Čína, dobrý kamarád Ruska
Čína je ale potenciální bezpečností hrozbou i kvůli své vazbě na Rusko. Doktorka Karásková popisuje, že narativy ruské informační války jsou s těmi čínskými víc než jen spřízněné. „Čína vlastně celé Evropě říká v různých jazycích a různými kanály, že Evropská unie je vazalem Spojených států amerických a měla by být samostatná – myšleno, že by neměla být nepřátelská vůči Číně jako USA. A druhá linka je, že České republice, ale vlastně celému Pobaltí nebo Polsku ve spolupráci s Rusy říká, že to, že začala válka na Ukrajině, je naše vina. Že Rusko „muselo“ zaútočit na Ukrajinu, protože jsme vstoupili do NATO,“ vysvětluje.
Karásková připomíná i důležitý moment na začátku rusko-ukrajinské války. „Když v únoru 2022 začala plnohodnotná invaze na Ukrajinu, česká vláda zablokovala deset proruských dezinformačních webů. Všechny narativy z těchto webů ale ihned migrovaly na Čínský rozhlas pro zahraničí. Česká vláda tedy ustřihla ruskou propagandu přes Sputnik, ale ty narativy pouze přešly na čínská státní média, která tu dál vysílají v českém jazyce,“ shrnuje akademička.
Z cesty vznikne několik výstupů pouze pro čínský trh
Pojďme se vrátit zpátky k Tik Toku. Když se Honzi Michálek v létě 2024 vydal do Číny a jakoby nic o tom na podzim promluvil v Hypecastu, strhla se obrovská vlna kritiky, výsměchu i hejtu. Po ní se mohlo zdát, že pokus Číny získat pro svou propagandu nejvlivnější české influencerstvo, byl odhalen.
„Kámo, vůbec nechápu, jak se mi to stalo. Jak vám chodí spolupráce, tak mně přišel e-mail, nějakej čínskej. Dobrý, říkám si klasika, zase nějakej sh*t, tak jsem na to odpověděl a oni mi fakt odpověděli. A letěl jsem normálně do Číny, měl jsem všechno zaplacený a ještě jsem za to dostal peníze. A oni točí pro čínskou televizi, jak já poznávám Čínu,“ popsal Michálek v Hypecastu.
Jak často se takový hiring v Česku odehrává, je těžké zjistit, protože obsah z takových výletů do Číny české publikum nejspíš nikdy neuvidí – poslouží k propagandě na čínské domácí půdě. Na jeden takový hiring nás upozornil Milan Dobrovolný, kterému v lednu dorazila podivná pozvánka. Všechno proběhlo podle podobného scénáře jako u Michálka.
„Narazil jsem na ni mezi ostatními maily a už na první dobrou jsem rozpoznal, že je samozřejmě pofiderní, by se dalo říct,“ popisuje. Jednak jsem věděl o kauze Honzy Michálka, který do Číny letěl loni, a skrze kauzu jsem narazil na další aktivity, které Čína vyvíjela skrze influencery – takže mi bylo jasné, odkud vítr vane. Pak je tam v pár odstavcích několikrát zmíněno, že výstupy jsou pouze pro čínský trh, není nutná žádná propagace na vlastních sociálních sítích. To na mě působilo, že se to vyloženě snaží utajit. Nechtějí, aby se o tom v Česku nikdo dozvěděl.“
Nabídka ale po materiální stránce nezní vůbec špatně. „Součástí plně hrazeného dobrodružství je také finanční honorář.“ „Přizpůsobíme itinerář vašim zájmům.“ „Z cesty vznikne několik výstupů pouze pro čínský trh, propagace na vašich osobních sítích není nutná.“ „O všechno se postaráme za vás.“ To slibuje Čestmír Svoboda jménem společnosti Chinaseeing.

„Další, co mě v e-mailu docela pobavilo, byla věta: ‚Dobrým příkladem je spolupráce s Honzou Michálkem, který byl v Číně za dobrodružstvím s agenturou poskytující podobné služby jako Chinaseeing.‘ Nevím jestli si to nedokážou nějak analyzovat, ale minimálně v českém mediálním prostoru to dobrý příklad rozhodně nebyl,“ shrnuje Milan.
Stejný mail dostala celá řada jiných influencerů a influencerek. Ti, se kterými jsme mluvili, se shodují: pozvání působí nedůvěryhodně a jako jeden velký red flag. Stačí se podívat na směšné logo nebo nedůvěryhodný web. Jenomže tak to zdaleka nemusí vyhodnotit všichni.
Milan ze zvědavosti projevil o nabídku předstíraný zájem, ale od prvního okamžiku začal informace sdílet s paní doktorkou Karáskovou. Chinaseeing jej vyzvala k osobnímu setkání, po několika mailech však agentura přestala odpovídat. „Myslím si, že to bylo z důvodu, že chytili nějakého influencera, který by tam odletěl zdarma nebo za nižší částku,“ vypráví Milan.
Pro travel influencery pozvánky do zahraničí samozřejmě nejsou nic atypického a objevují se i ty do Číny, což nemusí nutně znamenat něco podezřelého. Tato nabídka však o propagandistických materiálech „určených pro čínský trh“ mluví velmi explicitně. Přesto je podle influencerky Sarah Horákové, které přišel stejný mail, velmi dobře možné, že i taková nabídka někoho zaujme.
„Když se člověk nějakou dobu pohybuje mezi lidmi, kteří tvoří obsah, už trošku ví, že si spolupráce musí dvacetkrát prověřit, než na něco kývne. Ale dokážu si představit, že když taková nabídka přijde mladším influencerům, tak si to nějak extra prověřovat nebudou. Zvlášť pokud třeba nabídek nemají tolik, že na to prostě kývnou. Nejhorší na tom je, že ještě dostanou zaplaceno, což mi přijde jako úlet. Věřím, že když si člověk nacení den třeba na tisíc euro a stráví tam deset dní, tak mu to odsouhlasí,“ zamýšlí se Sarah.
Ruku na srdce, je to lukrativní zakázka. A spolupráce s čínskou propagandou u nás nedělá problém ani těm největším jménům, tak proč by měla menším influencerům? Možná na jaře na druhé straně planety vzniklo několik podobných videí, jaká se teď šíří internetem s Honzi Michálkem.