6. května 2016 14:36

Je Captain America: Civil War nejlepším filmem MCU, nebo se stane po vzoru BvS zklamáním? (Recenze)

Trilogie Captain America se uzavřela velkolepým způsobem.

Je Civil War nejlepším filmem v rámci MCU? Tuto otázku jste si pokládali pravděpodobně již od prvních zahraničních ohlasů před měsícem, které se nesly na více než pozitivní vlně. Chválilo se mnohé, málo bylo kritizováno. Ve zkratce bychom mohli říci, že jsme na stejné lodi a Civil War oplývá nejmenším množstvím řemeslných a vypravěčských chyb snad ze všech těch komiksovek od Marvelu za posledních 8 let.

Zdroj: Marvel

Příběh nás tentokrát zavede více než rok po událostech Age of Ultron, kdy je svět rozdělen na několik táborů, ale vynikají dva. Jedni se Avengers bojí a považují je za nepřímou hrozbu, s jejíž přítomností přichází i chaos a smrt, jiní je vnímají jako hrdiny. Vláda se tedy po další nepříliš vydařené akci rozhodne tým kontrolovat, s čímž někteří souhlasí, jiní zase ne. Takto velmi se snímek drží své komiksové předlohy od Marka Millera. Dále je to už něco úplně jiného, ​​ve finále i něco, co jsme zčásti čekali jen málokteří a zčásti něco, s čím Russovci a scénáristé vyrukovali na diváky dost nečekaně. Po zpackané kampani při druhých Avengers a vyzrazení velkého množství dějových linek je to tentokrát úplně jiné. Místo klasických tří jsme dostali jen dva trailery, přičemž ani těch mezinárodních nebylo tolik, kolik už dnes bývá zvykem. Civil War je po dlouhé době prvním MCU filmem, který se nebojí riskovat, diverzifikovat obecenstvo a ve svém jádru dějem či záporákem překvapit. Ten je konečně lidský, jeho motivace jsou dostatečně vykreslené a také je jeho chování tak trochu sympatické. Jinými slovy, po dlouhých letech nemám ze záporáka v Marvel filmu znechucený dojem plný zklamání. No, vlastně na mě naposledy takto zapůsobil Winter Soldier.

Zdroj: Marvel

Ten hraje v třetím Captainu America velkou roli. Je opěrným bodem scénáře, mnoha scén a nakonec i finální jiskřičky v konfliktu mezi Capem a Iron Manem. Scénář se místy drží komornějšího stylu vyprávění, vhodně kombinuje postavy, jejich dialogy a akci, přičemž si hned vzpomenete na dvojku Winter Soldiera. Bez varování se však následně pouští čistě komiksovým stylem a někteří diváci se v těch dvou rovinách koncepce mohou snadno ztratit. Dalším negativním bodem, který stojí za největší diskusi, je žánrová strukturalizace neustále přetékající z pobřeží dramatu či letmého náznaku psychologického dramatu (rozhodně se nedá mluvit o thrilleru, ale to jsme všichni čekali, že?) na širé moře komedie či úsměvného komiksového filmu. Těžko se budete bát o postavy, které čelí velkému nebezpečí od svých vlastních přátel, když o scénu dále všichni vtipkují.

Hodí se to k nim, je to přirozené a po všech těch filmech by už každý, kdo na Marvelovky zpravidla chodí v první premiérový den, měl být s touto šablonou ztotožněn. Zde je to však jiné. První hodina se skutečně drží při zemi a celá ta zápletka a motivace postav jsou tzv. grounded. Vypadá to na zcela jinou Marvelovku, plnou skvělých dialogů, záporáka mírně zahaleného rouškou tajemství s příslibem velkolepého konfliktu. A tehdy to přijde. Humor vycucaný z prstu či zbytečné komediální vsuvky (pousmátí Sama a Buckyho v tom autě na Capa bylo vtipné i kvůli chemii mezi postavami a jejich skvělým dialogům v celém filmu, ale takové vtipkování Ant-Mana bylo zcela zbytečné, jakož i celá jeho postava). S těmi Russovci pracují opravdu dobře. Na rozdíl od Avengers zde má každý dostatek prostoru na vyprofilování svých názorů a motivací, ale i pro svou minutku slávy. Takový Hawkeye dostal od svého debutu nejméně prostoru, je však hlubší, lepší a atraktivnější postavou, než kdykoliv předtím. Humor je ve většině případů skvělý, ale tomuto filmu by prostě prospěla komornější atmosféra po celou stopáž.

Zdroj: Marvel

2 a půl hodiny je pro Civil War bohužel žalostně málo. Na rozdíl od takového BvS zde není scéna navíc, žádné hluchá místa (no ok, asi ta romantická vsuvka) a slepé uličky beznadějně natahující děj či tápající ve své atraktivitě. Možná to vidím jinak než ostatní, protože jsem si nechal univerzum a postavy přirůst k srdci, ale po první projekci necítím potřebu vystřihnutí jediné scény. Naopak, velmi rád bych si zhlédl prodlouženou verzi. Jednak z důvodu, že film byl opravdu skvělý, jednak proto, že přestože měly postavy dostatek prostoru, z plátna doslova cítíte, že by si ho zasloužily ještě víc a určitě by neselhaly. Od každého známého můžete čekat klasiku. Zejména trio Bucky, Cap a Falcon mi přirostlo v tomto filmu o něco více k srdci, no a pak tu máme hned dva velké debuty.

Začínal Black Panther v podání Chadwicka Bosemana, neúprosný král Wakando a zároveň její ochránce. Nehláškuje, prakticky se neusměje, je to prototyp badass postavy, která vše bravurně zvládá už od nástupu po zobrazení vlastních cílů. Nesloží se na zem pod slávou Avengers. Jednoduše si jde vlastní cestou, snaží se udělat to nejlepší pro svou zemi a úžasným způsobem tak zpestřuje celou tu auru kolem verbování Avengers. Druhým v řadě je Spider-Man jakoby vytržený z některých oblíbených komiksů. Hlášky, řeč těla, celý ten vibe kolem jeho postavy. Všechno je to skvělé a přestože jsem si užíval každou jednu minutu s ním na plátně, mám pocit, že cameo by filmu svědčilo více a naplno měl zazářit až ve své sólovce. Mám ale dojem, že Feige a Russovci chtěli vystavět pevné mantinely pro Spideyho reboot a představit postavu a její charakter přesně tak, jak si to přejí. Shrnuto a podtrženo, postavy jsou úžasně napsané, skvěle zahrané a ty nové představují velmi povedené přírůstky do MCU.

Zdroj: Marvel

S negativy jsme už dávno skončili, ale to jste si asi všimli. Na čase je vychválit akci. Všichni jsme čekali, že po Winter Soldierovi přijde opět něco podobného úchvatného a věru že jsme nedoufali marně. Až na úvod a roztřesenou kameru v úvodu byla celá akce natočena brilantně a přehledně. Choreografové si vyhráli, no a co vám řekneme, když máte jako scénáristé, kaskadéři a choreografové soubojů k dispozici Spideyho, Iron Mana, Black Panthera a všech ostatních, potenciál akčních scén se rapidně zvyšuje. Soundtrack vhodně doplňuje střídavý tón filmu, no a celé to umocňuje pocit, že tito dva režiséři jednak znají látku, jednak své řemeslo. Režie je celkově silným opěrným bodem všech filmových aspektů a jsem opravdu rád, že právě Russovci dostali Civi War a Infinity War. Již nyní je jasné, že některé postavy nedostanou tolik prostoru, kolik bychom si přáli, ale pevně věřím, že dost na to, abychom pochopili jejich motivace, sblížili se s nimi a fandili jim.

Civil War je úžasně napsaným, brilantně zpracovaným a logicky napsaným filmem plným humoru, úžasné akce a sympatických postav s pár dějovými překvapeními. I přes výše zmíněná negativa ohledně odlišné žánrové koncepce a neustálém prolínání úrovní si snímek užijete a místy se budete rozplývat, tedy pokud jste komiksoví nadšenci či fanoušci MCU. Má to duši, nebojí se to konečně obcházet některé iritující hranice MCU, zároveň je to však zčásti "stále to samé". Navíc mě trochu překvapilo, že jsem se nedočkal žádné wow scény jako například při Age of Ultron. Příběh je ucelenější, dynamika dialogů, plynutí děje a akce funguje na výbornou a všechno to, co na MCU máme rádi, tady dělá svému původu skvělé jméno. Zda je třetí Captain America nejlepším filmem od Marvelu si netroufám říct nahlas hned po první projekci, ale určitě se při jeho sledování pobavíte a nezůstanete zklamáni. 8,5/10

0/10