Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Uplynulo 25 let od vraždy Gianniho Versaceho.
V roce 1978 založil Gianni Versace v Miláně luxusní módní značku. Jeho život se nesl ve znamení bohatství a přepychu, který si měl tvrdě vybojovat. Když se ráno 15. července vydal koupit noviny do svého oblíbeného podniku News Café v Miami, domů se už nevrátil. Před jeho vilou ho totiž čekal vrah, který mu uštědřil přesně dva výstřely do hlavy.
Móda, víte, je mrtvá. Styl je uvnitř a ten setrvává.
Versaceho vrah Andrew Cunanan byl chronickým lhářem a géniem zároveň. Před Giannim připravil o život dvě oběti, s jednou z nich měl intimní vztah. Dohady se i po několika letech přikláněly k teorii, že se vraždou Versaceho chtěl proslavit. Jiná verze říká, že šílenec Cunanan hledal viníka za to, že byl HIV pozitivní. Versace ale HIV pozitivní nikdy nebyl a se svým vrahem nebyl v úzkém kontaktu. Podle autorky knihy The Assassination of Gianni Versace Maureen Orth se dvojice mohla setkat jen na okamžik ve VIP salonku nočního klubu Colossus.
Versaceho pohřbu se zúčastnila princezna Diana i Elton John. Svět ho miloval „a takovou smrt si nezasloužil,“ říkají fanoušci. Po rodinné tragédii převzala módní impérium sestra Donatella, která v roli návrhářky a viceprezidentky zajistila, aby značku i nadále nosily Naomi Campbell, Madonna, Regina King, Anne Hathaway a další velká světová jména.
V Refresheru ti rádi přinášíme příběhy z módního světa. Pokud tě baví články o historii značek a inspirativních lidech, kteří vynikají v umění, kultuře či módním průmyslu, staň se členem klubu REFRESHER+ a všechny články si přečti bez omezení.
Kvůli finančním problémům vlastní od roku 2018 módní dům Versace Capri Holdings, firma kdysi známá jako Michael Kors Holding Group. Přestože zůstává celosvětově známý i dnes, s velkou určitostí můžeme říci, že nejlepší roky prožíval právě pod dohledem Gianniho Versaceho. Když Donatella označila svého bratra za „krále“, měla pravdu. „Versace změnil to, co znamená móda. On byl tím, kdo módu postavil do středu nové sluneční soustavy tvořené z celebrit a oblečení do centra populární kultury,“ píše The Guardian. Versace byl synonymem revoluce a o tu se postaral hned několikrát.
Jako první designér přinesl na molo sex appeal ulice
První ženskou ready-to-wear kolekci uvedl v roce 1978. Měla v sobě příliš mnoho lesku, nahoty, sexuality a extravagantních vzorů. Versace také pozvedl drsnost pouliční módy na úplně jiný level a mezi prvními ji povýšil na hranici luxusu.
Zvířecí a tropické vzory
Ikonické logo Versace tvoří Medúza, kterou se návrhář inspiroval díky lásce k mytologii. Podle legendy právě Medúza dokázala přimět lidi, aby se do ní bezhlavě zamilovali. Podobnou sílu měl i Versace.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemčení?
Která kolekce od Versaceho posilovala ženskou emancipaci a narážela na ženské sexuální choutky.
Proč Gianni Versace chtěl, aby jeho modelky projevily svoji osobnost.
Který slavný zpěvák poskytl Versacemu ještě nevydané nahrávky z příštího alba.
Proč je považován za revolucionáře a čím si několikrát vysloužil prvenství v módním průmyslu.
Miloval extravaganci a je docela možné, že se ti žádné jiné designérské jméno nespojuje se zvířecím vzorem tak jako Versace. Ikonický je leopardí potisk v kombinaci s kůží. K tomuto vzoru se v současné tvorbě ráda vrací i jeho sestra Donatella.
Další charakteristikou značky je tropický vzor. Jennifer Lopez předvedla jeden z nejznámějších modelů, šaty se vzorem džungle, až po jeho smrti. Poprvé to bylo v roce 2000 na předávání cen Grammy a podruhé na přehlídce v roce 2020.
Ikonické barokní bombery
Kdyby žil Versace mezi 17. a 18. stoletím, určitě bys řekl, že je ve správný čas na správném místě. V tomto období totiž převládalo baroko, specifické zdobností, dramatičností a pompézností. I takto by se dal ve zkratce popsat Versaceho styl.
Je dobré mít v životě soupeře. Posouvá vás to dál.
Versace vycházel z propracované ikonografie a barevných palet doby a vytvořil sérii modelů s barokním potiskem. Motiv poprvé představil v kolekci pro jaro/léto 1992. Milovníci Versaceho si zřejmě svůj šatník neumí představit bez barokního pánského bomberu nebo dámských košil a šatů. Mezi prvními příznivci tohoto trendu byla Lil' Kim a Notorious B.I.G., dnes na něj nedá dopustit ani Beyoncé, Kardashianky, Gigi Hadid a Katy Perry.
Kolekce Miss S&M narážela na ženské sexuální choutky, povzbuzovala ženy k emancipaci
Návrhy tohoto italského módního domu často pracují s lidskou sexualitou. Ikonickou se stala ženská kolekce pro období podzim/zima 1992 pod názvem Miss S&M. Nosným materiálem byla kůže a kovové doplňky. Silueta nápadně připomínala dominu a sexuální kostýmy. Odvážná kolekce rozdělila veřejnost na dva tábory. V jednom přebývali kritici, kteří poukazovali na vulgárnost, v druhém feministky, které bojovaly za ženskou emancipaci a osvobození vlastní sexuality.
Ikonické „špendlíkové“ šaty Elizabeth Hurley vzbudily vlnu kritiky
Herečka Elizabeth Hurley už asi navždy zůstane zapsána jako Versaceho ikona a múza. Na premiéru filmu Čtyři svatby a jeden pohřeb si oblékla černé elegantní splývavé šaty s výrazným výstřihem na boku hrudníku, který držely pohromadě zlaté spínací špendlíky. Tento look patří mezi ikonické módní momenty 90. let. Hurley tehdy údajně na svou i Versaceho obranu řekla, že na rozdíl od mnoha jiných návrhářů Versace svým oblečením ženskou osobnost nepotlačuje, ale slaví.
How would she sum up the Versace aesthetic to someone recently arrived from Mars?
Because that’s probably how far you would have to go to manage to find someone who had missed J-Lo in that jungle dress or Elizabeth Hurley in that safety-pin dress. pic.twitter.com/LlOQxsMHNa
Mezi Versaceho nejslavnější inovace z roku 1982 patřily šaty s iluzí tekutého kovu, které byly tvořeny ze speciálního materiálu jménem oroton. Jedná se o jedinečnou kovovou tkaninu podobnou síťovině. Je tvořena z malých pospojovaných částí, které vytvářejí třpytivý efekt tekutého kovu a dokonale zvýrazňující křivky. Právě oroton se stal charakteristickým znamením módního domu Versace.
Časem se objevoval ve více kolekcích a na modelech večerních či koktejlových šatů, kostýmů a overalů, někdy doplněných diamanty. Jako by poeticky se právě oroton stal vrcholem poslední Gianniho přehlídky, na které Naomi Campbell předvedla model svatebních šatů.
Tento specifický materiál oprášila také Donatella Versace. Jeden model předvedla například Kim Kardashian na Met Gala v roce 2018. Celebrity si zamilovaly přilnavost na tělo a spojení extravagance s velmi minimalistickým střihem, jak je již u Versaceho zvykem.
První designér, který využil celebrity jako chodící reklamu
Versace si mezi prvními uvědomil sílu celebrit a ve velkém začal využívat jejich marketingové síly. To, co tvořil Versace, nebylo podle médií oblečení, ale životní styl. Díky hvězdné klientele, která ráda prezentovala jeho modely, se tak značka Versace stala synonymem luxusu a světové elity. Podle článku The Guardian byl Versace prvním návrhářem, který do první řady na módní přehlídce posadil celebrity včetně Eltona Johna a Madonny.
Móda je zbraň, kterou můžete použít, když ji nejvíc potřebujete.
Mohl se pochlubit tím, že jako první ve světě módy ukázal, co opravdu znamená #SquadGoals. Versace se přátelil s Eltonem, Madonnou, Sylvestrem Stallonem nebo princeznou Dianou, které zároveň i oblékal. Ze svých modelek vytvořil hvězdy. Linda Evangelista, Cindy Crawford, Kate Moss nebo Naomi Campbell často kráčely po Versaceho molu. A ne vždy ve střízlivém stavu.
Versace, Prince a Jon Bon Jovi
Prvenství si vysloužil také proto, že módu propojil s hudbou tak, jak to dosud neudělal žádný designér. V jeho reklamních kampaních pózovali Jon Bon Jovi i Prince, který měl návrháři poskytovat ještě nevydané nahrávky svých písní. Ty se až později objevily na oficiálně vydaných albech. Právě v roce 1995 si remix některých z nich měli poslechnout hosté na prezentaci Ateliéru Versace v Paříži. Později se originální písně objevily na Princově albu The Gold Experience. Prince měl prý až do své smrti sdílet s módním domem svá nevydaná díla. Přátelství, které začal Gianni, později totiž pokračovalo s Donatellou.
Lip sync na mole
Jednou z Versaceho nejikoničtějších módních přehlídek byla ta z roku 1991, kdy modelky Cindy Crawford, Naomi Campbell, Linda Evangelista a Christy Turlington po molu pochodovaly zpívajíce si největší hit George Michaela Freedom.
Modelky vytvářející barevný kontrast (dvě z nich oblečené do zářivě žluté a červené a dvě zase do černé) působily jako popartový obraz. Versace se netajil tím, že miloval umění a rád jej přetvářel do svých modelů.
Dovolil modelkám, aby projevily svou osobnost
„Nemyslím si, že před Giannim mnoho designérů dovolilo modelkám projevit svou osobnost, a vlastně ani potom. Modelky by měly nosit oblečení, být velmi vážné, neusmívat se, dívat se před sebe, téměř bez duše,“řeklapro The Guardian Donatella Versace na adresu svého bratra.
Podle jejích slov chtěl módní návrhář docílit pravého opaku a řídil se heslem, že předvádění oblečení není jen o oblečení samotném, ale také o tom, kdo ho nosí. Od svých modelek chtěl, aby vyjadřovaly, co si myslí, prezentovaly své charisma a ukazovaly, kde se pohybují a s kým chodí. Takto byly Versaceho modely ještě přitažlivější. Netajil se tím, že do svých kampaní obsazoval ty nejlepší topmodelky a také nejlepší fotografy na trhu.
Nemůžete důvěřovat žádnému designu: to, co dnes moderní není, zítra je. Pamatuji si, že moje matka se stále snažila, aby všemi možnými způsoby zakryla podprsenku a ramínka. Dnes, pokud není podprsenku vidět, to není móda. Změna je v našem postoji.
Gianni Versace nebyl jen megalomanem, který svou módou a postojem k životu přepsal historii, ale také člověk, který chápal důležitost budoucnosti a to, že nic není trvalé. A jak sám řekl: to je móda, rodí se každý den, mění se každý den.