Mercedes-Benz ve velkém stylu představil lehčí, výkonnější a technicky naloženou verzi špičkového modelu AMG GT.
Čas je nezastavitelný fenomén, a tak se i plán značky Mercedes-Benz, respektive Mercedes-AMG, představit novou, vrcholnou verzi své pýchy 24. června stává dnešním dnem realitou. Jak už jistě víte, řeč je o nekompromisním sporťáku, který jsme doposud znali jako 462koňové GT, respektive 510koňové GT S. Nově, v rámci příležitosti konání letošního Festivalu rychlosti v Goodwoodu, poznáváme třetí verzi do party, a tedy už dlouhou dobu avizované provedení GT R. Je přitom potřeba zmínit, že samotné představení se neslo ve skutečně velkolepém duchu – krátce poté, co snesl nové GT R z nebe vrtulník, se objevil i úřadující mistr světa v F1, Lewis Hamilton, který ho ukázal v plné parádě, a to ať už po stránce obrazu nebo zvuku. Písmeno R je pro modely AMG vcelku netypické a i v tomto případě zhmotňuje něco, co jsme tu doposud v tom pravém slova smyslu ještě neměli. Právě představený model se totiž postaví mezi „standardní“ verze a v budoucnu plánový úplný strop v nabídce, který bude zastávat provedení Black Series. Co je ale důležitější, je fakt, že nové GT R můžeme považovat za „street legal“, tedy silniční verzi závodního speciálu AMG GT3, přičemž samotná automobilka ho označila za nejlepší silniční sportovní auto, jaké kdy vyrobila.
Největší spojitost se závodním provedením můžeme zaznamenat na mohutné masce, která po vzoru GT3 v případě R dostala vertikálně orientované lišty, tedy tzv. Panamericana gril. Dle zákulisních informací by takovýto styl masek mělo později převzít vícero vrcholných AMG verzí, GT R je tak první sériové (a silniční) AMG, která se ní může pyšnit. Krom toho GT dostalo citelně masivnější bodykit počítající s agresivnějším předním nárazníkem, mohutnějšími blatníky a práhy. Nový je pochopitelně i zadní nárazník, který se navíc pyšní rozměrným difuzorem a výfuky umístěnými uprostřed, čímž značka odkazuje na spojitost s okruhovými specialitami. Standardem se kromě toho stává celkem rozměrné fixní křídlo, která nahrazuje výsuvný spoiler. Nový Mercedes-AMG GT R je zabalen do charakteristického zeleného laku Green Hell Magno, který rozhodně trefně zapadne do současné nabídky laků, přičemž zaujmou i specifické 19" disky s retro designem.
V interiéru se přitvrzovalo pochopitelně také, což se odráží na nových, ještě sportovnějších sedadlech, větším použití karbonových prvků, nechybí však ani Alcantara a početné kontrastní žluté detaily. Nepochybně největší pozornost se soustředí pod dlouhou přední kapotu, kde, díky bohu, netrůní nic jiného než 4litrový osmiválec. Žádný downsizing se v případě AMG nekoná, ostatně, pokud jde o přítomnost osmiválcových agregátů, Mercedes patří na špičku na světě s jejich počtem v současnosti nabízených automobilů. Tak jak se předpokládalo, stále poměrně nový biturbo agregát byl naladěn na 430 kW/585 koní, zatímco točivý moment narostl na hodnotu 700 Nm. Za změnami stojí nejen úprava samotného motoru, ale i řídicí jednotky a 7stupňové dvojspojkové převodovky. Kromě toho je R nejen opticky agresivnější, motoricky výkonnější, ale také o 90 kilogramů lehčí než GT S. Výsledkem těchto skutečností je akcelerace na stovku za 3,6 sekundy, ale i maximální rychlost, která se posunula na úroveň 318 km/h.
AMG tak postavilo specialitu, která má zamíchat karty v teritoriu modelů jako je Porsche 911 GT3 RS. Její hmotnost přitom ještě může klesat, jelikož v nabídce nebudou chybět ani lehčí a účinnější karbon-keramické brzdy. GT R je mimochodem obuto do pneumatik Michelin Pilot Sport Cup, které dovolují vozidlu navštívit i běžné silnice, rozhodně se však díky nim neztratí ani na závodních okruzích. U jedinečností však ještě zůstaneme. S příchodem této verze se objevuje i systém aktivního natáčení zadních kol, který se navíc v závislosti na rychlosti upravuje – do 100 km/h se zadní kola natáčejí zrcadlově s předními, čímž je docílena lepší manévrovatelnost, zatímco nad stovkou se natáčejí ve stejném směru jako přední, čímž je zaručena lepší stabilita a vyšší průjezdná rychlost v zatáčkách. Kromě toho nechybí ani elektronicky řízený zadní diferenciál a velkou novinkou je i přední aktivní splitter, který se nad rychlostí 80 km/h vysouvá a zaručuje lepší aerodynamiku i přilnavost přední nápravy.