PS VR2 je druhá generace virtuální reality od PlayStation, která stojí za každý halíř.
Společnost PlayStation nám do redakce poslala PS VR2, druhou generaci své virtuální reality, kterou začala prodávat 22. února 2023 za 14 000 korun. Ke hraní PS VR2 potřebuješ konzoli PS5, ke které PS VR2 připojíš jedním kabelem po velmi jednoduchém nastavení. Ten se dá teoreticky odpojit, ale nemáš důvod tak učinit.
Headset si následně nasadíš na hlavu. Je to docela jednoduché a v podstatě identické jako to, co fungovalo při PS VR1, takže stiskneš současně tlačítko vpředu a vzadu na „obruči“, čímž headset uvolníš. Pokud potřebuješ detailnější návod, klikej sem.
Jednoduché zapojení
Po zapojení headsetu si vnitřní kamerou naskenuješ prostředí pokoje (k plnohodnotnému hraní potřebuješ 2 × 2 metry volného prostoru). Skvělé je, že ti systém dovolí oklamat skener a klidně můžeš za volný prostor označit i místo, ve kterém je překážka (židle, skříňka či něco jiného). Musíš si ale později dávat pozor, abys do překážky nenarazil.
Pokud se bojíš úrazu, jednoduše si prostor zmenšíš a headset tě upozorní, když se přiblížíš k hranici prostoru, který sis nastavil. Když ho opustíš, hra se stopne. Hrát můžeš vestoje nebo vsedě. Většina her umožňuje obě nastavení. Po nasazení headsetu a prvních krocích ve virtuálním prostředí máš skutečně pocit, že jsi v jiném světě a že zažíváš něco nevšedního.
Vstup do nové reality
Tento efekt ještě umocňuje haptická ozvěna jak v ovladačích, tak v headsetu, který u vybraných scén vibruje. Absolutní přechod do virtuálního světa následně zažiješ díky hrám jako Horizon VR: Call of the Mountain, Kayak VR: Mirage, Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge a mnohým dalším, ve kterých budeš šplhat po horách, střílet mimozemšťany či si užívat krás Antarktidy a dalších zemí v kajaku. Pokud hledáš útěk před realitou, PS VR2 ti ho dopřeje velice zábavnou formou.
Zamrzí ale fakt, že headset není bezdrátový. Má to logické opodstatnění. Kabel zaručuje, že se headset nikdy nevybije. Je díky tomu i levnější a lehčí. Zároveň umožňuje vývojářům her vytvořit graficky komplexnější a krásnější hry. Během hraní však překáží a je jedno, kam si ho dáš. Cítit ho budeš vždy, takže si na něj musíš zvyknout.
Kabel zamrzí, ale má mnoho neprůstřelných výhod
Díky kabelu ale mohli inženýři z PlayStation přidat do headsetu také technologii zvanou foveated rendering. Díky ní dokáže headset vnímat pohyb tvých očí, takže hra ví, kam se přesně díváš. Jedná se o skvělou funkci, která však vyžaduje spoustu energie. Například headset pro virtuální realitu Meta Quest Pro, který ji také využívá, je potřeba po dvou hodinách nabíjet.
Díky foveated renderingu mohou tvůrci renderovat jen tu část hry, na kterou se hráč dívá. Vlivem toho je zobrazená část detailnější a graficky krásnější, zatímco části hry, které jsou mimo pohled, jsou méně detailní.
Sledování pohybu očí a rukou
Foveated rendering jde ruku v ruce se sledováním očí. Tato funkce umožňuje tvůrcům přidávat do her zajímavé herní mechaniky. Například v hororové hře Dark Pictures: Switchback (vyjde v březnu 2023) se příšery a objekty budou pohybovat tehdy, když hráč mrkne.
Ve hře Rez: Infinite zase zaměřuješ a střílíš na nepřátele jen pohybem očí, které fungují jako naváděcí systém pro rakety. Bohužel to funguje, jen pokud se díváš oběma očima, což snad v budoucnu vývojáři z PlayStation upraví. Očima můžeš ovládat i menu ve hrách a samotném headsetu.
Nové ovladače Sense
Na rozdíl od headsetu Quest 2 nesleduje PS VR2 pohyb prstů. Umí rozeznat, které držíš na ovladačích zvaných Sense a které ne, ale jejich samotný pohyb nezachytí. Trochu to narušuje ponoření do virtuálního světa, ale na druhé straně sledování rukou funguje dostatečně dobře.
Většinu her budeš ovládat přes ovladače Sense, které jsou velkým upgradem oproti Move ovladačům, které PlayStation využíval k ovládání PS VR1 a které pocházejí ještě z éry PS3. Sense mají moderní, kulatý design a najdeš na nich všechna tlačítka jako na klasickém ovladači DualSense (kostku a trojúhelník na levém, křížek a kroužek na pravém). Na ovladačích chybí akorát šipky.
Oplývá však stejnými vlastnostmi jako DualSense na PS5, tedy adaptivními spouštěči (L2 a R2) a haptickým feedbackem, díky kterému vibrují a přenášejí energii do rukou. Ovladače se drží pohodlně a hraní s nimi je velmi intuitivní, akorát ti možná chvíli potrvá, než si zvykneš na rozložení tlačítek. K ovladačům dostaneš i malé popruhy, kterými si je připevníš na ruku, aby ti nespadly.
Headset dokázal sledovat pohyb rukou a ovladačů, i když jsme je dali za hlavu a záda, byť ne dokonale. Otázkou je, jak to bude fungovat například při hře Beat Saber, která je ve vývoji pro PS VR2 a ve které se ruce dostanou do všech možných pozic ve vysoké rychlosti.
Před vydáním jsme bohužel neměli možnost vyzkoušet si žádné pohybové a rytmické hry jako například Beat Saber, Pistol Whip či Synth Riders. Právě u nich bude důležité, aby sledování pohybu rukou fungovalo na jedničku.
To je něco, s čím měla předchozí generace headsetu velký problém, ale ten byl způsoben zastaralým hardwarem. Největší problémy s „trackováním“ rukou jsme měli při jinak fantastické RPG hře Demeo, ve které obraz občas „skákal“ a měnil pozici hlavy.
Generační skok oproti PS VR1 v každém ohledu
Skvělou funkcí headsetu je tlačítko, díky kterému se obraz ze hry přepne na sledování prostoru kolem hráče, aby například mohl vzít ovladače či vypnout bzučící mobil, aniž by musel sundávat headset dolů z hlavy (vidíš tehdy prostor kolem sebe přes headset v černobílých barvách). Na headsetu ale na druhou stranu chybí manuální ovládání hlasitosti, kterou můžeš upravovat v menu her či systému PS5.
PS VR2 je oproti předešlé verzi lepší ve zcela všem včetně designu, rozlišení, možností nastavení či sledování pohybu rukou a hlavy. Má kvalitnější ovladače a lepší technologie.
Mnozí hráči budou zvědaví i na to, jak dobře headset drží na hlavě. Bohužel, podobně jako u PS VR1, i tady jsme si museli často upravovat jeho polohu. Funkčním řešením je zajištění headsetu na doraz, ale po chvíli nás z toho rozbolela hlava a měli jsme ji pořádně otlačenou. Je to ovšem individuální a jako u každého headsetu pro virtuální realitu – někomu padne jako ulitý, zatímco jiní s ním budou mít problémy.
Nosíš brýle? Žádný problém
Potěšující zprávou je, že PS VR2 je i pro lidi s brýlemi. Vyzkoušeli jsme to, a i když to není 100% komfortní, pokud neplánuješ hrát 5 hodin v kuse, dokážeš hrát i s nasazenými brýlemi. Headset kromě nastavení držení na hlavě vpředu a vzadu umožňuje také roztažení či stažení čoček podle toho, jak daleko od sebe máš oči. Můžeš si tak zaostřit obraz.
Ten je na poměry headsetů pro virtuální realitu velice jasný a detailní. PS VR2 poskytuje 4K obraz (2 000 × 2 040 pixelů na každé oko) s HDR, takže barvy vypadají krásně, čehož si všimneš zejména u tmavých scén, které jsou skutečně tmavé, ale zároveň dostatečně viditelné.
Headset je poměrně lehký a pohodlný. Když se naplno ponoříš do hraní, díky jeho komfortnímu vnitřnímu designu zapomeneš na to, že ho máš na hlavě. Na headset si nasadíš i vlastní sluchátka přes celou hlavu, tedy za předpokladu, že je máš dost velká a natáhneš je přes headset. K headsetu dostaneš i samostatná sluchátka, která na něj připneš, ale i když poskytují kvalitní 3D zvuk, nejsou špičková.
Cinematic mód
Velmi zajímavou funkcí je theatre „cinematic“ mode. Jedná se o pasivní stav headsetu, ve kterém se ocitneš, když nehraješ hry pro virtuální realitu. V headsetu máš něco jako vlastní 3D televizor, přes který můžeš hrát i 2D hry.
Klidně si tak můžeš přes PS VR2 zapnout God of War: Ragnarok, Call of Duty nebo FIFA a hrát až ve 120 snímcích za sekundu (pokud to hra podporuje). Obraz je limitován na rozlišení 1080p a můžeš si jej zvětšit či zmenšit dle vlastní potřeby.
Pokud tedy nemáš velký televizor s možností zobrazit obraz ve 120 snímcích za sekundu, můžeš k tomu využít PS VR2. Nemluvě o tom, pokud máte v domácnosti jen jeden televizor a partner/ka se chce dívat na něco jiného. Může tak klidně učinit, zatímco ty si zapneš PlayStation a PS VR2 a budeš hrát ve 3D prostoru (televizor na to nepotřebuješ).
Nedostatek velkých her
Jako u každého herního hardwaru i při vydání PS VR2 je nedostatek velkých her, takzvaných system sellerů, kvůli kterým by byl člověk ochoten koupit si konzoli a headset, aby si je mohl zahrát. V tomto případě by pomohlo, kdyby byl headset kompatibilní s hrami pro PS VR1, ale to není možné kvůli odlišným technologiím mezi headsety.
Pokud tvůrci neaktualizují své hry z PS VR1, na PS VR2 si je nezahraješ. Samotný PlayStation zde například zaostává, když nepřipravil updaty ani pro své nejlepší VR hry jako Astrobot, Iron Man či Blood and Truth.
Při vydání PS VR2 bude dostupných více než 30 her s dalšími desítkami titulů vycházejícími v prvním měsíci od uvedení. V současnosti je ve vývoji více než 100 dalších projektů, ale ve většině případů jde o indie hry nebo AA hry. Těch nejkomplexnějších a nejambicióznějších AAA titulů není zdaleka tolik.
Největší novinkou je Horizon VR: Call of the Mountain (recenze zde), ale všechny velké hry kromě toho jsi už zřejmě hrál. Gran Turismo 7 a Resident Evil: Village budou kompletně hratelné v PS VR2, ale jedná se o „porty“ starších her, a ne kompletně nové zážitky.
K dispozici a pravděpodobně ani v přípravě není ani nejkvalitnější VR hra vůbec, Half-Life: Alyx.
O dalších hrách PlayStation nemluví, a proto je náročné investovat 14 000 korun do herního systému, o jehož dlouhodobé a vlastně ani krátkodobé podpoře nic nevíme.
PS VR2 je úžasný headset, který si zamiluješ
Rozhodně se to však vyplatí, protože PS VR2 je skutečný generační skok v každém ohledu (nejen oproti PS VR1). I v případě, že nevlastníš konzoli PS5 a musíš investovat více než 20 000 Kč, je to z hlediska cen různých headsetů pro virtuální realitu stále jedna z nejlevnějších možností, zejména s ohledem na dostupné hry a kvalitní hardware s úžasnými funkcemi.
Střílet z luku v Horizon: Call of the Mountain je zábavné a návykové, stejně jako ostatní nádherné momenty, které se mohou stát jen ve virtuálním 3D prostoru. Díky některým hrám se kompletně ponoříš do jiných světů a budeš pracovat s nářadím a zbraněmi, které z tebe udělají akčního hrdinu. My se už nemůžeme dočkat, až se do těchto světů znovu ponoříme.
Porovnání vybraných headsetů pro virtuální realitu:
PS VR2 | Oculus Quest 2 | Valve Index | PS VR1 | |
Audio | Zabudovaný mikrofon a sluchátka | Zabudovaný mikrofon a sluchátka | Zabudovaný mikrofon a sluchátka | Zabudovaný mikrofon a sluchátka |
Baterie | Nevybíjí se | 2–3 hodiny | Nevybíjí se | Nevybíjí se |
Kamery | 4 vnitřní kamery na sledování ovladačů/rukou | 4 vnitřní kamery na sledování ovladačů/rukou | Jedna kamera sledující celou místnost | Externí kamera, kterou je třeba dokoupit |
Spojení | Jeden USB-C cable | Bezdrátové | DisplayPort 1.2+ | USB, HDMI |
Displej | OLED | LCD | LCD | OLED |
Pole rozhledu | ~110 stupňů | ~90 stupňů | ~130 stupňů | ~100 stupňů |
Feedback | Vibrující motůrek | Žádný | Žádný | Žádný |
Váha | 560 gramů | ~500 gramů | ~810 gramů | ~600 gramů |
Pohybové ovládače | PSVR2 Sense s haptickou ozvěnou a adaptivními spouštěči | Oculus Touch ovladače | Valve Index ovladače | PS Move ovladače a DualShock 4 |
Cena | 14 000 korun (1TB paměť PS5) + 500 eur PS5 | 10 500–16 500 korun (podle velikosti paměti) | 25 000 korun | 8 000–9 500 korun |
Procesor | Využívá procesor PC, ke kterému se připojuje | Qualcomm Snapdragon XR2 | Využívá procesor PC, ke kterému se připojuje | Využívá procesor PS4/PS5, ke kterému se připojuje |
Refresh Rate | 120 Hz, 90 Hz | 90 Hz | 120 Hz, 90 Hz | 120 Hz, 90 Hz |
Rozlišení | 2000 × 2040 na oko | 1832 × 1920 na oko | 1600 × 1440 na oko | 960 × 1080 na oko |
Úložiště | Využívá úložiště PS5 | 256 GB, 128 GB | Využívá úložiště PC | Využívá úložiště PS4/PS5 |
Sledování |
Vnitřní kamery | Vnitřní kamery | Valve Sensors 2.0 | PS Camera |