Koncept stylového SUV od Audi ukazuje technologické vychytávky.
To, že už i Audi pochopilo, že velké SUV s karoserií kupé je tou správnou cestou, pokud se chtějí i v ingolstadtském marketingovém oddělení radovat, je zřejmé už nějaký ten pátek. Samozřejmě narážím na hlavního konkurenta BMW X6 a Mercedesu GLE Coupé, který by se měl objevit už v příštím roce v sériové podobě jako model Q6. To, jak bude vypadat, už také není velkým tajemstvím, jelikož úplně novému modelu v portfoliu Audi předchází koncepční vůz nazvaný e-tron quattro concept. Ti pozornější z vás už jistě vědí, že tato studie není momentálně až takovou novinkou, jelikož automobilka se čtyřmi kruhy, nově v mamutí masce, ji světu ukázala už loni, a to na autosalonu ve Frankfurtu, o čemž jsme vás patřičně informovali. Mezitím, jak je to pro Audi v posledních letech zvykem, však došlo k vícero vylepšením a technologickým inovacím, které si i nadále formou koncepčního vozidla představují na právě probíhajícím veletrhu elektroniky Las Vegas.
Na letošním CES tak poznáváme vylepšený e-tron quattro concept, který se však po designové stránce prakticky nezměnil, všechna pozornost se proto soustředí na použité technologie. Hned v úvodu je potřeba říci, že většina z nich si své místo v dohledné době najde už i v nedávno představených novinkách značky, tedy nejen Q6 (2017), ale i v nových modelech A4 a Q7. No a nepochybně i v dlouho plánované A8 nové generace. A o co půjde? Asi nikoho nepřekvapí, že gró tvoří systémy umožňující autonomní řízení, které Audi prezentuje jako Piloted Driving. I v Ingolstadtu se totiž snaží, aby na trh v dohledné době přišel plnohodnotný autopilot. Jeho řešení naznačuje právě tento koncept SUV, který počítá s daty pocházejícími z mnoha senzorů. Ty monitorují okolí vozidla a následně všechny informace posílají do ústředního centra, kde je vytvářen digitální obraz situace nejen před vozidlem. Na základě něj se bude moci auto pohybovat po vozovce úplně bez zásahu řidiče, a to i ve městě. Jinými slovy – autopilot od Audi má tak pracovat na bázi jakési databáze map.
Zajímavostí přitom je, že Audi chce, zejména v USA, vozidla vybavená tímto systémem „napojit“ na místní síť městských semaforů, což má vést především k tomu, aby měl řidič v předstihu představu o tom, kde bude čekat, respektive zda se mu vyplatí dopředu pospíchat. Určitě nepřekvapí možnost ovládat vozidle přes smartphone, tedy odemykat/zamykat dveře, sledovat stav akumulátorů na dálku (u elektrických verzí) nebo si dopřed vytopit interiér. V dohledné době do nové A4, kromě jiného, plánuje Audi integrovat SIM kartu s roamingem a internetem. Do budoucna je v plánu integrovat do infotainmentu Street View, respektive Google Earth. Jejich obsah bude promítán na špičkových dotykových displejích s trojrozměrným prostředím. Právě to automobilka přibližuje na veletrhu.
Do pozornosti je potřeba uvést i úplně nové Matrix OLED a Matrix laser světlomety, tedy „organické“ LED, kterým budou dopomáhat speciální laserové jednotky. Ve výsledku má tak jít o první spojení obou technologií současně na světě. Pokud jde o pohon konceptu, opět se setkáváme s třemi elektromotory, která předznamenávají sériový pohon verze Q6 e-tron, která by měla dorazit v roce 2018. První z nich roztáčí přední nápravu, zatímco zbylé dva ve smyslu quattro tu zadní. Kombinovaný výkon představuje hodnotu 320 kW/435 koní, přičemž v rámci krátkodobého „overboostu“ se dokáže zvýšit na úroveň 503 koní a 800 Nm. Akcelerace z nuly na sto kilometrů za hodinu trvá této audince 4,6 sekundy, zatímco maximální rychlost je elektronicky omezena na 210 km/h. Dle slov automobilky činí dojezd na jedno nabití až 500 kilometrů. Rychle-nabíjející stanice s výkonem 150 kW dokáží akumulátory nabít za 30 minut do stavu, s jakým dokáže koncept ujet 400 kilometrů, přičemž úplně plné nabití zabere jen 50 minut. Nezůstává nám tedy nic jiného, než čekat, v jaké podobě se jednotlivé vychytávky přenesou do produkční verze (nejen) Q6, jejíž hlavní tvar karoserie by měl být do velké míry shodný právě s tímto konceptem.