Čas čtení 2:44

Jurassic World: Dominion (Recenze)

Jurassic World: Dominion (Recenze)
Zdroj: Universal Pictures US
FILMY A SERIÁLY FILMY 2022 NOVÉ FILMY

Jaký byl závěrečný díl nové trilogie o naklonovaných dinosaurech?

Nová zmutovaná, větší a děsivější monstra terorizující nevinné oběti, nový chladnokrevný sociopatický padouch, spousta napínavých honiček na motorkách, v autech i ve vzduchu či spousta „zpomalovaček“ pro efekt.

To vše nabízí závěrečný třetí díl série o Jurském světě. Z plakátů na nás před premiérou svítila věta, že půjde o velkolepé zakončení několikaleté kapitoly. Bohužel, není až tak velkolepé, jak nám tvůrci slibovali.

Nejslabší díl nové trilogie

Když přišla zpráva o novém pokračování kultovní série z devadesátých let, někteří byli skeptičtí, ale všichni milovníci původních filmů v duchu jásali. První díl Jurského světa dorazil v roce 2016 a šlo o ukázkový návrat plný momentů vyrážejících dech, při kterých byli diváci přikováni k sedadlům v kině a tuhla jim krev žilách.

Snímek Colina Trevorrowa krásně spojoval „to staré“ s novým a přinesl poutavý koncept, několik skvělých postav a špičkovou atmosféru. Pamětníci si připomněli, jak se během sledování první klasiky Stevena Spielberga v roce 1993 třásli strachem, a ti, kteří ji na velkém plátně nezažili, měli výhodu. Mohli totiž zkusit veškeré vzrušení a adrenalin poprvé.

Druhý díl z roku 2018 s podnázvem Fallen Kingdom už natočil J. A. Bayona a bohužel přišlo to, co se dalo očekávat. Pokles kvality. Koneckonců, stalo se to již dříve i samotnému Spielbergovi. Pokračování slavných sérií až na několik výjimek (Terminátor, Vetřelec) téměř nikdy nepřekonalo svého předchůdce ani se nedrželo na stejné úrovni. Od trojky proto málokdo čekal mnoho, a nakonec jde o nejslabší díl nové trilogie.

Jurassic World: Dominion
Zdroj: Universal Pictures US

Zcela důvěryhodný dystopický obraz

V závěrečné části sledujeme po čtyřech letech osudy již dobře známých postav po zániku ostrova Isla Nublar, tedy místa, kde se původně vyskytovali oživení dinosauři. Sledujeme, jak se mezitím nekontrolovatelně rozšířili po celém světě a začali se rozmnožovat, což narušilo celý ekosystém a potravinový řetězec. Právě tento rozměr je na celém scénáři Emily Carmichael a Trevorrowa nejzajímavější, zároveň „nenápadně“ odkazuje na současné ekologické problémy.

Dostáváme docela trefný, důvěryhodný dystopický obraz o tom, jak by to pravděpodobně vypadalo, kdyby naklonovaní dinosauři existovali v rámci lidské civilizace. Máme zde podivíny a průkopníky, kteří se snaží na tvorech co nejvíce vydělat, vidíme také společnosti, jež se je snaží využít, ovládnout trh a díky jejich moci vytvořit kontrolu prakticky nad celým světem, ale i chudé nešťastníky, kteří nejvíce trpí.

Mezi dobráky stále patří i nebojácní Owen Grady (Chris Pratt) a Claire (Bryce Dallas Howard), kteří se musí skrývat v lese s hledanou Maisie (Isabella Sermon) a s velociraptorem jménem Blue. Tentokrát však hlavním hrdinům v boji proti zkorumpovaným chamtivým padouchům a monstrům pomáhá trojice Alan Grant (Sam Neill), Ellie Sattler (Laura Dern) a Ian Malcolm (Jeff Goldblum), které si určitě pamatuješ z původního Jurského parku. Jedná se o sympatické propojení generací, jež příjemně oživuje závěrečný díl.

Jurassic World: Dominion
Zdroj: Universal Pictures US

Ztracený dech, klišé a bezmocnost tvůrců

Mnohem větší problém je v dramaturgii. Dominion obsahuje na dvě a půl hodiny příliš mnoho vaty a nabízí možná až moc zbytečných dějových linií, ve kterých se nakonec zamotává. Filmu nepřidává na kvalitě ani jakási umělost postav či toporné herecké výkony, zejména mladších herců. Dern, Neill i Goldblum jsou skvělí, protože takoví vždy byli, Prattovy šíleně vážné či rozzuřené pohledy mimo kameru však působí spíše nechtěně úsměvně a na place by určitě zvládly několik dalších klapek.

Pár odkazů na devadesátkové klasiky potěší, stejně jako pár nových postav (například pilotka Kayla či padouch Lewis). Zároveň je však cítit, že série ztrácí dech. Tvůrci už neumí diváka nijak nadchnout, ničím ho překvapit nebo šokovat. Ten je proto vůči postavám naprosto apatický a je mu v podstatě jedno, jak to s nimi dopadne. Respektive na základě klišé, kterého je ve filmu enormně mnoho, už dokáže rychle předpovědět, co se děje a jak to celé skončí.

Jednotlivým scénám prostě chybí potřebná autentičnost a děsivá hororová atmosféra přítomná naposledy v první části. Několik akčních scén je vysloveně k smíchu a přímočaré poselství, respektive jakýsi ekologický apel, vyznívá naivně, trapně a přehnaně pateticky. Naštěstí se tvůrcům podařilo, zejména díky podmanivému vizuálu a docela dobrému scénáři, ukončit novou trilogii se ctí a nejde o žádnou katastrofu, jen poněkud slabší průměr. I proto dáváme filmu Jurassic World: Dominion s přimhouřeným okem pět bodů z deseti.

Pokud jsi film viděl, nezapomeň ho ohodnotit v naší filmové databázi.
0/10