Pravopis, porozumění textu, přirovnání nebo interpunkce. Máš to všechno v malíku?
Žáci a žákyně devátých tříd už za sebou mají podávání přihlášek na střední školu a před sebou přijímací zkoušky 13. dubna. Ti, kteří se rozhodli pro jakýkoliv maturitní obor, si musí příští měsíc poradit s povinnou zkouškou z matematiky a také z českého jazyka a literatury.
Právě na češtinu se Refresher zaměřil v nejnovějším kvízu.
Čekají tě přijímací zkoušky na střední školu a chceš si otestovat, jestli jsi dostatečně připravený*připravená? Nebo už jsi ze školy dlouho pryč a chceš si jen zkusit, co si ještě pamatuješ a co už jsi zapomněl*a? Koukni na průřez otázek, které se v minulosti objevily v přijímacích zkouškách, a zjisti, jak na tom jsi.
Kvíz
Jak bys dopadl*a v přijímačkách na střední školu?
115
„Eda se učí hrát na housle, ale *****. Nezahraje jediný čistý tón, neumí ani držet smyčec.“ Ve které z následujících možností je uvedeno české ustálené slovní spojení, jež vystihuje situaci ve výchozím textu, a patří tedy na vynechané místo (*****) v textu?
jde mu to jako drzé opici
jde mu to jako pytli blech
jde mu to jako psovi pastva
jde mu to jako vyorané myši
215
Která z následujících vět je zapsána pravopisně správně?
S vypětím všech sil doklopítal zraněný kůň do cíle.
S vypětím všech sil doklopýtal zraněný kůň do cíle.
S vypjetím všech sil doklopítal zraněný kůň do cíle.
S vypjetím všech sil doklopýtal zraněný kůň do cíle.
315
„Svatý Matěj ledy láme, nemá-li je, nadělá je.“ Daný text je:
Úryvek z humoristické prózy.
415
Ve které z následujících možností není správně zapsána interpunkce?
Po svém otci zdědil smysl pro humor, slabost pro ženy a nechuť k práci.
Na poslední akci se přišlo podívat nečekaně málo lidí, něco kolem dvaceti.
Na nápojovém lístku nenašli žádný koktejl, a tak si objednali jen minerálku.
Po ukončení studia na průmyslové škole, nastoupila dcera do stavební firmy.
515
Vyberte z následující věty základní skladební dvojici: „Můj návrh investovat do začínající vývojářské firmy byl ze všech zvažovaných projektů jednoznačně nejlepší.“
Podmět: Můj návrh, přísudek: byl
Podmět: Můj návrh, přísudek: byl nejlepší
Podmět: Návrh, přísudek: byl nejlepší
Podmět: návrh, přísudek: byl
615
„Svým přátelům by nikdy vědomně neublížil, tím jsem si úplně jistý.“ Je tohle souvětí napsáno pravopisně správně?
715
„Pavel byl hodně nenápadný a neprůbojný kluk. Překvapilo nás proto, jak rázně se zastal utlačovaného spolužáka. Inu, tichá voda ***** mele.“ Na vynechané místo (*****) v českém ustáleném slovním spojení doplň příslušné podstatné jméno v náležitém tvaru.
815
„Po náročné cestě babička dlouho odpočívala.“ Vyber k této větě odpovídající tvrzení:
Věta obsahuje pouze jeden přívlastek, a to shodný.
Věta obsahuje pouze jeden přívlastek, a to neshodný.
Věta obsahuje celkem dva přívlastky: oba jsou shodné.
Věta obsahuje celkem dva přívlastky: jeden je shodný a druhý je neshodný.
915
„Řád tohoto světa je dost zvláštní. Zdá se, že každý člověk má to, co nechce, a to, co chce, mají ti druzí. Kdysi se mnou do třídy chodil jistý Stivvings. Byl to pozoruhodný chlapec. Učení pro něj bylo potěšením! Před spaním si četl knihy v řečtině a od studia francouzských nepravidelných sloves ho nikdo nemohl odtrhnout. Měl všelijaká prapodivná – a pro mě zcela nepochopitelná – přání: toužil se stát pýchou rodičů, být chloubou školy a vyspět v moudrého muže.“ Které z následujících tvrzení jednoznačně vyplývá z tohoto textu?
Jednou z věcí, které postava vyprávějící příběh nepovažuje za nepochopitelné, je Stivvingsova touha být chloubou školy.
Mezi věci, které postava vyprávějící příběh nepovažuje za pochopitelné, nepatří Stivvingsova touha být chloubou školy.
Jednou z věcí, které postava vyprávějící příběh považuje za nepochopitelné, je Stivvingsova touha být chloubou školy.
Mezi věci, které postava vyprávějící příběh považuje za nepochopitelné, nepatří Stivvingsova touha být chloubou školy.
1015
„Bylo by zajímavé, kdyby věci mohly mluvit. Co by nám asi vyprávěl plot kolem zahrady? Když si představuji, že věci kolem nás jsou živé, uvědomuji si, že bych měl zvažovat, jak se k nim chovám. Nechávám přece na nich svůj otisk a kdoví, jednou třeba promluví.“ Tento text je ukázkou:
Popisu pracovního postupu.
1115
Která z následujících vět je zapsána pravopisně správně?
Spáteční cestu si turisté spestřili návštěvou nedalekého hradu.
Zpáteční cestu si turisté zpestřili návštěvou nedalekého hradu.
Spáteční cestu si turisté zpestřili návštěvou nedalekého hradu.
Zpáteční cestu si turisté spestřili návštěvou nedalekého hradu.
1215
„Náš počítač je docela starý, a tudíž málo výkonný.“ Jaký významový poměr je ve větě užit?
1315
„Vítěze voleb budeme znát za 24 hodin.“ Ve které z následujících možností jsou uvedeny dva pravopisně správné zápisy číslovky užité ve výchozím textu?
dvacetčtyři – čtyřiadvacet
dvacet čtyři – čtyřiadvacet
dvacetčtyři – čtyři a dvacet
dvacet čtyři – čtyři a dvacet
1415
„Celý svůj život odmítal číst články, který vycházely z nedůvěryhodných zdrojů.“ Jaké tvrzení platí o tomto souvětí?
V souvětí není žádné slovo užité v nespisovném tvaru.
V každé větě souvětí je pouze jedno slovo užité v nespisovném tvaru.
V první větě souvětí není žádné slovo užité v nespisovném tvaru, v druhé větě souvětí je pouze jedno slovo užité v nespisovném tvaru.
V první větě souvětí je pouze jedno slovo užité v nespisovném tvaru, v druhé větě souvětí není žádné slovo užité v nespisovném tvaru.
1515
„Z jeho tváře nikdy nemizel potm*šilý úsměv. Tím dával na srozum*nou, co si o m* myslí.“ Na vynechaná místa (*) v textu je třeba doplnit ě/ně tak, aby text byl pravopisně správně. Ve které z následujících možností jsou ě/ně uvedena v odpovídajícím pořadí?
Vyhodnotit kvíz