Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Čeká tě pracovní pohovor? Poradíme ti, na jaké otázky se připravit a jak reagovat na debatu o platu.
Právě jsi dostudoval*a a hledáš novou práci? Nebo chceš změnit tu stávající? Poradíme ti, jak se připravit na pohovor. Spojili jsme se s headhunterskou kanceláří Wolf Hunt a zjistili jsme, co všechno by sis měl*a nastudovat o firmě, do níž se chystáš na pohovor, zda je v pořádku ukázat i své slabé stránky, a poradíme ti i to, jak reagovat na otázku týkající se peněz.
Než se vypravíš na pohovor, o firmě, do níž se hlásíš, si vyhledej co nejvíce informací. Většinou je najdeš na webovkách, ale můžeš také googlit či pročítat recenze zaměstnanců a zaměstnankyň na Atmoskopu. Na webu firmy se pak dozvíš její historii, jakou zastává podnikovou kulturu, jaké problémy řeší, kdo v ní pracuje, jak se jmenují majitelé*majitelky, zda nespadá do určité skupiny firem, jaké jsou její cíle do budoucna a mnoho dalšího.
„Celkový přehled o potenciálním zaměstnavateli je jedním z nejdůležitějších aspektů k získání pozice. Každá dostupná informace může být přínosem. Obecně je důležité si předem zjistit produkt společnosti, jaké má klienty, její velikost, jak dlouho je na trhu a aktuální situaci – jestli expanduje, nebo je v útlumu,“ radí Zlata Králová z Wolf Huntu.
Personalista*personalistka si určitě tvé znalosti týkající se firmy prověří, a když budeš znát odpověď na všechny otázky, dáš jasně najevo, že jsi na pohovor dobře připraven*a.
Díky rešerši navíc budeš moci bez váhání odpovědět na otázku, proč sis vybral*a právě tuto společnost. Je to kvůli jejím hodnotám? Cílům? Finanční stabilitě? Miluješ její produkt? Ať už v tobě zájem vzbudilo cokoli, je dobré odpovědět pravdivě a svou odpověď také vysvětlit.
Buď sám*sama sebou
Těsně před samotným pohovorem pak následuj tyto rady. Slušně se oblékni, ztlum si vyzvánění na telefonu, a pokud máš v ústech žvýkačku, vyplivni ji. Jakmile vstoupíš do budovy, usmívej se, s personalistou*personalistkou a dalšími lidmi přítomnými na pohovoru si potřes rukou (ne příliš vágně ani příliš urputně), mluv nahlas, zřetelně, dívej se do očí a používej přiměřená gesta.
Zároveň si ale na nic nehraj (později by pravda stejně vyšla najevo). Neboj se hovořit nejen o svých silných stránkách, ale i o těch slabých. A když už o nich budeš mluvit, nejlépe také přijdi s řešením, jak se svými slabými stránkami pracuješ.
„Uchazeč by se měl hlavně chovat přirozeně a být sám sebou. Ku prospěchu mu bude poukazovat na svoje silné stránky a co může společnosti nabídnout. Nic by se ale nemělo přehánět, proto by měl být upřímný i ve slabých stránkách a nastínit firmě, jak s nimi pracuje,“ doplňuje Zlata Králová.
Během pohovoru pak naslouchej personalistovi*personalistce, vnímej, co ti říká, na co se tě ptá, a snaž se odpovídat rozvinutějšími větami než jen „ano“ a „ne“. Odpovídej opravdu na všechny otázky, samozřejmě tedy kromě těch, které jsou diskriminační (například jaký je tvůj rodinný stav, kolik máš dětí, zda plánuješ děti, jaká je tvoje sexuální orientace, zda se hlásíš k nějakému náboženství atd.). Tyto otázky by měly být no-go, a pokud k nim přece jenom dojde, je to velký red flag. Opravdu bys chtěl*a pracovat v takovéto společnosti?
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Proč odcházíte ze současného zaměstnání? Jak zvládáte stres? Tyto otázky na pohovoru nejspíš zazní. Řekneme ti, co jimi personalista*personalistka chce zjistit.
Když padne otázka „proč ses rozhodl*a změnit práci“, vyvaruj se pomlouvání svého bývalého zaměstnání a kolegů*kolegyň. Je to nevhodné a mohlo by to vzbudit dojem, že podobně budeš časem mluvit i o firmě, do níž se teď hlásíš.
Na jaké otázky se bude personalista*personalistka pravděpodobně ptát? > Proč se hlásíte právě k nám? > Proč odcházíte ze současného zaměstnání? > Jak myslíte, že bude vypadat váš pracovní den v naší firmě? > Proč bychom si měli vybrat právě vás? > Jak zvládáte stres? > Kdy můžete nastoupit? > Čemu se rád*a věnujete ve volném čase? > Jak by vás popsali kolegové*kolegyně?
„Máte nějaké otázky?“
Ke konci pohovoru pak pravděpodobně budeš také dotázán*a, zda máš nějaké otázky. Tohle je okamžik, kdy mnoho uchazečů a uchazeček zpanikaří a až cestou domů jim dojde, na co všechno se chtěli zeptat.
„Jaké otázky má uchazeč pokládat, se nejlépe dozví představou, že na pozici již pracuje. Mělo by ho zajímat, jak bude vypadat jeho běžný pracovní den, jaká bude jeho mise, jaké mají očekávání od výsledků, jakou mají představu spolupráce, kdo bude jeho přímý nadřízený, s kým bude nejvíce v kontaktu a jaké nabízí platové podmínky. V rámci svých otázek udělá skvělý dojem zasazováním dotazů do požadavků na pozici a také odkazováním se na informace, které se o firmě dozvěděl,“ míní Králová.
Podle odbornice by ses měl*a zeptat na všechno, co je pro tebe důležité. Vyhnout by ses ale měl*a osobním otázkám a otázkám „na tělo“.
Peníze, peníze, peníze
No a teď už to nejdůležitější – peníze. Nebudeme si lhát do kapsy. Nikdo z nás pravděpodobně nechodí do práce proto, že by se jinak doma nudil. Všichni pracujeme kvůli penězům. Abychom měli na nájem, jídlo, koníčky… prostě na život.
Bohužel, v inzerátech na volné pracovní pozice často není uvedena výše mzdy/platu a uchazeči*uchazečky jsou na ni dotázáni až během pohovoru. „Jakou si představujete mzdu?“ může zaznít. Jak správně reagovat a nepodcenit se?
„Osvědčený postup je sdělit minimální požadovaný plat pro tuto konkrétní pozici. Společnost pak bude vědět uchazečovo minimum, ze kterého bude vycházet konečná nabídka směrem nahoru, a uchazeči to může dát prostor vyjednávat o podmínkách oproti jiným nabídkám. Případu podhodnocení oproti budgetu může předejít zjištěním situace na trhu. Pokud se ale i tak uchazeč podhodnotí, už je to o rozhodnutí firmy, zda nabídne vyšší finance,“ uvádí Zlata Králová.
Existuje nějaký trik, který by každému uchazeči či uchazečce zajistil, že dostane svůj vysněný job?
Závěrem jsme se ještě Zlaty Králové zeptali, zda neexistuje nějaký trik, který by ti zajistil tvůj dream job.
„Každému asi nelze zajistit jeho vysněný job, takový trik prostě neexistuje. V prvním bodě je ale důležité, aby měl uchazeč jasno v tom, co jeho vysněný job vůbec je. K jeho dostání mu pomůže nastudovat nejen obecné informace o firmě, ale i prozkoumání jejích sociálních sítí a zaměstnanců. Trikem pak může být vyhledání kompetentní osoby a kontaktování ještě před zasláním životopisu. Ve zprávě může například zaznít, že uchazeč o spolupráci velmi stojí a chce se doptat na určitou věc nebo chce dostat tip, jak pozici získat. To zároveň nahradí klasický motivační dopis a může odlišit uchazeče od jeho konkurence ve výběrovém řízení,“ radí odbornice.