3. června 2023 18:38
Radim Šlechta

Astronomové žasnou: Zachytili podivná vlákna ve vesmíru směřující k supermasivní černé díře

Zdroj: NASA/IG
NEWS VĚDA VESMÍR

Horizontální vlákna směřují do středu supermasivní černé díry uprostřed Mléčné dráhy.

Podivná horizontální vlákna o šířce od pěti do deseti světelných let nyní objevil astronomický tým. Zmíněná vlákna směřují k centru supermasivní černé díry uprostřed Mléčné dráhy a připomínají gigantické znaky Morseovy abecedy. Informuje o tom The Guardian.

Můžeš si usmažit hranolky ve vesmíru? Vědci to otestovali v unikátním experimentu Můžeš si usmažit hranolky ve vesmíru? Vědci to otestovali v unikátním experimentu 3. června 2023 14:27

Podle astronoma Farhada Yusefa-Zadeha byl objev poměrně překvapivý. Fakt, že se vlákna vrací zpátky do srdce černé díry, prý něco vypovídá i o její činnosti. Zatím není ani jasné, co početnější vertikální filamenty vytvořilo, zdá se ale, že mají silná magnetická pole a vyzařují rádiové vlny. Nyní se k nim přidala i méně výrazná horizontální vlákna.

Vlákna, vesmír
Zdroj: Northwestern University

„Dříve jsme kladli důraz na pochopení vertikálních vláken. Horizontální struktury jsme jaksi nezaregistrovali. Bylo překvapením, když jsme najednou objevili novou populaci struktur, které zřejmě směřují směrem k černé díře. Byl jsem skutečně ohromen, když jsem je uviděl,“ okomentoval zjištění Yusef-Zadeh.

Vesmír pozoroval tým skrz nejcitlivější radioteleskop. Pozorování trvalo rekordních 200 hodin. Podle Yusefa-Zadeha výron materiálu z černé díry narazil před přibližně šesti miliony lety do okolních hvězd a vytvořil pruhy plazmatu, které směřují zpět k černé díře.

„Výtok z černé díry interaguje s objekty, které potká, a deformuje jejich tvar. Stačí, když vše rozfouká stejným směrem,“ řekl Yusef-Zadeh. Studiem těchto vláken podle něj astronomové mohou lépe porozumět rotaci černé díry a materiálu, který kolem ní víří.