Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
22. července 2016 13:19
Čas čtení 0:00
Matúš Majer

Mercedes představuje autobus zítřka: Nový milník na cestě k autonomní autobusové dopravě vypadá úchvatně

TECH
Uložit Uložené

Aneb jak vypadá budoucnost autobusové dopravy.

Poslední dobou se automobilky předhánějí v předvádění autonomních technologií. Svá esa z rukávu vytáhli například Tesla, Audi či Mercedes. No jen ten poslední z jmenovaných se pouští i do něčeho většího. Autonomní technologie totiž aplikuje i na nákladní vozidla a aktuálně, i na autobusy.

Mercedes představuje autobus zítřka: Nový milník na cestě k autonomní autobusové dopravě vypadá úchvatně
Zdroj: Mercedes/Daimler

Obrovská města, s nimi přicházející velké dopravní zácpy, které ústí do poškozování životního prostředí - toto vše jsou horká témata, která je třeba řešit. Z toho titulu začaly firmy Daimler a Mercedes-Benz ještě více spolupracovat a přišly s prvním řešením. Představily řadu autobusů Mercedes-Benz Future Bus, které navrhují používat jako individuální koordinovaný dopravní systém. Poloautomatický autobus je vybaven funkcí CityPilot - systémem autonomního řízení, který dokáže fungovat i v běžném městském provozu. Dokázat projet hustým provozem v autobuse se konkurence zatím neodvážila - autobus budoucnosti získal toto prvenství na 20 kilometrů dlouhé trase u Amsterdamu. Předvedením tohoto kousku Daimler jasně vyjadřuje své představy o městském autobusu zítřka.
 
Technologie CityPilot v Mercedes-Benz Future Bus vychází z podobného principu, jaký byl použit v systému Highway Pilot, v inteligentním kamionu Mercedes-Benz Actros, který firmy představily před dvěma lety. CityPilot však prošel pořádným rebootem, dokáže rozpoznat semafory, komunikovat s nimi, a tak bezpečně překonávat světelně regulované uzly. Samozřejmostí je rozpoznávání překážek, zejména chodců na silnici. Autobus bez problémů zahne k zastávce, kde systém dozraje pomocí fotobuněk na bezpečný nástup. V neposlední řadě byl vyřešen jeden z větších zádrhelů - autobus nedělá žádný problém ani najíždění si při ostrém odbočování a dokonce ani jízda v tunelu.
 
Cestu skenuje až jedenáct kamer, radary na krátkou či dlouhou vzdálenost pozorně sledují bezpečný odstup a nechybí ani GPS. Zásluhou nesmírné fúze dat o sobě autobus ví na přesnost několika centimetrů. A co je nejlepší - všechno to funguje v praxi. Zmíněná 20kilometrová trasa rozhodně nepatřila k nejlehčím. Nechyběly strmé kopce, ostré zatáčky, velké množství zastávek a ani tunely. Autobus má hladký a plynulý chod, což přispívá ke komfortu cestujících. Protože většinu funkcí má pod palcem CityPilot, zmenšená je i zátěž na řidiče, který v podstatě pouze dohlíží; v případě nutnosti však dokáže okamžitě přebrat kontrolu nad vozidlem.

Autobus je dlouhý dvanáct metrů a je sólo (tzn. že není kloubový). Konstrukčně vychází z nejprodávanějšího autobusu na světě - Mercedes-Benz Citaro, který jezdí v Nitře a jeden kus i v Bratislavě. Designově je však posunutý na nový level - odpovědní zřejmě mysleli na všechno, a tak je vzhled laděný konejšivě - máme možnost vidět čáry harmonických barev a množství příjemných asymetrických tvarů. Interiér čerpá inspiraci - a teď pozor - z náměstí a parků. Podle toho je laděn i strop. Osvětlení stromu má připomínat baldachýn z listí. Místa k sezení jsou dělena do tří zón - sedadla Designer jsou vždy rozmístěna podél stěn s měkkými polštářky na sezení. Kromě do dokonalosti dotažených běžných věcí mají cestující překvapit i vychytávky, jako například bezdrátové nabíjení mobilů. Nedílnou součástí je i kabina řidiče, v tomto voze však spíše kokpit s velkou obrazovkou s barevným informačním systémem plným výstrah a oznámení o stavu vozidla či provozu.
 
Mercedes-Benz Future Bus budeme mít možnost brzy vidět i v běžném provozu s cestujícími. Denně se bude vydávat z města Haarlem na amsterdamské letiště Schiphol. Autobus je podle slov výrobce připraven i na konkrétní trasu linky - v tomto případě má na otevřené silnici maximálku 70 km/h a přizpůsoben byl i jízdní době. Nedokážeme říci nic jiného, ​​než to, že budoucnost MHD se již koná. Mercedes-Benz Future Bus s CityPilot je toho jasným důkazem. Daimler Buses a Mercedes-Benz vyvinuli nový význam slov bezpečnost, rychlost a úspornost. Zítřek je pro autobusovou dopravu již dnes.

Mercedes představuje autobus zítřka: Nový milník na cestě k autonomní autobusové dopravě vypadá úchvatně
Zdroj: Mercedes/Daimler
Mercedes představuje autobus zítřka: Nový milník na cestě k autonomní autobusové dopravě vypadá úchvatně
Zdroj: Mercedes/Daimler
Mercedes představuje autobus zítřka: Nový milník na cestě k autonomní autobusové dopravě vypadá úchvatně
Zdroj: Mercedes/Daimler
Mercedes představuje autobus zítřka: Nový milník na cestě k autonomní autobusové dopravě vypadá úchvatně
Zdroj: Mercedes/Daimler
Mercedes představuje autobus zítřka: Nový milník na cestě k autonomní autobusové dopravě vypadá úchvatně
Zdroj: Mercedes/Daimler
Mercedes představuje autobus zítřka: Nový milník na cestě k autonomní autobusové dopravě vypadá úchvatně
Zdroj: Mercedes/Daimler
Mercedes představuje autobus zítřka: Nový milník na cestě k autonomní autobusové dopravě vypadá úchvatně
Zdroj: Mercedes/Daimler
Mercedes představuje autobus zítřka: Nový milník na cestě k autonomní autobusové dopravě vypadá úchvatně
Zdroj: Mercedes/Daimler
Mercedes představuje autobus zítřka: Nový milník na cestě k autonomní autobusové dopravě vypadá úchvatně
Zdroj: Mercedes/Daimler
Mercedes představuje autobus zítřka: Nový milník na cestě k autonomní autobusové dopravě vypadá úchvatně
Zdroj: Mercedes/Daimler
Mercedes představuje autobus zítřka: Nový milník na cestě k autonomní autobusové dopravě vypadá úchvatně
Zdroj: Mercedes/Daimler
Domů
Sdílet
Diskuse