Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
29. září 2016 12:25
Čas čtení 0:00
Matúš Moravčík

Vizionář Elon Musk chce na Marsu vybudovat lidskou kolonii. Jeho ambiciózní plán vypadá jak ze sci-fi filmu

TECH
Uložit Uložené

Stane se z nás meziplanetární civilizace?

Technologie každým dnem posouvají hranice našich možností. Kdybyste někomu před dvaceti lety řekli, že někdo začal docela reálné uvažovat o kolonizaci některé z planet naší sluneční soustavy, v tom lepším případě by vás s největší pravděpodobností čekal nemalý výsměch. Když se dnes mluví o cestě na Mars, už to není jen v knize nebo hollywoodském filmu s fiktivním příběhem. Podobné ambice zazněly i z úst Elona Muska na Mezinárodním astronautickém kongresu (IAC). Ačkoli občas zní jako blázen, v té chvíli ho bral celý svět maximálně vážně. Elon nám totiž odhalil svůj velkolepý plán, prostřednictvím kterého nás chce nejen dostat na povrch rudé planety, ale i na něm vybudovat soběstačnou lidskou kolonii, jejíž členové budou moci kdykoliv nastoupit na palubu zpátečního letu.

Podaří se tedy naší civilizaci sjednotit a vstoupit do nové éry nebo zde zůstaneme na věky uvězněni a budeme mezi sebou neustále soupeřit či bojovat? Ta pozitivnější vyhlídka do budoucna představuje základní pilíř této možná stále odvážné vize a zároveň i základní podmínku, aby se ambiciózní plány Elona staly realitou.

Jeden ze zakladatelů úspěšné platební služby PayPal, současný šéf moderní automobilky Tesla i soukromé vesmírné společnosti SpaceX na nedávné konferenci v Mexiku odhalil detaily meziplanetárního transportního systému určeného pro širokou veřejnost, který chce v příštích letech vybudovat jak mezi Zemí a Marsem, tak později i mezi dalšími planetami z okolí. Jak ale něčeho takového dosáhne a co všechno hodlá použít?

Připoutejte se, jízda začíná

Jako první je nutné vyřešit několik základních problémů a mezi ty nejpodstatnější patří samotné náklady na přepravu. Při dnešních podmínkách by jednoho pasažéra vyšla cena letenky na přibližně 10 miliard amerických dolarů. Elon ji však plánuje snížit na nějakých 200 tisíc, postupem času dokonce ještě níže. Podobný trend nastal během uplynulých dekád i u obyčejných letenek, které nám umožňují využívat služeb tradičních leteckých společností. Nejedná se tedy o nic překvapujícího, ani nic nemožného.
 
Za další podstatný problém můžeme označit způsob přepravy. Současné motory Merlin, raketa Falcon 9 a ani kapsle Dragon na dobrodružství rozhodně nestačí. Elon Musk spolu s jeho inženýry proto vymysleli vhodnou alternativu, z čehož nakonec vzešel generační nástupce motoru Raptor, schopný spolehlivě fungovat i ve vakuu, a nová, až 122metrová vesmírná loď "Mars vehicle", čili kombinace obrovské nosné rakety a kompatibilní kapsle s vlastním pohonem, do které se údajně vejde 100 cestujících.

Vizionář Elon Musk chce na Marsu vybudovat lidskou kolonii. Jeho ambiciózní plán vypadá jak ze sci-fi filmu
Zdroj: heresalink.com

Jak již nepochybně mnozí slyšeli, jeho společnost SpaceX dokázala na oběžnou dráhu Země vynést (i zničit) nejeden satelit a úspěšným návratem nosné rakety prostřednictvím propulzivního přistávání ušetřit několik desítek milionů dolarů. K dosažení nižších nákladů hodlá SpaceX také využít i doplňování paliva přímo na orbitě, díky čemuž odlehčí náklad vesmírné lodi při startu. Takzvaná recyklace technologické výbavy spolu se zmíněným způsobem tankování je tedy klíčový prvek, kterým vizionář hodlá udělat z meziplanetárních letů dostupnou záležitost pro "běžné" lidi, ne pouze pro vyvolené.
 
Ačkoli to závisí na několika faktorech, první let by mohl být podle dostupných informací zrealizován již do deseti let.

Cílová destinace: Mars

Elonův plán zní jasně, sebevědomě a především opravdu odvážně - v průběhu 40 až 100 let přepravit jeden milion lidí s cílem vytvořit soběstačnou kolonii, což zahrnuje také vybudování potřebné infrastruktury. Ne, v návratu domů nebude nikomu bráněno, právě naopak, ten, komu začne chybět místo odkud původně přišel, může kdykoliv nasednout na zpáteční let a za pár týdnů přistane na povrchu modré planety.
 
Meziplanetární přepravní systém musí být proto obousměrný, a to mělo podstatný vliv na změnu paliva, kterým by měl být nově metan. Proč? Aby mohl být zpáteční let na Zemi proveditelný, tak potřebují dostatečné zásoby paliva. Nejefektivnějším řešením je tedy výroba přímo na povrchu rudé planety. Metan tam totiž dokáží získat pomocí chemické reakce přímo z atmosféry nebo přítomného podpovrchového ledu, takže jej nemusí vézt s sebou během letu na Mars, respektive na jiné planety.

Ako máme príležitosť vidieť na obrázku nižšie, celá cesta by mala pozostávať z niekoľkých fáz. Prvá zahŕňa vynesenie prepravnej kapsule na orbit, kde jej už pripravený tanker doplní chýbajúce palivo a tá následne aktivuje solárne panely, ktoré ju generovaním energie dostanú do cieľovej destinácie. Nosná raketa sa po vynesení odpojí a vráti na štartovaciu plošinu. S použitím spomenutých technológií celé dobrodružstvo potrvá zhruba tri mesiace, čo príchod modernejších generácií potenciálne zredukuje na 30 dní.

Vizionář Elon Musk chce na Marsu vybudovat lidskou kolonii. Jeho ambiciózní plán vypadá jak ze sci-fi filmu
Zdroj: www.engadget.com

I když nám Elon Musk o svých plánech prozradil poměrně dost informací, vše zatím zůstává v rovině teorie. Kromě redukce nákladů existuje ještě několik nezodpovězených otázek a několik podstatných problémů, které je nutné před startem první mise vyřešit, protože v opačném případě by mohly nastat nejen obrovské škody, ale i ztráty na životech odvážných pasažérů prvního komerčního letu mezi planetami.

Domů
Sdílet
Diskuse