Troufl*a by sis letět na jedno z těchto letišť? My rozhodně ne!
Bezpečnost letišť ovlivňuje hned několik faktorů – délka přistávací plochy, samotné umístění letiště, hory a oceány určující to, jak musí být piloti či pilotky zruční, aby se jim povedlo přistát, případně třeba také časté špatné povětrnostní podmínky nebo umístění v příliš vysoké nadmořské výšce. Toto je 10 nejnebezpečnějších letišť světa, na kterých mohou přistávat jen ti nejostřílenější.
10. Letiště Juancho E Yrausquin – Saba, Karibské Nizozemsko
Letiště Juancho E Yrausquin leží na ostrově Saba v Karibském Nizozemsku. Na seznamu nejnebezpečnějších letišť se nachází z toho důvodu, že má nejkratší vzletovou a přistávací dráhu na světě. Ta měří pouze 400 metrů a nejenže je extrémně krátká, ale oba její konce jsou navíc zakončené útesy a mořem. Tady prostě není prostor pro chybu pilota či pilotky.
Kvůli velikosti letištní runwaye mohou na letišti na Sabě přistávat pouze menší letadla, avšak i ta se mohou přepočítat a skončit v oceánu. Běžně tak na tomto letišti přistávají pouze letadla STOL, vrtulníky a největší letoun, který zde kdy přistál, je dvoumotorový turbovrtulový hornoplošník De Havilland Twin Otter.
Přestože je letiště tak malé a přistání na něm je tricky, podle Aviation Safety Network na něm k žádným vážným nehodám nedošlo.

9. Letiště Longyearbyen (Svalbard) – Špicberky, Norsko
Deváté místo v žebříčku nejnebezpečnějších letišť světa náleží Letišti Longyearbyen v Norsku. Jedná se o jedno z nejseverněji položených letišť světa a jeho samotná přistávací dráha je postavena na ledu. Letiště je navíc obklopeno horami a nachází se ve vysoké nadmořské výšce. Pravidelně tam tak dochází ke špatným povětrnostním podmínkám, které komplikují bezpečnost cestujících.
Co se nehod týče, na Letišti Longyearbyen došlo hned ke dvěma tragickým událostem. Ta první se stala 10. října 1986, když se letadlo společnost Antarctax bezprostředně po vzletu zřítilo a všech šest lidí na palubě zahynulo. K druhému incidentu došlo 29. srpna 1996. Letadlo společnosti Vnukovo Airlines cestující z Moskvy narazilo 14 kilometrů od letiště do hory a všech 141 osob na palubě zemřelo. Jedná se o nejhorší letecké neštěstí v historii Norska.

8. Mezinárodní letiště Gibraltar – Spojené království Gibraltaru
Na našem seznamu nesmí chybět ani Mezinárodní letiště Gibraltar, které se nepřekvapivě nachází na Gibraltaru. Jeho přistávací dráha je totiž umístěna na velmi zvláštním místě. Runway protíná jedna z hlavních silnic, což znamená, že když startují letadla, lidé i auta musí čekat i několik minut. Na místě jsou sice semafory, ale ani ty nejsou úplně nejbezpečnějším řešením.
Letiště je navíc proslulé silným bočním větrem nad Gibraltarským průlivem, který dokáže piloty a pilotky pořádně potrápit. Jo a nesmíme opomenout ani fakt, že runway je dlouhá pouze 1 676 metrů, je obklopená vodou, a letadlo tak musí po přistání velmi rychle brzdit.
Co se nehod týče, dne 4. července 1943 se jen 16 sekund po vzletu z gibraltarského letiště zřítil letoun B-24 Liberator do moře a všech 16 cestujících zahynulo. K podobnému incidentu došlo také 3. srpna 1983, kdy zemřeli tři členové posádky letadla English Electric Canberra. Od té doby pak k žádné další smrtelné nehodě nedošlo, ale kolize se na letišti stále stávají.

7. Mezinárodní letiště Kansai – Ósaka, Japonsko
Pokud máš strach z létání, obloukem se vyhni Mezinárodnímu letišti Kansai v japonské Ósace. To leží na uměle vybudovaném ostrově v Ósackém zálivu a je celé obklopené vodou. Letiště Kansai je obrovské, slouží leteckým společnostem Nippon Airways, Nippon Cargo Airlines, Japan Airlines, a dokonce i nízkonákladovému dopravci Peach, ale právě jeho velikost a umístění je to, co veřejnosti dělá vrásky.
Vzhledem k jeho nízké nadmořské výšce, globálnímu oteplování a stoupající hladině moře se letiště pomalu propadá do vody. Do hry navíc vstupují i další faktory, jako jsou tsunami, zemětřesení a cyklony. Jedná se tedy o jiný druh nebezpečí, ale pořád je to nebezpečí. Co se nehod týče, k žádné na letišti zatím nedošlo.

6. Courchevel Airport – Courchevel, Francie
Šesté místo v žebříčku nejnebezpečnějších letišť světa obsadil Altiport Courchevel nacházející se v lyžařském středisku ve francouzských Alpách. Stejně jako některá výše jmenovaná letiště má i toto extrémně krátkou runway. Ta měří pouze 537 metrů a je obklopena členitými horami. Na letišti mohou přistávat pouze menší letadla, která mohou být řízena jen lidmi se speciálním výcvikem.
Na přistávací ploše totiž nejsou žádná osvětlení ani jiné pomůcky a celá má navíc strmý sklon 18,6 stupně, který pomáhá letadlům zpomalit při přistávání. Ani zde ale faktory, kvůli kterým je letiště nebezpečné, nekončí. Tím posledním je často se měnící počasí, které je mnohdy tak nepříznivé, že piloti a pilotky runway téměř nevidí.
Žádné vážné nebo smrtelné nehody z tohoto letiště hlášeny nejsou.

5. Letiště Paro – Paro, Bhútán
Dostáváme se do první poloviny nejnebezpečnějších letišť světa. Pátou příčku obsadilo Letiště Paro, které najdeš v Bhútánu na východě Himálaje. Tohle letiště leží na břehu řeky Paro Chhu, přímo v hlubokém údolí, a je obklopeno vysokými horami. Přistávání komplikuje extrémní boční vítr, letadla nejsou naváděna radarem a přistávat zde má povoleno pouze osm pilotů.
Běžným scénářem jsou silné turbulence, během kterých se piloti a pilotky musí proplétat horami, domy a úbočími hor. I napříč těmto podmínkám Úřad pro letecké incidenty žádnou nehodu neeviduje.

4. Mezinárodní letiště princezny Juliany – Svatý Martin, Karibské Nizozemsko
Dlaně se cestujícím pravděpodobně pořádně zapotí také při přistání na Mezinárodním letišti princezny Juliany na Svatém Martinu. Toto letiště má velmi krátkou runway, která se navíc nachází v blízkosti pobřeží a věčně plné pláže. Během přistání a odletů se piloti a pilotky musí vyhnout horám v cestě, což však není to, co z letiště dělá jedno z nejnebezpečnějších světa.
Tím hlavním důvodem je již zmíněná pláž a její návštěvnictvo, které je neustále vystaveno nebezpečí v souvislosti s výbuchy tryskových motorů. Pláž je sice pokryta výstražnými cedulemi, ale ani to někdy nestačí.
V okolí Mezinárodního letiště princezny Juliany se staly dvě tragické nehody. Dne 21. prosince 1972 se do oceánu zřítil letoun společnosti Air Guadeloupe a všech 11 cestujících a oba piloti zahynuli. K druhé nehodě došlo v roce 2014, když letoun společnosti Skyway Enterprises ztratil výšku a dopadl do vody. Oba jeho piloti zemřeli.

3. Mezinárodní letiště Toncontín – Tegucigalpa, Honduras
Mezinárodní letiště Toncontín je druhé nejvytíženější letiště v Hondurasu. Zároveň je to ale jedno z nejobtížnějších letišť pro piloty a pilotky. Jeho runway je totiž krátká, obtížně přístupná a obklopená hornatým terénem. Piloti*pilotky tak při přistávání musí kličkovat mezi horami a s letadlem musí na poslední chvíli udělat zatáčku o 45 stupních, aby letoun vyrovnali s přistávací dráhou.
Na letišti se bohužel stalo zhruba 11 vážnějších nehod. Například v roce 1967 letoun společnosti SAHSA přejel při přistání svou dráhu a jeho dvě pneumatiky začaly hořet. Letadlo zajelo do příkopu a na palubě zemřeli čtyři lidé. O tři roky později se zase letadlo společnosti Aero Servicios při přistání silně naklonilo doleva a zřítilo se do údolí. Tato nehoda si vyžádala šest lidských životů. V roce 1989 se staly dokonce dvě smrtelné nehody, během kterých zemřelo 141 osob.
Poslední smrtelná nehoda na tomto letišti se pak stala 14. února 2011, kdy letoun společnosti Central American Airways havaroval zhruba 20 kilometrů od letiště a všech 14 osob cestujících na palubě zemřelo.

2. Letiště Barra – Barra, Skotsko
O tomto letišti moc informací není. Nachází se na severním cípu ostrova Barra ve Skotsku a je to jediné letiště na světě, které využívá pláž jako vzletovou a přistávací plochu. Všechny runwaye jsou tak během přílivu ponořené pod vodou a letiště nelze využívat v době silného větru, během přílivu a v noci.

1. Letiště Lukla (Letiště Tenzinga a Hillaryho) – Lukla, Nepál
Nejnebezpečnějším letištěm světa je Lukla v Nepálu, která slouží jako výchozí bod pro túry na Mount Everest. Toto letiště má snad všechny rizikové faktory, které tě jen napadnou. Nachází se ve vysoké nadmořské výšce, jeho runway je velmi krátká a neumožňuje udělat byť jen sebemenší chybičku. Jinými slovy, pokud by pilot či pilotka zpanikařili, že jejich letadlo při vzletu klesá, musí pokračovat v cestě a doufat.
Na letišti Lukla je navíc velmi nepředvídatelné počasí, které často vede k nízké viditelnosti, fouká na něm silný zrádný vítr a nenajdeš na něm žádné radary. Piloti a pilotky jsou nuceni spoléhat na systém hlasové komunikace.
Nejnebezpečnější letiště světa má na svém kontě 11 vážnějších nehod. Dne 25. května 2004 se kvůli husté oblačnosti v okolí letiště zřítil letoun Yeti Airlines a všichni tři členové posádky na místě zahynuli. K dalšímu smrťáku došlo v roce 2008, když letoun stejné společnosti začal při přiblížení k letišti hořet a na jeho palubě zahynulo 18 lidí. Smrtelné nehody letiště eviduje také v letech 2017 (špatná viditelnost) a 2019 (vybočení z dráhy).
