní prodej designu v otázkách a odpovědích: Jde o nezdravý ekonomický model, nebo nutný status quo?

O problematice komisního prodeje jsme mluvili s několika osobnostmi z prostředí českého designu.

Ilona Hobzová, Lucie Kotvalová
19. květen 2022, 7:00 Čas čtení: 9:04
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Komisní prodej designu v otázkách a odpovědích: Jde o nezdravý ekonomický model, nebo nutný status quo?
Zdroj: REFRESHER/Lucie Kotvalová
Refresher
0
Ilona Hobzová
Lucie Kotvalová
19. květen 2022, 7:00
Čas čtení: 9:04

Komisní prodej designu v otázkách a odpovědích: Jde o nezdravý ekonomický model, nebo nutný status quo?

O problematice komisního prodeje jsme mluvili s několika osobnostmi z prostředí českého designu.

Ilona Hobzová
Lucie Kotvalová
19. květen 2022, 7:00
Čas čtení: 9:04
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Komisní prodej designu v otázkách a odpovědích: Jde o nezdravý ekonomický model, nebo nutný status quo?
Zdroj: REFRESHER/Lucie Kotvalová
Odebírat newsletter REFRESHERu
10 nejlepších článků Refresheru, jednou za týden. Pokud tě emaily přestanou bavit, tak je kdykoli zrušíš. Zadáním emailu souhlasíš s podmínkami portálu.

„Představte si, že by vám za vaši měsíční práci dal zaměstnavatel výplatu podle toho, kolik ten daný měsíc firma vydělá. Vy to bohužel nemáte jak ovlivnit, tak jen čekáte, jestli se zadaří, nebo ne.“ Těmito slovy upozornil na svém instagramovém profilu designér a sklář Lukáš Novák na jeden z problémů, se kterým se podle něj potýká česká designová scéna.

 

Veřejně tak otevřel dosud přehlíženou tematiku komisního prodeje –⁠ obchodního modelu, který podle Nováka využívá většina prodejních galerií českého designu. „Když jsem to zveřejnil, psala mi spousta lidí z designové scény, že mi děkují za otevření tématu, ale nikdo to žádným způsobem nesdílel. Což je škoda, protože se s tím musí něco dělat,“ popsal. V čem je komisní prodej problematický? A v čem může být naopak přínosem? REFRESHER přináší odpovědi na sedm nejdůležitějších otázek. 

Co je to komisní prodej?

Komisní prodej je forma prodeje, kterou obchodníci rádi využívají u menších prodejců. Jde o způsob prodeje, kdy majitel (komitent) nabízí své zboží k prodeji prostřednictvím obchodníka (komisionáře), zboží přitom zůstává až do zaplacení zákazníkem majetkem prvotního majitele. Z obchodníka se tak stává pouze zprostředkovatel prodeje a nese nižší riziko v případě, že se výrobek neprodá. Pro komitenta je naopak výhodou, že se nemusí starat o marketing a podobné záležitosti související s prodejem výrobku.

 V čem může být tento typ prodeje designu problematický?

„Spousta galerií a prodejních kanálů se prezentuje tím, jak pomáhají českému designu a staví se do role těch, kteří podporují lokální průmysl a tvůrce,“ říká Novák pro REFRESHER. Dodává, že realita bývá jiná, tvůrci se naopak často musejí potýkat s tím, že za svou práci nedostanou adekvátně a férově zaplaceno.

 

Sklář Lukáš Novák.
Sklář Lukáš Novák. Zdroj: REFRESHER/Lucie Kotvalová

 

Podle Nováka to u produktů, které se pohybují v cenové rovině 1 000 Kč až 20 000 Kč, funguje následovně: Tvůrce produkt vyrobí například za tisíc korun. Obchodu jej prodá za dva tisíce a ten jej prodává za čtyři tisíce, protože má nastavenou stoprocentní marži. Designérovi tedy nakonec po odečtení nákladů zůstane výdělek tisíc korun, zatímco obchod získá dvojnásobek.

 

„To mi přijde jako velký problém, protože v ten moment se galerie nemohou tvářit jako někdo, kdo nějak zvlášť podporuje český design. Reálně jen parazitují na tvůrcích a jejich schopnostech a využívají dominantní pozice, kdy kontrolují ten nejdůležitější moment v rovnici, kterým je konverze. Navíc nenesou žádné riziko,“ domnívá se. I proto má podle něj mnoho začínajících tvůrců, převážně těch, kteří zrovna dokončili školu, problém se vlastními –⁠ byť konkurenceschopnými –⁠ produkty uživit a odcházejí do jiných oborů.

 

Vyzkoušej předplatné
za 9
a čti vše bez omezení
PŘIDEJ SE K PŘEDPLATITELŮMUŽ MÁM PŘEDPLATNÉ: PŘIHLÁSIT SE
nebo Odemkni článek přes SMS
Pošli SMS na 90211 s textem CLANEK 113982 a dočti tento článek.
Cena SMS za otevření článků je 89 Kč s DPH. Jak to funguje?
POSLAT SMS

Co se dozvíš po odemknutí?

  • Jaké výhody má komisní prodej.
  • Jak obchody vysoké marže vysvětlují.
  • Jaké existují alternativy.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Náhledový obrázek: REFRESHER/Lucie Kotvalová
NAHORU
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější články
Nyní
24 hod
7 dní
30 dní
Více z tématu refresher
více článků
Sponzorované články
více článků
Další news více news
Mohlo by tě zajímat
Přejít na úvodní stránku
Dostávej upozornění na aktuální události, jako je tato. Zapnout upozornění
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.
Zavřít