Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
O hrách, o jejich vývoji i o tom, proč se jeden fanda rozhodl vymyslet a začít vyvíjet hru právě z pražského metra.
Ačkoliv to spousta zapálených gamerů neregistruje nebo si to nepřipouští, jedním z nejoblíbenějších žánrů posledních let se staly různé simulátory. Jedním z klíčových faktorů, které je činí tak atraktivními, je jejich schopnost nabídnout autentický, ale zároveň uvolněný zážitek. Příkladem budiž Farming Simulator, který vyniká tím, že nabízí hráčům mimořádně realistický způsob, jak si na vlastní kůži vyzkoušet jízdu traktorem nebo obdělávání půdy. Každého ročníku se během prvního měsíce od vydání prodá více než dva miliony kopií, o čemž by se mnoha jiným hrám mohlo jen zdát.
Teď podobný simulátor vzniká i v Česku. Stojí za ním přitom jeden zapálený fanda Dominik Vojta, který se rozhodl doslova na kolenou vyvinout hru z prostředí pražského metra. Nese název Back in Service a díky projektu na Startovači se na jejím vývoji můžeš finančně podílet i ty. My ti teď přinášíme krátký rozhovor s jejím autorem.
Ahoj Dominiku, asi bych se tě nejprve rád zeptal, kde se vlastně vzala myšlenka udělat hru z prostředí pražského metra?
První nápad na hru z prostředí metra jsem měl už dávno v dětství. Vlakové simulátory mě jako dítě bavily a trať z pražského metra vždy chyběla. Vznikaly hry z londýnského metra, berlínského, ale na Prahu nikdy nedošlo. Tak jsem se to rozhodl udělat sám.
Můžeš nějak krátce popsat, o čem vlastně Back in Service bude a co bude smyslem hraní?
Smyslem hraní je zažít si a vyzkoušet, jak to takový strojvůdce v historii měl. V současnosti už to metro umí jezdit téměř automaticky, ale dřív to bylo něco jiného. Zastavit soupravu na správném místě, nepřejet stanici a zvládnout projet celou trasu na čas. A právě za jízdu na čas získává hráč virtuální měnu, která ho motivuje hrát dál. V současné době jde zatím zakoupit svítilnu, se kterou lze prozkoumávat tunely a různá tmavá zákoutí s až hororovou atmosférou. Celkově je atmosféra důležitou součástí hry. V budoucnu si hráč bude moci vylepšovat svůj virtuální byt a kupovat různé nástroje jako fotoaparát nebo sprej. Nápadů je hodně a v plánu jsou třeba i úkoly a řešení hádanek, které vůbec nevyžadují jízdu metrem.
Ty, pokud dobře chápu, vyvíjíš hru do velké míry sám, ale na pomoc sis založil projekt na Startovači, kde se na vývoj podařilo vybrat v době psaní 523 tisíc oproti požadovaným 74 tisícům korun. Zaskočil tě zájem ze strany veřejnosti? Víš o nějakých konkrétních lidech, kteří ti přispěli vysokými částkami?
Zájem mě zaskočil opravdu hodně. Myslel jsem, že za ty dva měsíce se pomalu dostanu k těm 74 tisícům, jestli vůbec, ale vybraly se za první dva dny. Neuvěřitelné. Mezi podporovateli je mnoho zajímavých lidí, se kterými už třeba komunikuji na Discordu, a i když jsem dostal příspěvky i z řad kamarádů, většinu lidí neznám.
Cítíš se teď pod větším tlakem? Jak to vlastně ovlivnilo tvoje přemýšlení nad hrou a tvoji práci?
Tlak cítím rozhodně větší, ale on to byl dost crunch už od začátku roku. Měl jsem za cíl, že testovací verze musí vyjít na začátku jara, a od toho jsem nechtěl ustoupit. Znamenalo to mnoho nocí u monitoru a málo spánku, navíc jsem vůbec nevěděl, jestli to bude někoho zajímat. Teď už vím, že je na to nějaký budget a nebudu to muset dělat celé sám. Z toho mám velkou radost a díky tomu vím, že hra vznikne.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Na co konkrétně budou finanční prostředky využity.
Odkud bral Dominik inspiraci.
Jaké byly jeho dosavadní zkušenosti s herním vývojem.
Na co konkrétně prostředky hodláš využít – bude třeba hra díky tomu rozsáhlejší? Nebo to spíš jenom ulehčí a urychlí její vývoj?
Hra bude určitě rozsáhlejší. V podstatě už teď mám díky placeným modelářům hotovo tolik obsahu, který bych jinak dělal třeba půl roku. Budget pomáhá jak s rychlostí vývoje, tak v množství chystaného obsahu.
Původně měl být ve hře jen krátký úsek Dejvická – Náměstí Míru. Teď už cílím dál a ve hře se tak určitě objeví více souprav i stanic. Kolik toho bude, zatím nedokážu přesně říct, uvidíme, jak dobře to půjde a jaké lidi se podaří sehnat do týmu.
Odkud jsi čerpal – pokud vůbec – inspiraci? Jaké hry, knihy nebo možná i filmy tě třeba navedly?
Inspirací byly určitě simulátory od studia TML a jeho série World of Subways, potom klasické Trainz anebo Microsoft Train Simulator.
Jako inspirace a podklady mi zároveň slouží třeba kniha Metro metropole plná různých výkresů a plánků, ale i zajímavých textů o tom, jak se metro stavělo.
Jaké máš vlastně zkušenosti s herním vývojem? Jsi samouk, nebo jsi něco studoval?
Zkušenosti jsem ještě před asi dvěma lety neměl žádné. Vše jsem se začal učit sám pomocí YouTube a pokusů v různých enginech. Vystudoval jsem grafickou školu.
Předpokládám, že tvůj hlavní zdroj obživy je něco jiného, nezvažoval jsi ale, že by ses v budoucnu stal game designerem na full time?
Určitě mě to napadlo a rád bych to někdy dělal na full time. Hra, na které teď pracuji, by mohla být dobrou položkou do portfolia.
Pokud ano, máš nějakou vysněnou společnost či herní franšízu, na které bys chtěl pracovat?
Vysněnou společnost nemám. Obrovsky ale třeba obdivuji tvorbu Warhorse a jejich smysl pro detail nebo SCS a jejich simulátory náklaďáků. Tomu bych se určitě nebránil.
Teď asi trochu obligátní otázka, ale hádám, že sám budeš hráčem. Jaké jsou tvé oblíbené hry a jaká byla třeba poslední hra, která tě fakt dostala?
Jasně, hraju rád. Moc mě bavily všechny Mafie, a to i ta kontroverzní trojka! V poslední době mě dostal Alan Wake II, to je vyloženě umění.
A nějaká herní zklamání z poslední doby?
Jako asi mnoho lidí mě zklamal Starfield. Zpracování světa i náplň hry jsou opravdu bída a od studia Bethesda jsem to fakt nečekal.
Zpátky k Back in Service. Hra je teď v early accessu, kolik ji hraje lidí?
Hru si už vyzkoušelo více než 900 lidí, což je neuvěřitelné. Takový mini svět, ve kterém jsem si měsíce běhal jen sám a tvořil si ho tak nějak pro sebe, najednou prozkoumává tolik lidí. Kdyby mi to někdo řekl na začátku března, tak bych se jen smál a nevěřil.
Máš už nějaký feedback? Ukazoval jsi třeba hru svým blízkým nebo kamarádům?
Feedback před veřejným spuštěním jsem měl jen od čtyř lidí a všem se to moc líbilo. Teď už mám feedback hlavně od podporovatelů na Discordu a hrozně mě těší, že je vždy pozitivní. Samozřejmě se najdou i připomínky – to je ale velice prospěšné pro další tvorbu. Na to, jak malý obsah ve hře zatím je, v ní někteří strávili už tolik hodin, že mě to překvapuje. Když vidím, kolik už mají nahraných peněz a zkušeností, tak mě fakt těší, že to lidi baví.
Než tě napadl simulátor pražského metra, měl jsi v hlavě i jiné nápady?
Měl jsem i jiné nápady, ale to prostředí metra bylo dané. Původně to měla být adventura nebo detektivka. Jenže zvítězila chuť si to metro i zařídit. A když jsem si ověřil, že to dokážu naprogramovat a uvést do pohybu, bylo jasné, že to bude hra o řízení metra. Každopádně časem se určitě objeví i stopy té adventury. Už teď se ve hře nachází krátká hádanka a nějaké interaktivní mechanismy, které s řízením metra vlastně nemají nic společného.
Máš už třeba někde vzadu v hlavě další hru, o kterou by ses chtěl v budoucnu pokusit?
Ano, mám. Mám jich hodně. Ale cíleně se těmhle myšlenkám teď moc nevěnuji, soustředění je teď na BiS, což bude běh ještě na dlouho.
Na závěr bych chtěl maličko zabrousit k umělé inteligenci. Zajímalo by mě, jaký na ni v kontextu herního odvětví máš názor, jestli už ji třeba k něčemu používáš, případně jestli tě napadají nějaká možná rizika v souvislosti s game designem a AI.
AI využívám na dopočítávání textur ve Photoshopu – to celkem funguje – a občas si nechám vygenerovat nějaký text. Pro radu si do ChatGPT nejdu, protože u složitých otázek velice sebevědomě radí úplné blbosti. Generování 3D modelů s AI je zatím spíše vtip než užitek. Pro nějaké sci-fi koncepty by se to možná využít dalo jako předloha.
Rizika s AI teď žádná nevidím, ale je těžké odhadovat, jak se to bude vyvíjet. Možná nás v budoucnosti zavalí velké množství nekvalitních her generovaných v AI, ale dokud nebude moci AI vykrádat hry od skutečných vývojářů, tak nevím, jak by toho dosáhla. Generování obrázků a vlastně i textů je teď založeno jen na vykrádání už existující práce lidí a lepení dohromady.