Někdo má rád vdolky, někdo holky. Někdo potřebuje hluk a lidi, někdo zase klid. 808Alberto si při produkci rozličných rapových žánrů a elektronické hudby vystačí sám se sebou. Sám se vše naučil a sám nabyté zkušenosti zúročuje.
Na cestě hudebním prostředím se často setkáváme s různými názory na to, jak muziku dělat. Velká část průmyslu zastává názor, že hudba musí mít hlavu a patu, přesah, šířku a kdoví jaké metriky, na druhou stranu se dostává do popředí – zejména v progresivních žánrech, jež čím dál častěji dosahují vyšších příček hudebních hitparád – přesvědčení, že mnohem důležitější je pocit a feeling z hudební tvorby.
Ať tak, či tak, dosáhnout uspokojujícího výsledku lze různými způsoby. Nejčastěji se však interpret, textař či jiný umělec musí dostat takzvaně „do nálady“, aby dokázal zmobilizovat to nejlepší, co v něm hřímá. Na to, jak se k tomu dopracovat, musí přijít každý sám; obvykle je k tomu ale třeba velká dávka inspirace. Někoho inspiruje cizí tvorba, někoho ilegální substance, lačnění po sexuálním kontaktu, nebo dokonce i strach, jenž může mít mnoho podob.
Dubnový producent seriálu Fresh Beats není zastáncem ani jedné z těchto metod. Aby tvořil, nepotřebuje nutně měnit prostředí, vídat se s inspirativními lidmi, jíst prášky nebo si ničit život. Jak sám říká, rád spolupracuje s kýmkoliv a kdekoliv, avšak doma je doma. Nevadí mu být sám v pokoji a hodiny produkovat bez okolního světa. A to zejména rapovou i taneční muziku.
Tento měsíc u nás dostal prostor mladý západočeský producent 808Alberto, který nás na první poslech zaujal tím, jak versatilní je. Jednou sdílí zanícený beat pack s melodickými trapovými beaty, podruhé zase potěší drillového fanouška, potřetí zvládne gangsta trap – máloco nezvládne. Takovýto člověk, mysleli jsme si, musí mít bezednou studnu inspirace na zahradě.
Rap však není pouze o slovech, nýbrž i o melodiích. Proto ti také jednou za měsíc přinášíme story tuzemských producentů v rámci seriálu FRESH BEATS.
O tom, co se aktuálně děje ve vodách mladého českého hip hopu, vydáváme i dvoutýdenní updaty. Proto pokud ještě nesleduješ FRESH RELEASE, klikni sem.
Teprve osmnáctiletý Albert Skala však žádnou studnou, minimálně inspirativní, nedisponuje. Momentálně se domažlický rodák, který studuje na čtyřletém gymnáziu, dokáže inspirovat tak nějak „vnitřně“. Takže když zrovna neřeší školu, sedí za počítačem a produkuje. Sám sebe pokládá za hudebního producenta z české nové vlny.
Trojčíslí 808 v názvu, které je spojeno s jeho alter egem, evokuje posluchači českého rapu zejména spojení s labelem Hypno808. Jeho členové si číslo však dávají až za své jméno. Není to tedy tak, že by mladý producent začal pod křídlem Huga Toxxxe? „Když jsem hledal jméno, nebylo to složité,“ tvrdí nám Albert.
„V určité době kamarádi vtipkovali, že vypadám jako mexický WWE zápasník Alberto del Rio. Tehdy jsem ani nevěděl, kdo to je,“ neskrývá svou wrestlingovou nevědomost. Ostatně se zrovna nejedná o šálek kávy českého sportovního fanouška. „Ale Alberto se mi líbilo. Přijde mi to lepší než moje vlastní jméno. Před to jsem přidal 808, protože je to za mě jeden z hlavních zvuků v hudební produkci. Za mě to vypadá cool,“ zdůvodnil.
Do ZUŠky jsem nechodil, covid mě naučil beatmaking, tvrdí 808Alberto
Pro hudbu se rozhodl. Že by k ní vedla nějaká dlouhá cesta, mezi niž by patřilo seznamování se s hudebními nástroji, zpěv nebo něco podobného, se říct nedá. Moderní doba hraje do karet všem šikovným lidem, kteří se zvládnou věci učit sami. „Vztah k hudbě jsem měl takový, že jsem ji vždy rád poslouchal, ale na žádný nástroj jsem nehrál. Ani jsem nechodil do ZUŠky,“ potvrzuje nám 808Alberto.
Vždycky měl rád EDM a ve sluchátkách měl nejčastěji zesnulého švédského DJe a producenta Aviciiho, kterého stále považuje za nejoblíbenějšího umělce. A i s pomocí Martina Garrixe, jenž je také velkou součástí jeho playlistů, se rozhodl, že se stane umělcem. Líbilo se mu, jak známější pánové ve svých studiích na videu rozebírali, jakým způsobem produkovali své hity.
S tím, jak naloží s volným časem, měla co dočinění i tehdejší situace ve světě. „Seriózně jsem to začal brát v prváku, v patnácti nebo v šestnácti letech,“ říká nám. „Prvním impulsem k dělání rapových instrumentálů byla doba covidová. Po prvních asi dvou měsících hraní Counter-Strike a Fortnite od rána do rána jsem si řekl, že to asi není úplně to, na co bych byl pyšný. Zároveň jsem věděl, že mě baví hudba,“ vypráví.
„Řekl jsem si, že bych to mohl zkusit dělat nějak systematicky a obecně to zkusit celé posunout na nějakou úroveň, za kterou bych se nemusel stydět,“ popisuje svou motivaci. Od té doby toho vyprodukoval spoustu, a i když je to teprve asi dva roky, co udělal svůj první beat, ty dnešní nemají nouzi o zájemce. Jak zněl ten produkční „icebreaker“, si ale nevzpomíná.
Instrumentály produkuje zejména doma. „Vůbec nad tím nepřemýšlím a jedu jen podle uší, co mi zní dobře,“ vysvětluje v Česku zrovna ne úplně zvyklou techniku. „Tvůrčí proces je takový, že si dělám, co chci, a tím pádem v tom nechávám něco ze sebe. O to podle mého názoru v hudbě jde; radši tvořím sám doma, ale to neznamená, že nikdy nedělám věci s ostatními producenty ve studiu. Obě varianty mají něco do sebe,“ dodává vzápětí.
Nechápu význam slova inspirace
Když jde do tuhého a zapíná počítač k produkci, používá FL Studio „jako většina beatmakerů“. Oblíbenost tohoto DAW je zřejmá. „Podle mého názoru to není nejlepší DAW na hudební produkci, ale i tak je solidní a na beaty bohatě stačí. Díky své jednoduchosti je to v oblasti beatmakingu DAW číslo 1,“ radí.
Mluvíme-li ale o jeho vlastním soundu, je to již méně jednoznačné. Jak jsme uváděli, z perspektivy třetí osoby se nám Albert jeví spíše nevyhraněně. „Spíš svůj sound hledám, což ale neznamená, že ať již dělám drill trap, nebo právě i mé oblíbené EDM, že se to nesnažím dělat co nejlépe,“ potvrzuje nám. „Pokud mi to nezní dobře, radši to rovnou smažu,“ usmívá se. Na ikonickou hudební stopu si budeme muset počkat.
„Na druhou stranu, každý umělec za sebou svým způsobem něco zanechává. Je na každém, a také to podle mého člověk zjistí až třeba pod 10 letech, jestli po sobě něco zanechává. Já v této fázi ještě rozhodně nejsem,“ míní.
Velmi nás ale překvapilo, odkud pramení Albertův myšlenkový zdroj hudební inspirace. Produkční versatilita není úplně věc, se kterou se rodíme, nebo ne? „Inspiraci nějak neřeším. Ani moc nechápu význam toho slova,“ překvapuje nás. „Lidsky řečeno, dělám jen to, co mě baví. Opravdu nechodím na různá místa nebo nezkouším různé věci jen proto, abych dostal nějakou inspiraci. Asi to prostě ve mně je, anebo jsem nikdy nepochopil význam toho slova,“ směje se naší reakci.
Jedním dechem ale přiznává, že si rozšiřuje obzory minimálně poslechem hudby. „Jak už jsem zmínil, EDM je můj oblíbený žánr, ale poslední dobou poslouchám i například jazzovou hudbu. Mohl bych mluvit týdny o tom, která hudba mě baví. Fakt mě toho baví hodně, ale teda jediné, co moc nemusím, je heavy metal a podobné žánry,“ dodává.
Součástí produkce bývá ale i technická stránka věci, jako je sound mixing a mastering, se kterou si někteří producenti úplně nepotykají. Alberta nevyjímaje. „Upřímně je to spíše technický obor nebo proces než kreativní proces. To mě moc nebaví, protože radši tvořím, ale když na to přijde, dokážu to,“ vypráví.
Spolupráce v Americe, budoucnost
Internetová doba je super také v tom, že se nejen můžeme učit věci sami, ale zároveň můžeme sdílet své sympatie k muzice s lidmi, které jsme nikdy v životě neviděli. Nejsme tak odkázáni bezprostředně na své okolí, ale s trochou toho jazykového skillu dokážeme dělat světové věci i z pohodlí pracovního koutku v bytě. 808Alberto je ukázkovým příkladem.
Zatímco jde o mladého producenta z Česka, nezřídka spolupracuje s americkými umělci. A to ne zrovna neznámými. Jak se to stane a spolupracuje se s nimi dobře? „Upřímně moc neřeším, jestli je to spolupráce s americkým producentem nebo českým, asijským atd. Když mě to baví, tak mám z toho takový dobrý pocit,“ znovu dostáváme docela nezanícenou odpověď.
Má však výtku k začínajícím producentům. „Jediné, co bych vytknul, je, že začínající producers jsou občas otravní. Ale to jim nemám za zlé. Každý by se chtěl prosadit co nejrychleji, to chápu, i když to teda není můj případ, ale v mladém věku srovnatelném i s mým spousta lidí ještě nezná svoje lidské hodnoty,“ opatřuje nás moudrem.
Proto jsme jej poprosili o radu pro úplné začátečníky. Albert uvedl, že si nemyslí, že by mohl sám střílet jednu radu za druhou, každopádně s něčím se přece jen podělil. „Nedělat zbytečně hudbu na sílu. Je to poznat. A zároveň si myslím, že to skoro nikdy nikoho nikam neposunulo. Ale kdo ví, třeba se mýlím. Taky jsem jenom člověk,“ krčí rameny.
Západočech, který by sám sebe popsal stejným názvem, jejž získal track od Futura a Hotboiie, tedy Nobody Special, toho má pro posluchače nachystáno poměrně dost. Mladý muž, který si kromě výše zmíněných poslechne i klasickou hudbu a který mezi své oblíbence řadí i například Raye Charlese, se nám svěřil, že má „pár věcí na cestě“ s českými a slovenskými rappery. „Kdyby se mi ale někdy povedla spolupráce s Manenem, toho bych si fakt cenil,“ hází rukavici pražskému DJi a producentovi.
A co bere za svůj největší úspěch? „Možná to bude znít trochu sobecky, ale za svůj největší úspěch považuji to, že to, co právě v souvislosti s hudbou umím, co se týče hry na pár nástrojů nebo produkcí různých žánrů, byla z 99 procent moje práce. Všechno jsem se naučil sám podle internetu,“ potvrzuje.
Jde však ještě dál. „Ale v poslední době se učím podle svých uší. Podle toho, co mi zní dobře,“ říká. 808Alberto není člověk, který by se chlubil svým peřím. „Neměl jsem potřebu říkat svému okolí, co dělám, protože si myslím, že sebe posunu 300× více sám než by mne posunul kdokoliv jiný. A to jen díky tomu, že chci,“ motivuje. Sám říká, že jej v jeho okolí zná nejméně lidí.
„Nevím, dříve jsem se asi bál, co mi na to řeknou ostatní. Zároveň jsem trochu introvert, takže jsem ani nikdy neměl potřebu se o tom bavit. Ale dneska je mi to úplně jedno,“ ví. Ani sny se úplně netrápí. „Sen je něco, co se nikdy nestane. Své cestě nechávám volný průběh. Líbilo by se mi, kdyby mě ostatní lidé uznávali jen klidně jako dobrého producenta či hudebníka. Ke spokojenosti mi stačí málo,“ tvrdí.
Proto i vzkaz našim čtenářům je prostý. „Fanouškům Refresheru bych vzkázal, ať si chillujou a dělají, co je baví,“ ukončuje producent.