Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
6. prosince 2015 v 18:31
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

Mercedes-Benz A 160, A 180 a A 250 4Matic Motorsport Edition: Souboj srdce a rozumu (Test)

TECH
Uložit Uložené

Vůbec jako první na Slovensku jsme měli možnost otestovat faceliftovanou třídu A, a to hned současně její tři verze. Co mají společného a v čem se mohou lišit?

Nebudeme si tady mazat med kolem pusy a upřímně si řekněme, že Mercedes-Benz třídy A první a druhé generace nebyl zrovna tím pravých ořechovým. Tedy, ono, nemůžeme říkat, že by šlo o špatné nebo prodejně neúspěšné auto, to určitě ne, ale v rámci nabité kompaktní třídy nebylo tou dvakrát nejatraktivnější volbou. V Stuttgartu si to začali zjevně postupně uvědomovat, no a v roce 2012, kdy se objevila zcela nová, v pořadí třetí generace, udělala německá prémiová automobilka s hvězdou ve znaku tlustou čáru za předešlými A deskami. A udělala opravdu dobře! Tento krok můžeme označit za opravdu důležitý mezník, dovolím si totiž tvrdit, že od tohoto momentu se automobilka začala ubírat mladistvějším a podstatně více trendy designovým směrem, ale i smýšlením, na které odstupem času navázaly i další, větší modely.

Jinými slovy, Mercedes tak přistoupil na novou filozofii, která vycházela ze své pověsti, mezitím se ale začal profilovat i pro mladší klientelu, a to se ukázalo prakticky okamžitě jako trefa do černého. Nové Ačko totiž přineslo do portfolia značky nový vítr a statečně tak rozvířilo konkurenční vody, protože už od jeho uvedení na trh se nestíhalo kvůli enormnímu zájmu vyrábět, nemluvě o odvozeném CLA, které svou stylovostí katapultovalo značku ještě do větších výšin. Čas je však nezastavitelný fenomén a zub času neobešel ani tento automobil, i když nejen po estetické stránce je to vidět i po třech letech skutečně jen minimálně. Trendy a technologie ale nezastavitelně pokračují, a tak jsme na letošním autosalonu ve Frankfurtu poznali faceliftovanou podobu nejmenšího modelu v portfoliu. O této skutečnosti jsme vás samozřejmě informovali, krátce poté, co novinka přišla na náš trh, zavítala v předstihu i k nám na test. Tentokrát ale nepůjde jen tak o ledajaký test, protože možnost vyzkoušet jsme neměli jen jedno, ale rovnou tři Ačka - A 160, A 180 a A 250 4Matic. Ty nám kromě změn přiblížily i to, v čem se dokáží auta jedné třídy navzájem lišit, respektive po čem všem může zákazník sáhnout a které položky se mu vyplatí zaškrtnout.

Exteriér

Pokud jsem v úvodu zmiňoval úspěšnost současné generace, při pohledu na její vnější partie musí být snad každému jasné, čím třída A boduje. Někdejší sendvičovou koncepci mezigeneračně vystřídala karoserie (4 299 x 1780 x 1 433 mm) skutečně atraktivních tvarů obohacených o mnohé výrazné linie umocňující propracovaný design. Ten zůstal po nedávné modernizaci nezměněn, čemu se nemůžeme ani divit, vždyť nadále vystupuje svěže a není mu v podstatě co vyčítat. Modernějším směrem se ale ubral přední a zadní nárazník a grafika vylepšených světlometů. I nadále je možnost výběru z více optických paketů, jehož příkladem je i naše trojice.

Bílá A 160ka zhmotňuje linii Style (1 170 €), což se projevuje v masce v barvě karoserie, 16" discích a více chromových lištách (na předním nárazníku či kolem oken). V zásadě jde o úplný základ, což hned v prvním momentě prozradí obyčejné, plně halogenové světlomety bez jakéhokoli použití LED jednotek. Ty však najdeme alespoň vzadu, díky (možná až příliš tenké) lince kopírující okraje světel. Popravdě, jako celek jde o pěkný základ, kterému je po optické stránce možné vytknout snad jen ta světla. Na druhou stranu je pravda, že ne každý si na ně potrpí, ostatně, není to úplný "social" jak jsme zvyklí v některých základech neprémiových modelů. Na meďáku ale i tak docela křičí a prosí, aby dotyčný připlatil tu tisícovku za vysokovýkonné full-LED světla, zvláště pokud člověk ví, jak perfektně svítí a zároveň vidí, jakou výraznou měrou změní vzezření vozu vpředu, ale i vzadu, čehož důkazem jsou jeho dva kolegové.

Mercedes-Benz A 160, A 180 a A 250 4Matic Motorsport Edition: Souboj srdce a rozumu (Test)
Mercedes-Benz A 160, A 180 a A 250 4Matic Motorsport Edition: Souboj srdce a rozumu (Test)
Mercedes-Benz A 160, A 180 a A 250 4Matic Motorsport Edition: Souboj srdce a rozumu (Test)

Červená A 180 se v podstatě kromě zmíněných světel liší jen stříbrnou maskou, 17"5 paprskovými disky a zadním nárazníkem, kde si na koncích dodatečné chromové lišty našla místo dvojice, v rámci faceliftu pozměněných (ne fakeová) výfuků. Toť vnější změny balíčku Urban (1 776 €). Jupiterova červená je bez příplatku jako základní lak, který odepisují toto áčko na úspěch zejména u něžnějších poloviček. Nepochybně nejpůvabnějším kouskem je šedá A 250ka, která z trojice výrazně vyčnívá po všech stránkách, za což může i exkluzivní balík Motorsport Edition. Ten přichází s faceliftem jako odkaz na úspěch týmu Mercedes-AMG Petronas Formule 1, což napovídají některé tyrkysové detaily. Stát vás bude necelých 6 tisíc €, v rámci jeho volby při konfiguraci navíc k němu standardně dostanete mimo jiné ty špičkové full-LEDky, masivnější optický AMG paket, 18" AMG disky, diamantovou masku chladiče či balík Night (černá zpětná zrcátka a lišty). Tím to však rozhodně nekončí, exteriér nemalou měrou dále zkrášluje nádherný matný šedý lak (ne fólie!) Designo magno (2 100 €), nechybí však ani panoramatická střecha (1 080 €) či elektronicky sklopné a automaticky zaclonitelná vnější zpětná zrcátka.

Už jen zevnějšek tak naznačuje, že škála individualizace je opravdu široká a každý si přijde na své. Od základního provedení je možné se odrazit buď směrem elegance či sportovnosti, respektive agresivity, záleží už jen na tom, co je vám osobně bližší. Ve zkratce, sice jde o tři shodné modely, ve výsledku se však umějí značně odlišit a poutat pozornost okolí podstatně jinou intenzitou. Bílé A se na cestě ztratí, zatímco famózní vyhlížející 250 krade pohledy ostošest. Naopak, jejich společným znakem je perfektní aerodynamika, za co může specificky vytvarovaná přední část, ale i zakrytý podvozek či tlumič výfuku, který je skryt za difuzorem.

Mercedes-Benz A 160, A 180 a A 250 4Matic Motorsport Edition: Souboj srdce a rozumu (Test)
Mercedes-Benz A 160, A 180 a A 250 4Matic Motorsport Edition: Souboj srdce a rozumu (Test)
Mercedes-Benz A 160, A 180 a A 250 4Matic Motorsport Edition: Souboj srdce a rozumu (Test)
Mercedes-Benz A 160, A 180 a A 250 4Matic Motorsport Edition: Souboj srdce a rozumu (Test)
Mercedes-Benz A 160, A 180 a A 250 4Matic Motorsport Edition: Souboj srdce a rozumu (Test)

Interiér

Uvnitř modernizace velké změny nepřinesla a i přesto po 3 letech ovlivňuje palubní deska na posádku nadčasově. Její tvar je prakticky bez rozdílu od stupně výbavy či zvolené linie zcela totožný, odlišnosti v interiéru tak ztvárňují opravdu jen detaily. V našem případě byly všechny tři exempláře osazeny největším multimediálním displejem (180 €), který po faceliftu narostl o palec. Bohužel zdvihající se "tablety" (na mé kupodivu) nepřijala veřejnost úplně nejlépe, na jejich obranu třeba ale podotknout, že na obrazovce s úhlopříčkou až 20,3 cm (8") nabízejí opravdu špičkovou grafiku a animace, jaké nenajdete ani v některých podstatně dražších a luxusnějších autech. Rozhodně se vyplatí připlatit. Napříč celou palubovkou je potažena jakási měkčená karbonová struktura, uprostřed které dominuje trojice kulatých výdechů ventilace. Pod nimi si místo nadále zuby nehty drží mercedesácký panel, který si stále sharuje množství modelů, proto i zde nechybí větší změť tlačítek. Obsluha celého infotainmentu je ale za pomoci oněch tlačítek či sdruženého ovladače ve středovém tunelu skutečně intuitivní a ukázková. Společným znakem a zároveň novinkou v třídě A je volič jízdních režimů Dynamic Select - Eco, Comfort, Sport a Individual.

Mercedes-Benz A 160, A 180 a A 250 4Matic Motorsport Edition: Souboj srdce a rozumu (Test)

Základní 160 není o nic podstatného ochuzena, spíše naopak, nabízí opravdu slušný standard. Ve svých útrobách počítala navíc jen s příplatkovým výborným multifunkčním koženým volantem (210 €), couvací kamerou (378 €), tempomatem (252 €) a vyhřívanými předními sportovními sedadly s integrovanou opěrkou (348 €). Odkládacího prostoru je v interiéru dostatek, za přítomnosti manuální převodovky ale přijdete o jednu přepážku v středovém tunelu, čímž se toto A lišilo od zbylé dvojice. Výbava A 180 byla o poznání širší, přibyl balík osvětlení (osvětlené prahové lišty, dešťový senzor, sluneční clony s osvětleným zrcátkem - 456 €), aktivní asistent parkování Parktronic (810 €), balík odkládacího a síťového programu (198 €), Audio s 20 CD (360 €), adaptivní asistent dálkových světel (216 €) a v neposlední řadě automatická klimatizace Thermotronic (612 €).

Po vzoru exteriéru nebyl ani interiér 250 výjimkou, a tak i uvnitř jsme svědky pastvy pro oči, kterou zvýrazňují tyrkysové detaily. Výše zmíněné příplatkové položky doplňoval například sportovní volant, podlahové AMG rohože, bezklíčový přístup a startování KEYLESS-GO (660 €), elektronicky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí (390 €), sada dodatečných air-bagů (450 €), ambientní osvětlení s širokou paletou odstínů (144 €), zvuková soustava Harman Kardon (822 €), no a z užitečných pomocníků vzpomenu hlavně asistent sledování slepého úhlu (540 €) a špičkový adaptivní tempomat Distronic Plus (1 032 €). Asistent zabraňující kolizi s překážkou před vozidlem (Collision Prevention Assist Plus) je standardně v základu, přičemž upozorňuje velmi pohotově.

Mercedes-Benz A 160, A 180 a A 250 4Matic Motorsport Edition: Souboj srdce a rozumu (Test)
Mercedes-Benz A 160, A 180 a A 250 4Matic Motorsport Edition: Souboj srdce a rozumu (Test)
Mercedes-Benz A 160, A 180 a A 250 4Matic Motorsport Edition: Souboj srdce a rozumu (Test)
Mercedes-Benz A 160, A 180 a A 250 4Matic Motorsport Edition: Souboj srdce a rozumu (Test)
Mercedes-Benz A 160, A 180 a A 250 4Matic Motorsport Edition: Souboj srdce a rozumu (Test)
Mercedes-Benz A 160, A 180 a A 250 4Matic Motorsport Edition: Souboj srdce a rozumu (Test)

V obou směrech nastavitelný volant padne perfektně do rukou a konvenční budíky za ním jsou přehledné a jasně čitelné. Mezi dvojicí výrazných tubusů se nachází centrální palubní počítač, který je třeba za styl a kvalitu zobrazování údajů rozhodně pochlubit také. Posed za volantem je obecně skutečně sportovní, za což mohou specifické sedadla s výrazným bočním vedením a výsuvným sedákem. Vzadu se nižší postavy usadí bez problémů a komfortně, s těmi vyššími (190 cm a více) je to už ale horší, zejména s prostorem na hlavu. Na nohy je vzhledem k velikostní třídě auta místa dostatek, sedáky by si ale zasloužily být delší. Zavazadlový prostor s užším vstupem počítá s velikostí 341 litrů.

Mercedes-Benz A 160, A 180 a A 250 4Matic Motorsport Edition: Souboj srdce a rozumu (Test)
Mercedes-Benz A 160, A 180 a A 250 4Matic Motorsport Edition: Souboj srdce a rozumu (Test)
Mercedes-Benz A 160, A 180 a A 250 4Matic Motorsport Edition: Souboj srdce a rozumu (Test)

Motor & Jízda

Třídu A si je možné pořídit pouze s dvojicí benzinových agregátů - 1,6litrový nebo 2litrový čtyřválec, jejich výkonnostní spektrum je ale v závislosti na konkrétní verze až nečekaně rozsáhlé (102 - 381 koní). Jak již jistě tušíte, naše bílé A 160, které zastává v portfoliu entry-level model počítá s 1,6 (jediná verze, jejíž označení koresponduje s velikostí motoru) posílající výhradně na přední kola sílu 75 kW / 102 koní. Říci přitom třeba, že i v tomto případě jde o opravdu důstojný základní variantu, jelikož nabízí skutečně dostatek dynamiky (umí se rozzuřit), přičemž za své služby si během našeho testu v průměru spotřebovala 6 l / 100 km, v pohodě se ale dostanete i na úroveň 5,5 litru, což je údaj deklarovaný výrobcem. Pochopitelně, do velké míry závisí, jak se popasujete s řazením, jelikož toto A je spřažené se 6 stupňovou manuální převodovkou. K její obsluze výhrady rozhodně nejsou, právě naopak - páka padne ideálně do ruky a přesnost její kulisy je výborná, čímž řazení probíhá hladce a jednoznačně.

Červené A 180 za přední maskou shodnou motorizaci, naladěná je však na výkon 90 kW / 122 koní, navíc, o řazení se stará výborná 7stupňová dvouspojková převodovka 7G-DCT (2 196 ), která pracuje rychle a bezchybně. Zejména díky slibuje výrobce při vyšším výkonu, a tedy lepší dynamice shodnou, respektive ještě o něco nižší spotřebu než u 160ky a jinak tomu ani není - při běžné jízdě se vejdete do 6 litrů, při 90 km/h a zařazené 7 je apetit nižší než při slabším provedení (pod 5 l/100 km). Pokud sáhnete po režimu Sport a manuálním režimu řazení pomocí páček pod volantem, jde si i pěkně zařádit.

Mercedes-Benz A 160, A 180 a A 250 4Matic Motorsport Edition: Souboj srdce a rozumu (Test)
Mercedes-Benz A 160, A 180 a A 250 4Matic Motorsport Edition: Souboj srdce a rozumu (Test)

Zadní partie matného krasavce zdobil nápis A 250 4Matic, což značí, že sílu na všechna čtyři kola prostřednictvím shodného automatu posílá přeplňovaný 2litrový čtyřválec o výkonu 155 kW / 211 koní a s točivým momentem 350 Nm. V řeči rychlostních parametrů se tak bavíme o autě, které pokoří rychlost 100 km/h za 6,4 sekundy a dokáže uhánět rychlostí 240 km/h. Jinými slovy, A 250 není sice osazena plaketami Sport (+ 7 koní a sportovnější nastavení), rozhodně je ale potřeba ji zařadit do kategorie hot-hatch, kde má na mušce především Golf GTI. Jeho triumfem je jízda, jelikož toto A jezdí skvěle! Díky 4Matic výborně drží stopu a perfektně přenáší nemalý potenciál motoru na vozovku. Vypíchnout je rozhodně potřeba adaptivní podvozek (1 248 €), který umí být i díky 18" diskům poměrně komfortní.

V momentě pokud ale přistoupila na režim Sport, podvozek citelně přitvrdí, změní se odezva motoru, řízení ztuhne a vy si užijete skutečně velkou dávku zábavy, a to hlavně pokud budete řadit manuálně pádly pod volantem. 7stupňový automat se ve sportovním režimu chová občas až příliš sportovně, což přináší nemalé vytáčení (je otázkou, jak se bude auto chovat když se zaběhne, protože nyní šlo o čistou funglovku s pár najetými kilometry). 250 je silná, a to v podstatě bez ohledu na otáčky, nejvíce ale září od přibližně 3 500 ot./min, kdy nejednou uslyšíte v akci i samotné turbo (max vás pustí po 6 a půl). Jezdit s tímto áčkem umíte i za, řekněme 7,5 litru, její potenciál vás ale bude nabádat vyřadit Comfort z nabídky režimů a srdce dostane přednost před rozumem. Shrnuto a podtrženo, Ačka bodují výborným podvozkem, jízdními vlastnostmi, přesným řízením, no a v neposlední řadě oceníte i perfektně odhlučněný interiér.

Mercedes-Benz A 160, A 180 a A 250 4Matic Motorsport Edition: Souboj srdce a rozumu (Test)

Závěr

Vždyť to znáte, platí staré známé. Barva a kola dělají auto a pokud tyto dvě ingredience správně namícháte, úspěch se dostaví automaticky. V případě třídy A to platí dvojnásob, ba co víc, pokud vezmeme v úvahu všechny dostupné řešení, tak snad i vícenásobně. Do vozidla kompaktní třídy s třícípou hvězdou na jejím čele můžete totiž napasovat i prvky z luxusních limuzín, nejmodernější a nejšpičkovější asistenční systémy, či sportovní atributy, které byly kdysi doménou jen pravých sporťáků. Otázkou jen je, po čem vaše srdce prahne a hlavně, do jaké míry jste ochotni toto srdce upřednostnit před rozumem. Protože víte, jsme v prémiové třídě a ta prvotřídní kvalita poskytnout umí, avšak rozhodně to nebude zdarma. Do hvězdných řad umíte vstoupit za necelých 20 tisíc €, což je odrazový můstek cenových relací třídy A. Plnit své sny si ale budete až výše. Jmenovité tedy, A 160 - 22 672 €, A 180 - 35 118 € a A 250 4Matic Motorsport Edition - 55 416 €. Je však třeba podotknout, že v těchto cenách jsou zahrnuty jedinečné benefity značky Mercedes-Benz - servis na 6 let nebo do 160 tisíc km s možností navýšení, povinné smluvní a havarijní pojištění, záruka mobility (Mobilo) či 24 hodinová pohotovostní služba.

Domů
Sdílet
Diskuse