První dvě epizody uvedl oscarový režisér již v Benátkách, nyní přichází s mladým americkým papežem na televizní obrazovky. Zde jsou naše první dojmy.
The Young Pope (Mladý papež) je konečně tady. Oscarový režisér Paolo Sorrentino (Mládí, Velká nádhera) přikročil k televiznímu projektu, a to s kontroverzním příběhem o mladém kardinálovi Lennym, který brzy pronese svou první řeč na balkoně Baziliky sv. Petra, čímž se oficiálně stane novým papežem. A tady to všechno začíná.
Příští Pius XIII., kterého ztvárnil charismatický Jude Law, vyrůstal v Brooklynu a vychován byl jeptiškami. Rodičovská láska mu moc neříká, přátelské vztahy už vůbec a na svět se dívá vlastníma očima. Ve Vatikánu způsobí nemalý průvan. Má 47, kouří a myšlenkami je nesmírně vulgární a pobuřující. Taková je i jeptiška (Diane Keaton) nosící tričko „I am a virgin“, kterou si do Vatikánu zavolal.
„Rozzlobil seriál někoho? To je problém Vatikánu, ne můj,“ odpovídá novinářům režisér a zároveň prozrazuje, že se při psaní scénáře nechal inspirovat emeritním papežem Benediktem XVI. - Jozephem Ratzingerem. Ten si během pontifikátu také rád zapálil a nosil červené mokasíny podobné těm, které nosí výstřední seriálový papež. Kontroverzní projekt brání i samotný Jude Law: „Určitě to někoho pobouří, ale o tom to přece je.“
Držitel dvou nominací na Oscara Jude Law v Boha nevěří, a proto roli kontroverzního papeže přijal bez problémů: „Nikdy jsem nebyl hluboce věřící. Nevěřím ani v pravidla, kterými se řídíme. Řekněme, že věřím v přirozený řád se všemi jeho pozitivy a negativy. Tento seriál je o víře, ale i o pochybnosti.“
Když ho očekává jeden z kardinálů, nekompromisně odvětí, že nejprve si chce vypít svou třešňovou dietní kolu. Jude Law se nešetří a v roli mladého amerického papeže náramně připomíná hrdinu seriálu House of Cards Franka Underwooda. I když se tyto asociace mohou zdát odvážné, způsob, jakým Sorrentino přitahuje pozornost na hlavního hrdinu, postavu fiktivního amerického prezidenta opravdu připomíná. Frank (Kevin Spacey) je stejný egocentrik, cynik a bezcitný pragmatik připravený učinit velké změny bez ohledu na případné oběti. Nicméně zatímco Frank nahlas o svých nekompromisních tazích hovoří, příští Pius XIII. nic neprozrazuje. O to děsivější je jeho tajemnost.
Pochybuje o věřících, ale také o sobě. Sní, že řeční o masturbaci a v hlavě si promítá obrazy, jak se kardinálové fackují navzájem. Ale není to jen o něm. Je to i o jeptiškách hrajících fotbal, alkoholismu, sexualitě a dalších tématech, se kterými se tvůrci pohybují na tenkém ledě. Pod palbou je celý Vatikán a nový koprodukční seriál se tak zařadil k nejkontroverznějším seriálům za poslední roky. Těžko vůbec věřit, že si režisér coby rodilý Ital takto rýpl do vlastního. A co na to publikum? The Young Pope neustále provokuje a vzbuzuje pocity úzkosti, které konzervativnější publikum snadno odradí a pobouří. Aniž bychom přistoupili na režisérovu hru, to nepůjde.
„Nemyslím si, že papež má sílu měnit lidi,“ říká Sorrentino. A tak ke scénáři i přistupoval. Jude Law je v roli papeže jako ateista a Američan někým, kdo může v seriálu vyvádět všelijaké obscénnosti, aniž by byl v Itálii zatracen, čímž volba neitalského herce dává smysl.
Italský režisér zesměšňuje Vatikán, přičemž těžko odhadnout, co je reálným zobrazením a co jen výplodem jeho fantazie. Pastvou pro oči jsou vizuální podmanivé scény, které jsou součástí jeho rukopisu. A právě záběry na „Věčné město“ připomínají jeho oscarovou Velkou nádheru, v níž ho zobrazil také kritickým okem, ale zároveň jeho kráse vzdává hlubokou poctu. Sorrentino zkrátka dokáže vyvolat stavy úzkosti a v okamžiku vzbudit elektrizující estetický zážitek díky svérázné vizualizaci svých filmů. S ohledem na televizní formát z těchto obrazů ubral a soustředil se na to, aby byl seriál komunikativnější, ale i díky dvornímu kameramanovi (Luca Bigazzi) je stále vizuální stránka dominujícím prvkem jejich společné tvorby. Už úvodní několikaminutová scéna plná zpomalených záběrů a kamerových jízd nezasvěceným přiblíží, co se chystá. Jako zvukové pozadí zase slyšíme Český národní symfonický orchestr, který na koprodukčním seriálu spolupracoval.
The Young Pope je teprve na samém začátku, ale to stačilo, aby vyvolal kontroverzní reakce a zaznamenal nadměrně vysoký rating. První dvě epizody vidělo v průměru 953 tisíc diváků a 45% podíl na trhu z něj učinil nejúspěšnější televizní projekt v Itálii vůbec. Ani reakce katolických médií na sebe nenechaly dlouho čekat. Ta ztvárněné postavy odsoudila a označila za karikatury pro americké publikum. My jsme však dosud s novým projektem italského režiséra nadmíru spokojeni. Obrazově stylizovaný, zvrácený a s dávkou cynického humoru. I takový je kontroverzní příběh o novém papeži, který právem patřil mezi nejočekávanější seriály za poslední roky. Pokud chceš oscilovat mezi úzkostí a úžasem z vizuálu, neváhej! A zapij to dietní třešňovou kolou.