Kromě toho, že sklízí úspěch na domácí scéně, prodává kšiltovky i do zahraničí.
Pavol Cinka, jenž tvoří pod pseudonymem Myslímnateba, navrhuje custom kšiltovky od roku 2018. Poznávacím znamením jeho tvorby je typický „vibe“ 90. let. Inspiraci hledá zejména v punkové kultuře, kterou žije odmalička. I když pro něho bylo na začátku těžké podchytit ten správný design, dnes na jeho kšiltovkách najdeš kromě krystalků i neonové barvy, které v noci svítí.
Milovníky originality potěší, že v jeho nabídce nelze najít dva stejné designy kšiltovek, protože si zakládá na individualitě. V minulosti spolupracoval s Yakshou či se značkou Adidas nebo Footshopem. Ceny jeho kšiltovek začínají na 100 eurech (zhruba 2 400 korun). Nejdražší custom kšiltovka stála několik stovek eur, přesné číslo nám ale Pali prozradit nechtěl. Umělec pochází původně z Košic, později odjel žít do Kanady a dnes působí v Praze. Příběh jeho kšiltovek prý začal v ten správný čas na správném místě.
Nejvíce produktů dnes prodává do Austrálie, která je mu již od začátku jeho tvorby velmi blízká. Na koncertě v Berlíně se poznal s australským hudebníkem Mattem Massonem z kapely DMA'S. Na první pohled ho zaujala jeho kšiltovka, která vypadala velmi staře. „Dali jsme se do řeči, řekl jsem mu, že ta kšiltovka už vypadá strašně. On se mi přiznal, že ji tak upravil úmyslně. Zlomil jí kšilt a ošoupal ji o beton. Tehdy jsem si řekl: wow. Připomnělo mi to punkovou kulturu, kterou jsem žil celé své dětství,“ prozradil pro Refresher.
Když své první návrhy přidal na Instagram, ihned získal pozornost sledujících. Lidé ho dokonce začali zastavovat a oslovovat na ulici, protože si mysleli, že kšiltovky pocházejí z dílny známých značek.
„Byl jsem se v Praze podívat u kamaráda v butiku Celine, šel jsem mu zanést nějaké své kousky. Mluvil jsem s ním a položil jsem si je na pult. Najednou k nám promluvil jeden zákazník, který tam kupoval bundu asi za 100 000 korun. Zaujaly ho ty kšiltovky, myslel si, že jsou také od Celine, hned si na mě vzal kontakt,“ říká Pali.

Mají úspěch i v zahraničí
Po rozhovoru s australským hudebníkem ze skupiny DMA'S o jeho staré kšiltovce se Pali rozhodl vyrobit svůj první návrh. „Seděl jsem doma, vzpomínal jsem na Massonovu kšiltovku a díval se na obrázky lidí v New Yorku z 80. a 90. let. Měli na sobě všechno custom, popsané a originální. Řekl jsem si, že to zkusím aplikovat na kšiltovky. Mám k nim vztah. I můj dědeček či otec je nosili, dokud se úplně nerozpadly. Chtěl jsem vytvořit přesně takový vibe 90. let. Byl to naprosto originální dirty styl. Dnes z tohoto stylu čerpá například i Balenciaga či Off-White,“ uvádí.
Svůj první kousek si vzal do bývalé práce v Praze. Byla to stará kšiltovka značky Nike, kterou si upravil podle svých představ. V práci jej oslovil zákazník, jehož módní kousek zaujal. Poté, co zjistil, že se nejedná o kšiltovku z dílny sportovní značky, si na Paliho vzal kontakt, aby mohl vyrobit nějaké kousky i pro jeho děti.
Své originální návrhy později začal přidávat na Instagram, kde o kšiltovky projevilo zájem mnoho sledujících. „Ozval se mi i zmiňovaný kytarista Matt Masson. Poslal jsem mu ji do Austrálie. Tehdy na jejich koncertě bylo 50 lidí, později mi napsal, že ji bere na Glastonbury, kam na jejich koncert přišlo 50 000 lidí. Je to krásný pocit. Stále jsme v kontaktu a mluví o mých kšiltovkách s mnoha lidmi, i proto je posílám nejvíce právě do Austrálie,“ říká umělec.

Inspiraci čerpá z punkové kultury
Sám tvrdí, že podchytit správný design byla dlouhá cesta a stále se snaží zdokonalovat. Dnes například používá na kšiltovky neonové barvy, které se ti na slunci nabíjí, a tak díky nim večer doslova záříš. V jeho nabídce nenajdeš dva stejné designy. „Snažím se na kšiltovku dívat jako na artefakt. Ne každý si ode mě může dovolit koupit obraz nebo nemá odvahu udělat si tetování. Tak si koupí kšiltovku. Koneckonců, dotyčný si ji může vystavit na poličku jako umělecké dílo,“ říká.
Pali se zaměřuje na jeden druh kšiltovek, ačkoli zkusil upravit už různé typy. Podle jeho slov design vynikne právě na kšiltovkách, které mají nádech 90. let. „Jsou to speciální kousky, a kde je sháním, ti neřeknu. (smích) Zkoušel jsem je na začátku kupovat i v second handech, ale ne vždy je tam člověk najde. Stalo se mi, že jsem už upravoval i kšiltovku New Era, ale ten design není podle mě dobrý ani stylový,“ přiznává.
Při práci se inspiruje myšlenkou individualismu, což úzce souvisí s punkovou kulturou. Každý kousek je proto originální – návrh si Pali nejprve představí v hlavě, a když si pak k práci sedne, ví přesně, co jde dělat. Líbí se mu, když je člověk sám sebou, vybočuje nějakým způsobem z davu a nosí customizované věci, které mají duši.
Spolupráce se značkou Adidas, s Yakshou i Footshopem
Paliho tvorby si všimli samozřejmě i slovenští umělci, kteří mají též rádi originální design. V kšiltovce od Myslimnateba se objevil například i Dalyb, který jí doplnil outfit k příležitosti pražského fashion weeku. Během této události Paliho oslovila značka Adidas, aby jí udělal pár custom kšiltovek. Jednu si vzal i Dalyb, který si ji chtěl později nechat. „S Daliborem se znám od jeho začátků, chodili jsme na stejnou střední školu. Vzal si Adidas custom kšiltovku na jednu módní událost a pak mi napsal, jestli by si ji mohl nechat. Moc se mu líbila, popřál mi, aby se mi dařilo,“ přibližuje umělec.

Mezi jeho nejnovější spolupráce ovšem patří ta s Yakshou: „Yakshi si velmi cením, obdivuji jeho práci. Dělá mnoho nejen pro hudební kulturu, ale dnes už i pro sport, což je pro mladé lidi velmi důležité.“ Pali mu kšiltovku poslal a Yaksha byl nadšený. Dohodli se, že spolu něco vymyslí. Výsledek podle jeho slov můžeš očekávat již brzy.
Umělcovy kšiltovky má v oblibě také české seskupení hudebníků Butterclub, australská kapela Cosmos Midnight či hudebník Dominic Palermo. Sám Pali přiznal, že by v budoucnu rád spolupracoval se značkou Balenciaga. Momentálně pracuje s Footshopem a drží se hesla: Co nemá příběh, nemá ani cenu.