Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
„Influencerství není žádná práce, může to dělat každý.“ Skutečně je tomu tak? Rozhodla jsem se to otestovat.
V komentářích na sociálních sítích, v bulvárních článcích i ve veřejném prostoru se často setkávám s názorem, že být influencerem*influencerkou je hračka. Že si tvůrci a tvůrkyně jen stoupnou před kameru, tancují „přiblblé“ tanečky, natáčí make-up tutoriály nebo vlogují svůj den. A na tom přece není nic těžkého.
Jenže jak jsem se sama během experimentu přesvědčila, je to fuška. Podařilo se mi během měsíce oblbnout algoritmy, vybudovat si komunitu a stát se influencerkou?
Když jsem text na téma influencerství navrhla na poradě, setkal se s úspěchem. „Zjistíme i to, jak se firmy staví k mikroinfluencerům*mikroinfluencerkám. Po měsíci je třeba zkusíš oslovit se spoluprací a schválně, které společnosti s tím budou souhlasit,“ zaznělo. Little did we know. Ve zkratce, představovali jsme si to jako Hurvínek válku. Ale zpět k tomu, jak to všechno začalo…
Pochopit TikTok byla fuška
Ještě než jsem se pustila do vytváření obsahu, jsem si musela nastudovat samotnou platformu. Sice na TikToku trávím každý den zhruba tři hodiny před spaním (hanba mi), ale pouze jako divačka. Neměla jsem ponětí o tom, jak fungují tamní algoritmy, kdy je nejlepší čas postovat ani jaké dosahy může mít takový začínající tvůrce*tvůrkyně.
Začala jsem proto hledat návody. A k mému překvapení jsem zjistila, že téměř žádné neexistují. Algoritmy, s nimiž TikTok pracuje, jsou totiž těžko pochopitelné a nevyzpytatelné.
Dozvěděla jsem se ale, že je ovlivňuje každé tvoje jedno rozhodnutí. Od místa, kde žiješ a odkud postuješ, přes hudbu, kterou do videa použiješ, až po hashtagy, které k němu připojíš. „Přidej tam místo, budeš mít lepší dosahy,“ upozornila mě hned po vydání prvního videa kolegyně a kamarádka, která na platformu natáčí edukativní videa o rakovině.
„Na komentáře odpovídej třeba až po dni, abys komentující znovu nalákala na svůj profil,“ poradil mi zase kamarád. A měl pravdu. Algoritmy TikToku totiž ovlivňují i interakce s ostatními uživateli a uživatelkami, kvalita videa a nastavení účtu. Čert aby se v tom vyznal.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Kdy postovat, jak odpovídat na komentáře, o čem točit. Na vlastní kůži jsem zjistila několik nepsaných pravidel TikToku.
O čem jsem se rozhodla točit a jak mi naskakovala views.
Kolik sledujících jsem se svým obsahem během měsíce nasbírala.
Dočteš se taky rady influencerek jako Týnuš Třešničkové, kterých jsme se zeptali na tipy do začátků.
Tvořit kvalitní obsah můžeme pouze s podporou našich předplatitelů. Věnujeme spoustu času zajímavým tématům, která jsou důležitá pro mladé a jež většina mainstream médií opomíjí. Zkoušíme si věci na vlastní kůži, analyzujeme zajímavé trendy. Pokud se ti naše články o trendech líbí, podpořit nás můžeš vstupem do klubu REFRESHER+.
Co se týče času, kdy vydávat videa, ani tam neexistuje jednoznačná odpověď. Snažila jsem se ale řídit tabulkou vydanou Influencer Marketing Hub. Ta radí, že vůbec nejlepší čas na postování je do devíti hodin ráno a pak zase večer, kolem osmé až jedenácté. Dává to smysl. Přes den je totiž většina lidí ve škole či v práci a na TikTok prostě moc času nezbývá.
Důležitá je volba obsahu
Teorii jsem už nastudovanou měla a zbývalo vymyslet, jaký obsah budu na svůj nově vzniklý profil přidávat. Kontent je velmi důležitý. Pokud nejsi veřejně známá osobnost, nikoho pravděpodobně nebude zajímat, jak vypadá tvůj den, co sis koupil*a k večeři nebo jaká trapná historka se ti stala na rande. Musíš prostě přijít s něčím, co zaujme, co tě baví a čím třeba budeš inspirovat nebo edukovat ostatní.
Já jsem ve výběru hlavního tématu měla hned jasno. Mou vášní byl vždy make-up, v minulosti jsem pracovala pro jednu kosmetickou značku, ráda se líčím, ráda o make-upu mluvím… Bylo rozhodnuto.
Co tím chci ale říct, je, že ať už tě baví cokoli, pokud to budeš umět prodat, dveře do světa TikToku jsou ti otevřené. Je to prostě platforma pro každého. To ostatně potvrzují třeba i profily, které sleduji já sama. Jeden se zabývá rekonstrukcí domu, další make-upem, jiný je zase o hudbě… Každý kontent si najde své fanoušky a fanynky.
Přesně 20. ledna jsem pak publikovala svoje vůbec první video – get ready with me do swingers klubu. Tam jsem šla dělat reportáž. Video mělo během jednoho dne 1 130 zhlédnutí a já si připadala jako největší influencerka světa. Hned o dva dny později jsem tedy vykopla další video s názvem „Největší kosmetické propadáky“. A to se chytlo! Během pár dnů jej vidělo téměř 31 tisíc lidí a já měla pocit, že jsem na správné cestě.
Jenže. Lidí, kteří by mi dali follow, nějak nepřibývalo. Začínala jsem na zhruba 20 sledujících, a i přesto, jak dobře se druhému videu dařilo, mi dalo follow jen dalších asi 30 lidí. Trochu mě to zarazilo, ale říkala jsem si, že to pravděpodobně bude tím, že je můj profil nový, zatím na něm nejsou skoro žádná videa, a lidé tak nevědí, jestli jim stojím za odběr. Neklesala jsem proto na mysli a dál pokračovala ve vytváření obsahu.
Po rychlém vzestupu mě ale čekal tvrdý pád. Dalších pět videí (make-up tutoriály, povídací video o Tinderu a skin care rutina) mělo strašně špatná čísla. Každé z nich vidělo kolem 500 lidí.
TikTok má ale pod čepicí a začínám si myslet, že přesně to bylo jeho cílem – dát novým uživatelům*uživatelkám okusit, jaké to je, když se jejich videím daří, a pak to utnout. Proč? No přece proto, aby si zaplatili propagaci. Přesně od té chvíle, kdy v mých dosazích přišel útlum, mě platforma ve velkém začala tlačit do toho, abych si i já zaplatila za propagaci. Ale odolala jsem.
Když jsem se pak po necelém týdnu ze špatných čísel oklepala, publikovala jsem další video – get ready with me na rave. To mělo necelých 10 tisíc zhlédnutí. A také první hejt komentáře. To je něco, v čem je TikTok oproti ostatním platformám dost toxický a čeho jsem se bála i já sama. Překvapivě jsem si tyto komentáře nebrala k srdci a mávla jsem nad nimi rukou.
O pár dní později jsem vydala další video a i to mělo fajn dosahy. Vidělo jej kolem 1 500 lidí. V tu chvíli mi došla další věc. Myslela jsem, že TikTok ocení konzistentní aktivitu. Že uživatele a uživatelky, kteří budou přidávat videa každý den, ocení tím, že jejich tvorbu bude ukazovat více lidem. Ale ono to tak není. Naopak jsem měla pocit, že když pár dní nebudu aktivní a pak uveřejním nové video, TikTok jej bude více tlačit. Třeba z obav, abych z platformy neodešla a zůstala tam „zaháčkovaná“.
Ke konci svého experimentu jsem pak jela na pětidenní trip do Anglie, konkrétně do Londýna a Manchesteru, odkud jsem vlogovala. Tato videa neměla úspěch, což si vysvětluji dvěma způsoby. Jako místo jsem zvolila Anglii, takže se má videa tolik neukazovala českým uživatelům a uživatelkám a v Anglii zase nikoho česky mluvící holka nezajímala. Druhý důvod byl, jak jsem již zmiňovala, že každodenní přidávání obsahu asi úplně netáhne.
Můj experiment je dnešním dnem u konce. Na kontě mám 94 sledujících, 2 316 lajků a téměř šedesátku komentářů. Selhala jsem. Influencerkou jsem se během jednoho měsíce nestala.
Něco mě ale experiment přece naučil – obdivuji všechny tvůrce a tvůrkyně, kteří se neúspěchem nenechají odradit a dál dělají to, co je baví. A obdivuji je i proto, že „být influencerem*influencerkou“ je opravdu časově náročné. Vzhledem ke svému povolání jsem si mohla dovolit věnovat dopoledne natáčení a střihu videí, neboť jsem to dělala v rámci práce, ale nedovedu si představit, že bych videa vytvářela v zaměstnání, kdy bych musela být od devíti do pěti v kanceláři. A kombinace se studiem by mi asi taky dala pořádně zabrat.
Mým textem se prosím nenech odradit. Pokud se chceš stát influencerem nebo influencerkou, nevzdávej to. Vytvářej kontent, komunikuj se svými fanoušky*fanynkami, zatni zuby a makej. Však ono to jednoho dne přinese ovoce.
Co radí influenceři*influencerky?
A abych ti tu cestu za vysněným cílem usnadnila, poprosila jsem ještě populární tvůrce a tvůrkyně, aby se s tebou podělili o tipy a triky, jak ovládnout TikTok.
„Začátky jsou někdy fakt trapné. Nebo alespoň mně to tak přišlo. Protože najednou vydáte to první influ video nebo nahodíte první influ popisek na Instagram a teď to vidí ti vaši kamarádi a kamarádky a říkají si, co to děláte (smích). A přesně tohle je strašně důležité vytěsnit a neřešit to. (…) Jsem ráda, že jsem to překonala, protože mi to otevřelo dveře k dalším možnostem. Je tedy důležité překonat takový ten první moment, kdy vám to přijde trapné. Po deseti videích to přejde,“ řekla pro Refresher Nykki.
Podle nejúspěšnější české tiktokerky Chloe je zase základem dobrý telefon, světlo a hezký prostor. „Určitě je důležité mít kvalitní telefon, který má kvalitní kameru. Pak potřebujete dostatek světla, hezký prostor, kde budete natáčet, a pak už jde jen o nápady. Musíte být kreativní a nebát se toho,“ míní.
Týnuš Třešničková všem začínajícím tvůrcům a tvůrkyním radí, aby to hlavně dělali s chutí a radostí. „Hlavně aby to dělali proto, že je to baví, že chtějí něco předat i ostatním. Je jedno, jestli se věnují módě, kosmetice, čemukoliv, ale je důležité nedělat to především kvůli nějakým spolupracím, což se teď hodně děje a na té tvorbě to jde pak hodně znát,“ vzkazuje.