- produkty a služby určené pro osoby starší 18 let
- sex, nahotu a jiný nevhodný obsah
- násilí, krev nebo obsah nevhodný pro citlivé povahy
Značky, které si řekly, že malý skandál přeci nikdy není na škodu.
Od hlavy k patě oblečené modelka stojící nebo sedící v obyčejné, ničím nezajímavé póze? Pro některé značky je to ta nejnudnější marketingová strategie, jakou si dokáží představit a k ničemu takovému by v životě nepřistoupili. Reklama je tu přeci k tomu, aby zaujala, aby upoutala co největší množství lidí na danou značku, na nabízený produkt. Nikdo se přece nebude se zájmem dívat na patnáctou nezajímavou reklamu v pořadí, avšak když člověk uvidí něco šokujícího, hned ho to probere a uloží v paměti. A to je přesně to, o co některým nejen módním, ale i kosmetickým a potravinářským společnostem jde. Odhalená těla, dráždivé pózy, homosexualita, líbající se politici, mniši a kněží, dojící ženy, drogy, rasismus, válka. To vše se využívá k upoutání konečného spotřebitele, aby abychom se nepohybovali jen v rovině konzumní, i na upozornění celosvětových problémů, tak jako to s radostí dělá značka Benetton, král kontroverzní reklamy.
Kampaň z roku 1992 zpochybňovala princip náboženského celibátu. Fotografie prý přímo útočila na základní hodnota katolicismu, a tak byla v Itálii nakonec zakázána. Další kampaň je z roku 2011 a byla zaměřena na podporu tolerance a „světového míru“. Největší kritiku schytala fotografie zobrazující papeže Benedikta XVI., který se líbá egyptského imáma.
To, že je Luciano Benetton brilantní marketingový stratég, se mu upřít opravdu nedá a o tom, jak vydělat první peníze, prý začal přemýšlet už jako desetiletý kluk. V teenagerském věku objížděl na kole italské obchodníky a nabízel jim sestřiny pletené svetry a postupně svojí usilovností, odvahou i netradičními nápady, které bourají jakákoliv společenské tabu, vybudoval oděvní impérium. Benetton se šokujícími reklamami, které vypouštěl do světa, zpočátku vůbec nesetkal s pochopením a po vlně spotřebitelských stížností a rapidním poklesu tržeb byla značka pod přísnou kontrolou a po jistou dobu sekala v oblasti marketingu latinu. Netrvalo však dlouho a Benetton vyzkoušel další kontroverzní kampaň, která se v očích veřejnosti ujala, a tak mu už nic nestálo v cestě, aby v provokativních reklamách pokračoval i nadále. Italský fotograf Oliviero Toscani, který stojí za vícero pobuřujícími kampaněmi této oděvní značky se nechal slyšet, že pokud fotografie nebude provokovat, má to stejný efekt, jako kdybychom peníze vyhodili ven oknem. Provokace je dle něj pozitivní silou a šokující obrázky nutí lidi přemýšlet o světa a o společnosti.
Reklama z roku 1991 v sobě nese poselství jednoty na základě postav ze tří různých kontinentů nacházejících se pod jednou dekou. Síla této reklamy spočívá ve skloubení jemnosti a odmítnutí podrobit se jakýmkoliv stereotypům nebo omezením – ať už jde o lásku mezi různými rasami nebo o otázku přijetí lidí s minoritní sexuální orientací. V kampani z roku 2008 se tibetský mnich modlí s čínským vojákem. Smyslem kampaně bylo podpořit spojení mezi tibetským a čínským lidem.
Kontroverzní reklamy kromě Benettonu využívají i další značky a módní návrháři. V jejich marketingu bychom hlubší poselství s největší pravděpodobností nenašli a jejich cílem je spotřebitele upoutat především nahotou. Odhalená těla s oblibou využívá American Apparel, značka, která se kromě odsouzení ze strany veřejnosti už nejednou potýkala s obviněními ze sexuálního obtěžování, sexualizace příliš mladých modelů, rasismu, diskriminace a dalších nepříjemných záležitostí. Dále je to Tom Ford, Sisley, Alexander Wang, Diesel, Calvin Klein, Dolce&Gabbana, Gucci a mnoho dalších.
A takto vypadaly kontroverzní reklamy v minulosti.