Odborníci z týmu Visa Consultancy & Analytics určovali klíčové podnikatelské trendy a prostřednictvím nedávného průzkumu zkoumali, kolik českých podnikatelek tyto trendy již sleduje a zavádí do svého podnikání.
Výzkumníci zjistili, že šest z deseti českých podnikatelek například vůbec nepracuje s umělou inteligencí, přestože právě AI může zásadně usnadnit jejich podnikání – od automatizace administrativy přes komunikaci se zákazníky až po analýzu trendů.
Průzkum je představen při spuštění druhého ročníku programu Visa She’s Next, který ve spolupráci s ČSOB a organizací Ženský byznys podporuje ženy v podnikání a pomáhá jim s viditelností, vzděláváním i silou komunit.
Jak české podnikatelky využívají aktuální trendy v různých oblastech?
📱 Technologie a AI
Zatímco 61 % mužů plánuje využívat nástroje umělé inteligence ve větší míře než doposud, pouze 46 % žen hodlá AI do svého podnikání zapojit intenzivněji. 60 % podnikatelek zatím AI nevyužívá vůbec a jen 13 % s ní pracuje denně. Přestože každodenní praxe ukazuje, že AI může být pomocníkem při automatizaci rutinních úkolů. Správně zvolená řešení dokážou poskytnout i kvalitní podklady pro rozhodování – od analýzy zákaznických dat po predikci trendů na trhu. To může podnikatelkám přinést výraznou konkurenční výhodu.
👩💻 Budování značky
Budování značky stojí u podnikatelek hlavně na osobních vztazích – více než polovina získává zákazníky díky doporučením. Muži častěji oslovují klienty přímo (38 % vs. 28 %), ženy zase více využívají trhy a výstavy (8 % vs. 3 %). Mezi nejčastější nástroje loajality patří u žen vstřícnost a přátelský přístup (74 %), drobné dárky (37 %) a slevy pro věrné (25 %). Jen třetina podnikatelek má vlastní web a pouze čtvrtina podnikatelský profil na sociálních sítích.
🤝 Lokální spolupráce a podnikatelské komunity
Ženy méně často spolupracují s podnikateli ze svého okolí – téměř polovina nespolupracuje s nikým (u mužů je to třetina). O to více však podnikatelskou sounáležitost oceňují – 60 % žen potvrzuje, že členství v komunitě je uklidňuje, protože vidí, že ostatní řeší podobné problémy. 47 % žen uvádí, že díky komunitě nemají pocit, že jsou na vše samy (oproti 31 % mužů).
👩🎓 Vzdělávání
Dobrou zprávou je, že pouze 4 % podnikatelek se v podnikatelských dovednostech dále nevzdělává. Téměř polovina se pak vzdělává aktivně a pravidelně. Nejčastějšími formami vzdělávání jsou informace dostupné na internetu – videa, podcasty, články (56 %), konzultace se známými nebo zkušenějšími kolegy (47 %) a kurzy a školení (44 %). Pravidelný mentoring podstupuje jen přibližně třetina žen, přestože právě ten může zejména na začátku podnikání přinést nejrychlejší posun.
„Podnikání není jen o nápadu, ale o odvaze ho soustavně a systematicky rozvíjet – a právě v tom hraje mentoring zásadní roli. Zkušenosti mentorů i mentorek z různých oborů pomáhají ženám přemýšlet strategicky, efektivněji řídit růst firmy a dělat rozhodnutí, která otevírají cestu k expanzi. Takové programy jsou prostorem, kde se podnikatelky učí vidět svůj byznys v širších souvislostech a růst ve správný čas i tím správným směrem tak, aby nic neuspěchaly, ale ani neusnuly na vavřínech.“
Alžběta Králová z organizace Ženský byznys
Druhý ročník Visa She’s Next v Česku
Společnosti Visa a ČSOB spolu právě s Ženským byznysem i tento rok pokračují v podpoře žen v podnikání skrze projekt Visa She’s Next. Podnikatelky z celé republiky se mohou hlásit do soutěže, kde bude odborná porota hodnotit jejich příběh, inovace i společenský dopad.
Stejně jako loni získá pět vítězek výherní balíček v hodnotě více než 700 tisíc korun, který zahrnuje:
- odborný audit podnikání
- mentoring na míru a tematické workshopy
- profesionální focení a zajištění produkce promo videa
- kampaň na sociálních sítích, PR kampaň
- právní poradenství
- moderní platební služby a výhodné produkty od ČSOB
„Naše data ukazují, že ženy v podnikání mají obrovský potenciál, ale některé trendy jim zatím unikají – ať už jde o digitální inovace nebo síťování. Proto je pro nás důležité vytvářet programy, které jim pomohou tento potenciál plně využít. Visa She’s Next není jen o finanční podpoře, ale i o tom, dát ženám sebevědomí, kontakty a znalosti, které jim umožní růst,“ říká marketingová ředitelka ve Visa a porotkyně Světla Košková.
„Když ženy začínají podnikat, často s tím začínají nebo v tom zůstávají samy – bez jistoty, jestli dělají věci správně. Proto je důležité vytvářet komunity, kde mohou sdílet zkušenosti, získat zpětnou vazbu a cítit se bezpečně. Visa She’s Next je skvělý příklad projektu, který kombinuje vzdělávání s reálnou podporou a pomáhá ženám psát další úspěšné příběhy,“ říká Michaela Bauer, bývalá členka představenstva ČSOB a porotkyně projektu Visa She’s Next.