Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
14. února 2016 v 16:13
Čas čtení 0:00
tomky

Československá letecká esa ve službách britského letectva během 2. světové války

ZAJÍMAVOSTI
Uložit Uložené

Češi a Slováci, kteří sloužili u britského královského letectva (RAF).

Po rozpadu společné země, zabrání Sudet, vytvoření válečného Slovenského státu a obsazení Česka Wehrmachtem bylo mnohým Čechoslovákům jasné, že na těchto územích nemohou ať už z morálního, politického přesvědčení, nebo kvůli vyznání zůstat. Rozhodli se proto emigrovat z bývalého Československa a připojit se k odbojovým armádám v okolních zemích.

Pro většinu byla jako první destinace Polsko, kde se však setkali s odmítavým postojem Poláků, kteří se báli vyostření vztahů s nacistickým Německem. Proto následoval přesun přes Rumunsko a Jugoslávii až do Francie, kde byli Čechoslováci přijati do cizinecké legie. V roce 1940 tvořili Čechoslováci přibližně ¼ leteckých sil Francie. Avšak ani v této zemi nepobyli dlouho a po kapitulaci Francie se letci přesunuli do Anglie, kde byli začleněni do královského letectva a byly jim vytvořeny 4 samostatné Československé letecké perutě.

Českoslovenští letci se však vyskytovali i u jiných perutí, jako např. Čech Karel Kuttelwascher, který létal v 1. stíhací peruti RAF a byl nejúspěšnější Československý pilot s 18ti sestřely a 5ti pravděpodobnými sestřely. Celkově byl jedním z nejlepších pilotů vůbec. Po návratu do Československa byly všechny perutě 15.2.1946 oficiálně rozpuštěné.

Československá letecká esa ve službách britského letectva během 2. světové války

310. československá stíhací peruť RAF (№ 310 Fighter Squadron) 

Československá letecká esa ve službách britského letectva během 2. světové války

"Bojujeme za obnovu" bylo heslo této nejznámější Československé perutě, kterou zmiňuje i power metalová skupina Sabaton ve své písni Aces in the exile. Velitelem byl mjr. Alexander Hess, který se kromě obrovského počtu vyznamenání může pyšnit i účastí na XI. olympijských hrách v roce 1936 v Berlíně. Letadla Hawker Hurricane a Supermarine Spitfire, která tato peruť používala, se zúčastnila dvou pravděpodobně nejvýznamnějších bitev druhé světové války, a to Bitvy o Británii a vylodění v Normandii. Za 5leté působení si tato peruť připsala 54 jistých sestřelů, 20 pravděpodobných sestřelů a 32 poškozených letadel Luftwaffe. Zabito bylo 31 pilotů.

311. československá bombardovací peruť RAF (№ 311 Bombing Squadron)

Československá letecká esa ve službách britského letectva během 2. světové války

Vznikla 29 července 1940 na základně Honington a byla to jediná bombardovací peruť z ostatních československých perutí, ale byla využívána i na transport, hlídkování či dlouhé lety. 311. peruť podnikala hlavně noční nálety na města, která ovládaly státy osy. Právě při strážní službě 311. peruť potopila 5 německých ponorek a německou zásobovací loď. Za své působení v rámci RAF provedla 3113 operačních letů o čase 26719 hodin. Používané bombardéry byly Vickers Wellington a B-24 Liberator. Během sloužení v ní padlo 250 mužů a 34 bylo zajato. 

312. československá stíhací peruť RAF (№ 312 Fighter Squadron)

Československá letecká esa ve službách britského letectva během 2. světové války

Non multi sed multa – "Ne mnozí, ale mnoho", tedy ne velké množství mužů, ale velké množství činů skvěle charakterizovalo tuto stíhací peruť, která se zúčastnila Bitvy o Británii, vylodění v Normandii, vylodění u Dieppe a operací Market Garden a Varsity. Prvním československým velitelem v této peruti se stal slovák Ján Ambruš, ale v peruti se nacházely i taková esa jako Alois Vašátko, František Peřina, Miroslav Štandera a Jozef Stehlík. Letadla používali stejné jako 310. peruť a provedli 17472 bojových letů o délce 10364 hodin, během kterých jistě sestřelili 14 letadel, 9 pravděpodobně a 19 poškodili. Padlo 17 mužů (z toho 1 Brit) a zajatých bylo 6 pilotů. Za zajímavost lze považovat to, že právě v této peruti začínal nejlepší slovenský pilot ve službách RAF, Otto Smik

313. československá stíhací peruť RAF (№ 313 Fighter Squadron)

Československá letecká esa ve službách britského letectva během 2. světové války

Úkolem této nejmladší stíhací perutě byl hlavně denní doprovod bombardérů, které působily nad Francií, ale zapojila se i do boje při vylodění v Normandii, útoků na Nizozemí a byla často využívána na obranu konkrétních míst po celé Británii. Zformovaná byla 10. května 1941 a vybavena standardně letadly Supermarine Spitfire. 313. peruť si připsala 12 jistých sestřelů a padlo v ní 24 letců. Zajímavost způsobil sgt. Arnošt Mrtvý, když při provádění zatáčky v malé výšce vrazil do telefonního sloupu a přesto, že měl vážně poškozené letadlo, se mu podařilo proletět Lamanšský průliv a bezpečně přistát. 

Československá letecká esa ve službách britského letectva během 2. světové války

Foto: Ladislav Barabáš

Pamětní tabule pro tyto hrdiny byla vysazena 18. června 2014 při nákupním středisku Eurovea. Euan Edworthy, konzultant pro styky s veřejností řekl: "Jako dítěti vychovávanému v UK mi často připomínali hrdinství československých letců, kteří bojovali v 2. světové válce s mým otcem, který byl v RAF důstojníkem. Když jsem přišel do České republiky v roce 1994, bylo mou ambicí vytvořit památník pro tyto neuvěřitelně odvážné muže a zanechat tak trvanlivou vzpomínku pro budoucí generace. Jejich příspěvek k úspěchu spojenců proti Luftwaffe vysoce přesahoval jejich reálné počty. Létali skutečně hrdinně a někteří z nich skončili jako hrdinské esa. Mysleli jsme si, že je nejvyšší čas připomenout si jejich oběti a zásluhy." 

Domů
Sdílet
Diskuse