Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Pokud sleduješ hudební popkulturu alespoň povrchově, určitě jsi na ně narazil. Trojice původně jihoafrických hudebníků na sebe upozornila nejen svým vzhledem či hudbou, ale i množstvím skandálů a zvláštních okolností.
Fok. Jen toto slovo mohlo napadnout v roce 2020 zapáleného fanouška jihoafrické rave-rapové skupiny Die Antwoord, když ohlásila vydání pátého studiového alba House of Zef. Tak signifikantní slangová nadávka přímo typická pro africkou rapovou anomálii přišla na mysl z jediného důvodu – páté album totiž mělo znamenat konec. Završení 12 let dlouhé poutě kapely, která přinesla revoluci ve světové rapové komunitě.
Posledním hřebíčkem do rakve měl být finální single pro všechny „zef fans“, jenž spatřil světlo světa se zpožděním až na konci letošního července. Na oficiálním YouTube kanále se objevil vizuál postav připomínajících nahé andělíčky v kostelech. Pod duhou vedle náhrobního kříže s názvem seskupení seděli z levé strany Ninja, z pravé strany ¥o-Landi Vi$$er a nad nimi visel s křídly DJ Hi-Tek alias HITEK5000.
YouTube nicméně odkazuje pouze na Discord kanál skupiny. Pokud chceš slyšet celou píseň, musíš na Vimeo. Společně s vydáním singlu přišel i malý vzkaz od Ninji a ¥o-Landi. Track změnil jejich vizi.
„Když jsme písničku dokončili, řekli jsme si, do ha*zlu, ten track je fakt dobrý. Takto přece nemůžeme skončit. Nejde to, je to moc cool,“ napsali na Facebooku. „Vtipné je, že přestože se song jmenuje DIE ANTWOORD IS DEAD, rozhodli jsme se, že skupinu udržíme naživu. Zkusili jsme ji zabít, ale umřít nechce,“ dodali.
Píseň, která pro ně osobně znamená konec starého dobrodružství s kolektivem Die Antwoord a začátek nových časů, vznikla v momentě, kdy se kolem nich vine další velká kontroverze. K příležitosti jejich přežití jsme se rozhodli vytvořit profil, v němž zmapujeme celé divoké trvání těchto „rapových mimozemšťanů“.
Vznik
Vznik Die Antwoord se určitě nedatuje do doby rapových ambic jednotlivých členů. Watkin Tudor Jones, jak zní občanské jméno Ninji, se údajně věnoval rapu od svých 13 let. Dnes sedmačtyřicetiletý umělec je úzce spjat s jihoafrickou rapovou scénou devadesátých let.
Psát o tom, kde všude figuroval a co to znamenalo, by vyšlo na dalších několik profilů. V zkratce začínal v uskupení The Original Evergreen, vydal svůj sólo debut Memoirs of a Clone, následně zformoval svůj „demo projekt“ Max Normal a na přelomu tisíciletí jej rozpustil, aby mohl v roce 2002 vzniknout projekt The Constructus Corporation.
Rok trvající hudební epizoda s Markusem Wormstormem a Felixem Labandem byla pro rappera, jehož místo a pohodlná hudební poloha dosud zatím neexistovaly, nečekaně klíčová. Na albu The Ziggurat se totiž na vokálech objevila jistá Anica the Snuffling. To byl počátek hudební kariéry Anri du Toit, dnes známé jako ¥o-Landi Vi$$er, a zároveň kromě nezaměnitelné spolupráce i vztahu plného romance a loajality.
Neuběhly ani tři roky a du Toit přivedla na svět jejich společnou dceru Sixteen Jones, Tudor vydal druhé sólové album The Fantastic Kill,o dva roky později vzkřísil postavu Max Normal a dal vzniknout Yolandi Visser a „korporátní hip hopové skupině“ MaxNormal.TV.
Byl to test. Test kompatibility. Jones a du Toit na mikrofonu potřebovali někoho, kdo pro ně bude produkovat. Justin de Nobrega, vystupující jako DJ Hi-Tek, se zdál dokonalý. DJ z Kapského města seděl nejlépe do připravovaného schématu a měl překvapit svět. Jeho hudební podklady, do nichž by se nikdo před rokem 2008 neodvážil rapovat, byly jako stvořené pro rodící se rap rave.
Die Antwoord
Jejich seskupení bylo odpovědí na všechny otázky, které si Jones kladl celých 21 let své dosavadní rapové kariéry. Proto vzniklo Die Antwoord, šílené spojení jihoafrické pouliční kultury a hudby, jež v afrikaanštině opravdu znamená „odpověď“. Jejich image se drasticky změnila – kravatu a oblek z MaxNormal.TV vystřídaly animalistické kostýmy, přírodní rytmy smíchané s novodobou techno-rapovou produkcí a chytré anglické texty zase slum slang.
Vyznávali tzv. ZEF. „Tento styl je spojen s lidmi, kteří si vytuní svá auta a jedou zlato a podobné sra*ky. Zef znamená, že jsi chudý, ale zároveň lidi přitahuješ. Jsi chudý, ale jsi sexy a máš styl,“popsala význam jejich životního stylu Yolandi. Špína, drogy, zbraně, zlato, auta, slum, luxus, nebezpečí. Tlak na to, aby všechno bylo „chansta, chansta“ a na rukou měli „bling“. V podobné formě to tu opravdu ještě nebylo.
Vše umocnil jejich free debut $O$. Velmi explicitní zpověď, nalezení sebe sama, vyznání se z těch nejobyčejnějších pouličních snů zabalených v horkém podnebí savany. Největší hit z desky, Enter the Ninja, dostal v roce 2009 videopodobu, kterou zná většina milovníků populární hudby. Odtud také vznikla mylná domněnka, že DJ, jenž se objevil ve videoklipu, je DJ Hi-Tek, a jen zesílila různorodost a „divnost“ skupiny.
Pravdou bylo to, že pravý Hi-Tek nejen kvůli své homosexualitě, která později vyšla najevo, ale i obecně, nechtěl, aby jeho pravá tvář byla známa světu. Neúčastnil se rozhovorů a i do posledních koncertů vystupoval v masce, která si zahrála v již výše zmíněném videoklipu.
Proto zde byl do jeho role obsazen DJ Solarize, občanským jménem Leon Botha, který již od narození žil s progerií. Nemoc způsobující předčasný a urychlený rozvoj stařeckého vzhledu obvykle ukončí lidský život do 13 let věku. Botha podlehl své nemoci 5. června 2011 ve 26 letech. „Byl to anděl,“ uvedla k jeho smrti Yolandi.
Rozlet
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Jak se o Die Antwoord začalo mluvit jako o „vykradačích tradiční kultury“.
O používání blackface a problémech se zahraničními hvězdami.
O psychickém a sexuálním týrání, kterého se měli dopustit na svém adoptivním synovi.
O spojení kapely s nebezpečným gangsterem z Kapského města.
Události nabraly rychlý spád. Skupina nejprve v roce 2010 podepsala hudební smlouvu s vydavatelstvím Interscope Records. Její popularita v Americe vzrostla natolik, že prvním mezinárodním koncertem, na kterém vystoupila, byla Coachella. Kapela se snažila plnit závazky spojené se smlouvou, a tak vydala během roku EP 5 a Ekstra, nicméně jejich charakter zůstal stejný.
Proto jim jejich smlouva nevydržela déle než rok. Poslední kapkou bylo vydání tracku Fok Julle Naaiers, jehož název by se dal volně přeložit jako „Jděte do p*dele, vy č*ráci“. Seskupení si stěžovalo, že na ně label tlačí, aby zapadli do standardních škatulek, čímž na nich vydělá více peněz. Výsledkem bylo založení vlastního nakladatelství Zef Records a vydání alba Ten$ion.
Už tehdy věděli, že budou chtít udělat pět studiových alb, natočit filmy a následně ukončit své působení. „Mezi alby vždy vydáme film. Pracujeme na jednom, který se jmenuje Odpověď. Je to příběh o tom, jak Die Antwoord začalo. Sem směřujeme naši sílu a energii,“řekl v roce 2010 Ninja pro Exclaim! Odpověď nevyšla, nicméně v roce 2012 se na kanálu VICE objevil krátký film Umshini Wam.
Předpokládáme, že toto období Die Antwoord znáš. Hity jako I Fink U Freeky, Baby's on Fire a Fatty Boom Boom společně s vizuály obletěly svět. S větší slávou se ale začaly objevovat i kontroverze. O jihoafrickém rapovém triu se začalo mluvit jako o vykradačích tradiční kultury. Některým se zase nelíbil blackface, který měla Yolandi v klipu Fatty Boom Boom na sobě. Ve stejném videoklipu si také utahovali z Lady Gagy.
Skupině ale bylo všechno jedno. Kdo není s námi, je proti nám a je jedno, jestli je to extra popová hvězda nebo internetový hater. Ninja a Yolandi spolu tvořili prakticky pár, i když jejich vztah byl ne zrovna milenecký. Společně se svou dcerou vychovávali adoptovaného syna Tokkieho a jeho sestru Messie.
Tvořili kolem sebe komunitu, která vystupovala v jejich videoklipech. Schválně si vybírali osoby, které působily nepřirozeně, násilnicky, zle. Obklopovali se nejen známými lidmi, ale také opravdovými lidmi z ulice.
Vrchol
Dva roky nato přišla skupina s albem Donker Mag, s nímž dosáhla komerčního vrcholu. V období mezi lety 2014 až 2016 se nejvíce odpoutala od svých kořenů a více zabrouzdala do pop-elektroniky, což jí přineslo ještě větší světovou popularitu. Videoklipy na track Pitbull Terrier nebo Ugly Boy viděl snad každý. Navíc ve druhém zmiňovaném videu vystoupily světové hvězdy jako Marilyn Manson s bývalou ženou, Jack Black, Cara Delevigne, Flea z Red Hot Chilli Peppers či ATL Boys.
V roce 2015 přišel také debut na stříbrném plátně. Jak Ninja, tak Yolandi se netajili svým fanouškovstvím k tvorbě režiséra Neilla Blomkampa. Zejména pak k filmu District 9, jenž se odehrává v jihoafrickém Johannesburgu. Blomkamp oba obsadil do svého snímku Chappie o mechanické policejní jednotce z budoucnosti, která nabude vlastního cítění. Je zajímavé, že hudbu k filmu nedělali Die Antwoord, jak by člověk možná čekal, ale Hans Zimmer.
Život byl v té době v pořádku. Možné ne tak extra úspěšné, ale stejně zábavné album vyšlo v roce 2016, kdy byl vydán titul Mount Ninji and da Nice Time Kid. Číselně nejsilnějším singlem z projektu se stal Banana Brain, jenž má k dnešnímu dni 117 milionů zhlédnutí. Zde je zajímavé připomenout spojení Die Antwoord s výtvarným umělcem Rogerem Ballenem, který je z velké části zodpovědný za image jihoafrické ikony.
Johannesburský fotograf byl od roku 2006 bombardován od du Toit s žádostí o spolupráci. K té svolil až v roce 2011, kdy režíroval video I Fink U Freeky. Jeho cit pro černobílou fotografii, zajímavé scenérie z největšího města Jihoafrické republiky a jeho slumů byl okouzlující a děsivý zároveň.
Stejně tak jako Die Antwoord, kteří měli před sebou poslední úkol – vydat závěrečné album. Plán byl takový, že jej lidé uslyší v roce 2017. Avšak po různých úpravách, změnách a odkladech se nakonec House of Zef dočkal vydání v roce 2020. To už rozšířila řady kapely beatmakerka Flash alias Lil2Hood. Co si o této desce myslíme, si můžeš přečíst v recenzi.
Kontroverze
Die Antwoord není ale pouze příběh o třech lidech, kteří se z bláta a kamení dostali k vysněným diamantům. Více než jinde je zde zřetelná kontroverze. Nemluvíme zde pouze o kontroverzi ve vysokých kruzích šoubyznysu, jež dříve či později padne na hlavu všech, kteří jsou světoznámí. Kromě roztržky s Lady Gagou se diskutovalo také o jejich rozkolu s Eminemem, který úplně neocenil jejich originální vystupování.
Sami členové postupem času, kdy se zdálo, že už bude konec hudebního tělesa na dosah, odkrývali různé příběhy s celebritami, které se jim staly. Legendárním se stal jejich rozkol s Drakem, z něhož si během jedné z tour po Spojených státech veřejně vystřelili a následně zjistili, že mu mají předskakovat. Velmi oblíbenou se také stala historka Ninji o tom, jak byl u Kanyeho Westa a Kim Kardashian pozván na banánový puding.
Od roku 2019 se ale začala objevovat mnohem serióznější obvinění. První z nich se objevila ve spojitosti s videem z roku 2012, kde se Yolandi Visser a Ninja měli střetnout v pěstním souboji se zakladatelem tanečního projektu Hercules and Love Affair Andym Butlerem, o němž se veřejně vědělo, že je homosexuál.
Na snímku jej dvojice nazývá „buz*rantem“. Visser tehdy tvrdila, že ji měl Butler sexuálně obtěžovat. Jediným důsledkem z tohoto konfliktu bylo vyřazení Jihoafričanů z několika line-upů nadcházejících festivalů.
Mnohem závažnější obvinění, týkající se zejména Jonese, přišlo ve stejném roce od australské umělkyně jménem Zheani Sparkes. Ta vydala disstrack s názvem The Question, v němž Ninju obvinila ze sexuálního násilí v roce 2013. Jones ji měl podle jejího tvrzení zdrogovat, převést do Afriky a následně posílat její nahé fotky členům štábu filmu Chappie. Do videoklipu vložila screenshoty s údajnou komunikací s Jonesem, která měla jistá obvinění dokazovat.
Ninja všechna obvinění popřel, a naopak zaútočil na Zheani na sociálních sítích. I Visser tehdy tvrdila, že se jej Australanka snažila akorát ulovit. S vyvstávajícími obviněními se ale začala na internetu objevovat i videa, která přinášela náhled na situaci v komunitě DA ze třetí strany. Vlastní kanál si založil kameraman Ben Jay Crossman, který se představil jako bývalý fotograf a videomaker pro Die Antwoord, jenž se podle svých slov nyní snaží pomoci prvnímu adoptovanému synovi Jonese a du Toit, Tokkiemu, v boji proti jeho pěstounům.
Být ZEF vs. žít ZEF
Poslední a nejspíš zdaleka největší kontroverze se totiž objevila v dubnu tohoto roku. Jones a du Toit mají od roku 2010 v péči dříve zmíněného Tokkieho alias Gabriela du Preeze s jeho sestrou Messie. Crossman vydal v květnu pětačtyřicetiminutovou zpověď nyní dospělého adoptivního syna dvojice, který ji obviňuje z psychického i sexuálního týrání.
On sám nyní žije se svým bratrem ve čtvrti Fietas v Johannesburgu, kde se snaží opravit dům. Jeho adoptivní rodiče o něj prý dva roky nejeví zájem. Sestra obou mužů už také s Die Antwoord nežije a ani se s nimi nechce v Kapském městě navštěvovat.
Tokkie tvrdí, že se o něj Ninja ani Yolandi nezajímali jako o syna, ale spíše jako o rekvizitu do svých videoklipů. Vzhledem k tomu, že má zvláštní kožní nemoc, má špičaté zuby a skoro žádné vlasy. Dodal, že mu kladli na srdce, že má být zlý, má se chovat zle a víc pouličně. A když jednou při hádce pobodal svého bratra, tak mu místo pomoci pogratulovali.
Jejich „rodičovství“ údajně zacházelo tak daleko, že jej nechávali bez problému v přítomnosti nebezpečných gangsterů. Jedním z nich byl Anies, jenž si taktéž zahrál ve videoklipu I Fink U Freaky nebo v jiném přítele Yolandi. Gangster s občanským jménem Andre Gideon, známý tím, že vzal život spoustě osob, byl jedním z členů gangu Ugly Americans z Kapského města. Sám nedávno přišel o život, když jej zastřelili z projíždějícího auta. Takové prostředí pro dospívajícího kluka jistě nebylo nejbezpečnější.
Vyprávění ale zacházelo i dále. Existence v přítomnosti nahé adoptivní matky, její voodoo kufřík s lahvičkami lidské krve, kterou mu také nechali odebírat, a vyhrožování, že je má nechat na pokoji, jen rozvířilo další debaty o tom, co všechno umělci udělali a čeho všeho jsou ještě schopni.
Jestli je ale pravda, co se říká v posledním vydaném singlu Die Antwoord, jejich pouto je nepřetrhnutelné a jen těžko se dá očekávat, že by jej nějaká kontroverze narušila. Ninja se zde vyznal ze svých citů k Yolandi, která lyricky přijala jeho nabídku k sňatku. Zda se jedná o opravdovou událost, zjistíme nejspíše v následujících měsících.
A co se hudby týče, nikdo jim nemůže odpárat status první africké rap-rave kapely, která vzala svět útokem a zůstala real po desetiletí. Každopádně být ZEF a žít ZEF by se v některých směrech, zejména u výchovy dětí, mělo rozlišovat. Říká se, že pravda vyjde vždycky najevo. Nutným atributem k zjištění pravdy je ale čas. Tak vyčkejme.