Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Tento článek je sponzorovaný obsah společnosti BASE4WORK.
26. října 2022 11:00
Čas čtení 4:30
Sponzorovaný obsah

Padáš v polovině týdne únavou? Těchto 7 rad by měl znát každý, kdo pracuje na home office

Padáš v polovině týdne únavou? Těchto 7 rad by měl znát každý, kdo pracuje na home office
Zdroj: Pexels/Andrea Piacquadio
ZAJÍMAVOSTI HOME OFFICE PRÁCE PRODUKTIVITA
Uložit Uložené

Tyto tipy ti pomohou zvládnout během dne více práce a udržet si work-life balance.

Vytvořte si to-do listy, neodcházejte od rozdělané práce, vymezte si pevnou pracovní dobu. Tak zní bezpochyby užitečné rady, jak se vypořádat s prací na home office. Možná ale spíš než to-do list potřebuješ vědět, jak se nezbláznit z množství úkolů a nezírat v polovině týdne do obrazovky s pocitem, že máš v hlavě úplně prázdno a nedokážeš se vyčerpáním soustředit. 

Home office je skvělý benefit, který zpestřuje pracovní život. Průzkum Stanfordovy univerzity dokonce ukázal, že lidé na home office jsou o 13 % výkonnější než ti v kancelářích. Tak proč máš pocit, že nepracuješ dost, i když trávíš celý svůj den u počítače? Důvodem nejspíš nebude špatně vytvořený to-do list, ale naopak to, že nedopřeješ své mysli odpočinek a pracuješ neefektivně. Následující tipy ti pomohou účinně rozložit úsilí a vytvořit si prostředí, které podpoří tvou kreativitu a produktivitu.

1.Vytvoř si ranní rutinu

Ráno dělá den není jen otřepaná fráze. Ten, kdo ji vymyslel, věděl, jak důležité jsou první dvě hodiny dne. Činnosti, kterými je naplníš, ovlivní tvoje další fungování. Takže jestli ho začínáš tím, že třikrát posuneš budík, pak půl hodiny sleduješ roztomilá zvířátka na TikToku a následně si na klín přetáhneš notebook a pracuješ z postele, není se čemu divit, že ti práce z domova nejde.

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený Lola Tash and Nicole Argiris (@mytherapistsays)

Já: Udělám to v 8.

Čas: 8:05

Já: Vypadá to, že teď musím počkat do 9.

Na home office nám chybí velmi důležitá věc, a tou jsou rituály v podobě oblékání nebo cesty do práce. Právě ty pomáhají v mysli oddělit pracovní část dne od té soukromé a nastartovat nás k výkonům. Podobné návyky si ale můžeš vytvořit i doma. Zkus si ráno před prací zacvičit, jít na krátkou procházku se psem nebo si jen u kafe přečíst zprávy. Pomůže ti to nastartovat tělo i mysl a práce ti půjde lépe od ruky.

2. Stanov si deep work day

E-maily, notifikace, zprávy od kolegů. Toto všechno tě vyrušuje z křehké pracovní flow, do které je následně těžké znovu vplout. Stanov si jeden den, ideálně uprostřed týdne, kdy vypneš veškerá upozornění a budeš se naplno věnovat pouze úkolům. Samozřejmě o tom nezapomeň kolegům a nadřízeným říct, aby tě nesháněli. Bez neustálého vyrušování uděláš mnohem více práce a na konci pracovní doby budeš mít dobrý pocit z produktivního dne.

notifikace, práce
Zdroj: Unsplash/Austin Distel

3. Vyraz mezi lidi

Jedním z největších úskalí práce z domova je absence sociálního kontaktu. Jak potvrdil výzkum Future of Work Report, který realizovala společnost Microsoft, po delší době v tomto režimu můžeš pociťovat frustraci a s ní spojený pokles produktivity. Proto je dobré změnit prostředí a vyrazit mezi lidi.

Ideální variantou je coworking, kde můžeš ve společných prostorech potkat lidi z různých oborů a navázat nové kontakty. Pozitivní vliv práce v coworkingu na duševní zdraví potvrdila i studie „Coworkingy: Lepší home office? Psychosociální a zdravotní pohled na vznikající pracovní prostředí“, kde 85,9 % respondentů v průzkumu uvedlo, že díky sdíleným kancelářím snáze oddělují práci od soukromého života. 

V Praze patří k nejmodernějším flexibilní kanceláře BASE4WORK na Vinohradech. Můžeš si tam pronajmout prostor pro jednoho i celou místnost. Za nižší poplatek se usadíš, kde bude volno, nebo si můžeš rezervovat vlastní pracovní místo s potřebným vybavením. V případě, že potřebuješ k práci ticho nebo vyřizuješ důležitý telefon, se zavřeš do tiché zóny, kde tě nebude nikdo rušit.

Moderní prostory BASE4WORK lze využívat dlouhodobě za měsíční poplatek nebo si zaplatit jednorázový vstup. Práci ve flexibilních kancelářích ti zpestří společné snídaně, koktejl párty a další akce, které pořádají pro své klienty.

pracovat v BASE4WORK
 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený REFRESHER Česko (@refreshercz)

4. Zpestři si to

Když jsme u toho zpestření, je dobré si ho dopřát i v denním stereotypu, který práce z domova přináší. Jsou to maličkosti, které ti zlepší náladu a ve společných kancelářích si je nemůžeš dovolit. Třeba si zapálit svíčku nebo pustit oblíbenou hudbu. Aby ti den u počítače rychleji utekl, naplánuj si aktivitu, na kterou se budeš těšit, například oběd s partnerem nebo procházku během polední pauzy. Pokud si v polovině dne trochu odpočineš, zvládneš odpolední šichtu bez zívání a s úsměvem.

5. Kromě práce si plánuj i volný čas

Máš i po zapálení všech svíček v bytě pocit, že celý den jenom odškrtáváš úkoly na to-do listu a v polovině týdne už padáš vyčerpáním? Nejspíš je to proto, že si nedobíjíš baterky. Zařaď do svého denního programu kromě práce také činnosti, které ti dělají radost.

Zkus si kromě seznamu úkolů psát i seznam aktivit, které tě během dne potěší. Například si v pauze na oběd dojdeš pro oblíbené kafe, protáhneš se, přečteš si kapitolu v knížce nebo zkoukneš díl oblíbeného seriálu. Pomůže ti to udržet si work-life balance a předejít vyhoření.

6. Na konci dne si projdi zvládnuté úkoly

U to-do listů ještě chvilku zůstaneme. Jsou totiž skvělou pomůckou, jak toho zvládat víc. Ale pokud se jejich používání zvrtne, mohou být i toxické. Většina z nás se totiž na konci dne zaměří na úkoly, které jsme nezvládli. Máme pak pocit, že jsme vůbec nic nestihli a ztrácíme elán do dalších dnů.

Od teď, až se večer podíváš na svůj to-do list, zaměř se na úkoly, které se ti povedlo dokončit. Zjistíš, že je toho vlastně docela dost. Takže problém není v tom, že málo pracuješ, ale spíše špatně odhaduješ množství věcí, které za den zvládneš. Je to i skvělá zpětná vazba pro každého, koho trápí prokrastinace. Jestli uvidíš, že za den stíháš pouze napsat dva e-maily, dojde ti, že je to trochu málo.

to-do list
Zdroj: Unsplash/Thomas Bormans

7. Respektuj svoje vnitřní nastavení

Doba, ve které žijeme, představuje obrovský tlak na výkon. Ráno zapneš Instagram a vidíš, jak tvoje oblíbená influencerka vstala v půl páté ráno, má za sebou ranní běh, silový trénink, výstup na Mount Everest a teď usilovně pracuje. Existuje hrstka lidí, kteří takto mohou fungovat, ale pokud nepatříš mezi ně, nezoufej. Většina z nás jsou obyčejní smrtelníci.

Home office má jednu obrovskou výhodu, a to tu, že si můžeš svůj den plánovat flexibilněji. Využívej ji a sestav si denní program podle toho, kdy máš během dne nejvíce energie. Pokud cítíš největší flow až odpoledne nebo večer, dej si volné dopoledne a pracuj až v druhé polovině dne. Naopak jestli se ti pracuje lépe ráno, přivstaň si a pak si užij volný večer. To samé platí u soustředění na práci. Někomu vyhovuje pracovat po půl hodinách s pětiminutovými přestávkami, jiný raději pracuje tři hodiny a dá si delší pauzu. Nejjednodušší je zkusit všechny možnosti a vybrat tu, která ti nejvíce vyhovuje. Neupínej se striktně na jednu techniku, jako je Pomodoro, uprav si program podle sebe.

Na rozdíl od strojů nejsme schopní zvládnout každý den stejný objem práce. Především během podzimu a zimy se můžeš cítit unavenější a propadat demotivaci. V tomto období je více než kdy jindy důležité si pracovní dny zpestřovat. Vyzkoušej naše tipy, vyraz pracovat mezi lidi do BASE4WORK a dej si tam dobré kafe. Uvidíš, jak se zase začneš na práci těšit.

Domů
Sdílet
Diskuse