Většina žen po ní touží od chvíle, kdy ji poprvé spatřila na stránkách magazínů. Jiní se o půvabu této neobyčejné kabelky dozvěděly díky roztomilé neznalosti Rory Gilmorové.
Zakladatel módní značky Thierry Hermès otevřel svůj první obchod roku 1837. Tenkrát to byla malá dílna, kde se vyráběly jednoduché kabelky. Člověk by jen těžko hádal, že se z toho vyklube jedna z nejluxusnějších světových značek módního průmyslu. Okolo roku 1900 se obchod začal dostávat do povědomí široké veřejnosti. Již se nezaměřoval pouze na jeden druh kabelek, ale i na větší zavazadla či naopak malé doplňky. S přibývajícím počtem zájemců byl sortiment postupně rozšiřován i o módní oblečení, šátky či boty a značka započala spolupráci s významnými návrháři, jako je např. Jean Paul Gaultier. Přesto, že Hermès sezónu po sezóně představuje množství nových módních skvostů, Birkinka zůstává jejím nejvybroušenějším klenotem.
Klíčovým se pro tuto neobyčejnou kabelku stal rok 1980. Právě tehdy totiž přišla na svět. Stalo se tak v okamžiku, kdy francouzská herečka Jane Birkin narazila na výkonného prezidenta společnosti Hermès Jeana-Louise Dumase v letadle. Tato herečka byla sama o sobě módní ikonou již dávno před tím, než její jméno začala nosit tato legendární kabelka. Není tedy zarážející, že během letu zapředli tito dva módní velikáni rozhovor. Jane Birkin si během něj postěžovala na kabelku, kterou v daný den nesla. Hovořila o tom, jak je složité najít kabelku, která by byla jak praktická, tak elegantní. Než letadlo dosedlo na runway, návrh nové Birkinky byl na světě.
Birkinka je proslulá tím, že je jak sexy, tak elegantní (pokud to čte nějaký muž, ano, kabelka může být sexy). Kabelka je ručně dělaná z nejvybranějších materiálů. Výroba jedné kabelky trvá několik dní a může být ušita pouze mistrem, který se učí, jak zhotovit kabelku, minimálně pět let. Pokud se jedná o výrobu z kůže exotického zvířete, „výcvik“ může být i dvakrát tak dlouhý. Exkluzivita Birkinky nespočívá pouze v ceně. Je také vyjádřením společenského statutu a zároveň sběratelským kouskem. Stejně tak jako bohatí muži sbírají např. sportovní auta, ty ženy, které patří k horní smetánce, sbírají Birkinky. Jejich cena postupem času narůstá. Sběratelé platí nejen za značku a unikátnost, ale i za kvalitní řemeslnou práci, za kterou stojí vždy pouze jedna osoba, která ručí za bezchybnost této hvězdy mezi kabelkami.
Pokud toužíte po Birkince natolik, že vám představa čekací listiny vhání slzy do očí (tak jako nám vědomí, že ani darování všech orgánů by nám nestačilo na jediný kousek), je zde způsob, jak se pořadníku vyhnout. Možným řešením jsou veřejné aukce nebo obrácení se na soukromé osoby. Stejně jako se lidi scházejí, aby vyhodili investovali milióny do Matisse či Van Gogha, módní nadšenci pořádají aukce, aby mohli soupeřit o to, kdo získá Birkinku bez čekání. Tak se roku 2015 vydražil zářivě růžový model Hermès Birkinky vyhotovený z krokodýlí kůže, zdobený bílým zlatem a diamanty za 1,72 milionů hongkonských dolarů (~5,7 milionu korun)!
V nedávně době bylo spekulováno nad tím, že čekací listina je pouhým výmyslem, který nikdy neexistoval, a který měl pouze zajistit ještě vyšší prestiž kabelky. To však naneštěstí bylo vyvráceno mnohými slavnými osobnostmi, které se z přítomnosti Birkinky ve své skříni mohou těšit. Nezbývá nám nic jiného než tiše závidět a doufat, že alespoň tu novou kabelku v Topshopu zlevní.