3. června 2023 14:27
Radim Šlechta

Můžeš si usmažit hranolky ve vesmíru? Vědci to otestovali v unikátním experimentu

Zdroj: Midjourney/Radim Šlechta
NEWS VĚDA VESMÍR

Co dělat, když tě ve vesmíru přepadne chuť na „hrancle“?

Spongebob je master chef, který dokáže grilovat krabí hambáče pod vodou, to víme všichni. Napadlo tě ale někdy, jestli by se ti povedlo osmažit brambory ve vesmíru? Jestli ne, jsi na tom nejspíš jako většina lidí. Vědecký tým se ale pokusil přijít na to, jak by proces vypadal. Jejich práci publikoval Food Research International.

Podnikatelky, investorky, političky. Tohle jsou nejvlivnější ženy Česka pro rok 2023 Podnikatelky, investorky, političky. Tohle jsou nejvlivnější ženy Česka pro rok 2023 1. června 2023 14:00

Na první pohled je smažení jednoduchý proces. Vysoká teplota, krátký čas, mnoho oleje. Ve skutečnosti jsou za ním ale poměrně složité chemické a fyzikální procesy. Na Zemi se například u smažených brambor na povrchu tvoří bubliny, které díky vztlaku stoupají vzhůru. I to je součástí procesu smažení.

Ve vesmíru by ale podle vědeckého týmu nemohly bez působení gravitace stoupat. Kolem brambory by se proto mohla vytvořit bariéra, která by oleji ve smažení zabránila. Experiment však ukázal, že by smažení ve vesmíru nakonec mohlo být možné.

Výzkumnictvo k simulaci situace použilo speciální automatickou fritézu. Během dvou experimentálních jízd při parabolickém letu měřili teplotu oleje, brambor i pohyb bublin. V mikrogravitaci se bubliny pořád velmi snadno oddělovaly od povrchu brambor.

„Kromě výživy a pohodlí by studium procesu smažení ve vesmíru mohlo vést také k pokroku v různých oblastech, od tradičního vaření až po výrobu vodíku ze sluneční energie v mikrogravitaci,“ říká jeden z autorů studie John Lioumbas.

Noční můra manažerů fastfoodových řetězců by se tedy nemusela naplnit a hranolky by mohlo být možné smažit třeba na dlouhodobých misích na Marsu.