Tom Ford posouval limity v módním byznysu již v 90. letech. Inspiruj se jeho příběhem.
Celým jménem Thomas Carlyle Ford se z Texasu odstěhoval do Milána a zachránil Gucciho před bankrotem. Z firmy spojující renomované módní značky odešel po 14 letech, aby založil něco „svého“. To a mnohem víc předcházelo dosavadnímu úspěchu. Značka Tom Ford se minulý týden spojila s kosmetickým gigantem Estée Lauder Companies, čímž módní návrhář brzy dosáhne statusu miliardáře. Přinášíme ti jeho cestu k bohatství.
1. Přestěhoval se do Milána, aby pracoval jako návrhář Gucci
Ford se narodil 27. srpna 1961 v texaském Austinu do rodiny realitních makléřů. Část dětství strávil v Texasu i v Novém Mexiku. Po dokončení střední školy se ale rozhodl odstěhovat do New Yorku a studovat dějiny umění a interiérovou architekturu. Během studentských let strávil Ford rok a půl v Paříži, kde pracoval jako stážista v tiskové kanceláři Chloé. To zrodilo jeho zájem o módu.
V roce 1990 se proto přestěhoval do Milána, aby pracoval jako návrhář dámského oblečení pro Gucci. Kariérně se rychle posouval, v roce 1992 se stal designovým ředitelem a o další dva roky později kreativním ředitelem značky.
2. Zachránil Gucci před bankrotem
Jeho předchůdce Maurizio Gucci působil jako šéf značky v letech 1989 až 1993, finančně na tom ale byla společnost velmi špatně. V době, kdy Ford nastoupil do firmy, byl Gucci téměř v insolvenci. Rodinný dědic totiž vydělané peníze zbytečně utrácel a také „přestřelil“ částku za licenci značky. Jak uvedl Forbes, jen za rok 1993 byla firma ve ztrátě přes 22 milionů dolarů (přes 514 milionů korun). Ford ale společnost obrátil naruby. Poté, co se stal jejím kreativním ředitelem, tržby Gucci v roce 1995 stouply a dosáhly 500 milionů dolarů (v přepočtu 11,7 miliardy korun).
S financemi mu pomohl také jeho obchodní partner Domenica De Sole, který s Fordem spolupracuje dodnes. V roce 1995 pomohl dostat značky Gucci na akciové burzy v Amsterodamu a New Yorku.
3. Značka expandovala a získala YSL nebo Balenciagu
Zisky značky Gucci díky novému kreativnímu řediteli nadále rostly. V roce 1999 ale nastal další zlom: necelou polovinu (40 procent) společnosti tehdy koupila francouzská skupina Kering od Françoise Pinaulta. To pomohlo firmě nejen k expanzi do zahraničních trhů, ale také k akvizici módní značky Yves Saint Laurent v roce 2000. Oba francouzští obchodní partneři Ford a De Sole dohlíželi také na koupi dalších luxusních značek, jimiž byly Balenciaga a Bottega Veneta. Ford byl díky tomu povýšen na pozici kreativního ředitele pro celou skupinu.
Specifické pro Forda bylo to, že do reklamních kampaní prosazoval nahé ženy. Kritici tvrdili, že reklamy byly vulgární a sexistické. Na jedné reklamě působila nahá žena držící lahvičku parfému mezi nohama. V jiné reklamě zase nahá žena žehlila muži kalhoty, zatímco on četl noviny. Některé z těchto reklam byly v Itálii zakázány.
Navzdory těmto kontroverzím sbíral Ford jeden úspěch za druhým. Finanční výsledky mluví jasně. Od roku 1994 do 2003, kdy Ford působil jako kreativní ředitel Gucci, vzrostly tržby firmy téměř o 1200 procent na téměř tři miliardy dolarů (přes 70 miliard korun).
Ford v březnu roku 2004 dokonce převzal ocenění v události Rodeo Drive Walk of Style Award. Šlo o vyznamenání za jeho mimořádnou práci coby kreativního ředitele Gucci.
Ve firmě nicméně panovalo dusno mezi dvěma francouzskými investory, kteří pochopitelně chtěli mít nad společností čím dál větší kontrolu. Pinault následně v roce 2001 dosáhl polovičního podílu v Gucci tím, že jej koupil za 752 milionů dolarů (v přepočtu 17,5 miliardy korun). Do roku 2004 také odkoupil zbývající akcie značky.
4. Prosadil se s vlastní značkou
Po 14 letech působení nakonec Ford ze společnosti Gucci odešel. Údajně šlo o neshody ohledně moci nad společností. Nicméně už nějakou dobu si pohrával s myšlenkou prosadit se sám a založit vlastní značku. To se mu povedlo v březnu 2005. K Fordovi se nakonec připojil jeho důvěryhodný obchodní partner De Sole, který v nové společnosti zaujal pozici předsedy.
S prvním kamenným obchodem se Ford vrátil do svých studentských let, když jej v roce 2007 otevřel v New Yorku. Ve stejném roce navíc prodal čtvrtinu podílu značky, a to společnosti s luxusním zbožím Grupo Américo Amorim. V roce 2015 jí pak předal dalších 15 procent. Majiteli firmy nakonec zůstal 10% podíl.
Ford mimochodem o svých byznysových úspěších během éry v Gucci a Yves Saint Laurent napsal knihu Tom Ford: Deset let. Vydal ji v roce 2004. Na fotografii pózuje s šéfredaktorkou amerického Vogue Annou Wintour během křtu své knihy.
5. Investoval do umění a nemovitostí
Ford se vedle budování módní značky zajímal také o investice. Zaujalo ho zejména moderní umění, které rád sbíral a po nějakém čase je i přeprodával. Jedním z nejcennějších kousků byl autoportrét Andyho Warhola, který v roce 2010 prodal v aukci zájemci přes telefon za 32,6 milionu dolarů (přes 762 milionů korun). V roce 1986, tedy rok před smrtí Warhola, byl přitom obraz naceněný na „pouhých“ 15 milionů dolarů (přes 350 milionů korun). To znamená, že hodnota Warholova autoportrétu během 24 let stoupla na víc než dvojnásobek a Ford si investicí do umění slušně vydělal.
Kromě umění se zajímal také o realitní svět. Ale nešlo o pouhé nemovitostní fondy. Prodal například ranč Cerro Pelon v Novém Mexiku za 32,6 milionu dolarů (přes 762 milionů korun). Nebo také čtyřpatrové viktoriánské sídlo v Londýně za 17 milionů dolarů (necelých 400 milionů korun).
6. Založil filmovou produkční společnost
Vedle budování vlastní značky se chtěl prosadit i ve filmovém průmyslu. V roce 2005 proto Ford oznámil spuštění své filmové produkční společnosti Fade to Black. Režíroval také dva úspěšné filmy, Single Man a Noční zvířata. V prvním zmiňovaném filmu Single Man hráli renomovaní herci Colin Firth a Julianne Moore. Snímek získal nominaci na Oscara za Firtha. Také film Noční zvířata se dočkal chvály od kritiků, navíc obdržel Velkou cenu poroty na filmovém festivalu v Benátkách.
7. Prodal svoji značku Estée Lauder
Ford je dodnes ikonickou osobností módního průmyslu. Oblékal například bývalou první dámu Michelle Obamu, zpěvačku Beyoncé, Madonnu a mnoho dalších. A nyní je o kousek blíž ke statusu miliardáře. Ale popořadě.
V srpnu deník The Wall Street Journal přišel s informací, že kosmetický gigant Estée Lauder Companies (ELC) jednal o koupi značky Tom Ford. Nicméně ELC nebyla jediná společnost, která měla na značku „zálusk“. Druhý zájemce se ale s Fordem už od přelomu století velmi dobře znal. Ano, šlo o již zmíněnou francouzskou skupinu Kering vlastnící značky Gucci, Saint Laurent a Balenciaga, která i po 20 letech chtěla s Fordem opět navázat spolupráci.
Kering nyní zažívají postpandemický rozkvět, částečně díky útratám amerických turistů v Paříži a v dalších evropských metropolích. Minulý měsíc firma oznámila, že její tržby ve třetím čtvrtletí vzrostly o 23 procent, a překonala tak své očekávání. Tržní hodnota Kering se odhaduje na téměř 60 miliard eur (1,5 bilionu korun). Jak poznamenal WSJ, značka Tom Ford pro ni nebyla příliš velké sousto.
Jak to nakonec dopadlo, už víme. V boji nakonec zvítězila ELC, která kupuje značku za téměř 2,8 miliardy dolarů (zhruba 65 miliard korun). Akvizicí si chce udržet vysoce lukrativní kosmetický byznys z předchozích let. Vzhledem k tomu, že značka Tom Ford prodává také módní doplňky a oděvy, konglomerát bude mít otevřené dveře k dalšímu odvětví.
Ford bude i nadále pokračovat jako „kreativní vizionář“ značky, a to minimálně do konce roku 2023. Ve firmě zůstane také jeho obchodní partner De Sole, který do stejné doby jako Ford bude zastávat pozici konzultanta.
Co se bude dít potom, to zatím nikdo neví. Módní návrhář se ale po této akvizici oficiálně stane miliardářem. Z prodeje totiž podle odhadu Forbes získá 1,1 miliardy dolarů (necelých 26 miliard korun), což je částka po zdanění. Jak poznamenal magazín Style – na kluka z Texasu to není vůbec špatné.