21. dubna 2017 1:27
Tomáš Blahuta

Našla se nejvhodnější exoplaneta pro vznik mimozemského života. Lepšího kandidáta jsme prý dosud neměli

ZAJÍMAVOSTI VESMÍR

Zda jsou výroky vědecké obce blízko pravdy, se dozvíme po příštích pátráních.

S možnými obyvatelnými světy se nám za poslední měsíce jakoby roztrhl pytel. Ale to je jen dobře, protože jednou, když budeme muset naši matičku Zemi opustit, budeme minimálně vědět, kam se asi vydat. Ano, objevit potenciálně obyvatelnou planetu je jedna věc, ale zjistit reálné tamní podmínky a další důležité podrobnosti je již věc druhá. My se zatím podívejme alespoň na nejnovější objev. Nadpisy na zahraničních webech jsou ve znění: „Vědci našli nejlepšího kandidáta na udržení života!“, „Nalezli jsme mimozemský život?“, „Tato planeta má největší šanci hostit život!“ a podobně. I my jsme z podobných bombastických titulků už unavení, ale i tak se podívejme, o co jde tentokrát.

Podle informací z futurism.com daná planeta s názvem LHS 1140b obíhá kolem červeného trpaslíka LHS 1140 ve vzdálenosti 40 světelných let od Země. Byla nalezena díky zařízení High Accuracy Radial velocity Planet Searcher (HARPS) za pomoci dalších teleskopů rozmístěných po celé zeměkouli. Podle dosavadních informací by „super-Země“ měla mít zachovanou atmosféru a obíhat tak v obyvatelné zóně vhodné pro vznik života. Přestože je tamní červený trpaslík mnohem slabší než naše Slunce, planeta kolem něj obíhá až v 10krát menší vzdálenosti než naše Země od nejbližší hvězdy. Prý by měla získávat asi poloviční záření od její hvězdy oproti nám a zmiňovanému Slunci. Jason Dittmann z Harvard Department of Astronomy se k celému případu vyjádřil následovně: „Jde o nejzajímavější exoplanetu, o jaké jsem se v poslední dekádě dozvěděl. Jen těžko bychom mohli hledat lepší cíl pro naší výzkumy ohledně největší otázky ve vědeckých kruzích, což je tedy hledání života mimo Zemi.“

Zdroj: Science World Report

Podle vědců se věk LHS 1140B odhaduje na 5 miliard let a její průměr by měl činit kolem 18 000 kilometrů, což znamená, že je 1,4násobkem Země. Obsahovat by měla železné jádro i mnohé významné horniny, ale to jsou zatím všechno jen odhady. Podle názoru dvojice Xavier Delfosse a Xavier Bonfils by systém LHS 1140B mohl být do budoucna mnohem zajímavější „cílovou destinací“ než Proxima b či Trappist-1. Nyní se čeká na pomoc od Hubbleova teleskopu či teleskopu James Webb.

Zdroj: inverse.com

Vypadá to tak, že aktuální rok je v oblasti pátrání po exoplanetách mimořádně příznivý. Co nás tedy čeká nejblíže?