Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
14. března 2016 20:47
Čas čtení 0:00
Ivan J.

Už tento týden vypukne svátek pro všechny příznivce motorsportu. Podívejte se s námi na okruhy, které proslavily F1

SPORT
Uložit Uložené

Za pár dní v australském Melbourne začne nová sezóna F1.

Fanoušci nejpopulárnějšího světového motosportu na světě netrpělivě čekali, co nová sezóna přinese. Loni ovládla dvojice ze stáje Mercedesu Hamilton s Rosbergem, jejichž monoposty byly nezastavitelné. Tuto sezónu se chce zpět na vrchol vrátit a oprášit mistrovské ambice i tým Ferrari s Němcem Sebastianem Vettelem. Kromě neopakovatelného zážitku a napínavých soubojů nás opět čekají věci, které jsou charakteristické pro F1. Zvuk motorů, nablýskané monoposty a samozřejmě ikonické okruhy, které nás i po letech umí omámit svou atmosférou. Proto jsme se snažili subjektivně vybrat ty okruhy, které jsou neodmyslitelně spojeny se soutěží dlouhá léta.

Interlagos, Brazílie

V roce 1972 se v brazilském Sao Paulu konala první Grand Prix a s výjimkou 80. let se zde jezdí Velké ceny dodnes. Zpočátku se Interlagos jezdil na začátku sezóny, ale v posledních letech je to okruh závěrečných Grand Prix. Dramatické vyvrcholení boje o titul mezi Massem a Hamiltonem mají ještě mnozí v paměti. Deštěm zmítaný den, kdy Brazilec Massa udělal vše, co mohl, aby to nakonec nestačilo. Brit se v závěru vyhoupl na 5. pozici zaručující titul a díky průtrži mračen, když v posledním kole zariskoval, předjel Tima Glocka jedoucího na suchých pneumatikách.

Interlagos je pro samotné piloty velmi náročnou tratí. Jezdci musí být zcela tělesně fit kvůli vysokým teplotám a vlhkosti vzduchu, kromě toho se potýkají i s nerovností asfaltu, což má za následek otřesy během jízdy. Okruh se liší oproti ostatním Velkým cenám i v tom, že se jezdí proti směru hodinových ručiček.

Okruh proslavila i Sennova esíčka

Suzuka, Japonsko 

Historický první a také poslední titul pro Jamese Hunta. Velka Cena Japonska, v níž se vrátil Niki Lauda po jeho hrozivě vypadající nehodě v Nürburgringu, dnes už známý scénář i díky filmu Rush. Okruh Suzuka spatřil světlo světa poprvé až v roce 1987. Do té doby se v Japonsku F1 jezdila na okruhu Fuji Speedway nebo nejezdila vůbec.

Trať se odlišuje od ostatních okruhů tím, že má tvar osmičky a jako v jediném je vybudováno mimoúrovňové křížení. Renomovaná zatáčka 130R, kterou piloti jezdí na plný plyn, patřila v minulosti k tomu nejnebezpečnějšímu, co se dalo vidět v F1. Dnes po několika úpravách a modernizacích již není tak kritická. Odborníci se shodují, že spolu s belgickým okruhem Spa představuje pro jezdce největší výzvu.

GP Japonska 1976

Už tento týden vypukne svátek pro všechny příznivce motorsportu. Podívejte se s námi na okruhy, které proslavily F1
Zdroj: mclaren.com

Monza, Itálie 

Jen 15 km severně od Milána leží legendární trať, která patří mezi ty nejstarší okruhy. Závody F1 se na ní konají s výjimkou jednoho ročníku pravidelně od roku 1950. Trať byla otevřena již v roce 1922, což činilo do té doby teprve třetí závodní okruh na světě. Už první Grand Prix potvrdila, že Italové jsou náruživými fanoušky tohoto sportu. 150 tisíc diváků muselo být nadšených, když se domácí Bordini těšil z triumfu. V dalších letech se Monza stala dějištěm největších tragédií, když tu svou smrt našlo 35 diváků a 52 jezdců, přičemž mezi nimi i dvojnásobný mistr světa Alberto Ascari, po kterém je pojmenována i jedna ze zatáček. Osudnou se Monza nestala jen pro Ascariho ale i pro další špičkové jezdce, Ronnieho Petersona a Jochena Rindta, který byl na cestě za mistrovským titulem, ale v kvalifikaci mu selhaly brzdy a následný převoz do nemocnice nepřežil.

Jeden z nejdramatičtějších momentů v historii Monzy a F1 přinesl rok 1971. Cílovou pásku protrhlo najednou až pět jezdcůi, přičemž Peter Gethin, vítěz závodů, vyhrál o 0,01 sekundy. Do té doby to byla nejrychlejší Velká cena, jaká se kdy jezdila. Příznačnou věcí pro trať je to, že několik let se na ní jezdilo přes klopený úsek, ale po bojkotu jezdců, kteří odmítli jezdit kvůli bezpečnosti, se tento úsek zrušil.

Dramatický finiš v roce 1971 

Silverstone, Anglie

Konec druhé světové války a rozbombardovaný okruh Brooklands znamenalo to, že Britové měli nutnost postavit novou trať. Velká Británie po válce oplývala hojností přistávacích ploch. Jedno z těchto přebytečných letišť se zdálo být jako ideálním místem pro novou závodní plochu. Byl to skvělý tah přinést automobilové závody zpět do Británie. Okruh nacházející se v okolí venkova má ​​zásluhu na tom, že F1 sledují miliony lidí, protože se na něm odehrálo několik vzrušujících bitev o triumf.

Když se ohlédneme zpět do historie, zjistíme, že Silverstone je významný z řady důvodů. Patřil k nejrychlejším světovým okruhům, ale kvůli bezpečnosti byl opraven. Rovněž italský tým Ferrari zde slavil první triumf a Ayrton Senna vůbec poprvé ukázal světu své výjimečné schopnosti a v otřesných podmínkách dokázal zvítězit.

GP Velké Británie 1950

Už tento týden vypukne svátek pro všechny příznivce motorsportu. Podívejte se s námi na okruhy, které proslavily F1
Zdroj: formula1.com

Spa, Belgie

V Ardenský lesích se nachází dnes již legendární okruh Spa. Samotná trať je obklopena krásnou přírodou, která ještě zintenzivňuje zážitek, a proto, když se diskutovalo o nejisté budoucnosti okruhu, se většina jezdců přimlouvala za její setrvání v seriálu F1. Kontroverzi způsobilo rozhodnutí belgické vlády, která zakázala reklamy propagující tabák, což mělo za následek vynechání Spa na pár let.

Právě na tomto okruhu se ukazuje skutečná dovednost jednotlivých pilotů. O osudu závodu často rozhoduje zatáčka Blanchimont a nebezpečná pasáž Eau Rouge. Překonat správně Eau Rouge vyžaduje zkušený přístup a po správné jízdě se pilotovi dostane maximální rychlosti a nepopsatelného pocitu.

Spa je také místem, kde se začal psát příběh nejznámějšího jezdce F1 Michaela Schumachera. Právě v Belgii debutoval a hned se dokázal kvalifikovat na 7. místě, aby o rok na jeho oblíbeném okruhu už vyhrál. Kromě F1 se na tomto okruhu jezdí i legendární Spa 24hodinovky. Trať byla vybudována v roce 1902 a kromě závodění se stala i přímou součástí bitvy o Ardeny.

Eua Rouge 

Už tento týden vypukne svátek pro všechny příznivce motorsportu. Podívejte se s námi na okruhy, které proslavily F1
Zdroj: stopandgo.tv

Monte Carlo, Monako 

Na závěr zřejmě nejznámější okruh proslulý Geissenovými každoročními závody F1, na které si vždy najdou cestu tisíce turistů a spolu s nimi i největší osobnosti světového showbyznysu. Loni Velkou cenu sledovaly modelky Cara Delevingne, Kendall Jenner, Bella a Gigi Hadid nebo fotbalista Cristiano Ronaldo. To, že tento okruh je velmi populární, dokazuje, že se objevil ve filmu Iron Man 2, kde přímo na trati bojoval Tony Stark proti Mickey Rourkovi. Ve filmu však nesledujeme závody F1, ale závody historických aut, protože licence na natáčení během Grand Prix byla zamítnuta.


Monacký okruh není permanentním okruhem a před každou Velkou cenou se musí postavit, což zabere přibližně 6 týdnů. Nelson Piquet se svého času vyjádřil o okruhu, že „je to jako zkoušet jezdit na kole po obýváku“. Okruh je výjimečný především tím, že z obou stran trati je obklíčen svodidly a každé zaváhání znamená dotek s bariérou.

 GP Monaka 2011

Už tento týden vypukne svátek pro všechny příznivce motorsportu. Podívejte se s námi na okruhy, které proslavily F1
Zdroj: sport.gentside.com
Domů
Sdílet
Diskuse