Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
2. dubna 2016 v 14:09
Čas čtení 0:00
Tamara S.

Nahota, homosexualita, rasismus nebo líbající se politici. I takto vypadají nejkontroverznější reklamy dějin

ZAJÍMAVOSTI TOM FORD
Uložit Uložené
Citlivý obsah
Článek může obsahovat:
  • produkty a služby určené pro osoby starší 18 let
  • sex, nahotu a jiný nevhodný obsah
  • násilí, krev nebo obsah nevhodný pro citlivé povahy
mám nad 18 let (zobrazit obsah)
zpět na hlavní stránkuZpět

Značky, které si řekly, že malý skandál přeci nikdy není na škodu.

Od hlavy k patě oblečené modelka stojící nebo sedící v obyčejné, ničím nezajímavé póze? Pro některé značky je to ta nejnudnější marketingová strategie, jakou si dokáží představit a k ničemu takovému by v životě nepřistoupili. Reklama je tu přeci k tomu, aby zaujala, aby upoutala co největší množství lidí na danou značku, na nabízený produkt. Nikdo se přece nebude se zájmem dívat na patnáctou nezajímavou reklamu v pořadí, avšak když člověk uvidí něco šokujícího, hned ho to probere a uloží v paměti. A to je přesně to, o co některým nejen módním, ale i kosmetickým a potravinářským společnostem jde. Odhalená těla, dráždivé pózy, homosexualita, líbající se politici, mniši a kněží, dojící ženy, drogy, rasismus, válka. To vše se využívá k upoutání konečného spotřebitele, aby abychom se nepohybovali jen v rovině konzumní, i na upozornění celosvětových problémů, tak jako to s radostí dělá značka Benetton, král kontroverzní reklamy.

Kampaň z roku 1992 zpochybňovala princip náboženského celibátuFotografie prý přímo útočila na základní hodnota katolicismu, a tak byla v Itálii nakonec zakázána. Další kampaň je z roku 2011 a byla zaměřena na podporu tolerance a „světového míru“. Největší kritiku schytala fotografie zobrazující papeže Benedikta XVI., který se líbá egyptského imáma.

Nahota, homosexualita, rasismus nebo líbající se politici. I takto vypadají nejkontroverznější reklamy dějin

To, že je Luciano Benetton brilantní marketingový stratég, se mu upřít opravdu nedá a o tom, jak vydělat první peníze, prý začal přemýšlet už jako desetiletý kluk. V teenagerském věku objížděl na kole italské obchodníky a nabízel jim sestřiny pletené svetry a postupně svojí usilovností, odvahou i netradičními nápady, které bourají jakákoliv společenské tabu, vybudoval oděvní impérium. Benetton se šokujícími reklamami, které vypouštěl do světa, zpočátku vůbec nesetkal s pochopením a po vlně spotřebitelských stížností a rapidním poklesu tržeb byla značka pod přísnou kontrolou a po jistou dobu sekala v oblasti marketingu latinu. Netrvalo však dlouho a Benetton vyzkoušel další kontroverzní kampaň, která se v očích veřejnosti ujala, a tak mu už nic nestálo v cestě, aby v provokativních reklamách pokračoval i nadále. Italský fotograf Oliviero Toscani, který stojí za vícero pobuřujícími kampaněmi této oděvní značky se nechal slyšet, že pokud fotografie nebude provokovat, má to stejný efekt, jako kdybychom peníze vyhodili ven oknem. Provokace je dle něj pozitivní silou a šokující obrázky nutí lidi přemýšlet o světa a o společnosti.

Reklama z roku 1991 v sobě nese poselství jednoty na základě postav ze tří různých kontinentů nacházejících se pod jednou dekou. Síla této reklamy spočívá ve skloubení jemnosti a odmítnutí podrobit se jakýmkoliv stereotypům nebo omezením – ať už jde o lásku mezi různými rasami nebo o otázku přijetí lidí s minoritní sexuální orientací. V kampani z roku  2008 se tibetský mnich modlí s čínským vojákem. Smyslem kampaně bylo podpořit spojení mezi tibetským a čínským lidem.

Nahota, homosexualita, rasismus nebo líbající se politici. I takto vypadají nejkontroverznější reklamy dějin

Kontroverzní reklamy kromě Benettonu využívají i další značky a módní návrháři. V jejich marketingu bychom hlubší poselství s největší pravděpodobností nenašli a jejich cílem je spotřebitele upoutat především nahotou. Odhalená těla s oblibou využívá American Apparel, značka, která se kromě odsouzení ze strany veřejnosti už nejednou potýkala s obviněními ze sexuálního obtěžování, sexualizace příliš mladých modelů, rasismu, diskriminace a dalších nepříjemných záležitostí. Dále je to Tom Ford, Sisley, Alexander Wang, Diesel, Calvin Klein, Dolce&Gabbana, Gucci a mnoho dalších.

Nahota, homosexualita, rasismus nebo líbající se politici. I takto vypadají nejkontroverznější reklamy dějin
Nahota, homosexualita, rasismus nebo líbající se politici. I takto vypadají nejkontroverznější reklamy dějin
Nahota, homosexualita, rasismus nebo líbající se politici. I takto vypadají nejkontroverznější reklamy dějin
Nahota, homosexualita, rasismus nebo líbající se politici. I takto vypadají nejkontroverznější reklamy dějin
Nahota, homosexualita, rasismus nebo líbající se politici. I takto vypadají nejkontroverznější reklamy dějin
Nahota, homosexualita, rasismus nebo líbající se politici. I takto vypadají nejkontroverznější reklamy dějin
Nahota, homosexualita, rasismus nebo líbající se politici. I takto vypadají nejkontroverznější reklamy dějin
Nahota, homosexualita, rasismus nebo líbající se politici. I takto vypadají nejkontroverznější reklamy dějin
Nahota, homosexualita, rasismus nebo líbající se politici. I takto vypadají nejkontroverznější reklamy dějin
Nahota, homosexualita, rasismus nebo líbající se politici. I takto vypadají nejkontroverznější reklamy dějin
Nahota, homosexualita, rasismus nebo líbající se politici. I takto vypadají nejkontroverznější reklamy dějin

A takto vypadaly kontroverzní reklamy v minulosti.

Nahota, homosexualita, rasismus nebo líbající se politici. I takto vypadají nejkontroverznější reklamy dějin
Nahota, homosexualita, rasismus nebo líbající se politici. I takto vypadají nejkontroverznější reklamy dějin
Nahota, homosexualita, rasismus nebo líbající se politici. I takto vypadají nejkontroverznější reklamy dějin
Nahota, homosexualita, rasismus nebo líbající se politici. I takto vypadají nejkontroverznější reklamy dějin
Domů
Sdílet
Diskuse