Jestli někde uvidíš opravdu silné emoce, jsou to české silnice a křižovatky. A to nejen mezi řidiči navzájem, ale také mezi řidiči a cyklisty.
Kromě aut se na našich silnicích často pohybují lidé na kolech. Data vyplývající z průzkumu iniciativy Dám respekt a společnosti Wolt ukazují, že 50 % Čechů vnímá mezi cyklisty a řidiči určitou nevraživost. V provozu jde někdy doslova o život. Podle policejních statistik se u nás ročně stane přibližně čtyři tisíce nehod mezi cyklisty.
Proto se Wolt a Dám respekt společně snaží o to, aby na českých silnicích zavládl mír, a šíří osvětu ohledně pravidel silničního provozu. Zmíněný průzkum se prováděl mezi kurýry, kteří využívají kola i auta a kteří mají díky častému pohybu na silnicích velký přehled o dopravních prohřešcích jiných cestujících. Wolt tak apeluje na respektující chování nejen u svých kurýrů, ale všech, kdo se na silnicích pohybují. Součástí kampaně je identifikace problémů, které vnímají řidiči a cyklisté při svých cestách. Jde o nejčastější zlozvyky lidí na dvou i čtyřech kolech. Jaké to jsou?
1. Cyklisté jezdí po chodníku a přes přechod
Cyklista může na kole chodce závažně zranit a už z logiky věci by měl na chodníku kolo vést. Tento prohřešek ovlivňuje spíše chodce než řidiče, ale je velmi nebezpečný.
Poměrně kontroverzním tématem je také přejíždění přechodů pro chodce. Spousta řidičů si myslí, že cyklista může na přechod pouze tehdy, když sesedne z kola. To však není tak úplně pravda – pravidla silničního provozu mu nezakazují přechod přejet. Ale pokud to chce udělat, považuje se podle zákona za motoristu. To znamená, že pro něj na přechodu neplatí přednost.
2. Řidiči (i cyklisté) používají telefon za jízdy
V době, kdy má každý telefon handsfree, případně hlasové ovládání, se to stále děje. Písničky se dají přepnout na volantu, navigaci stačí nastavit před jízdou a na všechno ostatní se dá zastavit. Navíc za řízení s telefonem v ruce je pokuta 1 500–2 500 Kč. Za to už by byly docela fajnové tenisky. Právě používání telefonu za volantem vyčítali kurýři v průzkumu řidičům nejvíce, na problém poukázala pětina z nich.
Na druhou stranu je potřeba podotknout, že tenhle nešvar se objevuje také u cyklistů. Na nepozornost během jízdy na kole, například při manipulaci s mobilem, upozornilo 8,5 % dotazovaných.
3. Cyklisté neukazují změnu směru
Představme si, jak by vypadaly silnice, kdyby auta nedávala blinkry. Kdo někdy zažil dopravu v asijských zemích, tuší. Upozornění na změnu směru slouží k tomu, aby člověk jedoucí za cyklistou věděl, co se chystá udělat. Pokud cyklista neukáže, že odbočuje, bere tím řidiči šanci včas zareagovat.
4. Řidiči nedodržují přednost v jízdě
Vracíme se k bodu, že pro cyklisty a motoristy platí na silnici stejná pravidla, a to i co se přednosti týká. Právo většího pro auta nefunguje. Pokud je cyklista na hlavní nebo má přednost zprava, jede první. Na tento zlozvyk řidičů v průzkumu upozornilo 18,5 % dotazovaných kurýrů.
5. Cyklisté jezdí na červenou a v protisměru
I další cyklistický zlozvyk se točí kolem předchozího pravidla. „Tam se nějak vejdu“ nebo „to stihnu“ se může na křižovatkách vymstít. Jízda na červenou a v protisměru je „no go“ i pro cyklisty.
6. Řidiči jezdí moc rychle
Od začátku letošního roku platí nový bodový systém a s ním i vyšší pokuty. Za překročení rychlosti o 20 km/h (30 km/h mimo obec) je finanční postih od čtyř do deseti tisíc korun a čtyři body. Za vyšší rychlost to je až 25 tisíc korun. Vyšší pokuty by měly řidiče motivovat k dodržování rychlostních omezení, tou největší motivací však pořád zůstává bezpečnost. S příliš vysokou rychlostí se na silnicích i přesto setkává 18 % kurýrů, kteří se zúčastnili průzkumu.
7. Cyklisté jezdí vedle sebe
Skupinka cyklistů v družném hovoru, která zabírá víc než polovinu silnice, dokáže rozpálit řidiče doběla. Na otázku, kolik cyklistů může jet na silnici vedle sebe, je jednoznačná odpověď: cyklisté smějí jet pouze jednotlivě za sebou. Poklábosení prostě musí počkat až do cíle. Výjimku tvoří cyklistické zóny.
8. Řidiči nedodržují vzdálenost při předjíždění cyklistů
Otázka, jakou vzdálenost musí dodržet motorista při předjíždění cyklisty, zazněla i ve výzkumu pro Wolt. Kurýři dopadli dobře, 96,6 % z nich ví, že je to 1,5 metru. Zákon přikazující tento odstup vešel v platnost 1. ledna 2022, přesto to na silnicích občas vypadá, jako by se nic nestalo.
9. Cyklisté i řidiči jezdí pod vlivem alkoholu
Udržet rovnováhu na kole a ovládat auto vyžaduje úsilí i ve střízlivém stavu. Takže stejně jako se řidič na benzínce neposilní pivem nebo vínem, neměl by si cyklista dát pivo „na osvěžení“ a potom pokračovat v cestě. To se samozřejmě kurýrů, kteří jsou v práci, netýká.
10. Řidiči nedávají pozor při otevírání dveří do vozovky
Tady za sebe necháme mluvit video.
Určitě jsi mezi zlozvyky našel*našla ten, který nejvíce štve tebe. Ale jak je vidět z výsledků průzkumu iniciativy Dám respekt a Woltu, tenhle „boj“ nemá vítěze. Naopak, někoho může stát vážné zranění, v horším případě i život. Pojďme se řídit heslem, že se nemusíme milovat, stačí, když se budeme respektovat. A že všichni jsme pořád jen lidi, ať sedíme za volantem, nebo v sedle.