Zajímavosti - Česko

Zelená kometa bude v Česku pozorovatelná už ve čtvrtek v noci. Kdy budou nejlepší podmínky pro sledování pouhým okem?

Pro obyvatele severní polokoule bude viditelná po většinu ledna.

12. 1. 2023 10:32 Čas čtení: 1:47
Zdroj: NASA/Dan Bartlett
Odebírat newsletter REFRESHERu
10 nejlepších článků Refresheru, jednou za týden. Pokud tě emaily přestanou bavit, tak je kdykoli zrušíš. Zadáním emailu souhlasíš s podmínkami portálu.
Zajímavosti - Česko
12. 1. 2023 10:32
Čas čtení: 1:47

Pro obyvatele severní polokoule bude viditelná po většinu ledna.

12. leden 2023, 10:32
Čas čtení: 1:47
Zdroj: NASA/Dan Bartlett

Jak jsme tě už informovali, na noční obloze se poprvé po 50 000 letech objeví zelená kometa. Výjimečný útvar objevili astronomové teprve v březnu loňského roku. Nejvyšší jasnosti by měla dosahovat na přelomu ledna a února. Už ve čtvrtek 12. ledna by mohla být viditelná pouhým okem.

K vidění by kometa měla být po většinu ledna

„Kometa s označením C/2022 E3 (ZTF) byla objevena 3. března 2022 robotickou přehlídkou Zwicky Transient Facility (ZTF), která pro snímkování hvězdného nebe využívá 48palcový (122 cm) dalekohled Samuela Oschina na Mt. Palomaru v Kalifornii,“ uvedl server České astronomické společnosti.

Zelená kometa kolem Slunce neprolétá poprvé, za sebou má podle českých astrologů minimálně jeden oběh. K tomu došlo zhruba před více než 47 tisíci lety, tedy v době, kdy se ještě na Zemi nacházeli neandertálci. Dráha komety je velmi skloněna vůči ekliptice (rovina oběhu Země okolo Slunce), nejblíže Slunci bude právě 12. ledna.

Pro obyvatele severní polokoule (a tedy i Česka) by měla být kometa viditelná po většinu ledna. Na jižní polokouli půjde vidět začátkem února. „Na obloze mimo město by ji zkušení pozorovatelé mohli bez problému spatřit pouhým okem jako drobnou mlhavou hvězdičku,“ píše Česká astronomická společnost. Záležet bude samozřejmě na jasnosti oblohy a také světelném znečištění, obyvatelé větších měst by mohli mít smůlu.

„Pozorovat ji lze v časných ranních hodinách nad východním obzorem v souhvězdí Severní koruny. (...) 13. ledna přejde kometa do souhvězdí Pastýře a její pohyb oblohou bude zvolna zrychlovat vlivem jejího přibližování k Zemi,“ uvedli astrologové. Po 16. lednu navíc přestane svitem rušit Měsíc a kometu bude možné pozorovat už od jedné hodiny ranní.

Hranici viditelnosti pouhým okem by mohla kometa překonat okolo 20. ledna. V té době se dostane do cirkumpolární oblasti, nebude tedy zapadat pod obzor a bude pozorovatelná celou noc. Nejblíže Zemi bude 2. února, kdy bude také nejjasnější.

Potom začne pozorování rušit silný Měsíc. Okolo 11. února klesne jasnost komety pod hranici viditelnosti pouhým okem. Až do konce února ale půjde pozorovat pomocí přenosného dalekohledu, takzvaného triedru. V malých dalekohledech půjde pozorovat až do konce března, zájemci ale budou potřebovat přístroj o průměru alespoň sedm centimetrů. Jakmile kometa proletí vnitřními částmi sluneční soustavy, vlivem gravitačního působení velkých planet se její dráha změní a sluneční soustavu opustí.

Kdo žádný prostředek k pozorování nemá, může sledovat živé vysílání The Virtual Telescope Project na YouTube nebo na webových stránkách. Začne 13. ledna v pět hodin středoevropského času.

Upozornit na chybu. Pokud spatřuješ v článku nedostatek nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Zdroj: astro.cz, youtube.comNáhledový obrázek: NASA/Dan Bartlett
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail